Obsahy(1)
Na uvedení celovečerního debutu Marka Lechkého čekali diváci od premiéry jeho úspěšného televizního snímku Moje miasto (Moje město, 2002 - cyklus Generace 2000) osm let. Tak dlouhou dobu potřeboval na hledání producenta, který by měl odvahu vložit finanční prostředky do realizace příběhu o třicátníkovi, toužícím se vyrovnat se svou minulostí. Nakonec se produkce filmu, jehož velmi okleštěný rozpočet nedosáhl ani 1,35 mil. zlotých (8 mil. korun), ujal sám režisér. Vznikl finančně nezávislý snímek, který si ale v ničem nezadá s díly podpořenými mnohem většími rozpočty. Strhává na sebe pozornost jak skvělými hereckými výkony (zejména proti typu obsazený seriálový herec Tomasz Kot, jenž hlavního hrdinu ztvárnil s nebývalou intimitou), tak obrazovou stylizací, ale i samotným tématem, které sice není netradiční, upoutá však svým citlivým uchopením.
Hlavní hrdina Michal je typický zástupce střední generace: má ženu, syna, hezký byt, dobrou práci i uspokojivý plat. Zdá se, že v jeho životě je vše v pořádku. Jednoho dne ho šéf firmy, v níž pracuje, pošle do Štětína, aby mu odsud dovezl luxusní zahraniční automobil. V tomto okamžiku vše nabere zcela nový směr. Michal je kvůli nehodě, kdy porazí opilého bezdomovce, přinucen zůstat v místě, ze kterého kdysi z neznámých důvodů utekl, o něco déle, než původně plánoval. Pomalu přestává vnímat čas a během několika dní strávených v rodném městě se mu vracejí vzpomínky na minulost, potkává staré známé a oživuje své někdejší ideály, kterých se musel vzdát. Ale především se pokouší znovu navázat přerušený kontakt s osaměle žijícím otcem…
Síla snímku spočívá v odvaze tvůrců důsledně analyzovat zcela běžná témata - v tomto případě hledání cest k minulosti a vzájemnému porozumění. Marek Lechki vypráví svůj film v poklidném tempu, svými odkazy na různé symboly i využitím motivu náhody nejednou připomene tvorbu Krzysztofa Kieślowského. Kameraman Przemysław Kamiński zdařile kombinuje dlouhé záběry krajiny a exteriérů Štětína s kontrastními detaily a buduje tak vnitřní napětí, které se postupně kumuluje, aby v závěru snímku došlo k uvolnění nahromaděných emocí a potvrzení režisérova názoru, že titulní „errata" - opravy života - jsou možná. - Pavla Bergmannová
(Letní filmová škola)
Hrají
Tomasz Kot
Polsko
Nejlepší filmy:
Nezanechat stopy (2021)
Nejlepší (2017)
Bohové (2014)
Ryszard Kotys
Polsko
Nejlepší filmy:
Osamělá žena (1981)
Velký běh (1981) (TV film)
Černé stopy (1986)
Janusz Michałowski
Polsko
Nejlepší filmy:
Mistr a Markétka (1988) (seriál)
Vabank (1981)
Faustina - apoštol Božího milosrdenství (1994)
Karina Kunkiewicz
Polsko
Nejlepší filmy:
Týden ze života muže (1999)
Umění milování (2017)
Rozmowy nocą (2008)
Jerzy Rogalski
Polsko
Nejlepší filmy:
Volyň (2016)
Karamazovi (2008)
Carte Blanche (2015)
Janusz Chabior
Polsko
Nejlepší filmy:
Život je úžasný (2013)
Volyň (2016)
Óda na radost (2005)
Mariusz Saniternik
Polsko
Nejlepší filmy:
Ten, co hraje z talíře (1995)
Kingsajz (1987)
Kontrolované hovory (1991)
Jerzy Matula
Polsko
Nejlepší filmy:
Osamělá žena (1981)
Yesterday (1984)
Vabank II (1984)
Michał Bieroński
Nejlepší filmy:
Erratum (2010)
Władysław Barański
Polsko
Nejlepší filmy:
Perla v koruně (1971)
Erratum (2010)
Zaklínač (2001)
Dorota Pomykała
Polsko
Nejlepší filmy:
Óda na radost (2005)
Velký hráč (1982)
Žena na střeše (2022)
Grażyna Krukówna
Polsko
Nejlepší filmy:
Tančící jestřáb (1977)
Erratum (2010)
Vlak do Hollywoodu (1986)
Andrzej Wilk
Polsko
Nejlepší filmy:
Velký hráč (1982)
Sůl černé země (1969)
Erratum (2010)
Andrzej Gałła
Polsko
Marian Czerski
Polsko
Julia Krynke
Polsko
Nejlepší filmy:
Avengers: Age of Ultron (2015)
Počasí na zítra (2003)
Erratum (2010)
Piotr Bzdyra
Nejlepší filmy:
Erratum (2010)
Krzysztof Kuliński
Polsko
Nejlepší filmy:
Život jako smrtelná choroba přenášená pohlavní cestou (2000)
Erratum (2010)
Rafał Turzański
Nejlepší filmy:
Erratum (2010)