Reklama

Reklama

Gangsterská retrokomedie Výstřely na Broadwayi je v tvorbě Woodyho Allena určitou odbočkou. Známý americký komediograf se i zde zabývá newyorským intelektuálským prostředím (který tu reprezentují osoby spjaté s divadlem), ale konfrontuje ho s drsnou realitou gangsterského polosvěta. Navíc svůj příběh, na jehož scénáři nepracoval sám, ale s bývalým novinářem Douglasem McGrathem, zasadil do dvacátých let a sám v něm herecky nevystupuje. Mladý divadelní autor David Shayne (John Cusack jako Allenovo alter ego) se zoufale snaží prosadit se svojí novou hrou, na niž nemůže sehnat finance, a tak uzavře faustovskou smlouvu s mafiánem Nickem Valentim (Joe Viterelli), který je ochoten poskytnout potřebné prostředky za drobnou službu – jeho nová milenka, ukřičená sboristka Olive (Jennifer Tillyová), totiž touží po jevištní kariéře. Bouřlivě probíhající zkoušky nového kusu, jež bedlivě sleduje Olivin bodyguard Cheech (Chazz Palminteri), komplikuje především účast herecké primadony Helen Sinclairové (Dianne Wiestová), která neustále mění svůj text. Zabiják Cheech projeví nečekané dramatické nadání a začne Davidovi upravovat dialogy i děj podle životní reality, kterou sám zná. Navíc i jemu rychle dojde, že Olive na svoji roli v žádném případě nestačí, a rozhodne se pro radikální řešení. I přes lehkou, veseloherní notu se Allen několikrát dotkne vážnějších problémů, jako např. co je to vlastně umění (Jestli prostý člověk nerozumí tvému dílu, jsi génius!) nebo jak dalece lze ohnout umělcovo svědomí. (Česká televize)

(více)

Recenze (98)

Fanucci 

všechny recenze uživatele

Spíš 3 a půl než 4 hvězdičky, ale i tak jde o velice dobrý film. Stále na mne - jako začínajícího fanouška Allenových filmů - působí ten Allenovský humor a dialogy a v tomto případě velice neobvyklá zápletka. Spojení mafie a divadla je geniálním nápadem a Allen jej skvěle ztvárnil (za přispění známých mafiánských herců jako Palmintieriho, Sirica, Viterelliho). Filmu by ale určitě prospěl větší spád. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Skvělý film. Ze začátku mě sice nebavil, ztrácel jsem se v záplavě postav a měl jsem chuť to vzdát, ale překonal jsem svou nechuť a dobře jsem udělal - bezprostředně po dokoukání mám pocit, že to je jeden z nejlepších Allenových filmů vůbec. Dostal mě výtečným humorem, dokonalým obsazením (fantastický Chazz Palminteri!), krásnou kamerou i závěrečným rozuzlením, které se mi velmi líbilo. Nezbývá mi než opět žasnout, jak bohatým talentem Woody Allen oplývá a jak mě jeho filmy baví - Výstřely na Broadwayi nemají chybu a připravily mi nečekaně silný divácký zážitek. ()

Reklama

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Allen v krizi, už zase... Kdyby byl z celé Woodyho kolekce tento snímek zhlédnut jako první, promlouval by ke mně slovy Johna Cusacka: "Jen jsem marnil čas, ne, nejsem umělec..." Chápu, co chtělo být vyjádřeno, a jistě se tak i stalo, jen ten oblouk, co míjel mou představu o kvalitní zábavě, tentokrát opsal velký kruh. ()

andrii 

všechny recenze uživatele

...z intelektuálské zbraně, slepé patrony - žádné. Vesmír hvězd pozbyl modelového scénáře. Tohle představení nebude růžové. Tohle představení střelný prach a smrt zahalí. Braňte svou bránici, estéti sarkastické ráže. Nenechte se odstřelit z branže. Zlomte vaz! Woody ironizuje na první dobrou, zvedá tvůrčí oponu černého humoru, naráží na skandály vražedných aranží, zdánlivý éterický stav divadelního zákulisí propouští do hlediště s trefně načasovanou náloží. Klikatá je cesta na výsluní, po - /c/hyby /o/ umění. První čtenou otevíráme postavy a obsazení. Zkoušíme scény, repliky čistě teatrální. Ryzost aury zaplavená nečistými praktikami. Vířivá lázeň i soda pro talentované, rezidenčních pódií ctitele. Autorské záchvaty, rozpustilí prominenti, comebacky zkušených, nové celebrity "z protekce" se domáhají své divadelní premiéry v životě, čekají na úspěch, ale jsou přítěží, hodny zabití. Na jevišti slávy nezůstane nikdo anonymní, nikdo si nemůže být životem jistý před nikým. Výstřely neutichly, body u kritiků posbíraly, jako přidané metafory do pozadí jim libě zní. Spouští se opona poslední, s ní i vřelý aplaus se rozmělní. Pomíjivý, lákavý obal, ono pozlátko mi už nevoní, obnovím reprízovaný vztah se stabilním zázemím. ()

LeoH 

všechny recenze uživatele

Pro mě odjakživa jeden z méně přitažlivých Allenů, takový těžkopádný konstrukt, počínaje zápletkou s tvořícím gangsterem (která kupodivu vyznívá geniálně, když ji někomu vyprávíte, ale ve filmu na mě působí jako jeden velký naschvál) a konče vedlejšími postavami sploštělými do jednorozměrných karikatur. Nic moc ke koukání výtvarně, žádná zvláštní atmosféra, žádná velká hloubka (témata tvůrčích pochybností a talentu/netalentu mě v této podobě moc neberou), zbývá jen ten syžet obalený povedenými fóry a mírné formalistické potěšení z hrátek se střetáváním bergmanovského žánru „film o dělání divadla“ a gangsterky. Příjemně pobaven ano, nikoli však unešen. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (4)

  • Americký filmový institut AFI zařadil snímek mezi 10 nejlepších filmů o gangsterech. (Terva)

Reklama

Reklama