Reklama

Reklama

Edmond Vidal známý také jako Momon, vyrůstal v chudé cikánské osadě, odkud si odnesl smysl pro rodinu, neochvějnou loajalitu a hrdost na svůj původ. Nejvíce ho ale posílilo přátelství se Sergem Suttelem, s nímž poprvé okusil vězeňský život, navíc pro něco tak banálního, jako je krádež třešní. Oba se nevyhnutelně zapojí do organizovaného zločinu, a tak vznikl gang Lyonnais. Stávají se nejznámější ozbrojení lupiči počátku 70. let minulého století. Jejich nezadržitelný vzestup skončil až v roce 1974 velkolepým zatčením. Dnes je Momonovi takřka šedesát a rád by na tuto část svého života zapomněl a žil jen pro děti, vnoučata a svou ženu, ale jak sám ve filmu říká: „Člověk vězí ve svém těle a ve své duši svou minulostí, a ona nás stravuje, až nás zničí…“ (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (148)

claudel 

všechny recenze uživatele

Po hokejovém zápase Česko-Slovensko, který mi vždy působí těžké útrapy, neboť nevím, komu mám fandit, jsem nechal zapnutou STV 1, která již delší dobu vysílá kvalitní evropské filmy se zaměřením na moji oblíbenou Francii. O Les Lyonnais vím delší dobu, jelikož jsem k nim psal i obsah. Francouzské krimi v režii Oliviera Marchala slibuje pořádnou porci zábavy, naturalistických scén a nejspíš nemůže zklamat. Bohužel pro mě jsem se musel potýkat s celotýdenním spánkovým deficitem, takže jsem v první půli filmu párkrát zaklimbal, což mi orientaci v ději příliš neusnadnilo. Ačkoli mám rád prostřihy z minulosti a dvě dějové linie v knihách a filmech, v tomto případě to na můj unavený mozek působilo příliš rušivě, šlo to natočit jinak. Občas jsem měl pocit, že se dívám na mozaiku krátkých příběhů, které mají něco nastínit, ale nic zásadního sdělit. Vzpomněl jsem si hned na Mon père Francis le Belge, kterému jsem vyčítal totéž. Druhá půlka byla už hodně svižná a zbytečně neunavovala prostřihy. Lanvin i Karyo na jedničku. Obecně řečeno, Francouzi zkrátka vždycky uměli natočit výtečnou kriminálku a vysokou kvalitu stále prokazují. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Dobrý v tý drnosti. To by šlo Olivierovi na výbornou, ona i reálnost je silná stránka. Jen ten styl vyprávění, opravdu prolínání minulosti se součanost, tady ničemu nepomohlo, naopak to bylo úplně jiný hřiště, co hřiště, to byla úplně jiná liga. Škoda, přeškoda jinak se mohlo jednak o pětihvězdičkový majstrštyk připomínající staré dobré drsné časy francouzských krimošek, gangsterek a dramat. ()

Reklama

nascendi 

všechny recenze uživatele

V súčasnosti je už pomerne veľkým problémom zapnúť si televízor a nenaďabiť na nejaké strieľanie, výbuchy, naháňačky na autách, oplzlosti a pod. A pre mňa, ako filmového diváka vzniká problém sa v tom mori násilia orientovať, hľadať, čím sa jedna gangsterka odlišuje od druhej, v ktorej je realistickejšie znázornené zabíjanie, v ktorej sú rafinovanejšie podrazy a vystupňované napätie. A v tejto gangsterke bolo zvláštnosťou, že postavy gangu boli Cigáni. Nie síce takí, ako tí z východoslovenských osád, ale Cigáni, ktorých pôvod sa v činnosti gangu prejavoval najmä v ponímaní cti, vynaliezavosti v krutosti a dôslednosti v pomste. Napriek tomu si ani túto gangsterku asi dlho v pamäti neudržím. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Opäť zjavný rukopis režiséra v príbehu, ktorý sa líši azda ani nie tak pohľadom z opačnej strany zákona, ale skôr divácky atraktívnou biografickou mapou vzostupu šéfa francúzskeho gangu. Marchal si je dobre vedomý, v čom spočíva jeho sila a tak dáva dôraz na početné, výborne napísané dialógy. Zároveň však neponecháva nič na náhode a zvyšok neodbíja, práve naopak - zaobaľuje ho do efektného háva západného štýlu (gradované napätie a presné časovanie dramatickej hudby, kvázi hollywoodsky nádych) a elegantného európskeho rozprávania s prídomkom 18+. Takže nechýba ani vulgárnejší jazyk a brutalita. Charakterní, presne typovo obsadení herci a neskutočne štýlové pasáže zo 70. rokov tiež robia svoje. Veľmi solídna záležitosť. 80% ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Francouzský Michael Mann (režisér Marchal) se tentokrát vydává na opačnou stranu než o které ve svých filmech doposud vyprávěl a nabízí nám pohled do života gangsterů. Ukazuje začátky dnes již zestárlých gangsterů a jejich vzestup na poli nelegální obživy. Herci slušní, vizuální stránka také povedená ale vyprávění je možná až zbytečně utahané a rozhodně se nejedná o styl, který točí např. Scorsese, který mě napadne vždy, když slyším slovo gangsterka a se kterým tak rád daný žánr srovnávám...což asi není moc dobře. ()

Galerie (98)

Zajímavosti (4)

  • V době natáčení filmu měl Edmond Vidal (jeden ze členů Lyonského gangu a autor biografické knihy) 66 let a stále žil v Lyonu se svou ženou Janou. V té době měli 3 děti a 8 vnoučat. (Rollo_Tomasi)
  • Približne v 56. minúte filmu sa za Edmondom Vidalom (Gérard Lanvin), čítajúcim noviny na ulici, objavia v pozadí dva plagáty k snímkam Splice (2009) a 600 kilo zlata (2010). (fefee)
  • Film zachycuje osudy tzv. Lyonského gangu, který páchal trestnou činnost hlavně v letech 1967–1977. Lyonský gang byl hlavně proslulý ozbrojenými loupežemi, při kterých tento gang uloupil obrovské množství peněz. Gangu je ale taky přisuzováno několik vražd, atentátů a únosů. „Tvrdé jádro“ gangu tvořilo osm lidí a širší okruh gangu tvořilo dalších sedm lidí, kteří byli příbuzní členů tvrdého jádra. (Rollo_Tomasi)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno