Režie:
Richard LinklaterScénář:
Richard LinklaterHrají:
Patricia Arquette, Ellar Coltrane, Lorelei Linklater, Ethan Hawke, Steven Chester Prince, Zoe Graham, Nick Krause, Evie Thompson, Tamara Jolaine (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Chlapectví je výjimečný film. Příběh o dospívání jednoho obyčejného kluka chtěl režisér Richard Linklater (Před soumrakem, Před půlnocí) natočit co nejpoctivěji, i proto na něm pracoval dvanáct let. Každý rok, na tři až čtyři natáčecí dny, se sešla tatáž sestava herců a tvůrců, aby natočila další střípek do jedné životní mozaiky. Výsledkem je snímek, který je neobyčejný svou obyčejností a také tím, jak neuvěřitelně pestrou škálu emocí dokáže ze svých diváků vydolovat. Mason (Ellar Coltrane) je sympatický šestiletý kluk, který po rozvodu rodičů žije se starší sestrou Sam (Lorelei Linklater) a mámou (Patricia Arquette). S tátou (Ethan Hawke) se ale obě děti pravidelně vídají a mají s ním kamarádský vztah. Taková je Masonova výchozí životní situace, z níž se vydává vstříc pubertě, dospívání a dospělosti. Po cestě míjí spousty známých a přátel, prvních a druhých lásek, konfliktů a usmiřování se sestrou a matkou a dalších životních křižovatek, které všichni tak důvěrně známe. (Cinemart)
(více)Videa (10)
Recenze (866)
Poměrně jednoduché, i tak nesmírně silné, plynulé a komplexní. Nezávislý filmař Richard Linklater přichází s dalším originálním kouskem, ostatně jeho dokonalá setkávací trilogie Před.. je konverzační romantickou vlnou tsunami par excellence. Dvanáct let točené Chlapectví je časosběrným pohlazením po duši, je trpělivé, osobní a netriviální. Jeden kluk z Texasu, jeho sestra, matka a otec, který s nimi nebydlí. A matčin první násilnický partner, druhý, klukova první láska, druhá. Zklamání, naděje, pády, stěhování, nové školy, noví lidé. Vše přirozené a přesvědčivé, protože herci a tvůrci se každoročně vždy na pár dní sešli před kamerou a přidali několik desítek minut do nevšedního projektu, ve kterém se sahá po tom podstatném. Trpělivá časosběrná metoda není žádnou novinkou, tedy pokud jsme u dokumentu, v případě hraného filmu je to jiná káva. Herci jsou výteční, od neznámého Ellara Coltranea, režisérovy dcery Lorelei nebo jeho oblíbence Ethana Hawkeho (jejich osmá spolupráce!!). Jen na Patricii Arquette jsem si docela dlouho zvykal. A asi ani nezvykl. Diváka kupředu tlačí zvědavost, kam se hrdinové dostanou (roztomilý kluk, puberta, emoepizoda, zrání a smysluplné plány do budoucna). Silnější vzruchy a emoce chybí, to ano, i tak film získává sympatie z obyčejných momentů. Těším se tak na další „linklaterovinu“. ()
jeden z tych filmov, ktore vas navzdy zmenia. Nezmenia vas od zakladov, nezmenia vas ani vo velkej miere, nezmenia to, ze date vypoved v praci, ze odidete zo skoly... zmenia iba drobunky kusok vo vasom srdci, vo vasom mozgu, vo vasom pohlade na svet. A pritom si to ani nemusite uvedomovat. Takuto velku moc ma film. Umenie. Kultura. Mam dalsi sen. Stretnut osobne Linklatera a porozpravat sa s nim, pochopit jeho zmyslanie, jeho genialitu. Pravdepodobne sa mi to nikdy nesplni, ale snivat je krasne :) ()
Vpravdě rodinný film. Povinnost pro všechna děcka, aby viděla, co je čeká a nemine a že s dospělými to lehké nemá nikdo, stejně jako to dospělí nemají lehké s nimi. Povinnost ovšem i pro veškeré dospělé jako připomínka, že nebyli jiní a že to s nimi děcka nemají lehké, stejně jako to oni nemají lehké s nimi. Prostě po dvanáct let trvající zachycení jedné rodiny "jak jde čas"; žádné velké drama, žádné tlačení na pilu. Naopak to stojí na práci s atmosférou civilní každodennosti bez důrazu na dramatičnost, aniž by to bylo byť jen na moment během bezmála tří hodin fádní, nudné či rutinní. Jde o radosti a strasti běžného kluka; nic více a nic méně. Pravdou ovšem je, že závěrečná středoškolská fáze je možná až příliš standardní, stejně jako že kvůli šíři záběru nejsou některá témata/linie dotažena a ano, Mason nemusel být v pubertě až takový Dušín, ale... Ale i tak upřímně doufám, že stejně jako v případě „Před tím a oním" se Linklater k Masonovým osudům bude s železnou dvanáctiletou pravidelností vracet. ()
Snímek unikátní a výjimečný opravdu jen způsobem, jakým byl natáčen. Vše, co je v něm za více jak 160 minut zobrazeno, už je jednak okoukané (a není to tím, že bychom to v dospívání sami prožili) a jednak součástí příběhu, který bez výrazného poselství těžkopádně propluje kolem diváka a nezanechá jedinou byť jen trochu výraznější emocionální stopu. Smekám před Linklaterem, že se do něčeho takového vůbec pustil, ale k titulu "filmová událost" schází Chlapectví tolik podstatných věcí, zajímavějším vývojem hlavní postavy počínaje a alespoň jedním překvapivým "životním" zvratem konče, že mám sto chutí mluvit o promrhaném potenciálu i tvůrčím čase. Mé myšlenky jakoby v závěru shrnula plačící Patricia Arquette slovy: Zkrátka jsem čekala něco víc... 70% ()
Dá se věrohodně zachytit stárnutí na filmovém plátně než jak to dokázal Richard Linklater a to v projektu na kterém pracoval 12 let se stále stejnými herci? Klobouk dolů, protože film působí dějově naprosto dokonale a zcela uvěřitelně. Prostě divák sleduje dospívání jednoho trošku zvláštního kluka. Nejvíce mě bavily kromě krásného (ne)konce scény s věčně opilým Billem, který se stal na nějaký čas otčímem. 75% ()
Galerie (33)
Photo © Universal Studios
![Chlapectví - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/158/558/158558724_d484c7.jpg)
Zajímavosti (23)
- Film sleduje život hlavného hrdinu od 6. do 18. roku života. Presne tak dlho, teda 12 rokov, sa film natáčal. (kacer4)
- Masonovo (Ellar Coltrane) první auto, ve kterém ho můžeme vidět třeba při jeho cestě na univerzitu, je pickup Toyota Hilux, typ N50 (RN50) čtvrté generace vyráběné v letech 1983–88. (J.F.B.)
- Během filmování vznikl problém se zasmluvněním spolupráce s herci. V té době nešlo udělat smlouvu na nátáčení delší než sedm let. Vše se ale nakonec vyřešilo. (Terva)
Reklama