Režie:
Darren AronofskyKamera:
Matthew LibatiqueHudba:
Clint MansellHrají:
Russell Crowe, Jennifer Connelly, Ray Winstone, Anthony Hopkins, Emma Watson, Logan Lerman, Douglas Booth, Nick Nolte, Mark Margolis, Kevin Durand (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Zneklidňující vidina smrtící záplavy pronásleduje Noema (Russell Crowe) ve snách čím dál častěji. Tu i další podivná znamení mu pomůže rozluštit moudrý Metuzalém (Anthony Hopkins). Země se ocitla na kraji propasti, kam ji zavlekla lidská rasa. Nejvyšší se rozhodl pro kompletní restart v podobě gigantické potopy a pro obnovu člověčího druhu si vybral právě Noema a jeho početnou rodinu. A protože Noe ví, že zkáza přijde s vodou, začne stavět archu, obří loď, na níž by se on i jeho rodina zachránili. Během stavby se musí potýkat nejen s nedostatkem času, vlastními pochybami, obavami svých blízkých, ale i s otevřenou nenávistí soukmenovců v čele s krutým potomkem slavného bratrovraha Kaina (Ray Winstone). Kromě toho musí na plavbu přizvat i zástupce všech živočišných druhů, aby život na „nové" Zemi mohl být úplný. Největší katastrofa v dějinách planety v tu chvíli může začít. (Cinemart)
(více)Videa (32)
Recenze (1 364)
Strašně rozporuplný film, k němuž si budete nejméně první půlhodinku hledat cestu (mnozí ji možná ani nenajdou) a obsahuje několik scén a dialogů, jež si Youtube parodii vyložené říkají. Díky Aronofskyho promyšlené režii tahle biblibcká povídačka baví po celou dobu a funguje ve většině odlišných častech. Jen ta úvodní je malinko k smíchu. Velkorozpočtová akce mu jde překvapivě od ruky, stejně jako závěrečná psycho část na lodi, kde se nebojí sympaticky pracovat s postavami. Když navíc Russel Crowe naplno rozjede své charisma a Emma Watson nahodí svůj kukuč, tak se dá mnohé prominout. I tak to ale rozhodně není film pro každého.70% ()
Přechod k velkofilmu se podařil. Aronofsky si libuje v zrcadlení dnešního lidstva s potomky Kainovými. Snové sekvence a tripové vyprávění prvních kapitol z Písma, má pořád tu neokoukanou efektivitu, co dokáže přikovat suché oko diváka k plátnu. Russell je výborný, už dlouho nehrál takhle dobře a práce, kterou musí jeho Noe vykonat, se chopil se ctí. Cíl vybudování celé archy je trošičku odlišný a přidává snímku v závěru až thrilerové obrysy a depresivní pachuť, kterou rozbije až Watsonová v závěru. Hodně lidí Darrenovi křivdí za to, že se zaprodal Hollywoodu, ale upřímně si nedovedu představit, že by Noeho někdo natočil lépe. Nebo, že by nebyl dost osobitý. Nemám mu co vytknout (možná Noeho oholená kebule, byla menší ústřel). Málo kontroverzní? Málo šokující? Moc biblické? Proboha... Že to nemusím udělat?! ()
Veľmi rozporuplné. To je na jednej strane fajn. Niekedy mám po krk štandardných filmov. Noe je všelijaký, len nie štandardný. No to, že je rozporuplný, ešte automaticky neznamená, že je úžasný. Niektoré momenty, nápady, zábery a scény fascinujúce, omračujúce, v dobrom obludné, uchvacujúce a vizionárske (neskutočný flashback o zrode raja). No a hneď nato tam prídu "anjeli" alias Kameňožrúti z Nekonečného príbehu, ktorí sú v jednej chvíli temer neporaziteľní a potom do nich stačí pichnúť špendlíkom a zlikvidujete ich. V rozpakoch som bol i z archy, ktorá je úžasná, ale pri bližšom pohľade mi nesedela jej veľkosť, či skôr malosť. Noe je nevyvážený a absurdný, hoci relatívne chytľavý, mix počítačových predvádzačiek, neškodnej rozprávky, kontroverzného šoku a prízemnej telenovely. Žánrový hybrid udiera do očí. Sledujete niečo "normálne" a zrazu do toho nabehne psychopatický Crowe a snaží sa prebodnúť veľkým nožom hlavu bábätka. Brutálne sa strihalo, alebo na to Darren kašľal? Výsledkom je chaos. Netušíte, či je to chyba drastického strihu, alebo sa jedná o divnú umeleckú víziu (začne pršať a o chvíľu nastane celosvetová mega-povodeň; otec so synom sa tíško rozprávajú uprostred vyľudnenej planiny, kde majú výhľad na kilometre ďaleko a potom dvihnú hlavy a pár metrov od nich sa zrazu nachádza obrovská skupina ľudí a kamenných obrov; Noeho syn behom šiestich sekúnd zatratí otca a podľahne kúzlu cudzieho chlapa, ktorý mu daruje zakrvácané sekero-kladivo). Najviac ma sklamali nezaujímavé postavy. Despotický Crowe sa snaží, ale je čudný, Jennifer Connelly a Hermiona sú "len" šarmantné. Najviac sa mi páčil Hopkins ako Matuzalem. Noe vyvolá odlišné názory aj ohľadom žánrovej roztatárenosti: v jednej chvíli je to realistický a špinavý historický film, potom triler, následne biblický apokalyptický skorohoror, ekoposolstvo a romantická dráma. V r. 2011 vo Francúzsku vyšiel rovnomenný 4-dielny komiks, ktorý spolunapísal Aronofsky a jedná sa o mix predlohy k filmu a samostatného projektu, v ktorom sú niektoré veci inak, než vo filme. Komiks vyšiel v r. 2014 (pri príležitosti premiéry filmu v kinách) aj v českej mutácii, žiaľ kvôli slabým predajom nikdy nebol vydaný posledný, štvrtý diel. V dobe premiéry bol film vyhodnotený skôr ako neúspech, ale čo by iní za takí "neúspech" dali (rozpočet 125 miliónov, celosvetová tržba 362). ()
Změť jakéhosi filozofična, zabalená v atraktivním, vizuálně vybroušeném hávu. Obrazově plné grácie a fenomenálních triků, akce tvrdá a kontaktní (skvělý Libatique), spousta zajímavých scén jak obrazovou estetikou, tak silou emocí. Celkově ale prapodivně uchopený biblický příběh, který střídá čistokrevou epičnost (panorama, hudba, bitvy) s ponurou melodramou (loď, vztahy, sociální problémy). Zvlášť to funguje ok, s prolnutím už je to horší. Navíc Aronofsky je i tentokrát v některých scénách příliš psychedelic a nechává se zbytečně unést svojí vlastní fantazií, která mne ve všech jeho filmech neskutečně irituje, neboť je z toho tak akorát bolehlav. Poselství, či nějakou message jsem z toho cítil pouze lokálně, nežli ikonicky. ()
"Mezi křesťany je rozšířeno mnoho polopravd, omylů a mýtů o řízení světa," řekl jednoho dne režisér Aronofsky a třískl hněvivě rukou do stolu. "This... is... the... Girl," odpověděl mu ještě hrozivěji umanutý producent a po stole mu poslal fotku Logana Lermana, vyzvracel své kapučíno a odkvačil ukřivděně z místnosti. Bylo jasné, že nic nepůjde hladce. Nakonec se rozhodlo, že se Noe vlivem mořské nemoci postupně změní v jinou biblickou postavu, a bystřejší již tuší, ano, v Heroda, a bude chtít povraždit pár neviňátek. Aronofsky si naštěstí vydupal hepyend a tak se díky filmu dozvíme, že všichni pocházíme z Hermiony a dvou vycválaných švagříčků, což by ostatně vysvětlovalo, proč je ve světě tolik blbých lidí. A já se ptám: "Takhle jsi to chtěl, Noe?" Očekával jsem trikově bravurní epic fantasy na způsob vzhůru proti tradicím, a v podstatě jsem to dostal, jen škoda těch obrů z Hellboye. Slabší čtyři, ať nežeru... mech. ()
Galerie (275)
Zajímavosti (34)
- Na začátku Noemova (Russell Crowe) vyprávění o stvoření světa si lze na okamžik všimnout motivu kruhu života ve stejném vizuálním zpracování, jaké Aronofsky použil ve snímku Fontána (2006). (Arbiter)
- Na začátku filmu ukazuje Noemovi (Russell Crowe) jeho otec hadí kůži, která má roztřepené okraje. Kůži mu ukradne potomek Kaina (Ray Winstone), a když se s ní po několika záběrech znova objeví, tak jsou její okraje hladce zaříznuté. (Geriel)
- Z důvodu skutečnosti, že snímek odporuje učení islámu, promítání filmu oficiálně odmítli cenzoři tří arabských zemí, k nimž se poté připojila Indonésie. Biblický příběh o potopě světa přitom sice islám uznává, Noemovi (Russell Crowe) je v Koránu věnována dokonce celá kapitola, avšak zakazuje zpodobování náboženských postav. (oje)
Reklama