Reklama

Reklama

Zneklidňující vidina smrtící záplavy pronásleduje Noema (Russell Crowe) ve snách čím dál častěji. Tu i další podivná znamení mu pomůže rozluštit moudrý Metuzalém (Anthony Hopkins). Země se ocitla na kraji propasti, kam ji zavlekla lidská rasa. Nejvyšší se rozhodl pro kompletní restart v podobě gigantické potopy a pro obnovu člověčího druhu si vybral právě Noema a jeho početnou rodinu. A protože Noe ví, že zkáza přijde s vodou, začne stavět archu, obří loď, na níž by se on i jeho rodina zachránili. Během stavby se musí potýkat nejen s nedostatkem času, vlastními pochybami, obavami svých blízkých, ale i s otevřenou nenávistí soukmenovců v čele s krutým potomkem slavného bratrovraha Kaina (Ray Winstone). Kromě toho musí na plavbu přizvat i zástupce všech živočišných druhů, aby život na „nové" Zemi mohl být úplný. Největší katastrofa v dějinách planety v tu chvíli může začít. (Cinemart)

(více)

Videa (32)

Trailer 3

Recenze (1 360)

Djoker 

všechny recenze uživatele

Udělat z Noeho asociálního zmrda a bijce všeho lidského je sice zajímavá biblická inovace, ale zrovna od Aronofskyho jsem čekal definitivní potvrzení vlastní extratřídy a ne směšné zaprodání se tupé většině. Vydat se komornější cestou s filozofičtějším přístupem a především bez potřeby šokovat, tak v tom možná i Darrena poznám a hlavně ocením, jenže to by na zakázce nesmělo stát "blockbuster". Největším zklamáním jsou tak jednoznačně akční fantasy scény s chodícími kameny (WTF?), které jsou jak vystřižené z nějaké parodie na Transformers (tzn. sračka na druhou). Má tohle Aronofsky se svou reputací vůbec zapotřebí? V rámci současné tvorby čistý průměr, v režisérově filmografii malá tragédie, ale díky sympatickému obsazení (Connelly, Watson, Lerman, Hopkins) mu ty tři hvězdy dám. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

NOE je ambiciózním projektem. Střetává se v něm studiový blockbuster zúročující trendy poslední dekády s autorským přístupem obsahujícím postupy známé z předchozích režisérových děl. Mísí se v něm několik žánrů, přičemž ten odpovídající biblické epice je určen pro sjednocení naplňovaných a/či podvracených vývojových vzorců. Vypráví mj. o vyprávění a jeho odlišných výkladech. Potíž je v tom, že i když jde v dílčích ohledech o pozoruhodné dílo, nefunguje jako celek a některé prvky jdou velmi obtížně dohromady._____ Aronofského poetika se projevuje u montážních sekvencí, které mají přemostit delší časový úsek, v subjektivizaci vyprávění důsledným užíváním nejprve hlediskových záběrů a později snových projekcí a při závěrečné konfrontaci, při které je zesilován efekt přestříháváním mezi několika ohnisky zájmu (na palubě a v podpalubí). Jeho rukopis se ale tře s požadavky na klasické hollywoodské vyprávění, protože selhává ve vytváření prostorových vztahů srozumitelných pro diváka a v profilaci postav, které jsou motivovány pouze s ohledem na potřeby vyprávění a na zdrojový text, nikoliv realisticky._____ Zdrojovým textem je míněn Starý i Nový zákon, protože nejde pouze o adaptaci příběhu o Noemově arše, nýbrž kombinaci hned několika biblických narativů (o vyhnání z Ráje, o Kainovi a Abelovi, o Sodomě a Gomoře, o Noemově arše...). Přitom z hlediska žánrového zařazení není Noe ani tak biblickou epikou, jako spíš ve své první polovině kombinací fantasy a katastrofického filmu a ve druhé postkapokalyptického díla a filmu o pomstě. A to zastřešeno rodinným dramatem. Činí přitom několik odvážných voleb, když u fantasy části rezignuje na prokreslení fikčního světa (jelikož ten si ve stávající podobě nezaslouží nic jiného než zkázu), v katastrofické pasáží na místo trikových atrakcí klade důraz na traumata přeživších jedinců a nenaplňuje vzorce postapo a revenge flicku, protože ty slouží pouze jako katalyzátory pro hodnotové střety protagonisty/antagonisty s druhými._____ Lomítko bylo použito záměrně, protože vyprávění strukturované podle proměňujících se cílů Noema z něj za polovinou z protagonisty učiní antagonistu. (Je tomu uzpůsoben i jeho vzhled a způsob inscenování v předkamerovém prostoru, v obou případech evokující krále Kaina, jenž byl jako záporák vykreslován předtím.) A z vyprávění naplňující a zesilující vzorce fantasy a katastrofického bijáku (na potopu dojde, na střet lidí s nadpozemskými bytostmi taktéž, a to najednou) se stane vyprávění o vyprávění (o orálně předávaných příbězích ovlivňujících lidské jednání podle toho, jak odlišně jsou každým interpretována)._____ Snímek se tak rozevře do široké interpretační šíře bavící svou podvratností (např. mnohými zmiňovaný kreacionistický komentář o vzniku Země, který je doplněn obrazy přitakávajícími evoluční teorii lidstva). Hřeší ale tím, že vypravěčská nejednoznačnost ústí do nezvykle dlouhého a nepatřičně působícího epilogu, ve kterém je vše zbytečně dovyprávěno a významové přesahy jsou sděleny explicitně ústy postav. NOE tak v posledních deseti minutách vyblil bibli, a to i s vaničkou (archou). () (méně) (více)

Reklama

Segrestor 

všechny recenze uživatele

"Mezi křesťany je rozšířeno mnoho polopravd, omylů a mýtů o řízení světa," řekl jednoho dne režisér Aronofsky a třískl hněvivě rukou do stolu. "This... is... the... Girl," odpověděl mu ještě hrozivěji umanutý producent a po stole mu poslal fotku Logana Lermana, vyzvracel své kapučíno a odkvačil ukřivděně z místnosti. Bylo jasné, že nic nepůjde hladce. Nakonec se rozhodlo, že se Noe vlivem mořské nemoci postupně změní v jinou biblickou postavu, a bystřejší již tuší, ano, v Heroda, a bude chtít povraždit pár neviňátek. Aronofsky si naštěstí vydupal hepyend a tak se díky filmu dozvíme, že všichni pocházíme z Hermiony a dvou vycválaných švagříčků, což by ostatně vysvětlovalo, proč je ve světě tolik blbých lidí. A já se ptám: "Takhle jsi to chtěl, Noe?" Očekával jsem trikově bravurní epic fantasy na způsob vzhůru proti tradicím, a v podstatě jsem to dostal, jen škoda těch obrů z Hellboye. Slabší čtyři, ať nežeru... mech. ()

TeeAge 

všechny recenze uživatele

|| Scenár: Darren Aronofsky, Ari Handel | Hudba: Clint Mansell | Distribúcia: Paramount Pictures | Štúdio: Regency Enterprises, Protozoa Pictures | Rozpočet: 125 miliónov $ | Tržby: 111,354,000 $ || Biblické téma podané v naturalistickom kabáte, a pritom so sci-fi elementmy. Osobne mám radšej bezexperimentálny prístup tvorby, keď ide o veľké príbehy, pretože materiál, ktorý divák už pozná, vždy ťahšie unesie nové prílohy - i u nového Noeho mi prišlo viac vecí nasilu, hlavne čo sa týka kamenných elementov. Naservírované to je bez akýchkoľvek zkrášlovaní, je to temné, drsné, ale zároveň emočne tupé a trošku bez dostatočného vyvrcholenia na konci - tam je dej najviac skratkovitý. Najrozporuplnejší zážitok posledného roka. 50% | CineStar Černý Most, Praha, 26.3.2014 | ()

somnar 

všechny recenze uživatele

Přijde mi jako hrozná škoda vysmát se tomu jako digitálnímu eko/ezoguláši! Mě Aronofsky utáhl na podmanivé, atmosférické fantasy, která se, samozřejmě v mezích blockbusteru s kamenými transformery se svítícíma očima, pokouší i o drama vyplývající - ať už to zní jakkoliv bizarně - z praktických aspektů toho, když jste vyvolenej a jste přesvědčenej, že musíte bejt krutej. Jak úspěšně se to pokouší, na tom se dva lidi neshodnou... Já ale oceňuju, že to není tupá náboženská agitka, popřípadě biblickej Emmerich. Noe je svůj, s diváky to bude mít těžký, já na palubu ale každopádně chci. 70% ()

Galerie (275)

Zajímavosti (34)

  • Od 20. července do 21. srpna 2012 se natáčelo na Islandu. Pak se štáb přemístil do New Yorku, kde byla mezitím postavena 137 metrů dlouhá replika Noemovy (Russell Crowe) archy. Filmaři pracovali i v okolí města Durango v centrální části Mexika. V období od 29. října do 1. listopadu 2012 bylo natáčení zastaveno kvůli tropické bouři Sandy, která filmařům poničila kulisy. Poslední klapka padla 17. listopadu 2012. Poté následovala rozsáhlá a zdlouhavá postprodukce. (Struhy)
  • Z důvodu skutečnosti, že snímek odporuje učení islámu, promítání filmu oficiálně odmítli cenzoři tří arabských zemí, k nimž se poté připojila Indonésie. Biblický příběh o potopě světa přitom sice islám uznává, Noemovi (Russell Crowe) je v Koránu věnována dokonce celá kapitola, avšak zakazuje zpodobování náboženských postav. (oje)
  • Na začátku Noemova (Russell Crowe) vyprávění o stvoření světa si lze na okamžik všimnout motivu kruhu života ve stejném vizuálním zpracování, jaké Aronofsky použil ve snímku Fontána (2006). (Arbiter)

Související novinky

Zemřel herec Mark Margolis

Zemřel herec Mark Margolis

04.08.2023

Ve věku třiaosmdesáti let zemřel ve čtvrtek v nemocnici Mount Sinai v New York City po krátké nemoci americký herec Mark Margolis, mnoha divákům známý především jako zlověstný don Hector Salamanca ze… (více)

Aronofsky si vybral svůj další film

Aronofsky si vybral svůj další film

16.04.2016

Darren Aronofsky (Fontána, Wrestler) nám naposledy představil biblické drama Noe a příští rok konečně uvidíme jeho další film. Jak se bude jmenovat? To zatím nevíme. V příběhu o mladém páru, jehož… (více)

Aronofsky a motorkář Tatum?

Aronofsky a motorkář Tatum?

15.09.2015

Loňský Noe sice rozdělil diváky na nadšené a trochu zmatené, nakonec ale vydělal 362 milionů dolarů, takže se dá považovat za úspěch. Co chystá režisér Darren Aronofsky (Fontána, Černá labuť) dál?… (více)

Emma Watson nepřítelem státu

Emma Watson nepřítelem státu

26.06.2015

„Hermiona" pokračuje v zajímavých kariérních rozhodnutích. V minulých letech zkusila Charlieho malá tajemství nebo Aronofskyho Noema, v nejbližší době ji pak uvidíme s psychologickém thrilleru… (více)

Reklama

Reklama