Reklama

Reklama

Most

(seriál)
  • Švédsko Bron (více)
Trailer
Krimi / Thriller / Mysteriózní
Švédsko / Dánsko / Německo, (2011–2018), 36 h 53 min (Minutáž: 57–60 min)

Tvůrci:

Hans Rosenfeldt

Hrají:

Sofia Helin, Kim Bodnia, Thure Lindhardt, Rafael Pettersson, Sarah Boberg, Dag Malmberg, Puk Scharbau, Lars Simonsen, Gabriel Flores Jair, Henrik Lundström (více)
(další profese)

Série(4) / Epizody(38)

Po mezinárodním úspěchu dánského seriálu Zločin se pozornost příznivců kvalitních televizních kriminálek obrátila ke Skandinávii v naději na další podobně propracované hity. Ačkoli řada z nadcházejících titulů povětšinou představovala v rámci mezinárodní konkurence nadprůměr, na vysoko stanovenou laťku Zločinem dosáhla zatím pouze dánsko-švédská koprodukční série Most. Název odkazuje k impozantní stavbě, která přes úžinu Öresund spojuje dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Na tomto mostě, přesně na linii značící hranici mezi oběma státy se jedné noci objeví mrtvola, což svede dohromady dva charakterově diametrálně odlišné vyšetřovatele z obou měst. Záhy se ukáže, že tento incident byl pouhým prvním krokem pachatele, jenž svými činy hodlá poukázat na pět neduhů soudobé společnosti. Vedle samotného vyšetřování a jeho přesahů do skandinávské reality představuje další dějový oblouk spolupráce obou vyšetřovatelů. Na jedné straně stojí bodrý Dán a záletný otec početné rodiny Martin Rohde, ztvárněný charismatickým Kimem Bodniou, s nímž ostře kontrastuje chladná a patologicky racionální Saga Norénová, kterou bravurně hraje švédská herečka Sofia Helinová. Navzdory nevyhnutelným konfliktům, které vyplývají ze střetu Martinovy empatie a emotivnosti s věcností a bystrostí, jež u Sagy mají kořeny v Aspergerově syndromu, obě postavy tvoří ideální kriminalistický tým. Bravurní herecké obsazení přivádí k životu propracovaný scénář z pera autora celkového konceptu seriálu Hanse Rosenfeldta, který dnes již klasické prvky a postupy skandinávských krimi sérií rozvádí do nápaditých a originálních podob. Most ale také uhrane svým formálním zpracováním, kde převládají noční záběry s výraznou světelnou kompozicí a rámováním. Podobně jako zmiňovaný Zločin se také Most zaslouženě stal mezinárodním hitem a byl uveden ve více než sto padesáti zemích. Na motivy seriálu vznikly také dva remaky, americký The Bridge zasazený na hranici USA s Mexikem a francouzsko-britský The Tunnel, kde je první tělo nalezeno v Eurotunelu pod Lamanšským průlivem.
Druhá série znovu svádí dohromady bodrého dánského kriminalistu Martina Rohdeho a patologicky racionální švédskou vyšetřovatelku Sagu Norénovou. Vyprávění jednak sleduje následky předchozích událostí na vztah této nesourodé dvojice a jejich okolí, ale současně je staví před nový případ. Ten opět začíná na architektonické dominantě, jež dává seriálu název, na mostě spojujícím přes úžinu Öresund dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Co se nejprve jeví jako únos, se rozroste do série teroristických činů páchaných radikálními ekologickými aktivisty. Opětovně seriál staví na důmyslném konceptu hlavního tvůrce seriálu, Švéda Hanse Rosenfeldta, jehož nápady pomáhají do scénářů zpracovat za švédskou a dánskou stranu televizní scenáristé Camilla Ahlgrenová a Nikolaj Scherfig. Jako hlavní režisér, který nové sérii stanovil její charakteristický chladný styl, se vrátil Henrik Georgsson. Ústředních rolí se opět ujali bravurní Kim Bodnia a Sofia Helinová. (Česká televize)

(více)

Videa (4)

Trailer

Recenze (554)

Marigold 

všechny recenze uživatele

1. série: Pro milovníky "over-twisted" a sociálně uvědomělých severských detektivek něco jako obchod s luxusní čokoládou. Seriál sice rámcově následuje model amerického thrilleru o tematickém zločinu, ale samozřejmě ho překládá do severského hodnotového systému a vnímá ho v kontextu společenských fenoménů - tajemný zločinec pak do určité doby funguje jako Nolanův Joker, tedy inscenátor jevů, které odhalují zálibu poklidné společnosti v excesu. Některé jeho "zkoušky" jsou brilantní a jejich hraniční morálně-etická povaha překračuje rámce běžné politického korektnosti. To, že pak Most přeci jen směřuje ke "smířlivějšímu" motivování pachatele je něco jako očekávaná daň, která nijak nekazí rozkoš z chaosu, který "TT" páchá. Navíc na tuhle daň připadají závratné zisky - nádherně asymetrické ústřední duo s žoviálním Kimem Bodniou a mimozemskou Sofií Helin (její Saga mi konečně osvětlila, co je pro některé ženy na Cumberbatchově Sherlockovi tak sexy), metrosexuální light design i rámování záběrů, které je chladně krásné a chrání Most před úpadkem do sentimentu a žánrových klišé. Čistá rozkoš z vizuálu promyšleného do posledního nepodstatného záběru (i vycpávková scéna, v níž detektiv vystupuje z auta a jde domů je nasvícená tak, že člověk vidí, jak o ní někdo přemýšlel jako o nedílné významové součásti celku), studená a odtažitá atmosféra, zajímavá sonda do skandinávského svědomí a navzdory předvídatelnosti i silně emotivní finále... Pokud jenom trochu berete na jména jako Mankell, Nesbo či Larsson a občas fetišisticky slzíte u BBC verze Wallandera, tak tohle musí jít skrz krunýř do omrzlé krajiny srdeční. 2. série: Trochu víc oslích můstků a zvláštních nesouladů, opět opakování trochu účelové práce s vedlejšími liniemi (postavy a jejich osudy se objevují jen jako účelové "komplikace" zápletky), na druhou stranu se tvůrci tentokrát poučili a konstantně udržují napětí i "globální" perspektivu případu. Pokud první série šla kolem 7. dílu trochu dolů, tady je tempo konstantní a gradace se paradoxně dostavuje přesunem do intimní roviny postav. Závěr patří k nejlepším, co jsou v žánru k vidění, nechybí monstrózní cliffhanger hlavní zápletky, ale největší sílu do vyprávění vnáší opakování motivu pomsty z koncovky série první. Jens jako "dědictví" první série funguje po celou dobu skvěle a i když možná už dialogy a sociální "faux pas" Ságy a Martina nemají tu intenzitu, vyhublý přízrak "teroristy pravdy" posouvá jejich vztah dále až k hořkému finále. Moc se těším na pokračování, protože tvůrci ukazují schopnost držet kvalitu, neměnit koncept a přitom se posouvat dál. Saga na rozdíl od Sherlocka navíc nepodléhá pozici "asociální superstar" a čím více se otevírá, tím více je lidská, nedokonalá a tím i méně cool. Vlastně je svou umanutostí dost otravná a v některých aspektech začíná evokovat kolegyni Lundovou. ()

DwayneJohnson 

všechny recenze uživatele

Mám jednu hrozně špatnou, řekl bych až přímo hroznou vlastnost. Mám totiž rozdíváno, odhadem tak 7 seriálů a nestále přeskakuju od jednoho, ke druhému, což rozhodně nepřispívá k nějakému lepšímu filmovému prožitku. Řekl jsem si proto dost, s tím, že každý seriál zhlédnu, pokud možno, co nejdříve, v průběhu několika dní. The Bridge byl proto naprosto jasná volba, pouze 10 dílů a hlavně velmi vysoké hodnocení, tohle vše nabízelo osvěžující divácký zážitek. Po asi zhruba týdnu téhle severské podívané bych řekl, že jsem určitě udělal dobře. Most není určitě dokonalý seriál, to v žádném případě, je zde pár nelogických momentů, objektivně nejslabší pátý díl, po kterém jsem to chtěl zabalit a také na můj vkus až příliš dějových linek, nicméně tohle vše působí v porovnání se vším ostatním, jako zcela nepatrný detail. Výborná kamera, také herecký výkon hlavní dvojice a neposlední řadě velmi originální příběh o hledání jednoho vraha, kde stopy můžou vést až daleko do minulosti. V neposlední řadě bych ocenil také konec, kdo viděl, ví, o čem mluvím, takový v amerických seriálech většinou neuvidíte. Suma sumárum solidní čtyřka s tím, že snad následující sérii bude o malinký kousek lepší. Druhá série - po všech stránkách lepší pokračování. Vypilovanější, co se týká postav i vyprofilovanější, (zbozňuju tě Sago). Příběh, na rozdíl od první série s větším tahem a na bránu a hlavně opět výborně udělaný konec, vlastně dva konce a oba naprosto bez chyby. Takže abych to řekl nějak ve zkratce, některé seriály jsem měl v topce až moc dlouho a už se mi začali malinko kazit. Tak jsem jsem zvolil, čerstvou, severskou krev a je mi víc, než blaženě. ()

Reklama

Tosim 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Pro Most nejvíce hovoří samotná spojnice dvou odlišných světů, velmi propracovaná postava Sagy (jak snadno oproti ní bledne dost podobná Lisbeth Salander z Milénia) a konec druhé řady, který by klidně mohl být i koncem celkovým, takže zvědavost na třetí je logicky velmi vysoká. Proti je v druhé řadě již mnohem méně funkční téma společenské, s přihlédnutím k tomu, že mnoho věcí se stalo jen proto, že jeden detektiv nebyl schopen uhlídat svůj poklopec. A studená severská atmosféra již také nijak zvlášť nefunguje, vypadá to, jako kdyby se často natáčelo podle jednoho mustru. 70%. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Hodnotím po první sérii, ale zároveň jsem už silně načal druhou, která není o nic horší a vlastně vychází z úplně stejné myšlenky. Podstatou totiž je, že se na nejdelším evropském mostě přes dvě země nalezne mrtvola. No a jelikož je tahle mrtvola na území dvou zemí, pustí se do vyšetřování jedna zvláštní Švédka a jeden zvláštní Dán. Bombastické na tom všem je, že oba jsou ošlehaní životem a oba žijí svým životem se svými pravidly, závislostmi, problémy a trápením. Prostě jsou to lidé jako my všichni a je jen na nás, zdali si k nim najdeme cestu nebo ne. Já ji třeba chvíli hledal a po půlce první série jsem si nebyl jistý, jestli si na ně zvykl. Během vyšetřování se ale všechno zlomilo, protože seriál nejen vyšetřuje, ale také do svého dění přibírá pár osobních situací obou vyšetřovatelů. Sofia Helin a Kim Bodnia to hrají mimochodem naprosto parádně. Nesetkáte se s vyšetřovatelskou dvojicí, která by působila přirozeněji, ale zároveň osobitěji, než kdokoliv jiný z jakéhokoliv například amerického kriminálního seriálu. V tomhle je Evropa holt někde jinde a je boží, že Seveřané toho tak parádně využili. S tajuplnou severskou atmosférou, kterou podkresluje geniální kamera hrající na architektonickou skandinávskou strohost, Vás tento seriál prostě nemůže zklamat. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Hodnocena první série. I když nemohu říct, že bych tento seriál přijal zcela bez výhrad (dějová linie kolem Anji je zbytečně dlouhá, ta kolem Stefana Lindberga skoro až zbytečná), jsem navýsost spokojen. Pochmurná severská atmosféra, brutální psychopat, hrající si na spasitele světa, policisté brodící se ve sračkách a odpadu společnosti. Napětí s každou epizodou přibývá (hlavně ve druhé polovině), přičemž poslední epizody jsou jedna velká katarze (zejména předposlední epizoda je jedna z nejlepších věcí, co jsem na poli kriminálek viděl). A co se týče postav? I já jsem si chladnou podivínskou krásku s až fanatickým pracovním zápalem Sagu a žoviálního cholerického sukničkáře se soukromím v troskách Martina zamiloval. 90%. ()

Galerie (541)

Zajímavosti (14)

  • Po úspěchu seriálu vznikly dva remaky. Britsko-francouzský seriál The Tunnel (od r. 2013), kde je vyšetřována vražda v tunelu mezi Anglii a Francií pod Lamanšským průlivem, a americký seriál The Bridge (od r. 2013), odehrávající se pro změnu na americko-mexické hranici. (morgos)
  • Natáčení dánsko-švédského projektu provázely drobné jazykové komplikace. Přestože jsou dánština a švédština velmi podobné jazyky, měla švédská herečka Sofia Helin (Saga Norén) na začátku natáčení problémy porozumět rozhovorům mezi dánským hercem Kimem Bodniou (Martin) a režií. Bodnia s tvůrci hovořil dánsky a velmi rychle. Helin prohlásila, že se na place cítila jako její postava, která nerozumí svému okolí. (oje)
  • Saga Norén (Sofia Helin) s sebou nosí malou krabičkou, z níž si občas něco vkládá za horní ret. Jde o „snus“, švédskou obdobu žvýkacího tabáku, který se prodává buď v podobě vlhčeného prášku nebo balený v malých propustných sáčcích. (nOvYl)

Související novinky

Zaklínač obsadil Vesemira

Zaklínač obsadil Vesemira

29.02.2020

Kolem role Geraltova mentora v seriálovém Zaklínači se dlouhé měsíce točily nejrůznější spekulace. Zaprvé tu byl Mark Hamill, favorit mezi fanoušky, který se na sociálních sítích sám vyjadřoval… (více)

Reklama

Reklama