Režie:
Terrence MalickScénář:
Terrence MalickHudba:
Hanan TownshendHrají:
Christian Bale, Cate Blanchett, Natalie Portman, Imogen Poots, Brian Dennehy, Jason Clarke, Joel Kinnaman, Freida Pinto, Isabel Lucas, Thomas Lennon (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Smyslný portrét hédonistického hollywoodského života očima Ricka, scenáristy, který hledá smysl své existence. (HBO Max)
Videa (7)
Recenze (109)
S filmy od Malicka je to čím dál těžší. Zatímco u těch starší, byl alespoň nějaký příběh, tak ty novější se skládají ze spousty nádherný záběrů, které "obyčejným divákům" nedávají moc smysl. Zatímco u předchozího filmu K zázraku šlo vystopovat, alespoň náznak příběhu, tak tady je to o dost složitější. A vůbec tomu nepomáhá, že o postavách nevíme zhola nic, krom jejich současného chování. O to více, mě bylo ukradený jak to s postavy dopadne. Mrzí mě, že Malick nepoužije ve filmu jediný smysluplný rozhovor, ve kterém by alespoň něco vysvětlil. Scény ve filmu skáčou odnikud nikam, a je jen na nás jestli dokážeme pochopit pointu toho co nám mají říkat, což je dost namyšlené a sebeukájecí. Další věc co mě mrzí, že film má luxusní obsazení, ale vůbec s ním nedokáže pracovat, snad krom Natalie Portman, která má nejpochopitelnější roli, Bale mě nebavil, Blanchett je tam chvilku, Poots je fajn, Pinto je sexy a Bentley se snaží. Po výtvarné stránce je to pastva pro oči, co také jiného čekat od Lubezkiho. Knight of Cups není špatný film, jen je to čím dal více zahleděný film od ještě zahleděnějšího tvůrce. Chtělo by to návrat k normálnějším filmů, jako je například Nový svět nebo Tenká červená linie. ()
Alebo ako sa nám Malick stratil. Strom života bol ďalším posunom v jeho tvorbe a bol natoľko odlišný, že som jeho odlišnosť rešpektoval. To the wonder bolo príbehovo jednoduché, obrazovo podmanivé, ale bez presahu a bez výraznejšej emócie. A rovnaký je aj Knight of cups. Čo na tom, že sa tu zišla plejáda hercov, ktorý nemajú čo hrať. Pretože dialóg tu nie je skoro žiaden.. Len monológy, voiceovery, pláž, vtáky, púšť a hudba. Lubezki je stávka na istotu. Jeho zábery sú hravé a komponované s neuveriteľnou precíznosťou. Ak sa má novodobý Malick niečim pochváliť tak je to práve kamera. Ale to filozofovanie, zvnútorňovanie postáv k obrazu svojmu a bez vedomia, že to nie je film pre režiséra samotného, ale pre divákov tu tak bije do očí, že je to miestami až neznesiteľné. Nemôžem dať menej pretože umeleckú hodnotu nemôžem uprieť, ale tento impresionistický štýl sa na súčasnú artovú americkú tvorbu a keď na to príde aj tú európsku vôbec nehodí. A dôvod je jasný - hovorí o pekných myšlienkách veľmi povrchovo. Bez presahu. Bez priblíženia. Takže čo na tom, že je tu znázornených 5 vzťahov. Okrem záberov pláže a bosých chodidiel si z toho aj tak nič neodnesieme. ()
Na Knight of cups som sa celkom tešil, ale aj tak som už k nemu radšej pristupoval s určitou rezervou, keďže Terrence Malick síce patrí medzi mojich veľkých obľúbencov, ale po Strome života už točí prakticky to isté, no aj tak ma opäť dostal. Tie prvé minúty ma vôbec nebavili a bol som pripravený na moje prvé veľké sklamanie od Malicka, ale už po chvíli si ma to začalo postupne získavať. Ani tentoraz sa o nejakom plnohodnotnom príbehu vôbec hovoriť nedá, ale tento originálny Malickov umelecký štýl je tak nesmierne okulahodiaci a pôsobivý, že mu stále nedokážem odolať. A tak aj, keď sa tu divák nič nové nedozvie, každý dobre vie, že aj ľudia z vyššej spoločnosti, ktorí majú na prvý pohľad všetko tiež v sebe môžu pociťovať prázdnotu, čo striedaním žien a povrchných známostí určite nezmenia, ale opäť som si vychutnával takmer každý záber, kde sa striedajú sekvencie z mesta a prírody, čo mi výborne sadlo a podporené zaujímavým a podmanivým voiceoverom. K tomu perfektné obsadenie, či už hlavný hrdina Christian Bale, okolo ktorého sa točí skvostné ženské zloženie v podaní Natalie Portman, Cate Blanchett,, Freida Pinto alebo Imogen Poots a nespočet ďalších známych hercov. A hudba tiež nesklame, mnohé sekvencie výborne podporí. Takže určite by som bol veľmi rád, keby už Terrence Malick natočil aj niečo odlišné, ale aj tak nemôžem hodnotiť horšie, mne sa to stále dosť páčilo. A keďže prakticky nikto iný už takto filmy netočí, tak sa toho zase tak rýchlo neprejem a raz za rok, dva s podobným filmom určite nemám problém. 73% ()
Mallickovy alegorie byly snesitelné u Stromu života, film K zázraku byl již značně mimo mísu, ovšem Rytíř pohárů je dle mého naprosto přestřelená, pseudointelektuální masturbace. Malick těží ze statutu uznávaného tvůrce, kdy do svého výmyslu obsadí slavná jména a spoléha na to, že se jeho anální tvorbu budou ulepení brýlovci snažit dešifrovat tak dlouho, až jim nezbyde nic jiného, než konstatovat, že tohle je prostě ryzí umění. Líbilo se mi pár jednotlivých momentů a nápaditých přechodů mezi scénami (které jsou řízeny myšlenkou, pocitem atd.), avšak jako téměř dvouhodinový celek je to pro mě ztráta času... 3/10 ()
Malicku, Malicku, už to nemáš v malíku. Předlouhé alegorické putování zavání duchovním sebeukájením, z něhož aspoň trochu vytrhává herecká sestava. Jenže kupříkladu dvě nejlíbeznější tváře dneška, tedy Blanchett a Portman, filmem víceméně prošumí, takže si na své přijdou pouze fanynky Christiana, páč mu kamera visí na xichtě jako estébáci na Havlově zadnici. ()
Galerie (79)
Zajímavosti (8)
- Natáčení začalo po dokončení filmování předchozího Malickova projektu Lawless (2014) a protože byl Christian Bale součástí obsazení obou snímků, na plac se dostavil po pouhé dvoudenní pauze. (oje)
- I přes absenci scénáře psal Terrence Malick několikastránkové dialogy pro některé herce. Christian Bale (Rick) však tyto dialogy nikdy nedostal, i přesto že hrál hlavní roli. (HellFire)
- Christian Bale (Rick) a Natalie Portman (Elizabeth) uvedli, že strávili více času namlouváním voiceoveru než natáčením na lokacích. (HellFire)
Reklama