Reklama

Reklama

Kapitán Phillips

  • USA Captain Phillips (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Kapitán Philips je komplexní studií přepadení americké nákladní lodi Maersk Alabama somálskými piráty, ke kterému došlo v roce 2009. Režisér Paul Greengrass nám v něm svým unikátním pohledem nabízí kombinaci napínavého thrilleru a pohled na širokou škálu důsledků globalizace. Film se zaměřuje na vztah mezi velícím důstojníkem Alabamy, kapitánem Richardem Phillipsem (dvojnásobný držitel Oscara Tom Hanks), a kapitána somálských pirátů Museho (Barkhad Abdi), který ho unese jako rukojmí. Phillips a Muse proti sobě čelí v okamžiku, kdy Muse se svou posádkou zamíří na Phillipsovu neozbrojenou loď. V souboji vůle a odhodlání, který následuje 230 km od somálského pobřeží, jsou oba muži vydáni na milost osudu, který je zcela mimo jejich kontrolu. (Falcon)

(více)

Videa (7)

Trailer 1

Recenze (1 384)

verbal 

všechny recenze uživatele

Piráti z Adenského zálivu: Prokletí Foresta Gumpa je prý napínavým, dobrodružným, akčním krimi. Jako ne, že by ten hrdinný kapitán Korkorán nebyl frajer! Ono vydržet dva dny ve vzduchotěsné kabině se čtyřmi zpocenými nouplisáky, co vám mávají nervózně před xichtem ákáčtyřicetsedmičkami, aniž by měl jeden bednu banánů na uklidnění, to je skutečně čichově vyčerpávající výkon. Takže to máme hodinu stříkající lodi, hodinu konejšení opálených vychrtlíků a čtrnáct minut Nejvysíls, co tahají Tomáše z opičího výběhu. Kapku jsem se nudil. Navíc, ten punc toho, že je to podle skutečných událostí, donutí člověka ke škodolibému úsměvu! Když nákladní lodi svítí na displeji velkým červeným "POZOR! U SOMÁLSKA JSOU PIRÁTI!!!!", je lepší vykešovat šest mega za unesenou kocábku, než vysmahnout pár desítek tisíc za ozbrojenou ochranku. HAHA! Podle toho, kolik už tam toho ti piráti pounášeli, musí být Somálsko těžce za vodou. To mi připomnělo jednu historku, taky podle skutečných události. Jednou šli dva Američané takhle k večeru v Somálsku po břehu řeky a na druhé straně žral Somálce krokodýl, už jen hlava mu čouhala z tlamy, a jeden povídá druhému: "Vole, všude se povídá, jaká je to Somálsko chudá země, a kdejaký negr tu má spacák LaCoste!". ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Všichni máme šéfy.“ Obavy, že oproti nestrojenému dánskému Únosu půjde o heroické drama, byly Greengrassovým filmem naplněny v mnohem menší míře, než jsem se obával. Ano, (morální) středobod vyprávění namísto řádového zaměstnance tvoří svědomitý Američan na významné pozici, navíc ztvárněný hercem, jehož jméno je synonymem slova „důvěryhodnost.“ Vlastní přežití však Phillips realisticky upřednostňuje před nasazováním masky hrdiny, což s nehollywoodskou syrovostí dokládá zejména finále. Jde o poslední doklad toho, jaký důraz film přikládá intenzitě viscerálního prožitku. Dvakrát použitou metodou „desentimentalizace“ je vyjádření starosti o manželku (znatelně nevyužitá Catherine Keener) méně emotivní písemnou formou. ___ Zatímco Lindholm po celý film neztrácí ze zřetele sociokulturní kontext a vývoj událostí nahlíží jako následek nekompromisního uplatňování korporátní logiky, Greengrass po úvodu odkládá širší kontext stranou a namísto úvah nad střetem kultur a tříd (a generací) z nastalé situace těží zejména silné emoce. Během druhé poloviny nicméně rozšířením narace, omezené dosud na oba kapitány, o vševidoucí hledisko americké armády, kritiku nerovnoprávnosti zesiluje. Ze záběrů příslušníků námořnictva číší chladný profesionalismus, nápadně kontrastující s „kutilskými“ posupy pirátů i posádky Phillipsovy lodě. ___ Politický je Kapitán Phillips také následováním trendu současných žánrovek ukazovat jedince odkázaného na sebe samého. Protagonista je postupně zbaven všech civilizačních výsad i téměř veškerého svého vlastnictví (včetně šatů) a svými manévrovacími možnostmi se ocitá na stejné úrovni jako piráti. Jisté politikum lze vidět také ve snaze o vyvážené zohlednění příčin jednání jedné i druhé strany konfliktu. Od úvodních minut jsou vytvářený paralely mezi životem a způsobem obživy Phillipse a pirátů. Jak on, tak oni chtějí jenom odvést zadanou práci, vydělat peníze a vrátit se mezi své. Neboť rozdělení rolí na kořisti a oběti není fixní, může ve druhé polovině filmu dojít k jejich přehození. Nedůslednost tohoto vyhýbání se černobílému vidění reality vychází najevo při pozornějším sledování práce kamery. Hlediskové záběry patří výhradně Phillipsovi. Protagonista sám je oproti tomu snímán záběry hlediskově neutrálními, které zdánlivě nikomu nepatří. Piráti jinými slovy nemají kontrolu nad obrazem. ___ Bez ohledu na ideologické implikace je Kapitán Phillips zejména dokonale rytmizovaným dramatem, s body obratu dávkovanými ve zhruba dvacetiminutových intervalech, s blížícím se koncem rychleji, díky čemuž je vyprávění strhující i tehdy, znáte-li skutečný příběh dopředu. Zásadní zvrat a na něj vázané rozšíření vědění pak přichází po hodině vyprávění. Náhlá změna místa dění přitom neslouží jenom k vyvedení diváka z míry („tohle jsem nečekal"). Metaforicky komentuje vývoj postavení hlavní postavy, která postupně ztrácí své zázemí, doslova půdu pod nohama (poslední fáze této destabilizace je vzhledem k prostředí nabíledni). ___ Hromosvodem mnohých problémů dnešní společnosti se podobně jako v Gravitaci stává jedinec, jehož proměna se ale u Greengrasse ubírá odlišným směrem než u Cuaróna. Reakcí na neklidnou dobu je v tomto případě film neklidný (stylem) a zneklidňující (pocitově). Paradoxně hlavně díky tomu, že někdo dlouze a v klidu přemýšlel, jak jej natočit. 85% () (méně) (více)

Reklama

PinokKio 

všechny recenze uživatele

K mému překvapení nešlo jen o kličkovanou po vodě a hru na schovávanou na té velké nákladní lodi Maersk Alabama, ale taky jsem zakusil spolu s výborným Tomem Hanksem pocit klaustrofobie a nejspíš i vedra a šíleného smradu uvnitř toho malého záchraného člunu, který si to pomaličku (naštěstí) plul směr vyděračské Somálsko. Jeden z těch filmů, u kterých není problém zvládnout si okousat nervozitou všechny nehty, nevědomky třeba i na noze .. ()

Traffic 

všechny recenze uživatele

Kapitán Phillips se dá brát jako další příklad toho, jak Greengrass minimálně od Bournova mýtu používá nejrůznějších formálních prostředků k zpřehlednění svého zdánlivě nepřehledného hyperkinetického stylu. Tentokrát si k tomu dokonce bere na pomoc i několik typů kamer a kontinuálně střídá záběry z 16mm a 35mm filmu. V úvodu se zdá, že tímto způsobem bude rozlišovat mezi Somálci (zrnitější look "šestnáctky", bližší rámování, víc roztřesené záběry) a Američany ("pětatřicítka", vzdálenější rámování, klidnější kamera), ale v průběhu filmu - poté, co se situace zásadně změní a vyprávění nabere nový směr - tyto techniky kombinuje i v jiných souvislostech, hlavně v závislosti na prostoru. Nedochází tak k tomu, že by se černošským pirátům "rasisticky" přiřadila diametrálně odlišná stylistická strategie než "hodným" Američanům, ale obojí se prolíná. Podobnou funkci jako rozdílné formáty tu mají i barvy, které pomáhají rozlišovat mezi různými typy prostředí, takže interiér válečné americké lodi je převážně nasvícený sytě modrou, ve strojovně je oproti kapitánské kajutě tma, a tak dále. Stejně tak se v závislosti na velikosti prostoru využívá typů rámování, kdy například skoro celé scény v záchranném člunu jsou snímané v detailech a velkých detailech, v prostornějších lodních místnostech zase dominují polocelky. Je to všechno nesmírně precizní a Greengrass opět dokazuje, že je mistr ve zpřehledňování nepřehledného, akorát je trochu škoda, že tohle všechno nemá tak dobrou oporu ve vyprávění - v některých scénách (a že je jich celkem dost) jako by film vytvářel napětí jen stylem. Čekal jsem to prostě opojnější, ale celkově spokojený jsem, i díky dobře zvládnutému závěru, kde happyend dost narušuje strojová, šokující exekuce pirátů a následná posttraumatická stresová reakce. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Čtyři zubožení, takřka bosí rybáři, co kromě fetu nemají co do huby, se vydají s udicemi značky Kalašnikov na lov malých zelených šustivých Benjaminů Franklinů a jednoho tlustého vermontského sumce (kterého pak hodlají pustit zpátky do vody). Nahodí sice ve vlastním rybníku, ale bez platné povolenky, což znamená kvapný příjezd asi patnáctiset porybných a následné tvrdé penalizace. S rybáři se nevyjednává.. Nepatřím mezi hardcore fandy Greengrassova filmařského stylu a Captain´s Duty na tom nic nezměnilo. Snad kromě poslední půlhodinky, kdy se Tulení tým 6 nalaďuje na střeleckou vlnu se somálskými rachitickými bukanýry, jde jen o rutinní cvičení za pomoci strojově vyvolávané autenticity. Na kterékoliv ze tří stran konfliktu mi chyběla nějaká kontroverze, která by do toho dle příruček seřízeného soukolí hodila pár zrnek písku a já se možná až trochu kacířsky zamýšlel na tím, jak by to asi vypadalo, kdyby se té látky chopil Peter Berg. I když, raději nemyslet.. Korkorán Tom Hanks tradičně výživný. Co na tom, že jeho superhrdinný kapitán, který zase jen a pouze kvůli malým zeleným šustivým Benjaminům Franklinům plul nebezpečnou trasou blízko pobřeží, takřka naplnil definici spolupachatelství. Petrův zdar! ()

Galerie (106)

Zajímavosti (43)

  • Celosvětová premiéra proběhla 27. září 2013 na filmovém festivalu v New Yorku. (Varan)
  • Když poprvé na velitelství píší vojáci na tabuli informace o sedadle kapitána (Tom Hanks), je text na dva řádky. Později, když je tabule opět v záběru, je text už jen na jeden řádek a jinak napsaný. (Mysteri699)
  • Během jízdy na letiště, kdy Andrea (Catherine Keener) sedí v autě s Richardem (Tom Hanks), se jí v jednotlivých záběrech mění její účes. Vlasy jsou střídavě volně, za uchem apod. (Dalfor)

Související novinky

Co nového chystá režisér Paul Greengrass?

Co nového chystá režisér Paul Greengrass?

30.11.2023

Jsou tomu prakticky už tři roky od doby, kdy na Oscara nominovaný režisér Paul Greengrass vydal svůj zatím poslední celovečerní film, kterým bylo westernové drama pod názvem Zprávy ze světa s Tomem… (více)

Hanks a Greengrass znovu spojí síly

Hanks a Greengrass znovu spojí síly

08.02.2019

Herec Tom Hanks (Most špiónů) a režisér Paul Greengrass (Bourneovo ultimátum) oznámili další spolupráci. Na svůj předchozí společný snímek Kapitán Phillips naváží dramatem News of the World, který… (více)

Tom Hanks znovu kapitánem

Tom Hanks znovu kapitánem

11.09.2016

Novodobý James Stewart byl dlouho kapitánem Millerem ze Zachraňte vojína Ryana. Tři roky zpátky si ale střihnul kapitána Phillipse a teď je v kinech jako Kapitán Sully, což naznačuje, že ho… (více)

S Greengrassem pod Berlínskou zdí

S Greengrassem pod Berlínskou zdí

26.10.2014

Britský režisér Paul Greengrass (Bournův mýtus, Bourneovo ultimátum) má velkou zálibu v dramatech podle skutečných událostí. Jeho Krvavá neděle, Let číslo 93 nebo Kapitán Phillips patří mezi špičku… (více)

Reklama

Reklama