Režie:
Petr NikolaevKamera:
David PloyharHudba:
Kristian KollHrají:
Ondřej Vetchý, Lukáš Vaculík, Jan Vondráček, Jiří Dvořák, Vica Kerekes, Kryštof Hádek, Pavel Nečas, Filip Kaňkovský, Andrej Hryc, Zuzana Čapková (více)Obsahy(1)
František Vedral byl vekslákem, podvodníkem i mafiánem a nakonec se stal i vrahem, kterého se bálo mnoho lidí. Původně začínal jako malý podvodníček a vekslák ve skupině, kterou vedl za socialismu JUDr. Tipl se svým synem. Skupina prodávala na Západ výměnou za elektroniku kradené umělecké předměty. Když byli chyceni, právě Vedral se dostal z celé záležitosti na podmínku a převzal šéfovy obchody. Po revoluci začal Vedral uplácet politiky a na všechny sháněl kompromitující materiály. S podivným privatizačním fondem se zúčastnili s Tiplem kupónové privatizace. Krytí jim poskytoval jejich kamarád Strnad, který v té době pracoval pro tajnou službu. Jako první začal ohrožovat Vedralovu skupinu novinář Smetana. Ve chvíli, kdy zjistil, že ho nemůže uplatit, zaplatil si jeho vraždu. To už na Vedralově kauze začal pracovat policista Cajthaml, který získal dostatek důkazů na zatčení. Od Strnada se Vedral dozvídá, že jeho kauzu přebírá neúplatná státní zástupkyně, tu také nechá zavraždit. Zdá se, že Vedrala s Tiplem nic nezastaví. Cajthaml odchází od policie a své vyšetřování vede na vlastní pěst. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (712)
Prečo je to občas nakrútené ako od Tonyho Scotta? Prečo to preboha trvá iba 99 minút? To sú však jediné, i keď nie nezanedbateľné, výčitky smerom k tvorcom, avšak vzhľadom na tému, množstvo mne neznámych informácií a skvelé tempo som sa rozhodol mierne nadhodnotiť. Vetchý, Vaculík aj spol. sa podľa môjho názoru do svojich úloh skvele hodili a patrične si ich aj užili. Teraz už len dúfať, že aj náš Miki bude kvalitatívne porovnateľný. Samozrejme by bolo lepšie látku nakrútiť ako seriál, či možno 160 minútový film, avšak je obdivuhodné, že aj do tak krátkej stopáže sa podarilo vtesnať všetko podstatné. Scéna v lese a výzor nájomného vraha nemajú chybu. ()
Výborní herci, Petr Nikolaev, poutavý příběh a kvalitní provedení tohle vše bere vítr plachet všem těm, kteří si myslí že není možné natočit v Česku porevoluční kvalitní film. Za sebe musím konstatovat že jsem si to nikdy nemyslel, přestože mě asi navždy bude chybět tvorba dvojice Svěrák/Smoljak. V Příběhu kmotra ovšem vše šlape přesně tak jak má. Nejen přesvědčivé duo Vetchý/Vaculík odvádí cenné služby celku. Obsazení menších rolí je přímo ukázkové a koukat na likvidátora Andreje Hryce je přímo láhůdka. Chválit je tedy co a v porovnání s Kmotrem vychází Kajínek jako totální hloupost. Ona to tedy hloupost částečně byla i ve své době. Kdo chce vidět poctivou kriminálku z důvěrného známého prostředí neměl by si tohle nechat ujít. ()
Český Tony Scott natočil českého "Amerického gangstera". A je to znatelný rozdíl bohužel ve většině aspektů, snad jen s vyjímkou Vicy Kerekes, která se povede vždycky. Plytký film s pár více vtipnými a méně mafiánskými momenty, příšerný videoklipový styl a absolutní absence něčěho i zdánlivě epického. Snaha se cení, ale díra do světa se nestala. ()
Příběh kmotra je snímkem rozdílných třetin. První třetina, tj; doba, kdy byl Mrázek resp. Vedral neškodným vekslákem a v teplákovce a stylovejch kotletách s kamarádíčkama okukoval lentilky ve sprchách fotbalové šatny je nejpovedenější, druhá, tj; doba převratu a následné kupónové privatizace a raketového Mrázkova vzestupu se veze stále na vlně té předchozí. Ostatně co víc už si může tvůrce přát, než když má divák permanentní úsměv na rtech a přitom je mu nikoliv stydno, ale plně si uvědomuje tu hořkotrpkou příchuť resp. pachuť. Poslední třetina, tj; doba, kdy se kolem Mrázka stahují mračna a utahuje smyčka, zasloužila mnohem více tlačit na pilu. Především je však zatraceně uspěchaná. Přičemž si troufám jednoznačně tvrdit, že je to způsobeno faktem, že je zde nejvíce bílých míst v Mrázkově životu a Nikolaev resp. Oščatka si s tím bohužel nedokázali uspokojivě poradit. Je to velká škoda, protože Ondra Vetchý, i přes ten kratičký prostor, dokázal umně zachytit ten přechod ze sebejistého frajírka po raněnou lovenou zvěř. Korunu tomu všemu nasazuje rádoby hollywoodský závěr, za který by tvůrci zasloužili kulku společně s Mrázkem. Jedna nečekaná, přesně mířená kulka po vystoupení z auta, by přitom splnila účel mnohem efektivněji. Ve výsledku, vzhledem k nulovým očekáváním, to rozhodně není průser, ale s přihlédnutím k nesmírné síle a troufám si tvrdit i stále přetrvávající aktuálnosti tématu, z toho šlo rozhodně vytěžit více. Spousta klišé (růže), přibyla kontraproduktivní milostná zápletka, vyšetřovací tým zůžen na partičku “čtyřech proti všem” taky není z nejšťastnějších řešení, příliš zjednodušující, heslovité…. Přesto, pokud k snímku přistoupíte a řekněme si upřímně, ono ani nic jiného nezbývá, nikoliv jako životopisu Františka Mrázka, ale fiktivnímu příběhu inspirovaného skutečnou postavou, tj; “nejbohatším invalidním důchodcem v Evropě“, nebudete zklamáni. 65% [Co se hereckých výkonů týče, Ondra Vetchý se ctí, úhlavní nepřítel Lukáš Vaculík i díky nešťastně napsané jednobarevné postavě (charakteru) nemá moc co hrát, zbytek nepřekračující svůj stín.Vyjma Andreje Hryce coby sadisty Farkaše, aneb když se vám práce stane koníčkem]. ()
Detektív Cajthaml je po celú svoju policajnú kariéru na stope gaunerovi najhrubšieho zrna, Vydralovi. Podarí sa mu navzdory mnohým veľkým prekážkam dokončiť svoj najnáročnejší prípad? Opäť jeden z mnoha úspešných českých snímkov. Až na pár detailov, ktoré s realitou nemajú veľa spoločného, musím priznať, že ma "Príbeh kmotra" veľmi bavil. Záverečný monológ Cajthamla:" Niekedy to vyzerá tak, že ľudia ako Vydral môžu všetko, ale žiadny strom nerastie do neba. Na každého raz dôjde! Jediné čo po ňom zostalo, je tajomstvo jeho archívu. Vsadím sa že jedného dňa niekde vypláva a mnohým ľudom sa ešte slušné spotí zadok. TAK NECH NIE STE MEDZI NIMI", vystihol podstatu "spravodlivosti". Verte, alebo nie. Ozaj na každého dôjde. ()
Galerie (79)
Zajímavosti (32)
- Osvícený fotbalový stadion, který v 51. minutě ukazuje Vedral (Ondřej Vetchý) svému kumpánovi Tiplovi (Jan Vondráček) ze své filmové vily, je do obrazu dosazen uměle. Na jeho místě je kladenská pekárna Kompek. Přesto odpovídá místnímu stadionu Františka Kloze, který je ovšem ve skutečnosti na druhé straně, zakrývají ho domy a je zrcadlově obrácen. (stryc.zdend)
- František Mrázek byl zastřelen pravděpodobně nájemným vrahem ve středu 25. ledna 2006 na parkovišti před sídlem své společnosti v budově Nové Dvory v Durychově ulici v pražské čtvrti Lhotka. (Pjootr)
- Poslední záběr svou kompozicí i komentářem nápadně připomíná závěrečnou scénu z počítačové hry „Mafia: The City of Lost Heaven“ z roku 2002. (ČSFD)
Reklama