Režie:
Stefano SollimaKamera:
Paolo CarneraHudba:
MokadelicHrají:
Pierfrancesco Favino, Filippo Nigro, Marco Giallini, Andrea Sartoretti, Domenico Diele, Roberta Spagnuolo, Josafat Vagni, Fabio De Caro, Giorgio Marchesi (více)Obsahy(1)
Posměšnou zkratku ACAB (All Cops Are Bastards) znají dnes z fotbalového prostředí i malí kluci, setkáváme se s ní na autobusových zastávkách a posprejovaných továrních zdech, objevuje se na transparentech fotbalových ultras a dokonce i jako motiv oblečení.
Když se kácí les, musí lítat třísky. Hoši z italské policejní zásahové jednotky Cobra (Pierfrancesco Favino), Negro (Filippo Nigro) a Mazinga (Marco Giallini) o tomhle vědí své. Když místo s rodinou tráví neděle v ochozech stadionů, kde čelí plivancům, lahvím a vytrženým sedačkám, a nesmí se pohnout, dokud nedostanou rozkaz, každý jejich tvrdší zákrok vyvolá bouři nevole a následnou kritiku veřejnosti a jakýkoliv průser končí u přestupkové komise nebo rovnou u soudu, kde se v lepším případě zahladí křivým svědectvím, jsou něco jako brutální andělé v uniformě. Nováček Adriano (Domenico Diele) nepřichází do jednotky zrovna v nejklidnější době, v Itálii je před volbami, země čelí problémům s nelegální imigrací, narůstá trestná činnost páchaná cizinci a na druhou stranu se zvyšuje i počet rasisticky motivovaných útoků krajně pravicových hnutí. Po jednom střetu s tifosi skončí pobodaný Mazinga v nemocnici a jeho parťáci se zavážou pomstít.
(dopitak)
Videa (4)
Recenze (168)
Těžkooděnci tvrdý chleba maj. Na CzechTechu si podají pokojného technaře pod vlivem luny a hned se mluví o Poláčkově knize Bilo nás pět, na stadiónu zažívají své Any Given Sunday, když stojí mezi dvěma tlupami divé zvěře, co spojuje vytetovaná láska ke svatému písmu (Always Carry A Bible) a občas musí vyklidit nějaký ten nepionýrský tábor - to všechno se musí zákonitě odrazit i do osobního života.. Film s tématikou, kde mají všichni pravdu a přitom se ošklivě mýlí. Zdá se mi, že Sollima honí vidličkou po talíři příliš mnoho špaget (tifosi, imigrační problémy, špatný politický i policejní systém, sociální svízele, neonacismus, rozvodové tahanice), ale pořádně nabrat se mu podaří málokterou. Na jeho obhajobu, nikdo po něm nevyžadoval řešení otázky stoupajícího extremismu v západní Evropě, vždyť na něj zatím nepřišli ani ti, co jsou za to placení.. Oceňuji zasazení příběhu do Itálie, potažmo Říma, kde je vzhledem k historickým souvislostem ideální podhoubí pro eskalaci podobných problémů. Stačí si vzpomenout na Paola Di Cania z Lazia, jak ukazuje fanouškům, v které výšce se asi tak nachází břevno branky.. ()
Takové 3-4 hvězdy... je to na hraně. Docela dobrá podívaná, Stefano Sollima mě Suburrou zaujal a tak jsem koukl na starší kousek... a dobré dobré, určitě stojí za shlédnutí a budu se těšit na další kousky. Sice ve filmu hrála moje oblíbená hudba, ale nějak mi třebas White Stripes v úvodních titulcích extra neseděli... asi užito páč je to klasická stadionovka, kterou vybroukávají mraky fanoušků na fotbalových stadionech v Německu a Itálii. ()
A.C.A.B. - nemyslím si to. Jak bylo vidět ve filmu, nemají to kluci těžkooděnci jednoduchý. Každý den se potýkat s chuligány, násilníky, skinheady, apod. Italské provedení se mi líbilo, stejně tak výběr postav, kdy se člověk rád podívá i na jiné, než americké herce. I Italové dokáží natočit kvalitní akční drama. V některých momentech film sice ztrácel na své síle, zejména v momentech, kdy se dlouze mluvilo, nicméně to nemělo radikální vliv na to, abych film poměrně kladně neohodnotil. Dobrá práce, kluci italský. 70% ()
Film, který nedisponuje plnohodnotným příběhem, přibližuje dokumentární formou každodenní práci policie na jihu Itálie. Se členy týmu těžkooděnců se dostaneme mezi demonstranty, fotbalové fanoušky i nenonacisty a skinheady. Snímek připomene italskou vlnu neorealismu a sociální dramata o praktikách mafie ze 70.let. Problém je, že všechny postavy jsou vpodstatě záporné, a tak není komu fandit a jejich osudy mi byly jedno. Hlavní hrdina - zelenáč má sice dobré úmysly, ale současně se nebojí přistoupit na malé lži a násilí mu není cizí, ba co víc, dokáže si ho užít naplno. Nejde s ním proto soucítit ani v momentě, kdy je přesvědčen, že dělá správnou věc. Pro ostatní se totiž stává krysou... Potěšila mě hudba - White Stripes, Clash, Pixies, Kasabian a samostatnou hvězdu bych nejraději přilípnul za božské Joy Division. Poněkud kontroverzní mi přišlo, že v určitých momentech není zcela jasné, zda je film protiraistický, či rasistický...celkově je hodně bezvýchodný, zobrazuje svět, kde téměř nic nefunguje tak, jak by mělo... ()
"Always Carry A Bible" :), to se povedlo. Co k tomu říct, k filmu jsem se dostal více méně náhodou, po zhlédnutí Diaz : Neuklízej tu krev, kde bylo v zajímavostech psáno, že padne zmíňka o tomto incidentu, a protože tento film je točen z pohledu policejních zásahových jednotek, byl jsem zvědav, co víc se dozvím. Nedozvěděl jsem se nic, ale film mě moc potěšil. Italské obsazení i pojetí moc dobré a řekl bych, že na rozdíl od Diaz nejednostranné. Líbilo se mi to hodně, i když k realitě to může mít hodně daleko. Podporuji tyhle složky, a to hodně. Na fotbal chci chodit i s dětmi a nikdo jiný s těma hovadama nic neudělá.... ()
Galerie (30)
Photo © 01 Distribution
Zajímavosti (12)
- Ve scéně, kdy převlečení policisté ničí doupě fotbalových chuligánů, hraje skladba "Where Is My Mind" od skupiny Pixies, která zazní i na konci Klubu rváčů (1999). (Reif)
- Na začiatku filmu, ako ide záber na stôl s výzbrojou, môžeme na stole zhliadnuť samopal, no ani jeden z členov jednotky nemá počas filmu samopal vo výzbroji. (Odpocivadlo)
- Pieseň, ktorú nazi-skinheadi vo filme spievajú, je prespievaná skladba kapely 4 Skins s názvom "A.C.A.B." (Déé X Géé)
Reklama