Reklama

Reklama

Císařův pekař - Pekařův císař

  • Československo Cisárov pekár a pekárov cisár (více)

Obsahy(1)

Slavnou dvoudílnou historickou veselohru Císařův pekař a Pekařův císař natočil s Janem Werichem v hlavní dvojroli režisér Martin Frič v roce 1951. Vyprávění zavede diváka do doby císaře Rudolfa II., kde žije nejen tento vladař, bezmezně milující alchymii a umění, ale i pekař Matěj a mnoho dalších postaviček císařského dvora, které se už dvacet let před natočením tohoto filmu objevily ve Werichově a Voskovcově hře "Golem", uváděné v Osvobozeném divadle. Byla to, jak pravil podtitul, romantická revue a její nezbytnou součástí, tak jako všech představení Osvobozeného divadla, byla Ježkova hudba s Werichovými a Voskovcovými písňovými texty. Z těch, bohužel, do Fričova filmu nepronikla ani jediná. Nicméně svůj evergreen Císařův pekař a Pekařův císař má. Jan Werich spolu s hudebním skladatelem Zdeňkem Petrem pro film napsali od té doby velmi populární píseň „Ten dělá to a ten zas tohle“. Pod návrhy kostýmů byl podepsán slavný Jiří Trnka a ve filmu si zahrála řada skvělých herců – Marie Vášová, Nataša Gollová, Bohuš Záhorský, Zdeněk Štěpánek, František Filipovský. V epizodní roli se v houfu dvorních dam mihne i mladičká rusovláska Věra Chytilová. (Česká televize)

(více)

Recenze (616)

Falko 

všechny recenze uživatele

Jan Werich - (Rudolf II. / pekar Matej) +++ Natasa Gollova - (Katerina) +++ Frantisek Filipovsky - (Astrolog) +++ Milos Kopecky - (Alchymista) +++ Vera Chytilova - (Dvorni dama) +++ Hudba: Julius Kalas, Zdenek Petr, Jan Werich +++ __________ Tak konecne som si tuto komediu pozrel na sukromnej tv, ktora ma prekvapila tym, ze jedinu reklamu vlozila iba medzi prvou a druhou castou, co sa stava malokedy. O to väcsi som mal neruseny zazitok aj vdaka hereckemu koncertu skveleho Jana Wericha. Z mojho pohladu sa mi este viac pacila druha cast, kde prisiel narad samotny pekar Matej v roli akoze omladnuteho cisara Rudolfa II a boj o Golema. Klobuk dolu pred majstrovskym dielom Martina Frica z roku 1951, ktory ma aj lepsiu kvalitu a este k tomu vo farbe, ako mnohe ine filmy zo zapadnej Europy...........04.06.2008 ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Koho mohli mít komunisti v roce 1951 jiného, než prvorepublikové hvězdy? Závěrečná veselice a několik narážek byla jistě úlitba době, ovšem z úst Jana Wericha působí vyloženě dvojsečně :-( Nataša Gollová sice plnoštíhlá a ne tak bláznivá jako v Evě, co tropí hlouposti, ale o to více ceněná :-) Některé vyšperkované dialogy ale opravdu nemají chybu. PODZEMNICE OLEJNÁ! JAK TO VŮBEC MŮŽETE JÍST? ()

Reklama

RHK 

všechny recenze uživatele

"Vysvětli magistru Keleymu. - Jamalalicha? Jamalalicha. Jamalalicha, i paprťála, chánua, chánua, e chánua, e chánu, džalala, džalala a, a paprťála, tasmarta masmalika zamás piskurty, piskurty patláma, patláma, patláma a žbrluch! - Hm. Tak vidíte! My mu nerozumíme, ale my mu věříme." Ukázka (Ten dělá to a ten zas tohle): http://www.youtube.com/watch?v=Q2PQg3bOS7A ()

WANDRWALL 

všechny recenze uživatele

Dělá to a ten zase ono, a všichni dohromady udělají moc. Pro mě je nejpřitažlivější postavou Vladimír Leraus. Je ze všech nejpřirozenější. Netají se tím, oč mu jde, jde si za tím, a dobře mu sekunduje i další přímá lidská duše, kterou hraje František Filipovský. Oživí Golema, chce aby mu sloužil, ale Golem ho neposlouchá. Poslechne ale Jana Wericha, a má sloužit všem lidem. Z Golema si udělají pekárnu a tančí kolem a zpívají si, takže socialistické hospodářství mělo z takových výtečníků radost...Ale nepochybně úhlů pohledu na tenhle film je mnohem více, než je možno natlačit do pár vět. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Levicová kontinuita se nedala zapřít ani v dobách nejtemnějších. PEKAŘE můžeme chápat a vyložit jako přímé pokračování prvorepublikových her OSVOBOZENÝCH, v němž se z velmi pravděpodobné úlitby režimu podařilo právě proto vytvořit umělecký šperk. Budovatelské nadšení filmu je tedy vším možným, jen ne pochmurným optimismem doby politických procesů a justičních vražd; tato kamufláž - lhostejno, zda vědomá, či spontánní - je působivá - a pro někoho neprohlédnutelná - i dnes. Postavíme-li toto skvělé dílo do přímé linie srovnání se SVĚT PATŘÍ NÁM nebo HEJ RUP!, vidíme zachování humoru té doby, do kterého je přidán pathos, neodlehčený černým humorem (závěrečné truchlení nad neznámými hrdiny ve SVĚTĚ). Werichovská dvojrole je zřejmě také dána Voskovcovou absencí a tehdejší nemožností ho alespoň přibližně nahradit (až o něco později se objeví Miroslav Horníček). Tuto kontinuitu také ztělesňuje tehdy ještě stále mladá a krásná Nataša Gollová (byla mezi pětatřicítkou a čtyřicítkou). Ani určité ochabnutí tempa ve druhé třetině druhého dílu nemůže pokazit vynikající dojem z tohoto mimořádného nevávrovského českého velkofilmu-pohádky. Kontinuitu zrělesňuje také režisérova osobnost - Martin Frič tu dospěl k dalšímu vrcholu své skvělé tvorby. Za zmínku stojí i prolínání hereckých generací (Plachý,Štěpánek,Kemr,Jana Werichová,Bezouška). Osobitá třetirepubliková tvář tohoto případu postupně odeznívající prvorepublikové tradice, která i vyplnila, i překonala dobu svého vzniku, je - nezávisle na tom, jak byla míněna - nadčasová. ()

Galerie (136)

Zajímavosti (111)

  • Manekýnky, ktoré boli vybrané do filmu, sa museli naučiť, ako sa majú správne líčiť na danú dobu, v ktorej sa film odohrával. Hlavný maskér Gustav Hrdlička ,ktorý mal toto na starosti, si nakoniec aj zahral vo filme malú úlohu holiča. V roku 1952 mu bola za jeho prácu na filme udelená Umelecká prémia ministrom informácií a osvety Václavom Kopeckým. (Raccoon.city)
  • Pôvodnému režisérovi Jiřímu Krejčíkovi sa po rokoch dostali za režírovanie filmu dve satisfakcie. Prvá bola tá, že pôvodný magister Edward Kelley (Jiří Plachý) a herec Karel Höger napísal Krejčíkovi dlhý list, v ktorom opísal, ako si ho veľmi váži a aký je veľký profesionál a v podstate je rád, že aj on projekt opustil. Zároveň ostro skritizoval Wericha (Rudolf II./ Matěj Kotrba), ako k filmu pristupoval a ako sa správal k celému štábu, čím sa aj jeho postoj ako k osobnosti, ktorú si vážil, zmenil. Nepriamo odmietal s nim hrať až do konca života s výnimkou malej roly vo filme Baron Prášil (1961). Druhú satisfakciu dostal desať rokov po natáčaní aj od samotného Jana Wericha. Keď vyšla jeho knižka "Italské prázdniny", jednu Krejčíkovi daroval a napísal mu do nej rozsiahle venovanie, kde priznal, že všetko, čo sa medzi nimi stalo počas natáčania filmu, bola jeho chyba a nebolo to z jeho strany fér, uznal jeho veľké režisérske kvality. (Raccoon.city)
  • Pôvodný režisér Jiří Krejčík už počas krátkeho natáčania zašiel za generálnym riaditeľom, že sa projekt nevyvíja dobre, že v podstate nič na filme neovláda. Navrhol mu, že by mal film režírovať Jan Werich (Rudolf II./Matěj Kotrba)a on by mu robil asistenta alebo aranžéra. Generálny riaditeľ to zásadne odmietol. (Raccoon.city)

Související novinky

Věra Chytilová 1929 - 2014

Věra Chytilová 1929 - 2014

12.03.2014

Ve věku 85 let dnes zemřela Věra Chytilová, svérázná režisérka a scénáristka. Studovala architekturu, později FAMU. Pracovala jako manekýnka, kreslička, poté na Barrandově jako klapka a pomocná… (více)

Reklama

Reklama