Režie:
Harmony KorineScénář:
Harmony KorineKamera:
Benoît DebieHrají:
James Franco, Selena Gomez, Vanessa Hudgens, Ashley Benson, Rachel Korine, Heather Morris, Ash Lendzion, Lauren Vera, Justin Wheelon, Rod Grant, Josh Randall (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Čtyři sexy středoškolačky se rozhodnou vyloupit fast food, aby měly peníze na krátkou jarní dovolenou. Jenže to je jenom začátek… Při oslavách v motelovém pokoji se zábava zvrhne a překročí zákonnou hranici. Dívky jsou zatčené a stanou před soudem… pouze v bikinách se ocitnou v soudní síni, kde za ně překvapivě zaplatí kauci nechvalně proslulý místní gangster Alien (James Franco). Alien vezme dívky pod svá křídla a začíná ta nejdivočejší jarní jízda, co pamatují. Na oko drsný Alien má i citlivou stránku, a tak si ho mladé školačky zamilují a vydávají se společně na prázdniny, o kterých se žádné z nich ani nezdálo. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (578)
Kdyby v sále foukal protivítr, mám z fleku angínu, protože moje slintající papula se zavřela až v momentě, kdy uvaděčka po filmu rozsvítila světla a při pohledu na mě řekla kolegyni "prosím tě, skoč pro kýbl, budeme muset setřít." Z čistě chlapského pohledu a pohledu odborníka na bikiny je tohle ta nejúžasnější věc, kterou kdy kdo vymyslel po pornu. Kdybych v tom ale začal hledat nějaký přesah, který by nesouvisel s podpásovkou pod mužský pas, a který by navíc dokázal přesáhnout území USA, už by to bylo horší... Takže tři hvězdy a hurá do galerie! ()
Tohle kouzelně klame tělem - tedy těly, čtyřmi, dokonale mrdatelnými (to je nejvýstižnější popis). Ale jim navzdory, tohle není blbina pro teenagery, ale naopak art o teenagerech. Byť myšlenkově ne zrovna nejúchvatnější, ale ani ne nezajímavý. A přinejhorším se může mužský divák rozhodnout poslat trochu krve z mozku tam dolů, a bavit se vnadným vizuálem. 7/10 ()
Scenár je dosť neohrabaný a skôr by sa filmu hodila forma flashbackov. Totižto vždy, keď sa má príbeh pohnúť z jednej videoklipovej sekvencie do druhej, začína to drhnúť. Výnimočne mi je to ale úplne jedno, lebo pri Spring Breakers vôbec neide o to, O ČOM to je, ale AKO je to nakrútené! Tá dusná snová atmosféra je neopakovateľná a niečo podobné som nevidel od... asi od indie drám ako Virgin Suicides, či Dandelion. Obsah totálne nepodstatný, forma neskutočná! ()
Spring Breakers lákají perfektním audiovizuálem a neonovou estetikou, nahotou, letní zábavou a zvukomalebně znějícím spojením "spring break" ("jarní prázdniny" znějí o poznání méně cool :-D ). No a přitom jsou ve skutečnosti zdviženým prostředníkem právě vyprázdněným a povrchnostmi posedlým pártyboys a pártygirls. Je to vábnička, která diváka chytí do pasti. V podstatě značně depersivní art. Jen se mi zdá, že všechno důležité stihl sdělit už v první půlhodině a po zbytek stopáže je už pouze (podmanivou) recyklací, ačkoli i to pravděpodobně má svůj význam. "Everytime" bezpochyby jedna z filmových scén roku. ()
Film o lásce a anarchii. V uvozovkách a v barvách Skittles. Korine unikátním způsobem mixuje brakovou zápletku a hyperstylizovanou MTV/ R&B /YouTube estetiku s „tekoucí“ formou vyprávění, jakou měl například Strom života. Neměnný, hypnotizující rytmus typu trance hudby, neustálé opakování replik (ve stylu novel Chucka Palahniuka) a recyklování záběrů (případně způsobů jejich komponování), vede k dramaturgickému zploštění všech scén na stejnou úroveň. Podobně jako hrdinky k ničemu nesměřují, protože žijí svou permanentní dovolenou, ani film negraduje (scény, kde bychom větší akčnost čekali, jsou naopak natočené naprosto nezaujatě – viz například v jednom záběru, přes dvě skla snímané přepadení bistra). Mnohé se nezmění ani s příchodem Aliena, neboť z gangsteřiny se vyklube stejně repetitivně činnost jako cokoli jiného. Není důležité, KDY se co stalo a stane. film nás od konstrukce koherentní fabule skákáním po časové ose tam a zpět spíše odrazuje. Důležité, je že se něco děje právě teď. Ve stavu přesycenosti audiovizuálními podněty jsme udržováni neustále. Realita a hra, vysoké a nízké, záběry syrové a záběry lyrické, vše splývá v jedno. Zřejmě jde o snahu napodobit způsob, jakým své okolí zakoušejí hrdinky a Alien, jehož hledisko film v druhé polovině načas přejímá. Návrat Faith a Cotty do reality je naopak snímán vcelku realisticky, bez vizuálních ozvláštnění vytvářejících dojem nekončícího tripu, kdy se barvy zdají být výraznější a pohyb zpomalený. Dalším subjektivizujícím prvkem je voice-over (hovory domů) sestávající z vět, které příkře konstrastují s tím, co vidíme. Skutečně si dnešní mládež takhle představuje ráj? Korineho zběsilá postmoderní koláž je v tomhle stejně neurčitá jako ve svém postoji k protagonistkám, představujícím v lyžařských maskách s jednorožci, v bikinách a s kalašnikovy jakousi zkomercionalizovanou verzi Pussy Riot. Nejde jim ovšem o věci politické (namísto poslechu přednášky o občanských právech kreslí faly) ani genderové (nijak se nebrání tomu, že si z nich Alien dělá další své „shits“). Chtějí ničit pouze proto, že v trvanlivějších hodnotách nevidí smysl. Není pochyb, že bychom jimi měli opovrhovat, jenomže ono je to natočené tak svůdně… 80% Zajímavé komentáře: JFL, MA.KI, OldaVagner, IZFNP ()
Galerie (102)
Zajímavosti (22)
- James Franco zůstával v roli Aliena i v době, kdy se nenatáčelo. Čtveřice hlavních hereček s ním pak mohla normálně mluvit až během propagace filmu. (Brousitch)
- BBC zaradilo film na 74. miesto vo svojom rebríčku najlepších filmov 21. storočia. (Real Tom Hardy)
- Jako inspirace pro postavu Aliena, kterého ztvárnil James Franco, posloužilo několik skutečných osob, a to konkrétně rappeři Riff Raff a Dangerous, téměř neznámý rapper z Floridy. (hynn3k)
Reklama