Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Snímek se odehrává ve vyhlazovacím táboře v Osvětimi. Pojednává o Saulu Auslanderovi, maďarském Židovi a příslušníkovi tzv. Sonderkommanda, jehož členové byli od ostatních osvětimských vězňů zpravidla izolováni a měli na starosti ty nejstrašnější práce. Saul chce uprostřed mašinérie průmyslového vyvražďování důstojně pohřbít svého nevlastního syna. Film přitom připomíná až „umělecký horor" a poprvé v dějinách kinematografie ukazuje Osvětim jako chaotickou a přitom bezchybnou továrnu na smrt, jejíž chod musí udržovat sami vězni. (Film Europe)

(více)

Videa (3)

Trailer 3

Recenze (405)

Crocuta 

všechny recenze uživatele

Snímek z prostředí osvětimského sonderkommanda natočil už v roce 2001 Američan Tim Blake Nelson. Ačkoliv je ovšem "Šedá zóna" jistě kvalitní titul, který si v popisu hrůz pekla Auschwitzu se "Saulovým synem" nijak nezadá (a dokonce má několik stejných nebo velice podobných stěžejních dějových motivů), nedosahuje údernosti svého maďarského protějšku, jehož účinek na diváka je opravdu mimořádný. Vysvětlení je očividné - "Saulův syn" používá netradičních a přitom výjimečně působivých formálních postupů, které spolu s nepřímým, jakoby jen bezděčným záznamem inferna v němž se Saul pohybuje, dohromady vytvářejí nezapomenutelný, byť pochopitelně poněkud depresivní divácký zážitek. ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Těžce fyzický zážitek, především kamera a zvuk, přeostřování, pohyb postav v prostoru, hluky a podružné zvuky v pozadí, vytvářejí nepolevující atmosféru nevolnosti a vyhánějí otáčky snesitelnosti spolubytí u jednotlivých scén pro mě jako citlivého pozorovatele na hranu. To se mi stává málokdy. V kontrastu s nehybnou umanutostí hrdiny, jeho utkvělýma očima a chorou myslí skálopevně ulpívající na pološíleném předsevzetí se tu vytvořil dobrý základ pro jedinečný počin. -- (I morální rozštěp podtrhuje onen konstrast, je prostý, hluboký a nerozhodnutelný - muž upřednostní pohřbení chlapce (něčí syn to jistě je, syn člověka) nad pomocí svým druhům v plánu na útěk, neboť si je skálopevně jist, že pro nikoho není v tom pekle naděje, že jejich osud je nezvratný, čili jeho mysl možná není chorá, ale jen cynicky nevšímavá k tomu, jak svým konáním maří aktivity a vybičovává úzkost svých prokletých druhů, od nichž tím žádá nelidskou dávku soucitu a pochopení, aby ho nezlynčovali. Konec příběhu mu sice dává za pravdu, což ale neznamená, že opravdu neměli šanci vyváznout. Jak moc potom byla jeho volba k jednání chorá, přispívající k vůkolní zkáze a hrůznosti, jak moc byla ospravedlnitelná, pochopitelná, nebo dokonce jak moc byla průzračně dobrá a zářná, uprostřed šílenství nejhorších zločinů proti lidskosti a pudovému strachu druhých o vlastní život v tom všem, třeba jako příklad úplného odpoutání se od světské marnosti a vlastního prospěchu v něm?) -- Škoda ale, že toho výsostného efektu nebylo využito ústrojněji - překáží mi prvoplánový, toporný scénář, to, jak děj pohání autorský úmysl, umělý oblouk neživotné představy, nikoli vnitřní vývoj a spád. Aby z toho bylo zdařilé poetické podobenství, symbolická balada, tvar, jenž by tomuto počinu slušel výsostně, na to děj snímku málo abstrahuje od dramatických vyprávěcích postupů, skoro až školácky do nich místy zabředá, nechává se strhnout a vzniklý tvar je nedozrálý, rozpolcený, za cenu značného oslabení svého potenciálu. Ve výsledku mě tak sledování filmu v celém průběhu hlavně zklamávalo. *~~ ()

Reklama

classic 

všechny recenze uživatele

Najsilnejší a excelentne - najpresvedčivejší film - všetkých čias, ktorý sa venoval - téme : HOLOCAUST !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Prosím vás, zabudnite na Schindlerov zoznam, ktorý je v porovnaní so Saulom, slušnou remeselnou rozprávočkou. Nevravím, že Spielberg, nakrútil - ODPAD, len to nie je typizované tak, že by ukázal silné a naturalistické zábery, pravdaže i Schindler, má tento potenciál, len nejde v stopách - TU - Nemes je maďarský režisér, ktorý amerického Spielberga, prevalcuje svojim bravúrnym štýlom, ktorý diváka vydesí na smrť, to žiaden iný film s touto témou, nemá !!! Skrátka, vrátil som sa o 70. rokov do koncentračného tábora - Osvienčim, a to na vlastnej koži, že som mal pocit, že som reálne na mieste, to je niečo - neuveriteľné, ako dokáže režisér - sprístupniť atmosféru ! Sonderkommando je skupina židovských mužov, ktorá je zamestnaná na „plný úväzok” v továrni na smrť, ktorá funguje - bezchybne, za plnej prevádzky ! Pravidelne do Osvienčimu, prichádzajú - vlakové transporty, s mužmi, ženami a deťmi... Najprv ich všetkých poženú do spŕch, že potom pôjdu na kávu, samozrejme, nie je to pravda, namiesto sviežeho osprchovania, dostanú cyklón B. ! Sprchy, sú vlastne - plynové komory, a tento - cyklón, je nástrojom ku genocíde ! Teraz prichádza na radu, spomínané - sonderkommando, ktoré je určené, aby spravili, po tomto akte, hotový poriadok, t.j - dezinfekcia, vynášanie mrtvých tiel, ktoré smerujú k peciam, kde sa spaľujú, pričom - popoľ, sa vysype do rieky, a keď nestačia pece, poženú ich nahých v noci von k jamám, kde dostanú guľku do hlavy, potom padajú do jamy, ako hrušky, k tomu treba zahľadiť stopy, na čo sa použije plameňomet ! Choré !!! Postavené na hlavu !!! Stále nerozumiem, čo sa to diaľo ! Príbeh je o jednom členovi sonderkommanda, Saul Ausländer, ktorý raz našiel pri čistení, živého chlapca, ktorého nacisti, dorazia, On sa teraz snaží, tohoto chlapca, pochovať, hľadá rabína, ktorý by mu s tým pomohol ! Každú jednu sekundu je vystavený - smrti, ktorá môže prísť, len tak, z ničoho, nič. V tomto fungovaní, všetko má svoj systém, nie je to tak, že by pri tomto, mal nastať, nejaký chaos ! Saulovu tvár, sníma kamera, z bezprostrednej blízkosti, keď je mu doslova - nalepená na tvári, vidím len to, čo vidí on, akoby som sledoval videohru, žiadne kamerové žeriavy, ktoré by ukázali, túto - “nádheru” z „vtáčiej perspektívy” , predstavte si, že ho vidíte v jednom kuse, vzdialenom - cca. 30 cm. od plátna !!! Dosť často, je rozostrený obraz, vtedy si človek domyslí, čo sa deje, nemusí mať ani detail ! Formát obrazu, je 4 : 3, ešte dôraznejšia - klaustrofóbia, sa parádne prejavila ! Saul, či chce, alebo - nie, je vtiahnutý do sonderkommanda vzbury, ktorú ale potlačia, nemá väčší úspech... Na chvíľu sa dostane i na čerstvý vzduch... Ja som počas sledovania filmu, mal potom nočné mory, spoľahlivo priklincovaný a vydesený na smrť ! Najsilnejší film za posledné roky, ktorý som videl, v kine, som ani - lepší, nevidel ! Kontroverzný film, by som vylúčil, je to pravdivý film, ktorý si neberie servítku pred ústa !!! Geniálny režisér, Nemes, ešte geniálnejší Saul - Géza Röhrig ! Vo filme - počuť, viacero jazykov, od nemčiny, cez poľštinu, až k maďarčine ! Film, ktorý patrí jedine do klubového kina, nikde inde ! Film by som povinne púšťal na hodinách - DEJEPISU, len pochybujem, že by to títo - nevzdelanci, strávili !!!!!!!!!!!! UMELECKÝ HOROR ! () (méně) (více)

mcb 

všechny recenze uživatele

Radikální experiment, který v tísnivém čtvercovém ořezu ukazuje hrůzy holocaustu, udivuje hlavně tím, jak se distancuje od prvoplánového historického sentimentu a konvenčního uspořádání, a posouvá se směrem k žánrové kinematografii. Zřejmě jediný skutečně důležitý film roku, který se vyhýbá všemu lacinému a podbízivému a nabízí nesmírně intenzivní fyzický zážitek, jehož největší hrůzy se odehrávají v rozostřeném druhém plánu nebo mimoobrazovém prostoru a který doslova na svých ramenech táhne ústřední „strojový“ herecký výkon Gézy Röhriga. ()

pornogrind 

všechny recenze uživatele

Chtě nechtě když už na tenhle film některé komentáře odkazovali u filmu The Zone of Interest(2023) musím tyhle filmy srovnávat. U mě vítězí The Zone of Interest. Zde jsou sice zvěrstva nacizmu vidět detailněji(v The Zone of Interest téměř vůbec) ale i přesto se dá říct, že The Zone of Interest na mě zapůsobil daleko víc. Rozhodně netvrdím, že tenhle film je pěkným pokoukáním. Zajatci(vězni) si museli zajisté procházet peklem. Film sleduje příslušníky Sonderkommanda. Zejména pak jak už napovídá název filmu se zaměřuje na Saula. A v tom je problém filmu(alespoň u mě). Protože hlavní kostra příběhu kdy Saul hledá většinu filmu rabína aby mohl řádně pochovat svýho nevlastního syna mě až tak moc nebrala. Rozhodně bych víc ocenil kdyby se snímek víc zaměřil na samotné dění ve vyhlazovacím táboře. I proto volím „jen" 3hvězdičkový hodnocení. V tomhle případě mi přišla i ta stopáž zbytečně přepálená. ()

Galerie (21)

Zajímavosti (10)

  • Film není natočen z pohledu první osoby, ale třetí, přičemž kamera je u hlavního hrdiny přilepená tak, jak to známe jen z počítačových her. (ČSFD)
  • 107-minútový film pozostáva z 85 záberov, z ktorých žiadny nie je dlhší ako štyri minúty. (figliar)
  • Celosvětová premiéra proběhla 15. května 2015 na filmovém festivalu v Cannes. (ČSFD)

Související novinky

Be2Can je zde, zahájí ho Chlast s Mikkelsenem

Be2Can je zde, zahájí ho Chlast s Mikkelsenem

04.10.2020

Přehlídka toho nejlepšího z prestižních filmových festivalů z Berlína, Benátek a Cannes dokončila svého festivalového průvodce, a tím i seznam filmů, které mohou diváci letos očekávat. Přehlídka tak… (více)

Be2Can hlásí rekordní počet zapojených kin

Be2Can hlásí rekordní počet zapojených kin

20.09.2018

Be2Can: rekordní počet zapojených kin, Zlatá palma, současný německý film, čínská senzace ve 3D a čerstvá cena Fipresci z Benátek pro maďarský film   Be2Can – přehlídka soutěžních a oceněných filmů… (více)

TOP filmy 2016 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

TOP filmy 2016 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

29.12.2016

Výběr tří nejlepších filmů roku dle jednotlivých TOP uživatelů ČSFD.cz je každoročně oblíbeným čtením. Adepti měli za úkol vybrat tři pro ně nejlepší filmy, uvedené v roce 2016 do českých nebo… (více)

Be2Can: Filmy z Berlinále, Benátek a Cannes

Be2Can: Filmy z Berlinále, Benátek a Cannes

30.09.2016

Festival Be2Can, který se uskuteční v kinech v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci a Zlíně od 6. do 12. října 2016, zveřejňuje kompletní program, jehož ozdobou bude čerstvá držitelka Ceny poroty z Cannes,… (více)

Reklama

Reklama