Režie:
Dario ArgentoScénář:
Dario ArgentoKamera:
Luciano TovoliHrají:
Anthony Franciosa, Christian Borromeo, Mirella D'Angelo, John Steiner, Ania Pieroni, Lara Wendel, John Saxon, Veronica Lario, Daria Nicolodi, Giuliano Gemma (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Americký spisovatel se v Římě pustí do vyšetřování série děsivých vražd. Zabiják se totiž evidentně inspiroval jeho novým románem. (Netflix)
Videa (1)
Recenze (111)
Poslední známější Argentovo giallo, které mi chybělo zhlédnout. No a nemůžu říct, že bych z něj byl nějak nadšený, ale to jsem po předchozích zkušenostech už ani moc nečekal. Klidně to znovu zopakuji: Argento má sice sem tam nějaký zajímavý nápad (hlavně po technické a výtvarné stránce), ale jako režisér za moc nestojí a kreace herců pod jeho vedením občas vyvolávají úžas. Tenebre je v tomto naprosto typické. Alespoň že je tu nadprůměrný počet vražd, takže se je na co koukat a film tím pádem nenudí tak moc, jako někteří jeho předchůdci... Závěr je poměrně velkolepý a vytahuje dojem z celého snímku nahoru. Tři hvězdy jsou ale i tak maximem, které jsem ochoten udělit. ()
Řemeslně velmi zdařilý thriller. Přitom příběh má klasické, již několikrát viděné schéma - vrah zabíjí podle knihy, jíž je sám fanouškem. Tedy v podstatě nic nového. Nechybí tu závěrečná "překvapivá" pointa, která byla aspoň pro mně lehce předvídatelná. Ale co zaujme, jsou zdařile stylizované scény vražd. Argento při každé z nich využívá křiklavého kontrastu rudá-bílá. Bílé šatičky, bílé stěny pokojů (scéna, kdy useknutá ruka skrápí krví obloukobitým pohybem celou čistě bílou stěnu patří mezi nezapomenutelné), bílý interiér kuchyně, bílé prostěradlo na těle oběti - všude tam rudá barva krve sedne jako ulitá. Ale nemůžu říct, že bych se bál. Tenebrae není horor, spíš kriminálka, ve které jsou vraždy znázorněny o trochu tvrdším způsobem, než je v tomto žánru obvyklé. A samozřejmě, to se dalo od Argenta čekat. ()
Pokud si zrovna nehraje s barvičkami, neutahuje z feministek nebo neinscenuje některý z mnohých barokně opulentních mordů, provádí Dario paralelně konstrukci i dekonstrukci detektivního příběhu. Nijak komplikovaně, poměrně předvídatelně, přesto až do řeznického finále, s velmi neotřelou ukázkou, jak vymalovat pokoj na červeno, zábavně. 70% ()
Hudba ma teraz nedostala ale príbeh áno.A ten hlas vraha bol tajomno strašidelný.Mam rád filmy kde vraždí tajomný vrah a ja možem len hádať,kto je tým vrahom.Celkové spracovanie sa nieslo s takou noblesou,tak z toho može vzniknúť len skvelí film.Argento vie narábať s atmosférou a tajomnosťou.Ale jediné čo mi prekážalo bolo strašne veľa náhod ktoré boli veľmi viditelné a trocha filmu uškodili.A ten doberman bol asi krížený s koňom,lebo ináč neviem pochopit tie skoky cez plot.Vrážd je tu pomerne dosť a niektoré sú gore efektné a ten koniec bol zakončený velkolepým finále. ()
Klasicky Argento ve stylovem 80's Giallu plnem brutalne zavrazdenych zen. Na sve si prijdou zejmena milovnici stare dobre nabrousene sekyry. ""The impulse had become irresistible. There was only one answer to the fury that tortured him. And so he committed his first act of murder. He had broken the most deep-rooted taboo, and found not guilt, not anxiety or fear, but freedom. Any humiliation which stood in his way could be swept aside by the simple act of annihilation: Murder." 7/10 ()
Galerie (99)
Photo © Titanus
![Temnota - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/162/158/162158445_b248fd.jpg)
Zajímavosti (13)
- Na originálním filmovém plakátu můžeme vidět ženu s proříznutým hrdlem. V Americkém vydání se ji pokusilo cenzurovat tak, že vidíme ženu s umístěným červeným lukem kolem krku. (tequilla)
- Christopher Walken měl hrát původně hlavní roli. (Chatterer)
- Slovo 'tenebre' znamená něco ve smyslu tmy nebo stínů. (Chatterer)
Reklama