Reklama

Reklama

Eva tropí hlouposti

  • Protektorát Čechy a Morava Eva tropí hlouposti (více)

Obsahy(1)

Eva Norová se vrací domů z penzionátu, protože její teta bude mít narozeniny a ona pro ni chystá překvapení. Ví, že nesmírně touží po návodu na vypěstování odrůdy růží, kterou vyšlechtil její soused, továrník Záhorský. Potíž je v tom, že teta se sousedy příliš nevychází, a tak si Eva usmyslí, že návod na „Záhorské růže“ ukradne. Pronikne do domu jako uchazečka o místo sekretářky a ke svému překvapení se tu setká se svým bratrem Michalem. Ten se po letech strávených v cizině vrátil domů a cestou se seznámil s dcerou továrníka Záhorského Eliškou. Ta se právě snaží uniknout plánům své matky, která chce za každou cenu oznámit její zasnoubení s přihlouplým Zdeňkem. Proto požádá Michala, aby se vydával za jejího snoubence, anglického hraběte. Už tak velký zmatek zkomplikuje továrníkův tajemník Jiří Kučera, ve skutečnosti doktor Jiří Novotný, jenž se do domu vetřel, aby se zmocnil drahocenného náramku své matky. Rázná paní Záhorská ho získala jako zástavu a odmítá ho vrátit. Je víc než jisté, že dům Záhorských čeká rušná noc. (TV Nova)

(více)

Recenze (324)

Sdoom 

všechny recenze uživatele

Tak tohle je pro mě z toho, co jsem doposud viděl, zatím jednoznačně nejlepší prvorepubliková komedie. Nataša Gollová je nejkrásnější, nejroztomilejší, nejpřirozenější, nejvtipnější a nej...prostě nej česká herečka. Oldřich Nový také předvádí výborné herecké kreace a ukazuje, že umí i jiné role než ulízané elegány a lamače dívčích srdcí. A když jsou na scéně oba společně, tak to prostě nemá chybu, stejně jako hlášky tety Pa. Bavil jsem se skvěle úplně celých 90 minut a to o mnoha komediích říci nemohu. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Haló, haló! EVA byla pro mne v dětství prvním setkáním s takhle stařičkým filmem pro pamětníky. Již tenkrát jsem byl mile překvapen, že film z roku 1939 dokáže přinést velkou zábavu i víc než 70 let od svého vzniku a po necelých 10ti letech (po již třetí projekci) můžu své dojmy pouze znovu podepsat. Skvělá režie a herecké výkony, povedený scénář a důmyslné rozvíjení všech částkových zápletek... krásně se na ten film kouká, mnohem hůře po tak příjemné náladě vyvolané filmem komentuje a uvažuje, zda mu ponechat plný počet hvězd nebo jednu hvězdičku odebrat (bylo by to zejména skrze tu mírně až fraškovitou "noční" pasáž ze šachovnicové chodby vily). Ale uvědomím si-li, jaký byl Martin Frič v československém filmu obrovský průkopník a dokázal během jednoho roku stvořit něco jako "první český film-noir" (Muž z neznáma) a současně něco jako "první českou crazy komedii" (za níž bývá často označovaná právě Eva) a že tato komedie dovede pořád skvěle fungovat(!)... připomenu si-li pak zběžně komediální herečky té doby, mezi nimi civilně rozpustilá Nataša Gollová zvítězí nad ostatními s přehledem a bez větší konkurence... a vzpomenu-li pak u toho na spoustu pěkných momentů z tohoto filmu, nemám pocit, že bych svojí pětihvězdou někoho z tvůrců přecenil. ----- "Pane, běh sílí nervy a srdce a já svou sestru miluji!" 85% ()

Reklama

kingik 

všechny recenze uživatele

Na téhle klasice českého filmu se dá ocenit moderní režijní přístup. Martin Frič totiž objevil zcela nové možnosti crazy komedie. Dostal se do prostor, kam se jiný režisér před ním nepustil. Z Nataši Gollové udělal sex symbol tehdejší doby a pomohl jí naplno se prosadit v elitní ženské herecké lize tím, že ji obsadil do hlavní role, která byla pro ní stěžejní. Navíc ukázal, že i komik v sukních může být pro diváka velmi dobrou variantou. V té době totiž nebylo běžné obsazovat ženy do ryze bláznivých komediálních poloh. Gollová nastavila laťku hodně vysoko. Ve své podstatě poměrně nedostižně. V jejích šlépějích se vydalo několik dalších hereček té doby, nejvýrazněji asi Ferbasová, ale už to bylo takové pitvořivé. Předloha Fan Vavřincové je stavěna spíše situačně než přímo filmově. Na filmu je to dost často znát. Zvláště druhá polovina trpí svojí teatrální "divadelností" a sváděla k nedisciplinovanému přehrávání. Právě druhá polovina filmu je pro mě posunem k horšímu. Neproběhl v ní žádný velký vývoj. Děj se zarazil a přišla situační tma, předěl, který sice film nijak nezpomalil, ale dějově to nebylo nikterak bohaté. Herecká sestava už přestala být tak uvolněně vtipná. Teatrálnost ji zahnala do kouta. On ten scénář se tak trochu pral s režií. Frič byl nadčasový režisér, který uměl dá do svých filmů kreativní pojetí. Svoji nadčasovost měl i scénář, ale nebyl pojat filmovým způsobem. První polovina je svižná a obsahuje novátorský typ gagů. S druhou polovinou se nedostavil kýžený divácký efekt. Gagy už neměly takovou osvěžující sílu jako zpočátku. Film mně postupem času, zvláště jeho zápletka, připadal natahovaný. Jde taky o to, jak se stavíte ke klasice. Pro někoho Gollová a spol. může představovat špičku v žánru klasické komedie. Také se moc často nestávalo, že by nějaká herečka učinila z Oldřicha Nového pouhého přihrávače, jako k tomu došlo tady. Někdy je však neodbouraná divadelnost spíše rušivým elementem, i přes kvalitní řemeslnou režii. Zvláště když se jedná o film. Ne až tak typický film klasické doby. 60% ()

Stanislaus 

všechny recenze uživatele

"Já jsem měla totiž jednoho kanárka a ten se jmenoval Maníček a byl takhle malinký, ale chcípnul." Eva tropí hlouposti je názorným příkladem toho, že i v československé kinematografii máme kvalitního zástupce americké "ztřeštěné komedie", na čemž má největší podíl přirozeně vtipná a roztomilá Nataša Gollová, jejíž série držkopádů a vstupů oknem měla své zvláštní kouzlo. Příběhově nejde v podstatě o nic složitého, celé to stojí na hbitých dialozích a humorně podané akci, které je zde opravdu požehnaně. Ke konci film maličko ztrácel dech a postava Jiřiny Sedláčkové mi přišla vážně otravná, i tak se ale ve výsledku jedná o kvalitní a nadmírou vtipnou podívanou. "Evo, dítě, tobě se muselo něco strašného stát. - Jak to víš, teto Pa? - Protože jsi přišla dveřmi a ne oknem." ()

Mylouch 

všechny recenze uživatele

Situační a konverzační hra světového formátu, ve své studiové tovární snovosti prostá pozemských vášní ("Děti, polibte se !"), které ovšem Nataša jako nedostižný vzor dívčí rozpustilosti přes veškerá podezření vzbuzuje měrou vrchovatou a zastiňuje i velekrasavici Májovou. "Proč jste na mě vybafla, slečno ?" Příkladně vyvážený dramatický útvar se stylovým Faniným scénářem, vzorně filmově rozpracovaným do podrobností poetických předělů, kaskadérských vložek, hrabat Kejmlů, tajemníků a sekretářek i sešitkových vloupání, vždy sloužících příběhu. ♫ Hrály dudy v komorní crazy komedii s dokonalou velkostudiovou filmařinou a hvězdnými hereckými výkony bez vedlejších rolí od továrníka přes Zděnka po hospodyni. Zkrátka Zděnečkovi vržou botičky v úplně jiných pokusech o komedie z jiných dob. ()

Galerie (15)

Zajímavosti (17)

  • Fan Vavřincová publikovala svůj román na pokračování „Patsy tropí hlouposti“ v časopise "Ahoj na sobotu" v roce 1936, knižně text vyšel až o dva roky později. Pod názvem „Eva tropí hlouposti“ vyšel přepracovaný text s filmovou obálkou v roce 1944. Do roku 2006 pak vyšla pod tímto názvem ještě tři další vydání. (NinadeL)
  • Vše se točilo v ateliéru, takže i stromy v okně jsou sice živé, ale jen uříznuté a přenesené. Když listy na stromě uvadaly, musel být přivezen nový strom. (Kulmon)
  • Fan Vavřincové bylo tehdy pouhých šestnáct let, když napsala román „Patsy tropí hlouposti“, který se stal předlohou pro film. (JT19)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno