Reklama

Reklama

30 minut po půlnoci

  • USA Zero Dark Thirty (více)
Trailer 2

Děj snímku vychází ze skutečných událostí a v průběhu deseti let sleduje vyšetřování, které vedlo k vystopování Usámy bin Ládina (1957 – 2011). Ten se stal po teroristických útocích z 11. září 2001 jedním z nejhledanějších lidí na světě a navzdory vypsané odměně nebylo známé místo jeho pobytu a předpokládalo se, že by se mohl skrývat v afghánských či pákistánských horách. Celých deset let po jeho stopě pátral elitní tým vojenských a speciálních agentů, kteří pracovali v utajení po celém světě. Hlavní protagonistku napínavého snímku představuje agentka CIA Maya (Jessica Chastainová), která krok za krokem rozplétá komplikovanou síť teroristických buněk a během brutálních výslechů narazí na jméno Abu Ahmed, které zmínili agentům CIA vězni při výsleších v tajných věznicích. Abu Ahmed by se mohl stát klíčem k celému vyšetřování a dovést agentku k samotnému vůdci islamistické teroristické organizace. Situaci však komplikují další teroristické útoky, vzrůstající nebezpečí v Pákistánu a stále větší nedůvěra politiků. Maya je však odhodlána dovést svůj osobní boj až do konce a nejnebezpečnějšího muže světa dostat za každou cenu. (Česká televize)

(více)

Videa (4)

Trailer 2

Recenze (880)

castor 

všechny recenze uživatele

Chladné a naprosto akademické. Nebýt zarputilosti a kuráže (a, přiznávám se, také obličeje) Jessicy Chastain, divák by tu půl třetí hodinu horko těžko zkousnul. Zero Dark Thirty je filmem právě workoholičky s ostrými lokty Chastain a té, která porazila Cameronova Avatara (Bigelow). Na jednu stranu tu máme výbornou hereckou příležitost, které se Chastain měrou vrchovatou zhostila. Oscarová ale není, snad jí sošku vyfoukne Jennifer Lawrence. Na straně druhé emočně ploché a napětím nenasáklé vyprávění s několika světlými body. Ve výsledku nám to prostě nefunguje. Protože než přijde očekávané a samozřejmě všem jasné finále, musí se odehrát i něco záživnějšího, než jen urputná snaha zrzky od CIA, která tu stojí takřka sama proti celému světu. Pokyvuju onomu nevynášení rozsudků a nepatetickému vyznění – prostě žádné velké oslavy a poplácávání si před americkými vlajkami po ramenou. Jen odškrtnutá další (i když zásadní) položka a jedeme dál. Jenže proč to celé tvůrci na plátno převedli tak nevzrušivě? ()

Falko 

všechny recenze uživatele

Myslim si, ze ak by Kathryn zostrihala par scen, alebo sa trosku rychlejsie pohla k dolapeniu Bin Ladina, bolo by to este zaujimavejsie, preto som dal o jednu hviezdicku menej. Ja osobne som nic viac, ani menej neocakaval, bolo to presne take, ako som to ocakaval, najprv len uvodna zvukova spomienka na 11.09. a potom neustaly hon na Bin Ladina cez mnozstvo podozrivych teroristov a ich muceni. Ani sa tym agentom necudujem, ze po niekolkych rokoch uz prestali verit tomu, ze Bin Ladina vobec niekedy najdu, avsak ak je v CIA niekto ako Maya, ktora mala neuveritelnu trpezlivost zbytok zivota niekoho prenasledovat, tak to nakoniec aj bolo mozne. Z mojho pohladu bola posledna polhodina velmi napinava, aj napriek tomu, ze som vedel, ako to dopadne. Kathryn Bigelow ma uz prekvapila v akcnej drame SMRT CAKA VSADE (2008), takze som vedel, co ma bude cakat aj v tomto filme, len keby ta minutaz bola kratsia. __________ Jessica Chastain - (Maya) +++ Jason Clarke - (Dan) +++ Reda Kateb - (Ammar) +++ Kyle Chandler - (Joseph Bradley) +++ James Gandolfini - (Riaditel C.I.A.) +++ Jennifer Ehle - (Jessica) +++ Harold Perrineau - (Jack) +++ Jeremy Strong - (Thomas) +++ Produkcia: Kathryn Bigelow +++ (Videl v nemeckom kine 18.02.2013) +++ ()

Reklama

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Po letech poslouchání amerických pohádek o zlém Usámovi jsem dospěl k názoru, že se jedná o bájnou postavu, tedy něco jako Kraken, Šemík či neúplatný český politik. Zkrátka mám jisté pochybnosti o existenci této figurky, jejíž totožnost potvrdila expertka CIA po asi dvousekundovém odborném ohledání. Předcházela tomu však více než dvouhodinová konverzační nuda a ani tolik vychvalovaná závěrečná akce utopená ve tmě ve mně nedokázala vzbudit žádnou emoci. Jako uspávadlo to celkem šlo, ale ta inspirace skutečnými událostmi to tradičně zabila. ()

emma53 

všechny recenze uživatele

Tak jsem si říkala, že Zero Dark Thirty je spíš taková chlapská záležitost, ale zřejmě to nebude tak úplně pravda, když jsem zjistila, že režie se ujala Kathryn Bigelow. Vzhledem k tomu, že si vybrala opravdu trochu tvrdý oříšek, tak si s tím poradila docela s přehledem. K tomu je ale zapotřebí mít kvalitní scénář a ve výsledku se dá dosáhnout téměř nadprůměrného filmu. Ono je dost obtížné natočit událost, která se skutečně stala takovým způsobem, aby byla přijatelná pro širší diváckou oblast a ne vždy se to povede. Jen mě vždycky docela pobaví, podle čeho se vybírají filmové agentky, protože jsem snad ještě nikdy neviděla žádnou ošklivku a ať mně nikdo neříká, že i ve skutečnosti jsou to všechno jen takový krásný ženský, jako je třeba v tomhle případě Jessica Chastain. Svou Mayu, které ve Washingtonu říkají zabiják:D, zvládla ale báječně. Závěrečná část byla pochopitelně nejzajímavější a taky nejnapínavější. Ve filmu zazněla jedna věta, která má žel stálou platnost: "Utrácíme miliony dolarů a lidé stále umírají." Jinak ale to bílé Lamborghini................ ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Obsahuje SPOILERY. Boj proti terorismu na způsob Fincherova Zodiaca, jiné dlouhé detektivky bez uspokojivého závěru. Zločinec zde sice je po dlouhém a vyčerpávajícím pátrání dopaden, ale velkou satisfakci to nepřináší ani hlavní postavě, ani divákovi. Maya dá v posledním záběru po několikaletém pracovním zápřahu průchod svým emocím, aby si uvědomila, že vyřešením případu ztratila jediný životní cíl. Stejně jako pro Jamese z Hurt Lockera pro ni služba vlasti představuje emocionální výplň existence. Myšlenkou dostat národního nepřítele číslo jedna přitom není posedlá od prvních minut a my tak můžeme paralelně s vyšetřováním sledovat její charakterovou proměnu z vyjukané holky, která právě dokončila školu a teď šokovaně sleduje brutální výslechové metody, v bezcitnou svini, která bez rozpaků využívá svých pravomocí. Výraz „motherfucker“ pro popis své osoby použije v nadsázce sama, snad i na důkaz umrtvení posledních zbytků své ženskosti. Procedurální thriller se velmi elegantně prolíná s psychologickým dramatem, aniž by bylo třeba jediné odbočky do hrdinčina osobního nebo soukromého života, který v podstatě ani neexistuje. Její rodinu nepoznáme, přátele ani domov nemá. Je zároveň viníkem i obětí štvavého honu na teroristy. ___ Knižní rozdělení filmu do kapitol nejenže rytmizuje vyprávění, zároveň vytváří divácké očekávání, které následně není naplněno. Stejně nám požitek z filmového napětí upírají velmi konkrétní fakta (kolik je v úkrytu lidí) a titulky s konkrétním určením času a místa, neboť díky zpravodajství povětšinou víme, k čemu tehdy a tam došlo. Jednotlivé epizody nejsou soběstačnými celky s jednoznačnými pointami a nenahraditelným místem v celkové struktuře vyprávění. Jde o trsy informací bez pevné kauzální provázanosti. Epizodické vyprávění není maskováno důsledným "zaháčkováním" jednotlivých scén, protože ani ve skutečnosti neprobíhalo pátrání plynule (jedno zjištění vede k dalšímu), nýbrž skokově. Namísto stěžejních dějových odhalení se objevují jen další dezinformace a slepé uličky. Vyšetřování má podobu řetězce šťastných náhod a intuitivních rozhodnutí, narušovaných selháními lidského faktoru. Implicitně je prvek (ne)štěstí přítomen ve dvou scénách: krátce před osudovým Setkáním přeběhne přes cestu černá kočka a v den zásahu „kanárci“ zabíjejí čas házením podkov. ___ Jde o sběr dat a práci s pravděpodobností, nikoli o vyvozování jasných závěrů, pročež rozhodující okamžik připomíná situaci à la Schrödingerova kočka. Na pouhé nositele informací, v krajním případě na pouhopouhé zkratky, jsou redukováni také lidé, kteří buď něco ví a je třeba to z nich dostat, nebo mohou klidně zemřít (případně být bez dlouhého vysvětlování někým vystřídáni, jako šéf CIA). Není důležité, jak se kdo jmenuje a co dělá ve volném čase, ale co ví. Veškeré dialogy, ať v kanceláři nebo v restauraci, se sbíhají k témuž – k práci. (Informačně přehlcený je již prolog s mnoha překrývajícími se zvukovými nahrávkami z 11. září a k nejznepokojivějším momentům filmu patří průlet kamery místností zaplněnou servery,) ___ Maya z tohoto hlediska představuje další nerdovskou postavu současné kinematografie. Výjimečně inteligentní, zaměřená na fakta, lhostejná k citům (a stravující se jídlem dost pochybné úrovně). Vojáky, kteří pro ni vykonávají špinavou práci, bere takřka jako herní avatary, kteří mohou zemřít, ale jí samotné to nikterak neublíží. Během jedné z výslechových scén jí stačí, aby dozorci poklepala na rameno, a ten za ni udeří vězně. Závěrečná akce pak připomíná jeden z levelů her typu Call of Duty – několik vojáků bez individuality metodickým pročesáváním jednotlivých místností rozlehlého sídla postupuje k hlavnímu cíli. Nemáme, s kým bychom se identifikovali, do tváří zřetelněji vidíme jen některým obětem. Žádná heroická hudba nebo snaha vytvářet napětí. Tělo zastřeleného bin Ládina má v konečném součtu nižší hodnotu než nalezené datové nosiče a tištěné dokumenty. Informace jsou příznačně cennější než lidský život, o čem svědčí i prostředí, v němž se Maya po většinu filmu pohybuje. Neustále obklopená monitory, štosy papírů a datovými médii. Největší kulturní zážitek pro ni představuje prohlížení si obrovské obrazovky se satelitním záběrem teroristova domnělého úkrytu. Jako kdyby šlo o videoartovou instalaci v galerii. ___ Ve Spojených státech vyvolal film velké pozdvižení údajnou apologetikou mučení. Vnímat však Zero Dark Thirty coby fikcionalizaci spravedlivé pomsty za 11. září považuji za důkaz mimořádné divácké necitlivosti vůči vyjadřovacím prostředkům filmu. Mučení nemá podobu divácky vřelé atrakce, ale nepříjemného hororu, kdy nás kamera v jednu chvíli nutí přijmout hledisko oběti. Není to waterboarding, co vyslýchaného přiměje říct požadované informace, nýbrž teprve „lidský“ dialog u stolu a společného jídla. Jak jsem již zmínil, nátlakové metody nejsou ospravedlňovány ani tím, že by vedly k jasným zjištěním – až do finále se sází na nejistotu. Film si po celou dobu klade otázku (a nás směruje k témuž), stálo-li to všechno za napáchané zlo. Odpověď sice nedává, ale dostatečně politický (navzdory režisérčiným prohlášením o nepolitických záměrech) je už tím, že příběh o likvidaci amerického nemesis nepředkládá v podobě žánrové střílečky, jejíž sledování by nabízelo pocit jakéhokoli zadostiučinění. Čím nechci zpochybňovat výjimečnou řemeslnou úroveň snímku, k níž nelze mnohé namítat, ať už se budeme bavit o kameře, zvuku nebo střihu. ___ Pro ty, kdo dokáži ocenit film, který je vtahující navzdory tomu, jak moc je divácky nepřístupný (resp. je vtahující tím, jak je nepřístupný), jde o to nejlepší, co v Hollywoodu loni vzniklo. 90% Zajímavé komentáře: FlyBoy, Traffic, Wisborg, T-pack () (méně) (více)

Galerie (62)

Zajímavosti (45)

  • Deník Independent informoval 11. prosince 2013 o tom, že organizace Judicial Watch získala deklasifikované dokumenty od CIA, které se týkaly interního vyšetřování vynášení informací filmařům. Z nich vyplývá, že se bývalý šéf CIA Leon Panetta nedopatřením odhalil scenáristovi Marku Boalovi jméno velitele zásahové jednotky, která zabila Usámu bin Ládina. Mark Boal se k této informaci dostal tak, že byl přítomen Panettově proslovu ve vrchním velitelství CIA, i když podle Panetta v dokumentech prohlašuje, že o jeho přítomnosti nevěděl a že k tomu neměl oprávnění. Deklasifikované dokumenty čítají 200 stran a některé pasáže jsou cenzurované. (KlonyIlony)
  • Název filmu je shodný s armádou běžně používaným termínem, který odkazuje na zvláštní dobu, kdy je venku tma (buď velmi pozdě nebo velmi brzy). (betyn)
  • Stačilo jen trochu skromnosti a tajná agentka Maya, která pomohla dopadnou Usámu Bin Ládina, se mohla těšit z povýšení. Místo však byla poté mezi kolegy velmi neoblíbená a dokázala rozhádat téměř tým CIA. Maya dopomohla odkrýt síť kurýrů, která dovedla americké agenty až k Bin Ládinovi. Za své zásluhy se měla dočkat medaile a povýšení. Z toho ale sešlo, protože s agentka rozeslala kolegům email, ve kterém si nárokovala všechny zásluhy a ostatním vynadala za to, že ji během akce házeli klacky pod nohy. To se ale samozřejmě nadřízeným nelíbilo, a tak Maya dostala pouze medaili. „Není to žádná slečna Příjemná, ale s vyhledáním Usámy bin Ládina to nesouvisí,“ svěřil se bývalý agent deníku Washington Post. (Hawaj)

Související novinky

Tom Hanks, Will Smith a kupa kriminálníků

Tom Hanks, Will Smith a kupa kriminálníků

01.07.2015

Ansámblové drama Triple Frontier už je ve vývoji přes pět let. Dlouho to vypadalo, že se ho ujme oscarová Kathryn Bigelow (Smrt čeká všude), ta ale dala přednost 30 minutám po půlnoci. Projekt tak… (více)

Uncharted má oscarového scenáristu

Uncharted má oscarového scenáristu

17.11.2014

Sepsat celovečerní adaptaci videohry Uncharted není legrace. Na tomhle úkolu si vylámalo zuby už několik lidí, a to včetně Davida O. Russella (Terapie láskou), Thomase Deana Donnellyho a Joshuy… (více)

Jessica Chastain si zahraje Marilyn Monroe

Jessica Chastain si zahraje Marilyn Monroe

26.04.2014

Nejblonďatější sexbomba z padesátých let má momentálně víc pozornosti než řada jejích současných kolegyň. V Mém týdnu s Marilyn dostala tvář Michelle Williams (Prokletý ostrov, Blue Valentine),… (více)

Reklama

Reklama