Reklama

Reklama

30 minut po půlnoci

  • USA Zero Dark Thirty (více)
Trailer 1

Děj snímku vychází ze skutečných událostí a v průběhu deseti let sleduje vyšetřování, které vedlo k vystopování Usámy bin Ládina (1957 – 2011). Ten se stal po teroristických útocích z 11. září 2001 jedním z nejhledanějších lidí na světě a navzdory vypsané odměně nebylo známé místo jeho pobytu a předpokládalo se, že by se mohl skrývat v afghánských či pákistánských horách. Celých deset let po jeho stopě pátral elitní tým vojenských a speciálních agentů, kteří pracovali v utajení po celém světě. Hlavní protagonistku napínavého snímku představuje agentka CIA Maya (Jessica Chastainová), která krok za krokem rozplétá komplikovanou síť teroristických buněk a během brutálních výslechů narazí na jméno Abu Ahmed, které zmínili agentům CIA vězni při výsleších v tajných věznicích. Abu Ahmed by se mohl stát klíčem k celému vyšetřování a dovést agentku k samotnému vůdci islamistické teroristické organizace. Situaci však komplikují další teroristické útoky, vzrůstající nebezpečí v Pákistánu a stále větší nedůvěra politiků. Maya je však odhodlána dovést svůj osobní boj až do konce a nejnebezpečnějšího muže světa dostat za každou cenu. (Česká televize)

(více)

Videa (4)

Trailer 1

Recenze (881)

castor 

všechny recenze uživatele

Chladné a naprosto akademické. Nebýt zarputilosti a kuráže (a, přiznávám se, také obličeje) Jessicy Chastain, divák by tu půl třetí hodinu horko těžko zkousnul. Zero Dark Thirty je filmem právě workoholičky s ostrými lokty Chastain a té, která porazila Cameronova Avatara (Bigelow). Na jednu stranu tu máme výbornou hereckou příležitost, které se Chastain měrou vrchovatou zhostila. Oscarová ale není, snad jí sošku vyfoukne Jennifer Lawrence. Na straně druhé emočně ploché a napětím nenasáklé vyprávění s několika světlými body. Ve výsledku nám to prostě nefunguje. Protože než přijde očekávané a samozřejmě všem jasné finále, musí se odehrát i něco záživnějšího, než jen urputná snaha zrzky od CIA, která tu stojí takřka sama proti celému světu. Pokyvuju onomu nevynášení rozsudků a nepatetickému vyznění – prostě žádné velké oslavy a poplácávání si před americkými vlajkami po ramenou. Jen odškrtnutá další (i když zásadní) položka a jedeme dál. Jenže proč to celé tvůrci na plátno převedli tak nevzrušivě? ()

movie 

všechny recenze uživatele

BIG UP Kathryn Bigelow! Názory, že první dvě hodiny se nic neděje jsou úplně mimo (to co se děje první dvě hodiny je naprosto fascinující sledování vyšetřovací procedury, nevím kdy jindy než teď by tohle mělo být aktuálnější a zajímavější), finální zátah už je jen třešiňka na dortu, která podle mě předchozí dvě hodiny zdaleka nepředčí. Mark Duplass a Gandolfini mimochodem přijemně projasní druhou půlku filmu, hodně mě baví jak umí Bigelow hezky pracovat s profláklímy herci na malém prostoru (a taky mě fascinuje co se poslední dobou děje s Jamesem Gandolfinim). ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Obsahuje SPOILERY. Boj proti terorismu na způsob Fincherova Zodiaca, jiné dlouhé detektivky bez uspokojivého závěru. Zločinec zde sice je po dlouhém a vyčerpávajícím pátrání dopaden, ale velkou satisfakci to nepřináší ani hlavní postavě, ani divákovi. Maya dá v posledním záběru po několikaletém pracovním zápřahu průchod svým emocím, aby si uvědomila, že vyřešením případu ztratila jediný životní cíl. Stejně jako pro Jamese z Hurt Lockera pro ni služba vlasti představuje emocionální výplň existence. Myšlenkou dostat národního nepřítele číslo jedna přitom není posedlá od prvních minut a my tak můžeme paralelně s vyšetřováním sledovat její charakterovou proměnu z vyjukané holky, která právě dokončila školu a teď šokovaně sleduje brutální výslechové metody, v bezcitnou svini, která bez rozpaků využívá svých pravomocí. Výraz „motherfucker“ pro popis své osoby použije v nadsázce sama, snad i na důkaz umrtvení posledních zbytků své ženskosti. Procedurální thriller se velmi elegantně prolíná s psychologickým dramatem, aniž by bylo třeba jediné odbočky do hrdinčina osobního nebo soukromého života, který v podstatě ani neexistuje. Její rodinu nepoznáme, přátele ani domov nemá. Je zároveň viníkem i obětí štvavého honu na teroristy. ___ Knižní rozdělení filmu do kapitol nejenže rytmizuje vyprávění, zároveň vytváří divácké očekávání, které následně není naplněno. Stejně nám požitek z filmového napětí upírají velmi konkrétní fakta (kolik je v úkrytu lidí) a titulky s konkrétním určením času a místa, neboť díky zpravodajství povětšinou víme, k čemu tehdy a tam došlo. Jednotlivé epizody nejsou soběstačnými celky s jednoznačnými pointami a nenahraditelným místem v celkové struktuře vyprávění. Jde o trsy informací bez pevné kauzální provázanosti. Epizodické vyprávění není maskováno důsledným "zaháčkováním" jednotlivých scén, protože ani ve skutečnosti neprobíhalo pátrání plynule (jedno zjištění vede k dalšímu), nýbrž skokově. Namísto stěžejních dějových odhalení se objevují jen další dezinformace a slepé uličky. Vyšetřování má podobu řetězce šťastných náhod a intuitivních rozhodnutí, narušovaných selháními lidského faktoru. Implicitně je prvek (ne)štěstí přítomen ve dvou scénách: krátce před osudovým Setkáním přeběhne přes cestu černá kočka a v den zásahu „kanárci“ zabíjejí čas házením podkov. ___ Jde o sběr dat a práci s pravděpodobností, nikoli o vyvozování jasných závěrů, pročež rozhodující okamžik připomíná situaci à la Schrödingerova kočka. Na pouhé nositele informací, v krajním případě na pouhopouhé zkratky, jsou redukováni také lidé, kteří buď něco ví a je třeba to z nich dostat, nebo mohou klidně zemřít (případně být bez dlouhého vysvětlování někým vystřídáni, jako šéf CIA). Není důležité, jak se kdo jmenuje a co dělá ve volném čase, ale co ví. Veškeré dialogy, ať v kanceláři nebo v restauraci, se sbíhají k témuž – k práci. (Informačně přehlcený je již prolog s mnoha překrývajícími se zvukovými nahrávkami z 11. září a k nejznepokojivějším momentům filmu patří průlet kamery místností zaplněnou servery,) ___ Maya z tohoto hlediska představuje další nerdovskou postavu současné kinematografie. Výjimečně inteligentní, zaměřená na fakta, lhostejná k citům (a stravující se jídlem dost pochybné úrovně). Vojáky, kteří pro ni vykonávají špinavou práci, bere takřka jako herní avatary, kteří mohou zemřít, ale jí samotné to nikterak neublíží. Během jedné z výslechových scén jí stačí, aby dozorci poklepala na rameno, a ten za ni udeří vězně. Závěrečná akce pak připomíná jeden z levelů her typu Call of Duty – několik vojáků bez individuality metodickým pročesáváním jednotlivých místností rozlehlého sídla postupuje k hlavnímu cíli. Nemáme, s kým bychom se identifikovali, do tváří zřetelněji vidíme jen některým obětem. Žádná heroická hudba nebo snaha vytvářet napětí. Tělo zastřeleného bin Ládina má v konečném součtu nižší hodnotu než nalezené datové nosiče a tištěné dokumenty. Informace jsou příznačně cennější než lidský život, o čem svědčí i prostředí, v němž se Maya po většinu filmu pohybuje. Neustále obklopená monitory, štosy papírů a datovými médii. Největší kulturní zážitek pro ni představuje prohlížení si obrovské obrazovky se satelitním záběrem teroristova domnělého úkrytu. Jako kdyby šlo o videoartovou instalaci v galerii. ___ Ve Spojených státech vyvolal film velké pozdvižení údajnou apologetikou mučení. Vnímat však Zero Dark Thirty coby fikcionalizaci spravedlivé pomsty za 11. září považuji za důkaz mimořádné divácké necitlivosti vůči vyjadřovacím prostředkům filmu. Mučení nemá podobu divácky vřelé atrakce, ale nepříjemného hororu, kdy nás kamera v jednu chvíli nutí přijmout hledisko oběti. Není to waterboarding, co vyslýchaného přiměje říct požadované informace, nýbrž teprve „lidský“ dialog u stolu a společného jídla. Jak jsem již zmínil, nátlakové metody nejsou ospravedlňovány ani tím, že by vedly k jasným zjištěním – až do finále se sází na nejistotu. Film si po celou dobu klade otázku (a nás směruje k témuž), stálo-li to všechno za napáchané zlo. Odpověď sice nedává, ale dostatečně politický (navzdory režisérčiným prohlášením o nepolitických záměrech) je už tím, že příběh o likvidaci amerického nemesis nepředkládá v podobě žánrové střílečky, jejíž sledování by nabízelo pocit jakéhokoli zadostiučinění. Čím nechci zpochybňovat výjimečnou řemeslnou úroveň snímku, k níž nelze mnohé namítat, ať už se budeme bavit o kameře, zvuku nebo střihu. ___ Pro ty, kdo dokáži ocenit film, který je vtahující navzdory tomu, jak moc je divácky nepřístupný (resp. je vtahující tím, jak je nepřístupný), jde o to nejlepší, co v Hollywoodu loni vzniklo. 90% Zajímavé komentáře: FlyBoy, Traffic, Wisborg, T-pack () (méně) (více)

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Nemá to ty koule co SMRT ČEKÁ VŠUDE, ale je to mnohem zajímavější. Pilná včelka Maya hned po opuštění hnízda (vysoké školy) dostala za úkol najít vousatého zloducha co shodil dvě věže světového obchodního centra. Maya ho hledala, všem nadávala, že jí nedávají dostatek prostředků, našla ho, poslala tým co ho zrušili. Ukápla slza. Konec. Doufám, že jsem vám tím, že SPOILER zabili Bin Ládina neskazil konec. :) Jessica Chastain slušně odtáhla celý film i s jednorozměrnou postavou, která žije jen prací a pokračuje tak ve své zdárně se odvíjející kariéře. Co se týče ostatních z hereckého ansáblu, tak jedničkou snímku je boží Jason Clarke, který si diváka získá už úvodním výslechem. Mark Strong znovu válí, jeho nástup je jednou z nejpamětihodnějších scén filmu. Kathryn Bigelow zvládla všechno co měla, ale jako celek je to moc dlouhé a taky se dlouho šlape kolem horké kaše. Vím, že to tak bylo i ve skutečnosti, ale příběhu to škodí. Jinak solidní práce, nic víc. Je super, že jsi silnej a já to respektuju, vážně, ale na konci se všichni zlomí. Je to biologie. ()

PinokKio 

všechny recenze uživatele

Chudák bin Ládin, ještě ani nestihl dojíst svůj kebab a už je děravej jak ementál. Holt v posteli a v tuhle noční hodinu se nemá člověk dojídat. Kathrin Bigalow se zalíbilo mezi chlapy na bojišti a po Smrti číhající všude nám servíruje další americkou spravedlnost, tentokrát s velkým S, protože UBL USA (taky milujete zkratky? :) pořádně naštval. Takže si užijeme něco hrdinství, moderních technologií, pár záběrů na plápolající vlajku s hvězdičkami a pruhy, ale všeho naštěstí tak nějak akorát, aby se z nás taky nestali pomstychtiví muslimové. Překvapila mě absence muziky, užijeme si jí jedině jako formy mučení a pak v poklidu při závěrečných titulcích. [OSCAR 2013] .. 5 nominací. Tentokrát se asi překvapení, jako bylo vítězství filmu Smrt číhá všude, opakovat nebude a hlavní soška to asi nebude. Viděl bych to spíš na nějakou menší cenu, třeba za střih zvuku, víc asi nic .. ()

Galerie (62)

Zajímavosti (45)

  • Jessica Chastain prostudovala téměř každou knihu týkající se tématu Usámy bin Ládina nebo boje proti terorismu. Seznámila se i se strukturou a fungováním CIA. Se skutečnou agentkou, kterou hraje, se však setkat nemohla a dokonce pochybuje, že by si obě byly nějak fyzicky podobné. (Brousitch)
  • Většina členů jednotky SEALs je vybavena útočnou puškou Heckler & Koch HK416 s širším zásobníkem, supresorem, kolimátorem EOTech EXPS3/SU-231A/PEQ a laserovým označovačem AN/PEQ-15 ATPIAL. Avšak lze zahlédnout i člena jednotky s lehkým kulometem FN MK 48 Mod 0 se suppressorema a odstřelovače na střeše s bojovou pušku Heckler & Koch HK417. (Maulincio)
  • Několik herců projevilo obavy, že by se mohla kvůli popularitě a sledovanosti filmu narušit integrita a utajení zpodobněných agentů. (Brousitch)

Související novinky

Tom Hanks, Will Smith a kupa kriminálníků

Tom Hanks, Will Smith a kupa kriminálníků

01.07.2015

Ansámblové drama Triple Frontier už je ve vývoji přes pět let. Dlouho to vypadalo, že se ho ujme oscarová Kathryn Bigelow (Smrt čeká všude), ta ale dala přednost 30 minutám po půlnoci. Projekt tak… (více)

Uncharted má oscarového scenáristu

Uncharted má oscarového scenáristu

17.11.2014

Sepsat celovečerní adaptaci videohry Uncharted není legrace. Na tomhle úkolu si vylámalo zuby už několik lidí, a to včetně Davida O. Russella (Terapie láskou), Thomase Deana Donnellyho a Joshuy… (více)

Jessica Chastain si zahraje Marilyn Monroe

Jessica Chastain si zahraje Marilyn Monroe

26.04.2014

Nejblonďatější sexbomba z padesátých let má momentálně víc pozornosti než řada jejích současných kolegyň. V Mém týdnu s Marilyn dostala tvář Michelle Williams (Prokletý ostrov, Blue Valentine),… (více)

Reklama

Reklama