Režie:
Martin FričScénář:
Martin FričKamera:
Jan StallichHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Jozef Kroner, Jan Tříska, Emília Vášáryová, Martin Růžek, Dana Medřická, Čestmír Řanda st., Ilja Prachař, Jarmila Smejkalová, Josef Větrovec (více)Obsahy(1)
Každý večer vystupují cirkusoví umělci před obecenstvem v oslnivé záři světel a v blyštivých kostýmech. Jako všechno na světě, má i tato velkolepá podívaná odvrácenou tvář. Jsou jí obyčejné, mnohdy však až tragické osudy „lidí z maringotek“, věčných tuláků a cestovatelů bez stálého domova. Mistrem ve vyprávění příběhů z jejich života byl novinář a spisovatel Eduard Bass. Film Martina Friče z roku 1966 spojuje několik Bassových předloh do jednoho celku. Najdeme zde především motivy ze stejnojmenné povídkové knihy, některé prvky však pocházejí ze slavného románu "Cirkus Humberto". Vraťme se tedy pod šapitó cirkusu National, kde začíná příběh nešťastné lásky jezdeckého akrobata Vincka (Jan Tříska) ke krasojezdkyni s exotickým jménem Nina Gruzia (Emília Vášáryová). Zdařilý snímek umocňuje herecké mistrovství Jozefa Kronera v roli starého klauna. (Česká televize)
(více)Recenze (69)
Pri porovnaní Lidí z Maringotek a Tria Angelos môžeme skúmať rozdiely medzi slovenskou a českou filmovou tvorbou (minimálne v dobách spoločného štátu). Prípadov bude viac, napríklad Kto odchádza v daždi Martina Hollého a Všichni dobrí rodáci. Proste české filmy, aj keď sú to drámy, pôsobia diváckejšie a ľahšie sa pozerajú (aj ako slovenské komédie). Navyše, ak bol režisérom Frič. Ten chápe cirkusový svet ako pestrofarebné uzavreté univerzum s vlastnými pravidlami a špecifickými vzťahmi. Má neodmysliteľnú femme fatale a v podstate sa celá zápletka točí okolo snahy horkokrvného mladíka získať jej srdce. Najviac ale poteší presvedčivé herectvo Jozefa Kronera a to nehovorím kvôli národnej hrdosti. Aspoň dúfam. ()
Třískovo živočišné herectví a Emíliina slovanská, divoká krása, vytváří poeticky nádhernou, osudovou lásku, která je základem tohoto krásného vyprávění. Bassova předloha je asi velmi rozsáhlá a do jednoho filmu není možné dát vše, nicméně dokonalé herecké obsazení nelze přehlédnout a výsledek přesně odpovídá tomu, co je od těchto jmen očekáváno. Ať jsou to tvůrci za kamerou i před ní. Skutečně výborná, dobová sonda s kapkou světské psychologie. ()
Filmy s cirkusovou tematikou nemusím, ale tu ma zaujalo mimoriadne obsadenie aj režisér. Žiadny zázrak sa ale nekonal, ten pribeh lásky mi veľa nehovoril a tiež bolo všetko akosi skratkovité, roky ubehli ako nič, skôr by tomu sedel asi seriál. Najviac ma zaujalo "akrobatické jazdecké umenie" Emílie Vášaryovej, ktoré bolo spracované tak, že nebolo poznať náhradníčku. –––– Naučili mě počítat. Co mi můžeš nabídnout, Vincku? ()
Vynikající sociální drama legendárního československého režiséra Martina Friče. Nostalgický a mírně úsměvný pohled na zlatou éru cirkusu, natočený navíc v době, která vlivem sovětské náklonnosti přála cirkusům rovněž. Možná právě kvůli tomu mohl Mac Frič použít nejkvalitnější filmový materiál a natočit svůj snímek širokoúhle, silně kolorovaný obraz tak nejvíce připomene jiný vlajkový velkofilm té doby Poslušně hlásím. Je zajímavé sledovat všechny ty skvělé herce a jejich silné symbolické postavy (klaun, který umírá, mladá krásná artistka, dnešní terminologií ,,zlatokopka" volící místo lásky bankovní konto starého knížete...). Účinek snímku umocňuje i nádherná hudba Zdeňka Lišky, bezkonkurenčně nejlepšího československého skladatele komponujícího filmovou hudbu. ()
Kvalitní scénář, působivé herecké výkony to byl základ tohoto sytě a pestrobarevného kostýmního filmu od krále komediálního filmu Maca Friče, pro kterého to byl jeden z posledních lepších filmů o cirkusové manéži z cirkusu National. Ale také o veliké nešťastné- ztracené a znovu nalezené lásce, a o vypočítavosti. Nakonec bych ještě vyzdvihl tři hlavní role a to roli Jana Třísky jako akrobata Vincka Bonzura, Emílii Vasaryovou jako krasojezdkyni Ninu Gruzii a Kronerova klauna, ty byli fakt povedené a krásné. Jinak filmy s cirkusového prostředí moc nemusím ale tento nebo třeba populární seriál Cirkus Humberto a americkou klasiku Freaks můžu, a ty jediní se tedy stali světlou vyjímkou v tomto žánru. ()
Reklama