Režie:
Colin TrevorrowKamera:
John SchwartzmanHudba:
Michael GiacchinoHrají:
Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Vincent D'Onofrio, Ty Simpkins, Nick Robinson, Jake Johnson, Omar Sy, BD Wong, Judy Greer, Irrfan Khan, Brian Tee (více)Obsahy(3)
Před dvaadvaceti lety tragicky skončil sen excentrického milionáře Johna Hammonda, který chtěl na odlehlém ostrově z dinosauří DNA vypěstovat Jurský park s živými exponáty. Od té doby se ale mnohé změnilo, park jede na plné obrátky, ročně jím projdou milióny nadšených návštěvníků, kteří s očima navrch hlavy sledují v akci desítky „vyhynulých" živočichů. Jenže vedení parku stále hledá nové způsoby, jak tuto jedinečnou atrakci ještě víc zatraktivnit. A v tu chvíli přijdou komplikace. Vědecké experimenty s novými druhy mohutně podporuje strohá manažerka parku Claire Dearing (Bryce Dallas Howard), která ve zvířatech vidí především čísla. Na rozdíl od ní v nich biolog Owen Grady (Chris Pratt ze Strážců galaxie) vidí hlavně nebezpečí, zvlášť ve tvorech, které nestvořila příroda, ale laboratoř. Události mu dají za pravdu, když se jeden z takových mazlíčků doslova urve ze řetězu a začne si vylepšovat jídelníček zaměstnanci parku a posléze také návštěvníky, mezi nimiž jsou také dva synovci Claire, kteří za tetou přijeli na prázdniny. Teď už nejde o vyšší tržby ani o udržení prestiže. Cílem všech začalo být holé přežití. (Cinemart)
(více)Videa (32)
Recenze (1 851)
I tento film přesvědčuje o jednom: kritiky, byť se tváří sebeseriózněji, nesmíme a nemůžeme brát vždy do slova. Rozvíjení tématu a převařování mnohokrát nedojedené kaše rozhodně nejsou totéž. Už první JURSKÝ PARK nepostrádal určitou společenskou reflexi. Tady je dokonce povýšena na úroveň jednoho z vůdčích motivů scénáře a zcela z něj nevyprchává ani v závěrečné části filmu, který se noří - místy až příliš - do setrvačnosti a klišé hollywooodského pojímání žánru. Síla JURSKÝCH PARKŮ - nebo SVĚTA - je dána jejich přímočarostí. Čistá fantastika (sci-fi) verneovského původu, obohacená o fascinující technické možnosti dnešních filmařů, činí téma, kterému se JURSKÝ SVĚT věnuje, až aktuálně živým. Byť genetické výzkumy, na kterých je námět postaven, jsou poněkud nejasné a v mnohém až triviální, vědomí ohraničenosti a křehkosti naší biologické existence, které s tím souvisí, je silnější. Myšlenkové poselství, jež z toho rezultuje, je závažné. A nedosahuje-li JURSKÝ SVĚT síly Trierovy MELANCHOLIE, to, co podává ve svém žánru, zůstává vážné a do duše mluvící i tak. Rozhodně se nejedná o věc mělkou a levnou. A zábavnou za každou cenu. ()
Film, který do puntíku splní to, co od něj divák očekává. Zábavu, u které není třeba moc přemýšlet, spoustu akce, skvělé triky, postavy, které jsou od prvního objevení na plátně odsouzeny k záhubě a děj, který odsýpá. Opravdu skvělý blockbuster, který asi v návaznosti na své předchůdce nešlo udělat lépe a s větším respektem ke Spielbergovu prequelu. ()
Dvojka s trojkou zkoušely svého času nejít po bezpečné jedničkou vyšlapané cestičce, ovšem jejich svébytný přístup se jim přes veškerou sympatičnost takového počínání hrubě nevyplatil (přijetím a bohužel i kvalitami). Třetí pokračování se naopak drží ve šlépějích jedničky "co to jde" a vyplácí se jí to měrou vrchovatou (přijetím a naštěstí i kvalitami). Není to však pouhé slepé následování, ale hravé a sebeuvědoměle pomrkávající. Těžko to sice dnes vzbudí takový (respektive jakýkoli) úžas jako svého času první díl, ale i bez této nadstavby zůstává dostatečně kvalitní základ v podobě zábavného a výtečně gradujícího letního hollywoodského řemesla v tom nejlepším slova smyslu, jehož největší chybou je prostý fakt, že už to tu vše (ne)jednou bylo. Každopádně nemalé body k dobru za "godžira" finále a Pratta, jehož nálepka "nového Forda/Indyho" je sice již klišé z vůbec nejotravnějších, chtě nechtě ovšem sedí jako snad žádné jiné z ranku "ten či onen je nový tamten" za poslední dekády. ()
Blockbuster, ktorý to má VŠETKO! Nostalgickou previazanosťou s jednotkou, prepracovanosťou tuctov motívov a nápadov, akčným spádom a rýchlosťou, robí z dvojky a trojky nepotrebné spin-offy (a to mám dvojku veľmi rád a trojka mi nevadí). V Jurskom svete si nájde každý tu svoju, presne definovanú postavu - od prežitku dobrodružstva očami dvoch chlapčenských hrdinov, cez protipólne iskrenie medzi sympatickým dobrodruhom a chladnou sexy manažérkou, až po mladého brýlatého geeka v e-bay tričku "Jurský park" či indického finančného riaditeľa parku, ktorý je inside-joke alegóriou indických investorov, sypúcich do Hollywoodu haldy investícií. Jurský svet obsahuje všetky zákonitosti blockbusterov, ale nepoužíva ich pasívne a lenivo, nýbrž s nimi nápadito a vtipne žongluje. Jurský svet nás ako žiaden iný blockbuster vťahuje do fenomenálnej kultúry amerických entertainment atrakcií a parkov - vrátane scény skrývania sa v stánku s tričkami, akým v Universal Studios povinne, ale s nadšením prejdete po každej atrakcii. Jurský svet má dlhé a krásne plynulo zostrihané intro, ktoré nás s tónmi Williamsovho motívu a načrtnutím rodinnej konštalácie časti hlavných hrdinov perfektne uvedenie do parku na ostrove Isla Nublar s oživením nostalgie z roku 1993 a jej posunutím do technologicky vyspelejšej súčasnosti (prerod komorne skrytej atrakcie v megalomanskú mašinériu, odbavujúcu denne 20 tisíc návštevníkov). Jurský svet parádne graduje odhalovaním génov, z ktorých je vyvinutá hlavná potvora. Vďaka jej inteligencii ponúka nečakané zvraty, boostujúce zážitok z dobrodružstva. Posun v deji, ku ktorému sa dlho schyluje a na ktorý sa tešíme (raptor attack), sa stáva iba predložkou k dramaturgickému posunu o level vyššie. Jurský svet má grandiózne finále, ktoré strihom a priestorovým zasadením živých postáv medzi digitálne potvory prebíja finále monster a transformer movies celej dekády, a v poslednej, dokonale načasovanej chvíli vyťahuje svoje najväčšie skryté eso v rúkave takým spôsobom, že som chcel kričať a tlieskať ako malý fakan. Nehodnoťte Jurský svet porovnávaním s jednotkou, ktorej unikátnosť sa zviezla na historicky prvom veľkoplátnovom predstavení živých CGI bytostí. Hodnoťte ho ako súčasný blockbuster, ktorý, držiac sa historických základov, musí konkurenčne obstáť vedľa Nolana a Baya. IMAX, 3D! ()
Velice příjemné překvapení a prozatím nejlepší pokračování původního Jurského parku. Trevorrow netlačí na pilu a představuje původní Hammondovu vizi a celá ta korporátní omáčka o zvyšování zisků skvěle funguje. Do toho dětská linie (mnohem méně otravná než by člověk myslel), pro klasický rodinný feeling. No a pak ochočování raptorů, které propálil i český plakát. Chris "Starlord" Pratt se vrátil ke své roli ze Zero Dark Thirty a jeho mariňák/ošetřovatel je velmi dobrý tahoun celého příběhu s očekávanou spoluúčastí B. D. Howard, která korporátní slupku setřese možná až příliš rychle. To pobíhání na šteklích si mohli odpustit. Dinosauří scény už nejsou tak hrozivé jako dřív a spíše jde o ryzí blockbusterovou zábavu pro všechny věkové kategorie. Druhové megabitky o největšího mastera mezi dinosaury je radost sledovat. Triky jsou většinu času v pohodě, ale občas vyruší drobnosti na kterých se dalo zapracovat. I tak jsem si Jurský svět neskutečně užil a je to jeden z těch filmů, na který se těším až si ho pustím znovu. Ne jen pár vybraných scén, ale jako pohodovou zábavu, která baví jako celek. P.S: Williamsovo téma v Giacchinově podání stále funguje. ()
Galerie (116)
Zajímavosti (77)
- Mezi vystřiženými skončila například scéna, v níž se Owen (Chris Pratt) a Claire (Bryce Dallas Howard) potírají dinosauřím trusem, aby je Indominus rex nemohl ucítit. (D.Moore)
- Motorku Triumph použitou ve filmu dostal Chris Pratt (Owen) jako dárek po natáčení. (Maulincio)
- Ide o prvý film v histórii, ktorého tržby počas otváracieho víkendu pokorili celosvetovo hranicu pol miliardy amerických dolárov. Dalej potom vytvoril rekord za najrýchlejšie zarobenú miliardu dolárov z kín. Trvalo mu to presne 10 dní. (kacer4)
Reklama