Režie:
Francis LawrenceKamera:
Jo WillemsHudba:
James Newton HowardHrají:
Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Donald Sutherland, Woody Harrelson, Philip Seymour Hoffman, Jena Malone, Sam Claflin, Jeffrey Wright, Liam Hemsworth (více)Obsahy(3)
Katniss Everdeen a Peeta Mellark se po šokujícím vítězství v 74. ročníku Hunger Games vrací domů. Jako vítězové musí ale brzy domov a své rodiny znovu opustit a vydat se na okružní jízdu po všech krajích Panemu. Jejich úkolem je bavit lidi, oproti očekávání Kapitolu ale Katniss a její příběh inspiruje ke vzpouře. Během turné po krajích Panemu Katniss vycítí, že se neodvratně schyluje k revoluci. Hlavní město ale stále drží moc pevně ve svých rukou a prezident Snow není člověk, se kterým je dobré si zahrávat. Ve vhodný čas, ve vhodný moment, Katniss Everdeen musí být zlikvidována. Sílu Kapitolu mají symbolizovat přípravy na 75. Hry, které skrývají překvapení a rozhodnou o budoucnosti celého Panemu. Katniss a Peeta musí zpět do arény. (Bontonfilm)
(více)Videa (35)
Recenze (1 400)
Větší emocionální bohatost, překvapivá tvůrčí odvaha a zdravé sebevědomí za kamerou i před ní. Ve většině aspektů se totiž jedná o stejně absolutní nálož jako v případě předlohy (v tomto případě pak dokonce mého nejoblíbenějšího dílu). Z první poloviny se ve špatných rukách klidně mohl stát jen uplakaný prolog, ale naštěstí se tak nestalo, jiskra pomaličku přechází v plamen a když je i z Peety jasný tahoun a Johanna si na minimálním prostoru krade všechny scény pro sebe, má Vražedná pomsta vyhráno. I když se do extra svižné půltřetí hodinky nevešlo větší množství zmínek o historii Čtvrtoher nebo jednotlivých veteránů, jde díky ještě ucelenějšímu obrázku téměř o nejlepší filmový díl. Na ten ale byl tehdy ještě čas. ()
K předchozímu dílu jsem se vyjádřil v tom smyslu, že je to jen jedna opulentní vykrádačka. Druhý díl, chce zřejmě dát jasně najevo, že to žádná vykrádačka není, že si tvůrci za tím stojí a tak pro jistotu vykradli už jen sami sebe. Jinými slovy, druhý díl nepřináší nic nového, naopak, jen sleduje šablonu prvního dílu. Samozřejmě, děj se nám trochu posunul. Velmi pomalu. Asi jako v Tvajlajtu, kde třetí díl trval snad pět hodin a šlo jen o to, říct, že Edwa zbouchnul Belu. Tady šli ještě dál a řekli nám, že vítězka prvního dílu je hrozně, ale opravdu hrozně, naštvaná na prezidenta Snowa. Film je z poloviny jen žvanění o tom co je a co není, případně, co by mohlo být, druhá půlka nás vrací zpět do hry zvané katniss. Kdo si chce jít zahrát katniss, ať si nebere pálku, ale raketu, ta holka je prostě nezničitelná. Nástrahy jsou efektnější, tedy je to sledovatelnější, ale ten kýbl nudy předtím to opět sráží na dvě hvězdy. ()
Formalisté prominou, ale jestli je něco, co si na Hunger Games zaslouží podrobnější rozbor, tak je to postavení dívčí / ženské hrdinky a problém emancipace, potažmo sexismu. Teze o feministickém postoji série, která by měla čtenářkám / divačkám dávat příklad aktivní nebojácné hrdinky, jsou totiž docela dobře napadnutelné, respektive to zdaleka není tak jednoznačné, jak se možná zdá. Katniss je v prvním i druhém dílu poměrně často postavou reaktivní až pasivní, závislou na pomoci shůry ve stylu deus ex machina ("padáčky" od Haymitche, což je pochopitelně otcovská figura) nebo větší pohotovosti ostatních (Finnick a jeho oživení Peety, při kterém Katniss akorát vyděšeně přihlíží a x dalších případů...). Katniss rozhodně není po většinu času proaktivní figurou, která by určovala směr vyprávění, ale přesto je protagonistkou, což evidentně samo o sobě někomu stačí. V tom je ale právě ta komplikace - Hunger Games na jednu stranu působí jako progresivní, emancipační popkulturní produkt, jenže pouze do určité míry. Ve skutečnosti film na mnoha místech nabízí divačkám zcela konzervativní potěšení z toho, že hrdinka může na veřejnosti předvádět krásné nové šaty (stávat se "objektem pro pohled") a být slavná. Samozřejmě, filmy / knihy toto všechno zároveň kriticky reflektují (druhý díl je v tom důslednější), ale nemyslím si, že by vyloženě znepříjemňovaly sledování těch efektních momentů; je to pořád okouzlení pozlátkem, luxusem a popularitou, byť vylhanou a pomíjivou. Je to na jednu stranu logické. Aby frančíza dokázala přivábit svoje cílové publikum a zaplatila přitom svůj vysoký rozpočet, těžko se může uchýlit k radikálnější interpretaci, která by vyloženě systematicky podrývala cokoli okouzlujícího a narcistního. Pořád tu musí být vzrušení z toho, že sledujeme dobrodružství pro vyvolené - že nahlížíme do pozic vyhrazených jen pro mizivé procento "šťastných". Na druhou stranu, rozhodnutí portrétovat Katniss převážně pacifisticky (málokdy skutečně někoho zlikviduje, a kdyžtak jen náhodou) a nechávat "černou" práci na druhých, prostě naráží na stanovené meze a ústí v už zmiňovanou neakčnost až pasivitu. Což se dá ale znovu obrátit a číst jako záměr - hrdinka je tady ostentativně zobrazovaná jako oběť systému, se kterou je neustále manipulováno. Jenže fakt se to dá chápat jako důsledný komentář neschopnosti vymanit se ze stereotypů, které ženám přikládá společnost? Nejsem si jistý. Místo toho jsem z toho rozpačitý, tak nějak pořád. Ale jak říkám, je to pro svoji rozporuplnost a kompromisnost, která je vlastně v řadě ohledů pochopitelná, zajímavý materiál k diskuzi. ()
Hmmm... Některým filmům bych se měl sice asi opravdu vyhýbat, ale když já si je tak rád zanalyzuju, že prostě nemůžu odolat. Tohle mi přišlo ještě trapnější a zbytečnější než jednička. Žádná pořádná akce jenom strašná nuda a tlupa krásných mladých umělých herců a héreček aby náctiletým pěkně vlhli prcinky. No nepochopím v dnešní době úspěch podobných filmů, ale co nikomu to neberu. Skoro by se chtělo říct : Nová doba! cool teanege filmy vyhání oldschol fanoušky z kina! No co se dá dělat už je to tak.20% ()
,,KATNISS EVERDEENOVÁ JE SYMBOL. JEJICH REPRODROZD. MYSLÍ SI, ŽE JE JEDNOU Z NICH. MUSÍME JIM UKÁZAT, ŽE JE JEDNOU Z NÁS. NEMUSÍME ZNIČIT JI SAMOU, JEN JEJÍ IMAGE..…“ /// Ty vole, já a všichni Severokorejci jsme dlouhou dobu seděli v úžasu. Při projekci i po. Ti šikmovoký chudáci nechápali, proč tam místo soudruha Kim Čong una straší děti nějaká šedivá svině, a já zas přemejšlel, co že jako dneska týnejdři viděj na tý revoluci. Hodinu dvacet povídaček kolem lásky a lásky, a lásky spojený s totalitou, vobčas ňákej jazyk v hubě, ale spíš ta totalita. To z toho měli vysmrknout něco ve stylu ,,autorskýho čtení“. Bylo by to stejně dlouhý, ale kdyby předčítačka byla k světu… (třeba bych k ní získal nějakej vztah a mohl ji pak láskyplně vobejmout a vykládat, jak jsem pomohl rozložit totalitní režim…). Já prostě nečekal, že se mi budou snažit vykecat díru do palice! Já chtěl HRY! A když je konečně mládež (vím vole, ale nebudu spoilerovat!) vyvržena do akce, místo bojovejch zážitků jde vo orientační běh lesem s nošením břemena a touhou zdrhnout z ostrova vopic. Dvě a čtvrt hodiny jako spojovačka pitomý jedničky a kdovíjaký trojky. S parádní módní přehlídkou! Dám dva, ať nevypadám, že fandím kokotům z Kapitolu… /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Suzanne Collins a její knihy mi jsou ukradený. 2.) Pochopím, proč všichni chtěj svatební šaty ve stylu ,,Katniss“. 3.) Připravuju teenegerskou verzi ,,1984“ . /// PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE ** NAPĚTÍ ne ()
Galerie (271)
Zajímavosti (47)
- Po vzpurném gestu obyvatele 11. kraje je tento občan popraven. Poté, co Katniss (Jennifer Lawrence) vyhlédne z okna, vidí míro-tvůrce toto tělo odnášet, ale u těla nebo na oblečení oběti není ani památky po krvi. (dandislav1991)
- Původně měl film režírovat tvůrce jedničky Gary Ross, ale kvůli neshodám se studiem Lionsgate a spěchu, ve kterém se k natáčení tohoto dílu přistoupilo, projekt opustil. Dalšími kandidáty na post režiséra byli Alfonso Cuarón, David Cronenberg, Alejandro González Inarritu, Bennett Miller, Tomas Alfredson, Cary Fukunaga a Duncan Jones. (beba789)
- Existuje scéna, která se do finálního filmu nedostala, ve které je vidět, jak Plutarch Heavensbee (Philip Seymour Hoffman) vchází do místnosti s „tresty“ pro každé čtvrtohry, pálí původní znění 3. čtvrtoher a vkládá tam svou vlastní zmanipulovanou verzi. Podle boxů s těmito tresty, kterých je v místnosti 80, lze usuzovat, že původní tvůrci myšlenky počítali s minimálně 2 000 Hladovými hrami. (Karlosik_4)
Reklama