Režie:
D.J. CarusoKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Brian TylerHrají:
Shia LaBeouf, Michelle Monaghan, Rosario Dawson, Billy Bob Thornton, Ethan Embry, Michael Chiklis, Anthony Mackie, Fahim Fazli, Cameron Boyce, Marc Singer (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Mladík Jerry Shaw přijíždí na pohřeb svého bratra Ethana, dvojčete, který byl poručíkem americké armády. Po pohřbu Jerry zjistí, že mu záhadně na bankovním účtu přibylo 750 tisíc dolarů a poté ho v jeho bytě překvapí dodávka několika krabic plných zbraní a dusičnanu amonného. V tuchvíli mu zatelefonuje neznámý ženský hlas varující ho, že bude do minuty zatčen FBI. Jerry nestačí utéct a je skutečně zatčen agentem FBI Morganem. Do výslechové místnosti mu znovu zavolá stejný ženský hlas, který mu sdělí instrukce k útěku a Jerrymu se podaří utéct. Díky instrukcím se setkává s mladou matkou Rachel Hollomanovou, kterou stejný hlas vydírá, aby plnil její instrukce, jinak zabije Rachelina syna Sama. Jerry a Rachel se vydávají na útěk před Morganem a tajemný hlas jim na útěku pomáhá např. řízením dopravních světel. Ve Washingtonu mezitím agenti Pérezová a Bowman pátrají po příčinách úmrtí Ethana Shawa. Zjišťují, že Ethan monitoroval inteligentní superpočítač ARIIA, který se však poté, co armádní velitelé neuposlechli jeho rozkaz a díky tomu dopadla vojenská mise v Pákistánu neúspěchem, rozhodl, že bude chránit národní bezpečnost na vlastní pěst a odstraní pro sebe nepohodlné osoby - první z nich byl Ethan... (TV Prima)
(více)Videa (6)
Recenze (912)
Hitchcock a Kubrick na speedu, kterým chybí sofistikovanost, ale zato mají koule. D.J. Caruso po nepřiznané vykradačce OKNA DO DVORA v DISTURBII přichází s variací na NA SEVER SEVEROZÁPADNÍ LINKOU v OKU DRAVCE (scéna na poli za bílého dne!) a přimíchává k tomu 2001: VESMÍRNOU ODYSSEU, protože pochopil, že už nestačí být "jen" hi-tech, ale je nutné být sci-fi. Nemám totiž za to, že film je s přibývající stopáží čím dál béčkovější a hloupější, ale že akce je v duchu akčních filmů čím dál tím přepálenější až do úplného závěru (čím by byla první M:I bez za vlasy přitažené scény v tunelu či SMRTONOSTNÁ PAST bez seskoku z budovy na hasičské hadici?). A akci D.J. Caruso umí, a tak pokud máte vytrénovaný zrak, v dvousekundové změti obrazů se budete perfektně orientovat díky nájezdům a odjezdům a fyzicky pocítíte tříštící se kov aut (což je dáno hlavně díky rytmicky rušícím jednosekundovým prostřihům, posílením zvukových efektů a "mediaventureovskou" rytmizující hudbou, která dělá hodně). Jenže zatímco u Hitchcocka jsme se postupně dozvídali, že "ti zlí" jsou "ti navrchu (ve vládě)", tady to víme hned a závěrečné utvoření páru působí sice decentně, ale hrozně zastydle a zpátečnicky (žádný vlak zajíždějící do tunelu se nekoná). Napětí a pocit paranoie byl permanentní, ale nadšení mi kazil fakt, že jsem napřed a že se jedná o popcornovou jednohubku, která ustála sentimentální dialogy díky výbornému Shiaovi a která není tak vypravěčsky vysoustružená, protože se vrací zpět a dialogovky retardují temporytmus vyprávění. ()
|| Scenár: John Glenn & Trevis, Adam Wright, Dan McDermott, Hillary Seitz | Hudba: Brian Tyler | Produkcia: Steven Spielberg, Alex Kurtzman, Robert Orci, Pat Crowley, Ed McDonnell | Distribúcia: DreamWorks Pictures | Štúdio: DreamWorks | Rozpočet: 80 miliónov $ | Tržba: 178,966,569 $ || ()
Nepřítel státu si podal ruku s Terminátorem a vzniklo z toho Oko Dravce. Jsou tam nelogičnosti (ale ty jsou v hi-tech thrillerech povinné) a celé je to hrozná pakárna. Jenže sprintující dobří herci v dynamickém střihu, za zvuků gradující hudby, nejsou nikdy špatná věc. A špatný není ani tenhle film. Caruso to natočil svižně a je to fakt zábava. Kolikrát si řeknete "ty vole to ne že veme meganaběrákem tu policejní káru" a o to jde. Možnosti ženy v telefonu jsou tu neomezené a je super, co všechno si scénáristi jejím prostřednictvím dovolili. Sranda pak je, že na zničení zla stačila jedna dobře mířená rána trubkou od Rosario Dawson :) ()
[ Na sever severozápadní linkou + Já, robot + Nepřítel státu + Die Hard 4 ] x Shiovo charisma= 70% Tomu, abych syntetickému Orlímu oku složila poklonu coby dokonale funkční letní jízdě, brání dva prvky: přespříliš ztlumený humor, jehož jediným nositelem je vlastně postava B. B. Thorntona, a místy zadrhující se motor akčních scén, což v důsledku zapříčinilo, že ačkoli jsem se nudou nezívala, nepřipadala mi Carusova kompilační jednohubka jako časový kompresor. Shia v další roli kluka od vedle nicméně znovu exceluje. Vypadá to, že se z Boy Next Door stane Man Front Door. :) ()
Popkóóóóóóóóŕn! Naprosto jasný příběh a konec. Naprosto nepříjemná Michelle Monaghan, jenž mi celou dobu připadala jako chlap. Naprosto mrazící myšlenka o onom "Oku dravce", o možnosti sledování všech a ovládnutí života. Originální nápady a akční scény s šíleným střihem. Krásná Rosario Dawson, typický a šedivý Thornton. Vidět a zapomenout. Eagle Eye. ()
Galerie (41)
Zajímavosti (20)
- Režisér D.J. Caruso konzultoval vojenské záležitosti s americkým ministerstvem obrany. (zigot7)
- Producent Steven Spielberg chcel nakrútiť film o možnom zneužití všadeprítomných moderných technológií už pred niekoľkými rokmi. Ale čakal až na chvíľu, keď technika bude viac vyspelá, aby bol celý príbeh uveriteľný. Nakoniec pre zaneprázdnenosť s novým filmom Indiana Jones a Kráľovstvo krištáľovej lebky (2008) prenechal réžiu kolegovi D.J. Carusovi. (Tolf)
- Hlas počítača ARIIA, ktorý používa Pentagon, patrí v skutočnosti herečke Julianne Moore, ktorá však chcela zostať v anonymite, a tak jej meno nie je uvedené ani v záverečných titulkoch. (Tolf)
Reklama