Reklama

Reklama

X-Men: Budoucí minulost

  • USA X-Men: Days of Future Past (více)
Trailer 1
USA / Velká Británie / Kanada, 2014, 131 min (Special Edition: 148 min)

Zmutovaným hrdinům X-Men hrozí definitivní zánik. Jejich rasa byla vždy na pokraji vyhynutí, ale teď je ta hrozba ještě reálnější než kdy jindy. Jediná cesta ke spasení vede přes minulost, na samý začátek řetězce událostí, které stávající nebezpečí vyvolaly. K bytostem s výjimečnými schopnostmi se vrací režisér Bryan Singer, strůjce jejich mimořádného úspěchu. Spolu s ním ve filmu X-Men: Budoucí minulost přichází i nejvíc mutantů v historii této ságy. Díky tomu, že se film odehrává ve dvou časových rovinách, objeví se v něm hned dvě podoby vůdce „hodných" X-Men, profesora Xaviera (Patrick Stewart, James McAvoy) a jeho protivníka Magneta (Ian McKellen, Michael Fassbender). Pouze Wolverine (Hugh Jackman) zůstává stále stejný díky schopnosti nestárnout a bleskurychle se uzdravovat. Právě on proto dostane zdánlivě šílený úkol, vrátit se v čase a zabránit tomu, aby se z bývalých přátel stali soupeři na život a na smrt. Jedině spolu totiž mohou v budoucnosti čelit síle, která předčí i jejich unikátní schopnosti. (Cinemart)

(více)

Videa (11)

Trailer 1

Recenze (1 390)

Bluntman 

všechny recenze uživatele

X-MEN: BUDOUCÍ MINULOST je nejlepším příspěvkem do x-menovského universa a zároveň nejlepším snímkem ve filmografii původně indie režiséra Bryana Singera. Mohl bych následující řádky věnovat vymezení díla vůči jiným (předchozím mutantským dobrodružstvím, předešlé Singerově tvorbě), abych extatické hodnocení předchozí věty prokázal._____ Pak bych nejspíš psal, že BUDOUCÍ MINULOST je povedenější než PRVNÍ TŘÍDA. Na rozdíl od ní se vypravěčsky nerozpadá, postavy mají svou jasnou funkci v celkovém systému a významově se zvládá vztahovat jak k uměleckým dílům (reflexe žánrových schémat a stylistických postupů období, do kterého je příběh zasazen), tak i skutečnosti (hnutí za občanská práva ostrakizovaných společenských skupin). V porovnání s X-MEN 2 má BUDOUCÍ MINULOST vyrovnanější tempo a není natolik významově návodná (viz často citovaná věta "Zkoušel jsi nebýt mutant?" jakožto doklad toho, že jde o gay film a mutanti jsou zástupným symbolem pro homosexuály)._____ Především je ale z hlediska stylu nesmírně opojná, přestože předchozí filmy režírované Singerem až na několik montáží (každému nejspíš utkvěl v paměti závěr OBVYKLÝCH PODEZŘELÝCH a NADANÉHO ŽÁKA, že?) nebyly nijak výrazné. V tomto se přitom v úvodní čtvrthodině vytváří návaznost napříč časem a prostorem na základě podobných prvků v záběrech, později se mění formáty i kamery (užití šestnáctky) a stylizace koresponduje s tím, jak dle vzpomínek vypadala americká kinematografie 70. let._____ Byla by ale při vší komparaci škoda nevyjádřit se k nejčastější výtce, která na adresu mutantské týmovky padá. Je pravda, že první dva díly dopomohly k docenění komiksových adaptací jakožto svébytného žánru, jenž si zaslouží uznání. Stály mimo jakékoliv vývojové trendy, a tak je poněkud od věci vytýkat tento fakt BUDOUCÍ MINULOSTI. Už proto, že zapadá do obou dominujících poetik spojených s komiksovými adaptacemi. Je jak "marvelovkou", protože je místy sebeironickou pastiší jiných uměleckých děl a dobových postupů, tak "nolanovkou", zakládající si na vztažení komiksu k uznávanějším žánrům (politický thriller, útěkářské drama ad.) a vyjadřující se ke společenské problematice._____ BUDOUCÍ MINULOST je v linii v (ehm) minulosti zasazena do 70. let, kdy probíhaly protesty o zrovnoprávnění diskriminových skupin, a to zejména žen a homosexuálů. Obojí přitom kongeniálně spojuje do osoby Mystique (jíž se podřizuje i vyprávění, protože dílčí i větší strukturní body jsou odvíjeny od ní), jež prochází vývojem, který má mít obecnou platnost vzhledem k současnosti. Je to poprvé, co X-Meni nejsou filmem pro buzeranty vyznávajícím politiku asimilace (začlenění do společnosti, první dva díly se k tomuto přikláněly), ale queer snímkem stavícím se na stranu progresivnějšího a radikálnějšího názorového spektra žádajícího afirmaci (uznání jinakosti). A je to poprvé, co některý z příspěvků do x-meního universa není "gay", ale - v nejlepším slova smyslu - queer. Možná tato evoluce série je tím, co vadí spíš než údajná poetická vykořeněnost. () (méně) (více)

TeeAge 

všechny recenze uživatele

|| Scenár: Simon Kinberg / Predloha: Chris Claremont, John Byrne - Days of Future Past | Hudba: John Ottman | Distribúcia: 20th Century Fox | Štúdio: 20th Century Fox, Marvel Entertainment, Bad Hat Productions, The Donners Company, TSG Entertainment | Rozpočet: 200 miliónov $ | Tržby: 746 miliónov $ || Projekt s tak obrovským potenciálom, že len ťažko mohol naplniť očakávania. Days of Future Past je vynikajúci film, s obrazovou vyšperkovanosťou a filozoficky plnohodnotným obsahom. Niečo mu i napriek tomu chýba. 80% | CineStar Anděl Praha, 21.5.2014 | Čo je chýbajúcim článkom k dokonalosti, neodhalila ani druhá projekcia. Je to jednoducho skvelý film, ktorý ale nikdy nebude výnimočný. Nie tak, ako jeho trailer. Ten je dychberúcejší, než celý film. A možno práve to je ten problém. Ukážka obsahuje najstrhujúcejšie momenty filmu, a najlepší hudobný motív celku. Každopádne, napodruhé bol zážitok ešte lepší. 85% | Blu-Ray, THX, EN DTS | ()

Reklama

Kaka 

všechny recenze uživatele

Nenechte se zmást vysokým hodnocením zástupu nadšenců X-menovského universa. Ti by dáváli 5 hvězd i kdyby tam Fassbender s McAvoyem soutěžili kdo sní za hodinu víc ústřic a rozhodčí by byl Jackman. Bláhově si všichni mysleli, že návrat Singera bude návrat krále. Je to přesně naopak. Singer zprasil fantasticky odladěnou retro "First Class", která byla bystrá, inteligentní a dramaturgicky výtečně zmáknutá s peckově neokázalou efektivní akcí. Pokračování se snaží využít tohoto invenčního režimu a navázat na něj, ale naprosto selhává jak v dramatických sekvencích (nuda, bez emocí), tak i v akčních pasážích, kdy se zmůže ledatak na pěknou zpomalovačku ala Matrix a okázalou vyžranou destrukční scénu s Magnetem, která je totál přes kopírak vzatá z minulého dílu a tudíž je jak pěst na oko. Nezajímavé jsou i dějové propletence a veletoče tak aby to všechno zapadlo do sebe. Ten film v podstatě nemá co nabídnout. Nuda to úplně není, na očko to do sebe zapadá ok a snaha o mytologii tu je. A ve finále, měl jsem z toho skákání v čase daleko větší strach. ()

Segrestor 

všechny recenze uživatele

Uspěchaný film působí vcelku naivně, nedospěle. Rozjíždí jednoduchý (už viděný) příběh v nenáročném televizním hábitu - budoucnost je zde ztvárněna jen cca třemi statickými herci v polystyrenových kulisách... chyběl už jen Balet československé televize a Pepa Dvořák jako vodník. Po "přenosu" rosomáka do minulosti se pak pomalu prožvaníme v dalších televizních kulisách do grandiózního finále, jenž vrcholí Magnetovo exhibicí, které familiérně říkám: "když nemůže divák na stadion, musí stadion k divákovi". Ale ok, to vše bych uznal. Vlastně to byla prima podívaná, lepší než Fist class. Problém nastává až s celou pointou filmu, kterou sám rejža pohřbívá všechny své předchozí pokusy. On totiž vlastně říká, že stačilo jen Nixonovi zachránit osobně prdel a hned si lidi našli lásku k divným mutantům. Fajn, dějiny jsou přepsaný, všechno dobře dopadlo, vyčistit zuby a spát. No ty krásko... Takže o co se vždy v x-menech tvrdě bojovalo, se zde lehce vyřešilo za pět minut. Myslím, že to tady ten šicí stroj trošku přeťáh. ()

Dadel 

všechny recenze uživatele

Po děsivém úvodu to naštěstí byli standardně kvalitní X-meni, tato série je zkrátka inteligentnější než 90% jiných comiscových filmů. Jen kvůli scénám s Quicksilverem si to snad i stáhnu:) Dejte si záležet, abyste do sálu přišli až 10 minut po začátku, ušetříte si zbytečnou a trapnou CGI rvačku, která je tam jen proto, aby udržela děcka v sále. ()

Galerie (270)

Zajímavosti (79)

  • V zasedací místnosti, kde chce Mystique (Jennifer Lawrence) zabít Traska (Peter Dinklage), je nad dveřmi malba Eugèna Delacroixe „Svoboda vede lid na barikády“, což poukazuje na srovnání Mystique a Svobody, kdy obě bojují za svobodu lidí/mutantů. (Charpy)
  • Výroba a autorizovaná distribúcia filmu podporila viac ako 15 000 pracovných miest. (Laslo)

Související novinky

Co se děje s X-Meny?

Co se děje s X-Meny?

10.11.2016

Třetí wolverineovská sólovka se jmenuje Logan, dorazí k nám 2. března a není tak úplně jisté, co se bude dít po ní. Hugh Jackman se tu rozloučí s rolí Wolverinea, zároveň by ale mohlo jít o částečné… (více)

McAvoy a invaze z vesmíru

McAvoy a invaze z vesmíru

12.09.2016

James McAvoy není ve sci-fi žánru zrovna nováčkem. V X-Men: Budoucí minulost nebo X-Men: Apokalypsa si ho užil dosyta, teď ho ale čeká velký test bez vyholené hlavy, kolečkového křesla a mutantích… (více)

Seznamte se s novým MacGyverem

Seznamte se s novým MacGyverem

22.03.2016

James Wan, režisér Saw nebo Rychle a zběsile 7, se řadu let snažil dostat MacGyvera na velké plátno. Seriálová klasika to tam nakonec nedotáhla, Wan ale rozjel alespoň televizní reboot, který právě… (více)

Od X-Menů ke Kapitánu Nemovi

Od X-Menů ke Kapitánu Nemovi

17.09.2015

Bryan Singer, režisér X-Men, X-Men 2 a X-Men: Budoucí minulost, nám příští rok představí X-Men: Apocalypse. Ano, čtyři z jeho (brzy) devíti filmů jsou z mutantí série, není tedy divu, že Singer… (více)

Reklama

Reklama