Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jeden člověk zemřel, život druhého je v sázce. Dvanáctičlenná porota rozhoduje o osudu mladíka, jemuž hrozí obvinění z vraždy otce... Americké soudní drama Dvanáct rozhněvaných mužů (1957) patří mezi klasická díla světové kinematografie. Původně se však jednalo o řadovou televizní hru v rámci dramatické antologie Studio One, kterou v roce 1954 napsal scenárista Reginald Rose. Univerzální téma dvanácti porotců rozhodujících o vině či nevině mladíka obžalovaného z vraždy svého otce představuje dodnes vděčný námět pro filmové i divadelní tvůrce. Vlastní verzi slavného námětu natočili filmoví velikáni jako Nikita Michalkov nebo William Friedkin, jenž původní téma rozvinul o reflexi rasové nesnášenlivosti ve společnosti díky obměně osobností v porotě. Friedkinův poutavý remake z roku 1997 zaujme po vzoru původního snímku silným hereckým obsazením, jemuž vévodí Jack Lemmon. Ten ve filmu ztvárnil ústředního porotce č. 8, který zpočátku stojí proti totální přesile, protože jako jediný není přesvědčený o vině obžalovaného mladíka. Ve hře je ale nejzávažnější obvinění z úkladné vraždy prvního stupně a trest smrti, pokud si budou jisti o jeho vině nade vši pochybnost. Kolem zdánlivě jasného případu se strhne vášnivá polemika. Dvanáct porotců znamená dvanáct různých pohledů na důkazy a výpovědi, které zazněly během soudního přelíčení. Dospět k finálnímu verdiktu může být nakonec mnohem komplikovanější, než se na první dojem mohlo zdát. (Česká televize)

(více)

Recenze (122)

Bajda 

všechny recenze uživatele

Kdyby neexistoval původní film, pak by to bylo aspoň za 4*, ale takhle? Co je v tom filmu nového, kromě toho, že je tam víc černochů a je to barevné? Jaká je invence režiséra/scénáristy nebo kohokoliv dalšího? V podstatě slovo od slova je to kopie. Takže absolutně nevím, za co bych měl dávat víc hvězdiček. Herecké výkony byly slušné, ale v původním filmu byl každý u stolu věrohodnější a zajímavější. Nechápu důvod vzniku tohoto filmu. ()

selviskhed 

všechny recenze uživatele

Klasická verze má super filmovou černobílou kameru, lidi hodně vstávají ze židle a tvoří různé zajímavé kompozice stojících a sedících postav, sem tam je tu dokonce nějaká prolínačka a člověk má pořád pocit, že je na co se dívat, i přesto že se děj odehrává v jedné místnosti. Klasická verze má ale docela slabý závěr, číslo 3 je v závěrečném monologu naštvaný, pak roztrhne fotku a je smutný a je konec filmu. ____ Tahle verze má naopak nudnou televizní kameru, film působí strašně lacině. Na druhou stranu má ale mnohem katarznější konec, protože se podařilo závěrečný monolog čísla 3 jednak lépe napsat, ale také lépe zahrát. Pokud jde o to jak je monolog napsaný, je mnohem polopatičtější, takže je z něho mnohem líp vidět že se číslo 3 vidí v oběti a že v obviněném vidí svého syna (- I can feel the knife going in... /// - He's not your boy... He's somebody else... Let him live. ). Někdo by řekl, že je to dělaní z diváků idioty, já bych tomu říkal spíš dobrá dramaturgie. Číslo 3 je v závěrečném monologu také lépe zahraný. Zatímco v klasické verzi je celý monolog čístě naštvaný, v téhle verze je v tom naštvání celou dobu přimíchán smutek, respektive číslo 3 během monologu vícekrát přepíná z naštvání do smutku, což dělá konec mnohem smutnější a také katarznější. ()

Reklama

NinonL 

všechny recenze uživatele

Nemůžu si pomoct, ale Friedkinům remake úspěšného Lumetova filmu se mi zdá ještě lepší než původní dílo. Jack Lemmon je, podle mého názoru, přesvědčivější a uvěřitelnější než Henry Fonda, stejně jako třeba George C. Scott je ještě lepší (zuřivější) než jeho předchůdce. Asi navždy zůstanu u této verze, kterou jsem viděla dříve. ()

PauloZ 

všechny recenze uživatele

Jediný důvod proč nehodnotím plným počtem je fakt, že jsem viděl dřívě původní verzi s Henry Fondou, která je naprosto odrovnávající podívanou a tohle už nedokázalo vtáhnout na 100%. Přitom tohle není v podstatě o nic horší, jenom už není čím překvapit, což je logické když jde o remake. Rozestup mezi shlédnutím téhle verze s původní je dva roky, takže jsem si nepamatoval přesné dění, ale v průběhu jsem si na všechno vzpomínal a byl to opět celkem silný zážitek, ale už ne tak silný a napínavý jako při původní verzi. Věřím, že kdo tohle viděl dřív než originál, tak dává bez myšlení plný počet. Navíc zde se jedná jen o TV film, takže to mohlo dopadnou opravdu velice špatně. Naštěstí pan řežisér si látku pohlídal, oslovil skvělé herce s Jackem Lemmonem v čele, kteří budují konkurence hodnou atmosféru svému předchůdci. Jako zklamání nebo laciný odvar tohle považovat opravdu nelze. Jako skvělý remake ano. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Remake tak jednoznačného snímku ako je Lumetov originál sa v televíznom spracovaní stal pre Friedkina výzvou, ktorú využil. Kvalitou nadviazal na úspechy svojich skorších diel. Dokonca ma prekvapilo, že aj napriek dvom desiatkam minút dlhšiemu priebehu ma film vôbec nenudil, herecké výkony boli veľmi precízne a atmosféra v tej izbe by sa dala miestami doslova krájať. 80%. ()

Galerie (99)

Zajímavosti (3)

  • Drama vzniklo původně jako řadová televizní hra, kterou v roce 1954 napsal scenárista Reginald Rose. (Olík)
  • Jack Lemmon (Porotce č. 8) byl za svůj výkon nominován na Zlatý glóbus, ale prohrál s Vingem Rhamesem, který cenu obdržel za film Don King: Jenom v Americe (1997). Po vítězství Rhames pozval Jacka Lemmona, aby se k němu připojil na pódiu, a tam mu k překvapení všech předal svou cenu. Lemmon prohlásil, že tento okamžik byl jedním z nejsladších v jeho životě.  Jack to vzal samozřejmě jako gesto a po skončení ceremoniálu Vinga vyhledal, aby mu trofej vrátil, ten však trval na tom, že patří jemu. The Hollywood Foreign Press Association později oznámila, že pro Rhamese nechají připravit duplikát ceny. (sator)

Související novinky

Zemřel režisér William Friedkin

Zemřel režisér William Friedkin

07.08.2023

Ve věku 87 let zemřel legendární režisér William Friedkin známý nejlépe pro své nezapomenutelné klasiky Francouzská spojka a Vymítač ďábla. Režisérův skon potvrdil děkan Chapman University a známý… (více)

Reklama

Reklama