Reklama

Reklama

Vymítač ďábla

  • Česko Exorcista (více)
Trailer 1

Regan je dcerou slavné a bohaté herečky. Protože na ni matka nemá čas, tak si ani nevšimne, že se dceřino chování pomalu začíná měnit. Mluví sprostě a obličej se jí křiví do děsivého šklebu. Matka vezme dívku na lékařské vyšetření. Po sérii velmi podrobných vyšetření jsou lékaři bezradní. Dívčin stav se stále horší a teď už napadá i své okolí. Hlas se jí mění a ona komunikuje se svým okolím démonickým hlasem. Jeden z lékařů přijde s návrhem obrátit se na církevního specialistu, exorcistu. Matka to zprvu považuje za hloupost. Když se dívka změní v ďábelskou stvůru, která zabije jejího přítele, nezbývá jí nic jiného než se obrátit na vymítače ďábla. (TV Nova)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (903)

Radek99 

všechny recenze uživatele

I přes možná zajímavé a pro mě kontroverzní názory některých ostatních komentátorů se v žánru hororových filmů těžko hledá lepší a i po tolika letech působivější film, než právě první Exorcist. Dnes se jistě dá zhlédnout plno krvavějších, extrémnějších, oplzlejších a drsnějších hororů, ale málokdy narazíte na to hlavní - atmosféru. Ponurou a temnou, místy až mrazivou, gradující a podmanivou... U jiných hororů to nezažívám, tady se nebojíte toho, kdo na vás kde vybafne či jaká vnitřnost kde vyhryzne, ale postupně se buduje komplexní obraz dítěte posedlého ďáblem. Do toho přichází typově přesný Max von Sydow a hlavní dějová osa filmu je daná - boj lehce zranitelného člověka s vyšší mnohem silnější silou, která je nebezpečná hlavně svým neznámem a nepředvídatelností. Metafora nejenom čehosi metafyzického, avšak především boje člověka s hlubinami vlastních temných stránek duše a chorých zákoutí mozku, psychických poruch, deviací, obsesí, posedlostí... Možná už nás tak dnes v éře South Parku nešokuje a nepobuřuje postava malé holčičky vykřikující oplzlá a vulgární slova a strkající si krucifix do rozkroku, ale přesto tu stále zůstává tenhle archetypální symbol dětské čistoty a její nedotknutelnosti. A jestli už ani tohle nepociťujete tak palčivě, pak tu zůstává alespoň výborný horor na čistě psychologické bázi. A scéna, jak malá Regan sbíhá v neanatomické poloze po vykloubených rukou ze schodů, je nezapomenutelná a dodnes mě při jejím vybavení mrazí... ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

"I think I've lost my faith..." Již knižní předloha vzbudila takovou vlnu pozornosti, že si to Warner Bros nemohli nechat ujít a práva na adaptaci zakoupili takřka ihned. K zrealizování byla krom autora zvolena vycházející režisérská hvězda. William Friedkin. O Exorcistovi se mluvilo a psalo všude, většinou v negativním smyslu. Což je jak známo ta nejlepší reklama. A davy se jen hrnuly, výdělek byl enormní. Avšak pod slupkou vší té kontroverze, zákazů promítání, zatýkání provozovatelů kin za neoprávněné projekce, omdlévajících diváků, rozhořčení mravokárců a zkazků o režisérově terorizování štábu se ve své době tak trochu zapomnělo na film jako takový a jeho přínos (nejen) žánru. Štědrá nominační pozornost Akademie na tom nic nemění. Sice Exorcista z dnešního pohledu zastaral po stránce děsu a šokování, ale stále perfektně funguje na zneklidňující bázi "co by kdyby". Takové to nahlodávání jistoty, že žádné paranormálno v našem světě přeci není. S velmi podobnými "strachy" přímého setkání našeho světa s iracionálnem pracuje i o pět let mladší, neméně fenomenální, Dotyk medusy. Ale asi si to myslím sám... Nejlepší momenty? Krom profláklého závěru mě nejvíce dostala zvukově utlumená snová pasáž. Naopak mě velmi mrzelo naprosté zazdění geniálního hlavního hudebního motivu. Naprosto nechápu proč je ve filmu takřka nevyužit. Exorcista je důkazem toho, že k dobrému horroru stačí "pouhé" tři věci. Režisér s uměním budovat a postupně zhušťovat atmosféru, dobrý scénář a především herci. Škoda, že taková kombinace se v tomto žánru poštěstí jednou za uherský rok. A to ještě v tom lepším případě. Je dobře, že Vymítač došel po filmařské stránce uznání alespoň časem. Film i Friedkin si to rozhodně zaslouží. ()

Reklama

tron 

všechny recenze uživatele

Na počiatku 70. rokov Blatty napísal Exorcistu, ktorý bol o pár rokov nato sfilmovaný a Blatty nielenže do podoby scenára zadaptoval svoju vlastnú knihu, ale dokonca film produkoval. To sa stáva skutočne len málokedy, sfleku mi napadá azda len Hellraiser, ktorého podľa svojej novely natočil a napísal spisovateľ Clive Barker. Blatty mimochodom cca 10 rokov predtým spolupísal crazy komédiu Komisár Clousea na stope, takže duševne pripravený na totálny horor zjavne bol. Exorcista sa stal šokujúcou senzáciou a neskutočným trhákom. Pri rozpočte 12 miliónov dolárov celosvetovo trhol 441, čo by bolo neuveriteľné a fenomenálne ešte i v r. 2023, kedy koment aktualizujem. Akadémia bola taktiež nadšená, viď. 10 (!) nominácií na Oscara, pričom dve filmári premenili na zlato a to vrátane najlepšieho adaptovaného scenára, za čo si tým pádom samozrejme sošku prevzal Blatty. Je logické, že sa v nasledujúcich desaťročiach univerzum rozrástlo o sequely, prequely a dokonca seriál z r. 2016, ktorého prvá séria je mimochodom plnohodnotným pokračovaním filmovej jednotky. Filmovú trojku Blatty už osobne režíroval napriek tomu, že s dvojkou nechcel mať nič spoločné. Prvý Exorcista je nielen základný pilier satanských hororov (spolu s Rosemary má dieťatko a Omenom, apropo všetky tri vznikli podľa kníh), ale tiež legenda hororového žánru ako takého s množstvom nezabudnuteľných momentov, nepríjemných scén a pasáží, ktoré skultoveli (vracanie, krucifix, hlava). Paradoxne na mňa viac zapôsobila mrazivá prvá polovica. Počas nej sa „len“ uťahuje desivá slučka osudu a postavy začínajú chápať, s kým beštiálnym zlom majú dočinenia. Na čom má kus podielu i parádna pochmúrna výprava (to exteriérové schodisko!). Film obecne disponuje vynikajúcou atmosférou 70. rokov, kedy ostatne vznikli jedny z najslávnejších hororov v histórii (Votrelec, Halloween, Carrie, Teraz sa nepozeraj, Suspiria). Akonáhle sa v druhej polovici roztrhne vrece s explicitnosťami a brutálnymi nechutnosťami, už ma to až tak nedojímalo. Problém s filmom (na rozdiel od fantastickej knihy) mám ohľadom kastingu. Jediný, kto sa mi vyložene páčil, bol nezabudnuteľný Max von Sydow ako Merrin. Vždy je skvelé vidieť silných dramatických hercov v hororoch. Treba ale dodať, že ak dáme bokom skvelý prológ, objaví sa Merrin v deji až cca polhodinu pred koncom (a teda dole klobúk, vyzerá na 100 rokov a pritom mal len 44). Ostatní boli fajn a snažili sa (niektorí až čertovsky...hahahaha), ale ako Chris, tak jej dcéru Regan a mladého kňaza Merrina som si počas čítania predstavoval úplne inak; ich hereckí predstavitelia sa mi bohvieako (hahahaha) nepozdávali. Smutné je i to, že tvorcovia (paradoxne v čele s Blattym) zmenili nejeden charakter. Chris bola v knihe žoviálna raketa, vo filme je to taká... tetka. Detektív bol v knihe hotový Columbo, vo filme už viac štandardnejší (= nudnejší) policajt byť nemohol. Naopak, film je o čosi lepší, čo sa týka majordóma Karla, ktorého knižná dejová linka bola zbytočná a tak by ste ju vo filme hľadali márne, čo je fajn. Snímka je známa i prostredníctvom špeciálneho režisérskeho zostrihu, ktorý je oproti bežnej verzii dlhší o pár minút, ale ak dáme bokom slávnu pavúčiu chôdzu, tak vás nič zásadné nečaká. () (méně) (více)

zputnik 

všechny recenze uživatele

Horor? V určitém ohledu jistě ale o tom až později. Pro mě osobně především excelentní zamyšlení nad střetem racionálna/iracionálna. Film zachycující naše omezení při konstruování a chápání reality, a tím v konečném důsledku potvrzující krizi modernity a víry/idejí. Opus VYMÍTAČ ĎÁBLA/EXORCISTA prohlubující naše pochyby, jak to vlastně všechno bylo a je, právě proto považuji za jedno z nejlepších existenciálních/psychologických dramat. A teď k tomu hororu? Ano, film je zaobalen v hororovém hávu; ale pro mě osobně to má asi stejný význam jako hovořit o Jarmuschově MRTVÉM MUŽI jenom jako o westernu. Oba dva filmy si berou z daného žánru nezbytné ingredience, ale nekončí u toho. Nenechávají se zvoleným žánrem omezit; zvolený žánr dalece přesahují. Shrnuto a podtrženo: Nemusíte se u tohoto filmu zrovna bát, abyste si přesto na konci filmu řekli: "Páni, to byla jízda." ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Poprvé jsem tenhle film viděl někdy v patnácti letech.... Tu noc jsem nespal. Pak jsem si pořídil knižní předlohu, přečetl ji a zjistil, že jde asi právě o tu výjimku z pravidla, kdy je adaptace lepší. No a director´s cut jsem si už šel vychutnat do kina. Vymítače jsem znal nazpaměť, věděl jsem, co od něho mám čekat, kdy přijde jaká scéna (těch pár vynechaných tam ale ani tak být nemuselo, stačil by jen digitální remaster), ovšem TAK POS**NÝ JSEM V KINĚ V ŽIVOTĚ NEBYL! Co se týče hororů, jde o nenapodobitelnou věc, díky níž se skoro u každého filmu, který si říká horor, usmívám. Scéna vymítání je na infarkt. Bez debat nejlepší horor všech dob. ()

Galerie (243)

Zajímavosti (190)

  • Denise Nickerson mohla hrát Regan, ale její matka roli odmítla poté, co se dočetla, že dívka masturbuje krucifixem. (HellFire)
  • Americká filmová asociace tehdy klasifikovala snímek R, čímž si vysloužila kritiku některých katolíků, jimž toto hodnocení připadalo mírné a požadovali X. (Zetwenka)

Související novinky

Zemřel režisér William Friedkin

Zemřel režisér William Friedkin

07.08.2023

Ve věku 87 let zemřel legendární režisér William Friedkin známý nejlépe pro své nezapomenutelné klasiky Francouzská spojka a Vymítač ďábla. Režisérův skon potvrdil děkan Chapman University a známý… (více)

Vymítač ďábla se dočká rebootu

Vymítač ďábla se dočká rebootu

27.07.2021

Po úspěchu s oživením hororové série Halloween se režisér David Gordon Green pokusí provést to samé s další žánrovou klasikou, tentokrát Vymítačem ďábla. Práva k nové trilogii – ano, trilogii –… (více)

Blumhouse plánuje nového Vymítače ďábla

Blumhouse plánuje nového Vymítače ďábla

22.12.2020

Studio Blumhouse (Uteč, Neviditelný) se chce vrátit ke slavné filmové sérii Vymítače ďábla a to rovnou s pokračováním. Zatím není jasné, o jak přímé pokračování by mělo jít a zda by nový sequel mohl… (více)

Reklama

Reklama