Režie:
William FriedkinScénář:
Ernest TidymanKamera:
Owen RoizmanHudba:
Don EllisHrají:
Gene Hackman, Fernando Rey, Roy Scheider, Tony Lo Bianco, Marcel Bozzuffi, Bill Hickman, Frédéric de Pasquale, Harold Gary, Eddie Egan, Benny Marino (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Dvojice nesmlouvavých detektivů na stopě velké zásilky heroinu. Slavné kriminální drama režiséra Williama Friedkina bylo v roce 1971 oceněno pěti Oscary včetně těch nejprestižnějších za nejlepší film, nejlepší režii a nejlepší mužský herecký výkon. Snímek navíc dokázal upoutat nejširší spektrum diváků a zařadil se mezi nejnavštěvovanější snímky roku. Příběh snímku je přitom poměrně prostý, vychází ovšem ze skutečných zážitků policejních protidrogových vyšetřovatelů. Newyorští detektivové Jimmy „Pepek“ Doyle (Gene Hackman) a Buddy Russo (Roy Scheider) se pohybují v terénu drsných brooklynských ulic a snaží se rozkrýt gang drogových překupníků. Během vyšetřování pochybných drogových kšeftů se dostanou na stopu velké dodávky heroinu, kterou chystá jeden z největších francouzských překupníků drog v podobě elegantního zločince Alaina Charniera (Fernando Rey). Začíná zběsilé policejní pronásledování a neúprosná snaha o dopadení mezinárodního drogového gangu... Francouzská spojka vyniká především svým realistickým pojetím, natáčení probíhalo v autentickém prostředí špinavých newyorských ulic snímaných ruční kamerou a kontaktním zvukem. Snímek je proslulý několika akčními pasážemi, mezi ty nejslavnější určitě patří scéna policejního zátahu, během něhož dojde k automobilové honičce s nadzemní dráhou metra a závěrečná přestřelka s nepředvídatelným vyústěním. Napínavou atmosféru navíc umocňují precizní herecké výkony, které přesně vystihují charakter postav. Svou životní roli zde ztvárnil Gene Hackman, který byl za roli neústupného policisty oceněn Oscarem za nejlepší herecký výkon v hlavní roli. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (385)
"To auto smrdí. Rozřežeme ho na kusy." Zarputilí poldové Doyle a Russo mě dost bavili, když šli po drogách i ve chvílích svého volna, ale na mazaného Charniera neměli. Ten mě zaujal, když se elegantně zbavoval svých pronásledovatelů a scéna, kdy si pohrál s Doylem při nastupování do metra, je prostě dokonalá. Jinak mi Francouzská spojka ukázala základní pravidla sledovačky, výhody brutality při získávání informací a jednu vynikající honičku. Pepek Doyle se s tím zkrátka moc nepáral a i když úplně nechápu, jak prošel přes psychotesty pro přijetí k policii, tak jsem si to s ním užil. ()
Je to určitě výborná francouzská kriminálka, ale nějak sem na tom neviděl nic výjimečnýho. Samozřejmě je Gene Hackman skvělej a Roy Scheider relativně maldej a na to že to je jeden z jeho prvních velkých filmů i dobrej,, ale příběh mi přišel takovej moc obvyklej, ale zase na druhou stranu ta atmosféra která z tohohle filmu sálá je dokonalá, ale to je asi tak všechno a to je podle mě dost málo na to aby to bylo tak opěvovaný ()
Stará dobrá klasika. Asi už se budu opakovat, když napíšu, že ta naháněčka je na svoji dobu prostě nadčasová, ale není to jenom tohle. Film boduje hlavně oldschol zpracováním a pojetím. Jak málo stačilo na přesný a profesionálně natočený kriminální thriller. To na co je dneska potřeba kupa speciálních efektů a přehrávajících herců, se tu obejde z pár stylově drsnými chlapáky, mechanickými triky a především jednoduchou, ale přitom naprosto dokonalou technickou prací se střihem a kamerou. Perfektní kousek. Takový už se dneska netočí.90% ()
Francouzskou spojku sice neohlodal zub času, nohy jí však podráží Friedkinův rukopis. Jeho režijní styl je totiž příšerně utahaný. Vyšetřování kvůli tomu vypadá autenticky a špinavé ulice Brooklynu působí depresivně, ale tempo se blíží nule. Opěvovanou honičku s nadzemkou zase strčí do kapsy šachová partie v metru. ()
Cože? 85%? Na imdb 7,9 z 10? 5 Oscarů? A ještě ke všemu v knize 1001 filmů, které musíte vidět než umřete. Buď je něco v nepořádku se mnou, nebo s Vámi tady a nebo s filmovými kritiky, protože já v tomto filmu nevidím nic světoborného. Ať přemýšlím, jak přemýšlím, tak nemůžu najít nic, co by Francouzkou spojku mohlo vyhodit mezi nejlepší kriminální filmy. Prostě nic. Přes hodinu a půl jsem sledoval policajta, který se snaží dopadnou fancouzského drogového dealera, který z Francie do New Yorku převáží heroin. A co jako? Mám se z toho podělat? Ani náhodou. Ještě ke všemu je to docela nudné. Přiznám se, že jsem si to musel rozděli na dvě části. Abych jen nekritizoval, tak snímek se může (alespoň, že něco) pochlubit pár legendárními scénami. Například rozebrání auto do posledního šroubu bylo opravdu výborné. Potom nastupování a vystupování v metru bylo docela i napínavé a zábavné. A pochopitělně scéna kdy hlavní hrdina honí snipera. Tyto scény mají dohromady asi tak 10 minut a to je sakra krátká doba na to, abych se bavil u 100 minutového filmu. Gene Hackman ve své roli je skvělý, ale dostat za to Oscara? Nemyslím si, že to byl tak úžasný výkon. To už se mi možná líbil víc herecký výkon Roye Scheidera. Obyčejná a průměnrá kriminálka, která je hodně přeceňovaná! ()
Galerie (86)
Zajímavosti (43)
- Film pri 2 miliónovom rozpočte zarobil 50 mil. dolárov. (marlon)
- Gene Hackman (Jimmy Doyle) a Roy Scheider (Buddy Russo) stvárnili skutočné postavy policajtov protinarkotického oddelenia newyorskej polície Eddieho Egana a Sonnyho Grossa. Po dohode s newyorskou políciou ich Friedkin oboch prijal vo svojom štábe ako technických poradcov a súčasne im zveril drobné úlohy – Eddie je Doylov šéf Simonson, Sonny zase federálny agent Klein. Filmová zápletka vychádza zo skutočného vyšetrovania, kedy Egan s Grossom koncom roka 1961 vystopovali skupinu predavačov narkotík. (marlon)
- Podle Williama Friedkina byl slaměný klobouk v zadním okně auta Jimmyho Doyla (Gene Hackman) a Buddyho Russoa (Roy Scheider) v té době v New Yorku univerzálním signálem značícím, že tajní policisté v autě jsou ve službě. (Adrai)
Reklama