Režie:
Woody AllenScénář:
Woody AllenKamera:
Sven NykvistHrají:
Martin Landau, Woody Allen, Alan Alda, Claire Bloom, Caroline Aaron, Anjelica Huston, Sam Waterston, Mia Farrow, Jerry Orbach, Jerry Zaks, Frances Conroy (více)Obsahy(1)
Tragikomedie Woody Allena vypráví paralelně příběhy dvou hlavních postav: jednou z nich je úspěšný oční lékař, který nechá zabít svou nepohodlnou milenku a zachrání tím svou rodinu; druhým je neurotický a neúspěšný dokumentarista, natáčející portrét svého opovrhovaného úspěšného švagra, který mu nakonec ještě přebere ženu, kterou miluje. ZLOČINY A POKLESKY jsou jedním z Allenových "vážných" filmů, z nichž je cítit jeho skeptický, až depresivní pohled na současnost, ovšem zároveň v něm probleskuje i Allenův humor, takže divák osciluje mezi smíchem a smutkem. (Quentin T.)
(více)Videa (1)
Recenze (181)
Ano, Woody. Takhle by to taky šlo. Crimes and Misdemeanors je parádní film, kterému vévodí tři herci - Alan Alda, Anjelica Huston a Martin Landau. Bavilo mě pozorovat právě postavu Martina Landaua, jak upadá do čím dál tím většího stavu bezradnosti, bavilo mě sledovat Woodyho, když natáčí "lehce" extravagantního Aldu a fakt mě bavil tento film. Opravdu se zdá, že Woody s věkem zraje a uvědomuje si, co mu opravdu jde. Tohle je rozhodně jeden z jeho nejlepších filmů. 100 %. ()
Na jubilejný 5000. koment som si nič extra neprichystal a siahol som na prvý film na ktorý som mal chuť a som dosť sklamaný z tejto vysoko hodnotenej Allenovky. Nejak som nepochopil, prečo bol film zložený práve z týchto dvoch príbehov. Ten prvý o chlapíkovi, ktorý rieši dilemu jak sa zbaviť svojej milenky, ktorá sa pre neho stáva hrozbou, ma bavil do momentu kým ju nedal zabiť. Následné jeho výčitky ma nebavili a finálne rozuzlenie mi pripadalo príliš neprirodzené. No a tá druhá línia síce obsahuje nejaké tradičné Allenovské hlášky (väčšinou o sexe), ale vôbec mi k tomu prvému príbehu nepasovala. A jej vyústenie bolo tiež až príliš vykonštruované. No a tie folozoficko morálne myšlienky v pozadí filmu mi na ospravedlnenie toho všetkého deja nestačili. Film držia hlavne herci. A to najmä Landau, ako vždy vtipný Allen a potešil ma Alda v nie úplne pozitívnej úlohe úspešného producenta s príliš veľkým egom. Tak záporáci mu nakoniec predsalen celkom idú, pokiaľ sú dobre napísaní. Výsledkom je rozpačitý film a divný mix žánrov a línií. 6/10. ()
Když se divák vrátí ke starším Allenovým titulům, spokojenost je takřka zaručená. Tradiční propletenec vztahů, sexu, lásky a neurotických nálad je tentokrát hlavně psychologickým dramatem ze současnosti. Nabízí dvě nosná témata – uměleckého režiséra na scestí, který má natočit dokument o nenáviděném švagrovi, který mu navíc posléze přebere milovanou ženu, a očního lékaře, který se rozhodne zbavit nepohodlné milenky. I když tu máme opravdu vážná témata, Allen předkládá i svůj typicky suchý humor („V ženě jsem byl naposledy při návštěvě sochy Svobody.“). Je obdivuhodné, jak ladně umí skočit od hořké komedie k tíživé tragédii. Takhle bravurně to ovládá málokdo. Výborný Alda, výborný Alda, výborný Orbach.. ()
Bachova a Schubertova hudba provází tento film Woodyho Allena, který se snaží diváka zaujmout dějem rozděleným do dvou souběžných částí, které se propojí až těsně před koncem filmu. Skvělá kamera Svena Nykvistema už jen doplňuje klasická Allenova snaha o podkreslení příběhu svou oblíbenou jazzovou hudbou, tentokrát okořeněnou o již zmíněné dva hudební velikány. ()
„Ohni něco, je to k smíchu. Zlom to, není to k smíchu...“ Tvorbu Woodyho Allena teprve se vzájemně pestrými pocity objevuji, ale tímhle filmem mě Woody po Haně a jejich sestrách už podruhé za poslední dobu potěšil. Je to vskutku pěkný tvůrčí posun od počátků ve znamení neotřelých crazy komedií často bez celistvého děje až ke komorním příběhům ze života obyčejných lidí, byť samozřejmě ani zde nechybí humor, stejně tak lze rozpoznat typický Allenův rukopis v dokumentárních vložkách či ukázkách ze starých filmů. Zaujal mě nejen příběh doktora ve vlastním zápasu se ctí a svědomím během svých morálních poklesků směřujících až k zločinu, ale i nenásilné promítnutí těchhto morálních otázek do vedlejšího příběhu filmaře a jeho tvůrčí práce. Přičemž celý film pěkně vyvrcholí přímo symbolickým dialogem mezi oběma hlavními postavy (doktorem a filmařem) nad tématy filmu a zločinu. Spoustu záblesků jemné ironie vystřídávají delší zádumčivé chvilky s posmutělou atmosférou, na jejíž vytvoření má úspěšný podíl i vizuál dvorního Bergmanova kameramana Svena Nykvista a zatímco chvíli se divák směje a baví se, jindy se uchýlí s vážnějším podtónem k hlubšímu zamyšlení. Martin Landau, kterého jsem jako herce viděl vůbec poprvé, zvládl výborně oscilovat mezi oběma polohy tragikomické postavy a Allen s Aldou v rolích téměř samých sebe výsledek určitě nepokazili. Pěkný kousek, za mě spokojenost. [80%] ()
Galerie (35)
Zajímavosti (12)
- Film, na který Cliff (Woody Allen) vezme svou neteř, je Revolver na prodej (1942). (ČSFD)
- Původně se měl Alan Alda objevit pouze na úvodním věčírku. Woody Allen se rozhodl rozšířit jeho roli, když ho požádal o improvizaci a zalíbilo se mu to. (washek)
- Woody Allen měl pocit, že se zachoval ke svým postavám v závěru filmu Hana a její sestry "příliš hezky". Proto napsal tento film jako reakci. (washek)
Reklama