Kamera:
Edmond RichardHudba:
Jean BizetHrají:
Louis de Funès, Claude Gensac, Michel Galabru, Annie Cordy, Guy Grosso, Michel Modo, Henri Génès, Madeleine Barbulée, Micheline Bourday, Max Montavon (více)Obsahy(1)
Slavný příběh o chorobné závislosti na penězích, natočený podle Moliérovy divadelní hry, s nejoblíbenějším francouzským komikem v hlavní roli. Starý Harpagon (Louis de Funès) je chamtivý, lakomý a bezcitný. Okrádá služebnictvo a omezuje své děti. Kleantovi vybral bohatou vdovu a Elišce namlouvá starce Anselma. Sám si myslí na krásnou a mladou Marianu. Jednoho dne se mu ale z pokladnice ztratí 30 tisíc dukátů... (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Videa (3)
Recenze (154)
Tohle provedení se mi prostě nelíbilo. Louis de Funès je klasicky afektovaně teatrální a mě to k té postavě prostě nesedí. Je to pořád on, kdo chce být ve středu dění, kdo chce být nesmírně zajímavý a zábavný, ale to jeho herectví je v tomhle případě prostě otravné. Ta hra je sama o sobě dobrá, ale na tomhle zpracování mě nadchly hlavně kresby Alberta Uderza. ()
Jak Jean Girault, tak i Louis de Funès se nacházeli na sklonku svých kariér a životů. Oba spolupracovali hojně a režisér 4 ze svých 5 posledních filmů natočil se slavným komikem. Bohužel ani jediný moc úspěšný nebyl. Přeci jen závěr Četníků, Zelňačka a Lakomec nezastihli ani jednoho v nejlepší formě. A to přesto, že tady Funès opět řádí jako za mlada. Jenže tvůrci to pojali zajímavě, když postavy promlouvají k divákovi jako na divadle. Čeští diváci navíc měli tu smůlu, že dabing nezachytil u tohoto filmu Františka Filipovského, ale Jiřího Krampola. A i když se snažil, a není možné mu mít něco za zlé, protože dabovat geniálního herce po geniálním dabérovi je skoro nemožné, nestíhal a můj zážitek tím byl poznamenán. ()
Louis DeFunés hraje krále hamižných choleriků Harpagona, Michel Galabru jeho sluhu Jakuba a Claude Gensacová dohazovačku Frosinu. Zdánlivě všechno, jak má být, že? Jenže na posledních třech Louisových filmech je vážně znát, jak překračuje vlastní fyzické možnosti a zatímco v Zelňačcce to odpovídalo figuře a o Četníku a četnicích se nesluší mluvit, Lakomec by byl býval mnohem lepší, kdyby byl natočen o deset let dřív. Člověku se skoro chce zařvat: "Už ho nechte, ať si sedne!" a to není ta správná reakce, jakou by měl ten starý skrblík vzbuzovat. Myslím, že ani zachování fragmentů veršovaného textu a všechny ty výmysly kolem (Uderzovy kresby, text hry na stěnách atd.) nejsou dohromady k ničemu. Tak už ho vážně nechte sednout. 50% ()
Pan Funés je dokonalý. To s naším dabingem to bylo špatné. Nemyslím hlas, ale ty chyby ve výslovnosti, děs. Nebylo jich naštěstí moc. Na hlas je třeba si zvyknout, zpočátku se i zdálo, že nemá pořádnou intonaci. Režie celého filmu také nic moc. Mně totiž vadilo to kecání na kameru. To nesnáším. Ale zase na druhou stranu, obléci pana Funese do pavích per a dát mu k tomu ty brýle, to byl nápad k nezaplacení. Nu, po začátku filmu sem postupně přichází stará herecká elita Francie, jako Michel Galabru nebo Funesova filmová manželka Claude Gensac. V mini rolích je pak zde četnický kolega Tricard, tedy Guy Grosso, a další četník Merlicot Michel Modo. Ale ani ti nejsou sami, jsou zde prostě samé známé obličeje. Snímek nakonec hodnotím hodně pozitivně, takže dávám sedmdesát procent. *** A PŮL ()
Louis de Funés je v tomto filme úplne dokonalý "Lakomec". Nezabudnuteľným spôsobom tu stvárnil známu komickú, klasicistickú postavu. Starý, vypočítavý, majetkom posadnutý Harpagon je v jeho podaní perfektný. Román, ktorý poslúžil ako predloha pre tento snímok, napísal v roku 1668 slávny, francúzsky spisovateľ, jeden z najvýznamnejších predstaviteľov svetového, literárneho klasicizmu, Moliére (vlastným menom Jean Babtiste Poquelin). Od tej doby sa toto dielo dočkalo mnohých divadelných a aj filmových spracovaní. Z tých filmových je toto, z roku 1980, asi to najlepšie. "L´Avare" *** ()
Galerie (19)
Zajímavosti (8)
- Jedná se o jediný film, který ve své kariéře Louis de Funés režíroval. (M.B)
- Ve scéně, kdy spolu mluví Harpagon (Louis de Funès) a Jakub, jsou v pozadí na stěně namalované koně. Jejich autorem je Albert Uderzo, tvůrce Asterixe. (Cheeker)
- V úvodu filmu je možné během rozhovoru Elišky (Claire Dupray) s Valerem (Hervé Bellon) spatřit v pozadí malbu na zdi, která odkazuje na Moliérovu knižní předlohu "L' Avare". (LaserJet)
Reklama