Režie:
Georges LautnerScénář:
Jean HermanKamera:
Henri DecaëHudba:
Philippe SardeHrají:
Jean-Paul Belmondo, Georges Géret, Jean-François Balmer, Claude Brosset, Julie Jézéquel, Michel Beaune, Tony Kendall, Catherine Lachens, Juliette Mills (více)Obsahy(1)
Ve filmu Policajt nebo rošťák je Jean-Paul Belmondo přesně takový, jakého ho mají diváci nejraději. Tvrdý, neústupný, trochu samotářský, ale především vždy obklopen krásnými ženami a vždy nad věcí. Do Nice přijíždí inkognito divizní komisař oddělení vnitřního vyšetřování Stan Borowitz, specialista na čistky uvnitř policie. Vše totiž nasvědčuje tomu, že nedávno zavražděný komisař Bertrand byl v úzkém spojení s místní mafií. A není zdaleka sám. Policejní inspektoři Rey a Massard jsou do vraždy přímo zapleteni, je tedy nutné je usvědčit a policii očistit. Borowitz má vlastní netradiční prostředky a postupy a rozhodne se vyvolat válku gangů, která by jako první vydala oba zkorumpované inspektory. Nečekaný příjezd neposlušné dcery Charlotty vše zkomplikuje. (Česká televize)
(více)Videa (4)
Recenze (303)
Při vší úctě k delonkám belmondovky - tak si dovoluji lehce zlidovělým výraivem zlidšťovat základní typy moderního, dnes již klasického francouzského kriminálního filmu - ještě o hlavu přečnívají vysoký Delonův standard. Oproti poněkud strnulé "mušketýrské" póze Černého Tulipána vynikají Belmondovy postavy živelným rošťáctvím, jiskrným plebejstvím a naopak si v ničem nezadají s chladností věcně a přesně rozvažujícího a hloubajícího Delonova intelektu. I vztah k ženám - jakkoliv na přelomu třetí a čtvrté čtvrtiny minulého století stejně patriarchálně založený - je u Belmonda lidštější právě o ono božím rozpustilým rošťáctvím proteplené vnímání ženských půvabů. Ženské hrdinky v belmondovských detektivkách - nezřídka komediálně až veseloherně laděných - si nepřipadají ztísněné. Naopak dvorně dvořácká (gentlemanská) uctivost odlehčená belmondovskou veselostí a často i sebeironií vede k tomu, že si tyto ženské hrdinky v jasně patriarchálně vymezených vztazích připadají sučasně svobodné i volné a bezpečné, opěvované, naplněné. V středomořské Nice-Nizze se odehrávající POLICAJT nečiní z tohoto krásného pravidla výjimku - naopak patří k nejzdařilejším dílům pomyslného belmondovského žánru. Romantická tendence, založená na obligátním vítězství jasně vymezeného, takřka "bílého" dobra nad démonicky založeným téměř "černočerným" zlem (v režijním výkladu však pestrost a rozmanitost jihofrancouzského organizovaného zločinu rozhodně není potlačena, spíše lze mluvit o jejím plně realistickém postižení), nepůsobí v tomto případě strnule a nepřesvědčivě. Naopak - stává se účinným katalyzátorem veseloherních a komediálních prvků. Vedle Lautnerovy režie tu stejně spolupůsobí výborný Audiardův a Hermanův scénář právě tak jako až "očkovitá" (v detailech vynikající) kamera Henri Decaë, která účinně spoluprohlubuje zdánlivě zanedbatelný realistický rozměr této nadčasové, vtipem i humorným veselím přetékající francouzské komediální klasické detektivky. ()
Nejsem sice fanda Belmondových filmů a rozhodně jsem jich od něj neviděl ani čtvrtinu ale i tak si myslím, že tohle patří k tomu lepšímu co od něj můžete vidět. Legendární hlášky (časy jsou zlé Kamile), povedené kaskadérské kousky (i když jich mohlo být klidně více) a sem tam nějaká ta akční scéna nic víc stejně nikdo nečeká. Jen mi přišlo, že tempo ke konci filmu upadá. ()
Belmondo ve své snad nejrošťáčtější roli policejního komisaře, který v utajení jde po úplatných policajtech zapletených i do vražd. Jeho sympatická dcera Charlotte (mě tenkrát v mých patnácti více než jen sympatická ;-) mu zdatně sekundovala při vyšetřování, ale i při jeho záletech . „Ale když to uvážím, myslím že není úplně nutné říkat mamince o madam Edmonde Puqet-Rostand...“ A samozřejmě, jak už jsme u Belmondových filmů zvyklí, výborná hudba, která naprosto přesně dokresluje sice rošťáckou, ale přesto i napínavou atmosféru filmu . ()
Reziser georges Lautner /Smrt Darebaka, Profesional/ natocil vyborny film, v ktorom Belmondo potiera zlo /odborne sa to tu vola vysetrovanie vrazdy a pletky s mafiou/. Film ma doslova az skvele tempo, nenudi ani chvilu, najdu sa aj vybuchy a autonahanacka. Zanrovo ako komedia film dost nesedi, skor detektivka, a akcny krimi film, to jo : 95 % ()
Šarmantní Jean-Paul Belmondo přesně tak, jak ho mám rád - žoviální komisař, nonšalantní svůdník, výřečný a lehkomyslný rošťák, který pro ránu nejde daleko. Řekl bych, že právě v tomto filmu je to zřejmě jeho nejtypičtější role. Takže když se chci nechat příjemně a vkusně pobavit, mám naprosté jasno. ()
Galerie (52)
Zajímavosti (20)
- Film, na který přichází Stan Borowitz (Belmondo) za svou dcerou a milenkou do kina se jmenuje Bez problému (1975) a režíroval jej též Georges Lautner. (JohnSmith)
- Policajt nebo rošťák byl v rámci roku 1979 čtvrtým nejvýdělečnějším filmem ve Francii. (Chevees)
- Velká část filmu se natáčela v Nice: několikrát můžeme vidět Anglickou promenádu, náměstí Masséna, kde se Auvergnat (Georges Géret) ocitne nahý, Vieux-Nice (bar Langlois), přístav, kde si povídají Rey (Tony Kendall) a Massard (Jean-François Balmer) atd. Scéna řidičských zkoušek se natáčela ve čtvrti Saint-Maurice v okolí parku Chambrun. Policejní stanice se nacházela v areálu Palais de la Préfecture. Antonio/Stanislas (Jean-Paul Belmondo) uniká po zip-line ze staveniště zábavního parku Zygofolis. Scény na začátku filmu se odehrávají v Èze a Cap-d'Ail, zatímco kemp Le Pylone je v Antibes a kasino v Juan-les-Pins. Interiérové scény byly natočeny ve studiích Victorine. (classic)
Reklama