Režie:
Jean-Paul RappeneauScénář:
Jean-Paul RappeneauKamera:
Claude RenoirHudba:
Michel LegrandHrají:
Jean-Paul Belmondo, Marlène Jobert, Laura Antonelli, Michel Auclair, Julien Guiomar, Mario David, Charles Denner, Georges Beller, Paul Crauchet (více)Obsahy(1)
Jediné, co chtěl od francouzské revoluce, byl rozvod! Jean-Paul Belmondo uprostřed šlechetných ideálů a zhrzených milenců... Nicolas Philibert byl nalezenec. Vyrostl v rodině obchodníka s vínem v Nantes Gosselina. Když dospěl, oženil se s jeho dcerou Charlottou. To vše se stalo 16. února 1786. Ctižádostivé a domýšlivé dívce však prostý Nicolas nestačil a zakoukala se do bohatého barona. Žárlivý Nicolas barona zabil a nezbylo mu, než si zachránit život útěkem do Ameriky. Přeplul oceán jako černý pasažér s prázdnou kapsou, ale za chvíli si vedl k oltáři dceru největšího boháče v kraji. Jenže těsně před osudným ano vyšlo najevo, že Nicolas má už jednu ženu ve Francii. V té době tam však zuřila, nebo vítězila, revoluce. A jednou z vymožeností tohoto dějinného kotrmelce byl zákon o rozvodu. A tak Nicolas znovu nasedá na loď, aniž by tušil, že v rodné Francii ho čeká nejedno překvapení. (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (139)
Francouzská klasika. Sladká a šťavnatá. Kostýmovka s krásnou hudbou. Belmondo a nádherná Marlene, která opustila filmovou kariéru dřív, než stačila na plátně zestárnout, takže mladí filmofilové ani nevědí, že je matkou dnes stejně úspěšné Evy Greenové. K filmu mého mládí neumím být kritická, na francouzských sedmdesátkách jsem vyrostla. Slyším jen úryvek hudby, skvěle Krampolem dabovaného Belmonda, vidím zrzavé vlasy MJ a už vím. Manželé z roku II. ()
S historickým espritem rukavičky navlékají. "Jako hrdličky" v páru spolu ladí. Muž a žena… a jeden a jedna. To je páni, pane a paní, vážnost lože, soukromé komnaty potěšení. Ach, Amor – ten lučištník. Nekapituluje. Má pověst šibala. Vypouští stavidla, nedbaje na pravidla. Slib je slib. Předpověď nelže. Bude tvou, "andělskou." I zapeklité začátky mohou mít rajské konce, jenže...od těch dvou nebeský klid nečekejte. Božskou třešničku na dortu zastupují, až mysticky vyhlížející Laura a Sami - elektrizující sourozenci - zakázaní "milenci" půlnočního panství. ()
Případy, v nichž se štastně spojí dynamičnost námětu, scénáře, režie i hereckých protagonistů, jsou vzácné. Podaří-li se to všechno promítnout do komediálního tvaru, do šťávy vtipných dialogů, překvapivých gagů, bláznivého děje i skvělých scénáristických nápadů, máme co do činění s pozoruhodným, mimořádným dílem. Fiktivní příběh Nicolase Philiberta, nedobrovolného exulanta s horkou krví, rychlou rukou a nevůlí uhýbat před brokátem, vybraným suknem a hedvábím soudobých copařů s pomyslnou modrou krví (byla doba paruk), který se vrací doprostřed revoluční smrště počínající diktatury jakobínů, je typický; na jeho místo bychom mohli plným právem dosadit např. Murata, Neye, Bernadotta nebo Foucheho; dynamika modelové křivky vichřičného života by se rozhodně nezpomalila. Spíš naopak. Jakoby mimochodem tu jsme konfrontováni s odvrácenými tvářemi obou bojujících stran; té royalistické i té republikové. Mlsných obhájců republiky, jimž "mrzký kov" už není tak cizí, ale doposud nestačili zbohatnout, i šlechticů, kteří víc než o bourbonských králích sní o obnovených vlastních majetcích. Scéna s biskupským prstenem - i první, která stojí život Philibertova girondistického spoluutečence, i druhá, v níž ji církev marně vymáhá po dočasném zaslíbeném Philibertovy choti, mluví za mnohé právě tak jako loď přeplněná americkým obilím při příjezdu a naopak po praksnutí nacpaná francouzským vínem, když se chystá k návratu přes Atlantický oceán. Je těžké říci, kdo z protagonistů je lepší, zda to více platí o Belmondově skvělé kreaci nebo spíše pro neméně divokou tehdy mladičkou Jobertovou. Svůj svébytný rozměr si zachovala hlavní kráska filmu Laura Antonelli, představitelka markýzy, sestra, jíž k bratrovi poutá nenaplněná incestní láska. Snad ještě šťavnatější je rozvodová scéna, do níž tak podstatně zasáhne vnitrorepublikánské vzbouření nejspíš v Nantes. Napoleonský epilog v žádném případě není zbržděním, ale naopak skutečným vystupňovaným finále tohoto zběsilého, více než půldruhahodinového sprintu dobou, která pro nás dodnes neztratila svůj jedinečný kolorit. Historie - i ta filmová - dokáže být zkrátka i vědeckou, i nevázaně rozvernou. Jak by ne, vždyť se vede ruku v ruce s pomyslným chorovodem opravdu velkých jmen. Včera, dnes i zítra. ()
Francouzská historická komedie? No neberte to! A protože má v hlavní roli Jean-Paula, je tu samozřejmě ještě hromada akce a špetka romantiky, Výchozí zápletka je pak dostatečně bláznivá a v průběhu filmu rozhodně nezklamala! Skvělá výprava, fantastičtí herci, zábava od začátku do konce. Tak to má být. Přesto se ale Manželé z roku II mezi nejlepší Bébelovy filmy rozhodně neřadí, ale to je prostě dáno tou silnou konkurencí. 70%. ()
Troška manželské "Itálie" zasazená do historického období francouzské revoluce. Šuani, royalisté, drobátko zde zesměšňovaní, schopní pořádat plesy i mezi dobytkem na statku. Nikola Filibert, Belmondem ztvárněný bonviván a jeho životní láska Šarlota. Je jasné, že jejich vztah se bez pár facek neobejde, dodává to jejich lásce šťávu.Taková trošku taškařice bez většího smyslu, kostýmní film, asi i drahý, Belmondo holt táhl do kin. Není to špatný film, ale takový zmatený, bez větší pointy. 70% ()
Galerie (52)
Zajímavosti (14)
- Ve francouzských kinech dosáhl film návštěvnosti bezmála tří miliónů diváků a z domácí produkce byl pátým nejúspěšnějším snímkem v roce 1971. Velký úspěch měl například také ve Španělsku a v Itálii. (argenson)
- Od počátku projektu měl hlavní roli hrát Jean-Paul Belmondo (Nicolas). Jean-Paul Rappeneau se podílel na scénáři k filmu Philippe de Brocy Muž z Ria (1964) a uvedl: „Chtěl jsem Belmonda vystřelit jako projektil do revoluce. Věděl jsem, že s energií, kterou vyzařuje, proletí tímto obdobím jako dělová koule.“ Scénář vznikal osmnáct měsíců, vycházel z osnovy, kterou vypracoval Rappeneau, poté ji přepracovali Claude Sautet, pak Maurice Clavel a nakonec Daniel Boulanger. (classic)
- Během natáčení si Jean-Paul Belmondo (Nicolas) začal románek s Laurou Antonelli (Pauline), zatímco jeho partnerka Ursula Andress byla s ním v Rumunsku. (classic)
Reklama