Reklama

Reklama

Osudový kruh

  • Česko Červený kruh (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Tři muži vede osudový kruh přímo do náruče smrti. Corey (Alain Delon) se po propuštění z vězení vrací za svou dívkou, která ale mezitím dala přednost jeho parťákovi. Náhoda ho svede dohromady s prchajícím zločincem Vogelem a bývalým policistou Jansenem. Společně vyloupí klenotnictví. Snadný úspěch je povzbudí, a proto začnou vyhlížet další objekt... (Česká televize)

(více)

Videa (6)

Trailer

Recenze (144)

curunir 

všechny recenze uživatele

Proti Delonovi síce nič nemám, ale jeho filmografia sa nikdy neocitla v mojom diváckom hľadáčiku a preto som sa na film zameral kvôli spoznaniu práce uznávaného režiséra a pre nečakanú chválu na toto dielo jednak od tunajších popredných užívateľov, no tiež od mojich obľúbencov. V neposlednom rade mi projekcia nerobila žiaden problém, keďže mám zhodou okolností ,,Osudový kruh" k dispozícii na originálnom DVD. V niektorých momentoch, najmä v prvej polovici mi dianie na plátne pripomínalo ,,Táto krajina nie je pre starých" a vedel by som si predstaviť prípadný remake práve pod taktovkou súrodeneckého režisérskeho dua - inde, vo vrcholnej scéne celého filmu - krádeži šperkov - som bol pozitívne ohúrený silou vplyvu Dassinovej ,,Bitky medzi mužmi", kedy je toto úchvatné mlčanie jednoznačne úmyselne narušené Montandovým vyrieknutím: ,,Otvorte.". Priamo z režisérskeho prístupu musím oceniť celkovú chladnosť a odmeranosť rozprávania - vizuálnu striedmosť pracujúcu prevažne s modrými a šedými farebnými odtieňmi, minimalistickú čisto atmosférickú hudobnú zložku, úsporne napísané dialógy (Volonté povie snáď dohromady dvadsať viet) a absenciu výraznejšieho ženského prvku (ženy sú to ozaj iba spomienkou). Zaujímavým je pre mňa rozkol panujúci tu ohľadom obsadenia postavy policajného inšpektora, ktorého neortodoxne stvárňuje predstaviteľ ,,prostých dobrákov" Bourvil. Jednoznačne nesúhlasím s názormi napr. Enšpígla alebo gudaulina vidiaceho v ňom nekompromisného tvrdého policajta, zvlášť, keď svoju neschopnosť prísť páchateľom na stopu dokazuje najatím si donášača. Bourvil je absolútne chybne obsadený a na jeho pozícii sa - ako už bolo napísané - mal ocitnúť Lino Ventura, prípadne pri úprave obsadenia napr. Montand. Práve táto skutočnosť ma prinútila aby som pred dabingom uprednostnil pôvodné znenie, ktoré bolo aj z dôvodu, že Bourvil hovorí zo všetkých postáv najviac, prijateľnejšou voľbou. (858. hodnotenie, 97. komentár k filmu) ()

bloom 

všechny recenze uživatele

Jean - Pierre Melville kdysi chvástavě prohlásil: "Ve Francii jsme pouze jen tři režiséři, kteří dělají dobré filmy a zaplňují kina: Henri Verneuil, Gérard Oury a já. Ostatní jsou jiná kategorie." Asi bych se s ním kvůli tomu i pustil do křížku, každopádně mě překvapuje, že se tento tvůrce "pomalých" filmů přiřazoval právě k mistrům filmů, které měly větší spád. Třeba expozice Osudového kruhu trvá víc než hodinu. Kvůli atomosféře chladných barev to vůbec nevadí a film, ve kterém se toho do té doby moc neřeklo, nakonec vrcholí bezeslovně provedenou loupeží šperků. Herecké obsazení není nezajímavé, ale možná by bylo lepší to původně plánované, kde měl například Jean - Paul Belmondo hrát roli Giana Maria Volonté. Lina Venturu bych však neobsadil místo Bourvila (jak se plánovalo), ale místo Yvese Montanda. Bourvil sice nepůsobí jako typicky drsný komisař z francouzské kriminálky, ale jeho výkon je příjemná změna. Co ale odpustit nedovedu, jsou drobnosti, na které ovšem Melvillovy "režiséři jiné kategorie" nezapomínali. Např. Bourvil se vrátí domů a ještě v obleku se jde holit, Volonté se schová v kufru auta se zapálenou cigaretou atd. Možná to působí rýpavě, ale je to do očí bijící. Dávat pět hvězdiček s tím, že slabší momenty jsou ve všech filmech se mi nechce, protože filmů bez slabých momentů je dost. ()

Reklama

sportovec 

všechny recenze uživatele

Klasická filmová detektivka vrcholné fáze svého rozvoje - tj. zhruba rozhraní třetí a čtvrté čtvrtiny minulého století - má stále co skrývat. KRUH v této pomyslné stále nevyčerpané pokladnici patří určitě k tomu nejlepšímu. Režisérovi i klíčovým protagonistům tu již jiní vzdali příslušnou - a zaslouženou - chválu. Přesto si neodpustím zopakovat, že Bourvil od někdejšího prosťáčkovského pojetí svých komických postav suverénně dotáhl do maigretovských a poirotovských výšin, že Volonté, v mé paměti zafixovaný jako představitel angažovaných úloh (Giordano Bruno) i svým v té době ještě mladistvým vzezřením jako by představoval své druhé, značně pozměněné já. A obdobně září i Yves Montand, u nějž je i tady špičková pěvecká a herecká vloha vzácně vyrovnána. "Tvrdost" filmu si v ničem nezadá se svou americkou inspirací a naopak, psychologickým propracováním hlavních postav ji jednoznačně předstihuje. Podobných prvenství by si evropský film nejen ve svém francouzském zpodobení zasloužil víc. Zejména dnes, kdy jsme tak jednoznačně - často mimo svou vůli - válcováni řemeslnou hollywoodskou produkcí. ()

topi 

všechny recenze uživatele

Osudový kruh spojí trojici lidí, jenž se neznají do smyčky, ze které není úniku. Obsazení je špičkové, tady není co vytknout, Delon, Volonté, Montand, Périer a v netradiční vážné roli Bourvil (zde jeho poslední filmová role). Mám rád na režisérovi Melvillovi jeho precizní práci s natáčením loupeží. V tomto případě loupeže klenotů, která je natočena tak, že jsem ani nedýchal. Co jsem ale úplně koukal, to bylo delirium "střelce" Jansena (Yves Montand), kdy mu ze skříně začali vylézat různí ještěři, krabi, pavouci, krysy a vše se na něj valilo a plazilo po posteli, kde se Jensen klepal hrůzou a strachy. Podobně bych si představoval delirium tremens o kterém měl proslov Vlastík Burian v kultovním filmu u Pokladny stál :). ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Na kriminálku síce netradične dlhé, ale prekvapivo ma Osudový kruh v žiadnej sekvencii nenudil. Nemal som navyše potuchy, kam sa dej bude uberať, či sa odohrá nejaká pripravovaná akcia, alebo sa zameria na vzťahy. Menší problém mám s myšlienkou filmu, ktorá je nám viackrát vtĺkaná doslovne do hlavy, namiesto toho, aby pekne vyplynula z deja. Záver môže prekvapiť, nakoniec je však v súlade s atmosférou filmu. Nie je to žiadna scenáristická dokonalosť ani hĺbavé umenie, ale ako večerná zábava zo starej školy to poteší. Tých starších viac, ako mladších, zvyknutých na zbesilejšie tempo žánru. Nie vždy je Delon sympatický, tu mi ako zloduch ale presne sadol. Zaujímavý je dabing Bourvila, ktorý môže mnohých rozladiť, každopádne mu tento hlas (nezaregistroval som koho) ku ksichtu pasuje. ()

Galerie (80)

Zajímavosti (10)

  • Natáčelo se v Paříži a Marseille. (M.B)
  • Sekvencia lúpeže trvá presne 27 minút a neobsahuje vôbec žiadny dialóg. (westerns)
  • Melville odkazuje na Dassinov film Rififi (1955) scénou lúpeže. Obe sa totiž odohrávajú na rovnakom mieste, v klenotníctve na námestí Vendôme. (Biopler)

Související novinky

Orlando a Yun-Fat opět parťáci?

Orlando a Yun-Fat opět parťáci?

20.04.2008

Remake klasické francouzské gangsterky Červený kruh z roku 1970 měl původně režírovat John Woo. Ten má ale momentálně spoustu práce s dokončováním historického megafilmu Red Cliff, který byl tak… (více)

Reklama

Reklama