Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Temperamentnímu Hugovi Sennartovi koluje v žilách cikánská krev, což přináší nejednu potíž. Mladík poměrně záhy pochopil, že díky svému původu to nebude mít v životě vůbec jednoduché. Zatímco jeho vrstevníkům prošla kdejaká lotrovina, Hugo byl vždy náležitě potrestán. V mladém cikánovi proto postupně rostla nenávist ke všem úřadům i namyšleným boháčům, jimž dával za vinu veškeré příkoří, jež ho potkalo. Aby se jim nějak pomstil, začal je okrádat a všemožně jim znepříjemňovat život. Lup ale málokdy skončil v jeho kapse. Věci i peníze rozdával ještě větším chudákům, než byl on sám, a tak se stal během několika měsíců nejpopulárnějším zlodějem místního podsvětí, jemuž každý rád pomohl. Největší zastání před úřady však nalezl v Ninie, jež by pro něj udělala cokoli, jen aby mohla být v jeho blízkosti... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (35)

borsalino 

všechny recenze uživatele

Ve filmu Cikán probíhají základní dvě linie. První linie je spíše takovou sebekritickou sondou Evropy osmdesátých let, kdy nikdo nevěděl, co s cikány, než někoho napadlo, že je nutné je zbavit jejich životních návyků tím, že je seskupí, sestěhuje do paneláků a tím je převychová. Druhá linie je ve střihu kriminálního příběhu, kdy cikán Hugo Sennart (Alain Delon) přepadává transporty peněz a banky a ani v nejmenším se nerozpakuje zastřelit kohokoli, kdo by mu v tom chtěl zabránit. Ke všem těmto činům ho vede nenávist ke všem úředníkům a zbohatlíkům, které považuje za zdroj všeho svého příkoří v životě. Jde o docela zajímavý film, ale připadá mi trochu nedotažený, takže za tři. ()

argenson 

všechny recenze uživatele

Kdyby si někdo chtěl myslet, že Cikán je o cikánech, tak to ani náhodou. Snad dvě minuty na začátku a dvě na konci. Jinak je to dobře udělaná kriminálka s několika dějovými linkami, které se střetávají a zase míjejí, aby se nakonec v závěru úplně rozešly (proto dávám za čtyři, páč jsem čekal nějakej razantnější konec). K tomu inteligentní dialogy a pár pozoruhodných postřehů. Na Delonovi to úplně nestojí, což je fér, že ten film je dobře rozdělená šachová partie, kde každý dostane svůj prostor. I když, ukažte mi jinej příklad, kde je Annie Girardot uvedena v titulcích na druhým místě, přitom do děje vstoupí až po hodině. Roli má malou, ale pěknou, pro ni typickou. Dostaly mě dvě scény. Prvně Delonův úprk z hotelu, potom když titulní hrdina vstupuje do bytu konkurenčního gangstera (výborný Paul Meurisse) a pečlivě si očistí boty:-) A mimochodem, oficiální text distributora radši nečtěte, to je normální hovadina. ()

Reklama

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

První Giovanniho film, který mě vůbec nezasáhl, emočně minul a prošel jaksi mimo mě... Filmařsky dostatečně kvalitní, herecky dobře ztvárněné (asi nejvíc se mi líbil Renato Salvatori v roli jednoho z grázlů), díky slušnému tempu a napětí povětšinou ani nenudící, na druhé straně nám Giovanni tentokrát oproti většině svých filmů naservíroval postavy „čistokrevních“ regulérních zločinců, u nichž jsem nepostřehl žádný pozitivní úmysl, žádnou spáchanou křivdu na nich, vůbec nic, co by mě přimělo jim trochu fandit, nalézt k nim kus soucitu a případný sociální rozměr zůstal nevýrazný. Oproti zločincům stojí od pohledu odporný komisař s bandou dalších slizkých poldů a prakticky není komu fandit, protože s výjimkou Annie Girardot, která coby hospodyně má ale málo prostoru a spíše méně výraznou postavu na odlehčení, se tady prohání samé nesympatické a slizké karikatury na obou stranách zákona. Jediným skutečně světlým momentem, který na mě dokázal hlouběji zapůsobit, bylo Cikánovo setkání s doktorem, který dle svých pevně vybudovaných zásad pomohl ošetřit raněného pacienta bez ohledu na pacientovu totožnost. Pokud to vezmu v rámci dobových evropských kriminálek, dokázal bych vidět Cikána v jistých ohledech i jako mírný nadprůměr, ale od Giovanniho mi přijde jako hodně slabý film, kterému víc než 3 hvězdičky dát už jen ve srovnání se zbylou tvorbou pana režiséra a scenáristy nedokážu. [65%] ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Připouštím, že jsem tento snímek lehce nadhodnotila, váhala jsem mezi čtyřmi a pěti hvězdičkami. Nakonec u mě zvítězilo hvězdiček pět. Již kvůli tomu, že mi, na rozdíl od mnoha jiných, vůbec nevadilo, že Cikán má modré oči. Delon hraje jak o život a já mu věřím každý nádech i výdech. A barva jeho očí mne během filmu fakt neinteresovala. A Giovanni je můj pan Autor. Zajímavé bylo i obsazení Meurisseho do role zloděje - gentlemana, takřka aristokrata, zkrátka přesně takového člověka, jakým Meurisse sám byl. Jen by mne zajímalo, zda neexistuje více českých dabingů (dabingforum uvádí jen jeden). Ten, který dělala v roce 1994 ČST, je výborný. ()

Pierre 

všechny recenze uživatele

Tyjo, Delon jako cikán.  Přál jsem si dosáhnout moudrosti a nikdy nepoznat v životě rozchod, ale tohle  nééé.:D Takže já začnu po Belmondovsku: Tak jak se máme? Já se mám dobře, dneska skvělý den,  ale tohle byl pro mě slabší moment jarních prázdnin a filmové zklamání za ušmudlanou a hodně slabou trojku.  José Giovanni mě dokázal několikrát emociálně zasáhnout ale tady nebylo čím. Sociální rozměr filmu je málo nastíněný, na to abych dokázal hlavnímu hrdinovi fandit (či s ním nedejbože soucítít nebo ho litovat), když je to regulérní zločinec s nablbými kumpaný. Film jinak naprosto neefektivně přepíná mezí dalšíma dvěma dějovými líniemi o dalším (a podobně nesympatickém) zločinci a slizkém komisaří, který to jedinný trochu oživoval, protože podobníé postavy Giovanni uměl. Ale takhle míchat motivy a zápletky se mu vymstilo. Ve výsledku to bylo poměrně nezázivně a o ničem bez nějakého vnitního zážitku a vztahu k postavám. Dokonce jsem se u toho místy i celkem nudil. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (2)

  • Herci strávili část natáčení se skutečnými francouzskými cikány, aby poznali jejich zvyklosti a náturu. (vesper001)
  • Film je adaptací románu José Giovanniho „Histoire du Fou“. (vesper001)

Reklama

Reklama