Režie:
José GiovanniScénář:
José GiovanniKamera:
Jean-Jacques TarbèsHudba:
Claude BollingHrají:
Alain Delon, Annie Girardot, Paul Meurisse, Marcel Bozzuffi, Bernard Giraudeau, Maurice Barrier, Renato Salvatori, Adolfo Lastretti, Robert Klein (více)Obsahy(1)
Temperamentnímu Hugovi Sennartovi koluje v žilách cikánská krev, což přináší nejednu potíž. Mladík poměrně záhy pochopil, že díky svému původu to nebude mít v životě vůbec jednoduché. Zatímco jeho vrstevníkům prošla kdejaká lotrovina, Hugo byl vždy náležitě potrestán. V mladém cikánovi proto postupně rostla nenávist ke všem úřadům i namyšleným boháčům, jimž dával za vinu veškeré příkoří, jež ho potkalo. Aby se jim nějak pomstil, začal je okrádat a všemožně jim znepříjemňovat život. Lup ale málokdy skončil v jeho kapse. Věci i peníze rozdával ještě větším chudákům, než byl on sám, a tak se stal během několika měsíců nejpopulárnějším zlodějem místního podsvětí, jemuž každý rád pomohl. Největší zastání před úřady však nalezl v Ninie, jež by pro něj udělala cokoli, jen aby mohla být v jeho blízkosti... (oficiální text distributora)
(více)Recenze (35)
Ve filmu Cikán probíhají základní dvě linie. První linie je spíše takovou sebekritickou sondou Evropy osmdesátých let, kdy nikdo nevěděl, co s cikány, než někoho napadlo, že je nutné je zbavit jejich životních návyků tím, že je seskupí, sestěhuje do paneláků a tím je převychová. Druhá linie je ve střihu kriminálního příběhu, kdy cikán Hugo Sennart (Alain Delon) přepadává transporty peněz a banky a ani v nejmenším se nerozpakuje zastřelit kohokoli, kdo by mu v tom chtěl zabránit. Ke všem těmto činům ho vede nenávist ke všem úředníkům a zbohatlíkům, které považuje za zdroj všeho svého příkoří v životě. Jde o docela zajímavý film, ale připadá mi trochu nedotažený, takže za tři. ()
Kdyby si někdo chtěl myslet, že Cikán je o cikánech, tak to ani náhodou. Snad dvě minuty na začátku a dvě na konci. Jinak je to dobře udělaná kriminálka s několika dějovými linkami, které se střetávají a zase míjejí, aby se nakonec v závěru úplně rozešly (proto dávám za čtyři, páč jsem čekal nějakej razantnější konec). K tomu inteligentní dialogy a pár pozoruhodných postřehů. Na Delonovi to úplně nestojí, což je fér, že ten film je dobře rozdělená šachová partie, kde každý dostane svůj prostor. I když, ukažte mi jinej příklad, kde je Annie Girardot uvedena v titulcích na druhým místě, přitom do děje vstoupí až po hodině. Roli má malou, ale pěknou, pro ni typickou. Dostaly mě dvě scény. Prvně Delonův úprk z hotelu, potom když titulní hrdina vstupuje do bytu konkurenčního gangstera (výborný Paul Meurisse) a pečlivě si očistí boty:-) A mimochodem, oficiální text distributora radši nečtěte, to je normální hovadina. ()
První Giovanniho film, který mě vůbec nezasáhl, emočně minul a prošel jaksi mimo mě... Filmařsky dostatečně kvalitní, herecky dobře ztvárněné (asi nejvíc se mi líbil Renato Salvatori v roli jednoho z grázlů), díky slušnému tempu a napětí povětšinou ani nenudící, na druhé straně nám Giovanni tentokrát oproti většině svých filmů naservíroval postavy „čistokrevních“ regulérních zločinců, u nichž jsem nepostřehl žádný pozitivní úmysl, žádnou spáchanou křivdu na nich, vůbec nic, co by mě přimělo jim trochu fandit, nalézt k nim kus soucitu a případný sociální rozměr zůstal nevýrazný. Oproti zločincům stojí od pohledu odporný komisař s bandou dalších slizkých poldů a prakticky není komu fandit, protože s výjimkou Annie Girardot, která coby hospodyně má ale málo prostoru a spíše méně výraznou postavu na odlehčení, se tady prohání samé nesympatické a slizké karikatury na obou stranách zákona. Jediným skutečně světlým momentem, který na mě dokázal hlouběji zapůsobit, bylo Cikánovo setkání s doktorem, který dle svých pevně vybudovaných zásad pomohl ošetřit raněného pacienta bez ohledu na pacientovu totožnost. Pokud to vezmu v rámci dobových evropských kriminálek, dokázal bych vidět Cikána v jistých ohledech i jako mírný nadprůměr, ale od Giovanniho mi přijde jako hodně slabý film, kterému víc než 3 hvězdičky dát už jen ve srovnání se zbylou tvorbou pana režiséra a scenáristy nedokážu. [65%] ()
Připouštím, že jsem tento snímek lehce nadhodnotila, váhala jsem mezi čtyřmi a pěti hvězdičkami. Nakonec u mě zvítězilo hvězdiček pět. Již kvůli tomu, že mi, na rozdíl od mnoha jiných, vůbec nevadilo, že Cikán má modré oči. Delon hraje jak o život a já mu věřím každý nádech i výdech. A barva jeho očí mne během filmu fakt neinteresovala. A Giovanni je můj pan Autor. Zajímavé bylo i obsazení Meurisseho do role zloděje - gentlemana, takřka aristokrata, zkrátka přesně takového člověka, jakým Meurisse sám byl. Jen by mne zajímalo, zda neexistuje více českých dabingů (dabingforum uvádí jen jeden). Ten, který dělala v roce 1994 ČST, je výborný. ()
Tyjo, Delon jako cikán. Přál jsem si dosáhnout moudrosti a nikdy nepoznat v životě rozchod, ale tohle nééé.:D Takže já začnu po Belmondovsku: Tak jak se máme? Já se mám dobře, dneska skvělý den, ale tohle byl pro mě slabší moment jarních prázdnin a filmové zklamání za ušmudlanou a hodně slabou trojku. José Giovanni mě dokázal několikrát emociálně zasáhnout ale tady nebylo čím. Sociální rozměr filmu je málo nastíněný, na to abych dokázal hlavnímu hrdinovi fandit (či s ním nedejbože soucítít nebo ho litovat), když je to regulérní zločinec s nablbými kumpaný. Film jinak naprosto neefektivně přepíná mezí dalšíma dvěma dějovými líniemi o dalším (a podobně nesympatickém) zločinci a slizkém komisaří, který to jedinný trochu oživoval, protože podobníé postavy Giovanni uměl. Ale takhle míchat motivy a zápletky se mu vymstilo. Ve výsledku to bylo poměrně nezázivně a o ničem bez nějakého vnitního zážitku a vztahu k postavám. Dokonce jsem se u toho místy i celkem nudil. ()
Reklama