Režie:
Jean-Pierre MelvilleScénář:
Jean-Pierre MelvilleHudba:
Éric DemarsanHrají:
Lino Ventura, Paul Meurisse, Jean-Pierre Cassel, Simone Signoret, Serge Reggiani, Georges Sellier, Paul Crauchet, Nathalie Delon, Marco Perrin (více)Obsahy(1)
Drama se odehrává v okupované Francii za druhé světové války. Philippe Gerbier (Lino Ventura), jeden z šéfů odboje, v civilu inženýr, prchá z pařížského gestapa. Kontaktuje tajnou skupinu a znovu nasazuje svůj život. Setkává se a Mathildou (Simone Signoret), která prokazuje neuvěřitelnou statečnost, všichni ji obdivují a váží si jí. Jednou se však Mathilda dopustí malé, ale osudové chyby... (šubelinka)
(více)Videa (1)
Recenze (112)
Výborné válečné drama z okupované Francie. Pohled na francouzský odboj z první řady, který vedle tíživé atmosféry nabízí také nepříjemné vyobrazení vypočítavosti, chladnokrevnosti a nemilosrdnosti doby válečné. Prostě každej stejně jednou umře, jen někteří však se vztyčenou hlavou, klidně z rukou přítele, hlavně pro národ. Spokojenost. 80% ()
I přes takovou trošku větší rozvláčnost, mi nezbývá nic jiného, než skoro samá pozitiva. Tenhle příběh, který se odehrává za II. světové války a mapuje místní, odbojovou skupinu stojí především na zručné režii a hlavně na výborných, hereckých výkonech. Lina, jsem měl vždycky zafixovaného spíše, jako neohroženého detektiva, ale tady dokázal, že to je (byl) pan herec, který dokázal zahrát skoro všechno. Spolu se Simone Signoter tvořily naprosto dokonalý, herecký pár. I když osud v tomhle filmu jim rozdal tak trošku jiné karty.... ()
Další vynikající francouský opus na téma vo čem že ta válka je a co to dělá lidma.Mrazivý nejen pro čas v kterém se děj odehrává(říjen 42-únor 43). Pro tu stěžejní ponurou dějovou linku klidně filmu odpustím nějaké to kašírování(i když odbočka bratr-bratr je sice trochu zbytečně samoúčelná ale jako dramatická vsuvka s překvapením dobrý) , a řekněme,nepřesnosti (ale tomu Heydrichovi mohli na obraze na gestapu dát alespoň černou pásku,když už byl nějakou dobu tuhej,nebo to tak Himmler chtěl, aby vedle něj visel už mrtvej zástupce?).Všechno na konec do sebe zapadne (i když zrovna takovýhle život by byl zřejmě mnohem roztříštěnější,takže povinná úlitba filmu) a závěrečný stručný epilogy zůčastněných jen podtrhují už takhle děsivou tragédii. Nebudu hnidopich,-z toho co jsem na tohle téma viděl je tohle na 100%.( v poslední době jsem si dost oblíbil horrory,ale takhle napnutej a takovou depku jsem si od TV neodnes už dlouho) ()
Francouzský odboj za druhé světové války syrově realisticky, bez patosu, bez efektů, bez siláctví. Dokonalá práce se zvukem (zvony v pozadí, zvířata na farmě, kroky na ulici, projíždějící auta, šum moře...) i s kamerou (jak v aranži scény, nasvícení, tak podání přírody, města i ročních období). Neskutečná práce s detaily (přilepené brýle). Dokonalé, přitom uměřené herecké výkony. Postupné skládání každodenní mozaiky až k drsnému konci. ()
Úchvatný filmový zážitek. Melville projevuje to největší mistrovství v těch nejpomalejších a nejdelších scénách. Dlouhé minuty čekání v čekárně na gestapu před pokusem o útěk a do toho intenzivní tikání hodin, kamera se pohybuje nesnesitelně pomalu. Kvůli takovým scénám člověk zapomene dýchat. Rozhodně si nemyslím, že by film v čemkoliv zaostával za Samurajem, nebo Osudovým kruhem. ()
Galerie (66)
Zajímavosti (11)
- Kameraman filmu Pierre Lhomme po zhlédnutí poslední existující nedigitální kopie filmu prohlásil, že snímek stářím úplně zrůžověl. (Snorlax)
- Melville chtěl původně pro záběry německých vojáků pochodujících po Champs-Élysées použít francouzské vojáky. Nakonec obsadil raději tanečníky, kteří přesněji dodrželi požadovaný pochodový krok. (Snorlax)
- Na silnicích v Londýně je vidět dvojitá žlutá čára, ta se v Anglii ale začala používat až v šedesátých letech. Obdobně je tomu tak u několika dopravních značek. (Snorlax)
Reklama