Reklama

Reklama

Odpad město smrt

  • angličtina Garbage, the City and Death
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Filmový scénář (Der Müll, die Stadt und der Tod) Reinera Wernera Fassbindera, byl předlohou divadelní inscenace režiséra Dušana Pařízka. Z tohoto scénáře a divadelního zpracování vychází film Jana Hřebejka Odpad město smrt. Prostitutka Romi je ve svém povolání málo úspěšná: na své zákazníky je až příliš jemné povahy. Čím umanutěji ji však její pasák Franz posílá na ulici, tím více se Romi přibližuje úplnému zhroucení. Jednou ji osloví spekulant s realitami, který sám sebe nazývá „bohatým Židem“: nepožaduje po ní sexuální služby. Stačí, aby mu vyprávěla, a za to ji doslova královsky odměňuje. Její tak náhlé štěstí s ní však nikdo nesdílí. Kolegyně i její stávající klienti se od ní odvracejí, a stejně tak i Franz, jehož miluje, říká: kšeftování s Židem smrdí. Celý příběh se odehrává v prostředí rozpadajícího se města, při jehož sanování se politici nepokrytě dělí o zisky se spekulanty a lobbisty, to vše pod ochranou policie. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (92)

Othello 

všechny recenze uživatele

Kritiku Hřebejka, že ve svých pozdějších filmech si již prakticky nehlídá herce a zajímá ho pouze kamera a scéna, si musím nechat na nějaký další kus, protože tady je ta nesnesitelná divadelní dikce zjevně záměrem. Čímž se opět dokazuje, že divadelní film je špatně. Vždycky. Na druhou stranu zejména kamera a mizanscéna dává najevo, že tenhle středometrážák nevznikl pouze jako znuděný vrtoch, ale je za ním hodně lásky a nadšení ze strany tvůrců. Navíc tím, že se do českého prostředí snaží převést vulgární a nepohodlnou Fassbinderovu dikci stojí minimálně za uznání. ()

Cimr 

všechny recenze uživatele

Asi je to z velké míry z nostalgie, protože Komedie byla mým nejzamilovanějším divadlem, kde jsem viděl skoro všechno (i Odpad, město, smrt) a ten soubor jsem prostě zbožňoval - tím pádem i výkony v tomto filmu (Míčová, Černý, Pechlát, Finger...) mi přijdou na nezvykle vysoké úrovni. Ale myslím že nejen kvůli tomu na mě tento film tak silně zapůsobil. Po dlouhé době se zde totiž natočil snímek, co neomílá neustále variace na téma nacisti / komunisti byli zlí, ale vyjadřuje se ke žhavé současnosti. Ke stinným stránkám kapitalismu, tedy formě vlády, kdy určující hodnotou není kvalita ani morálka, ale peníze. K době, v níž je možné koupit cokoli, dokonce i lidskou čest. Ale co s tím dělat, když slovy Winstona Churchilla: ,,Demokracie je nejhorší způsob vlády - s výjimkou všech ostatních, co jsme vyzkoušeli"? Ve filmu jsou hluboké myšlenky, postavy nejsou ploché, nesou s sebou zajímavá témata, překvapují (přeměna postavy Stanislava Majera). Je zajímavé si o nich povídat, hádat se, diskutovat - např. je bohatý Žíd špatný člověk? Pomáhá Romi aby jí pomohl, aby si léčil vlastní pošramocené ego nebo aby mohl mučit jejího otce? Paradoxem je, že jeden z nejpozoruhodnějších českých počinů poslední doby byl natočen podle scénáře Němce (geniální R.W. Fassbinder) a také to, že tento výjimečný pražský soubor musel přerušit svoji činnost - protože mu magistrát nedal peníze... ()

Reklama

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Kdo by to byl do Hřebejka řekl, že natočí v podstatě undergroundový film? Samotné téma prostituce a světu či vztahů kolem ní mě poněkud minulo a jisté mínus bych zde viděl v poněkud nevýrazné psychologii postav, k nimž jsem tu po celý čas jaksi nic necítil, ani odpor, ani soucit a většinou ani žádné sympatie. Nicméně divadlo přenesené do pražských reálií na mě brzy dýchlo osobitou atmosférou, díky níž spolu se zdařilými hereckými výkony jsem nakonec film odsledoval s patřičným zaujetím až do konce. Německý originál z roku 1976 neznám a tento Hřebejkův počin hodnotím jako vesměs sympatický pokus o cosi jiného, v domácí tvorbě hodně nezvyklého, s originálním nápadem a formou. Skutečně zajímavý pokus, který bych si možná představit i v delší stopáži, s více rozvinutým dějem i propracovanější psychologií postav. Přes veškeré klady mi tu chyběly větší emoce a něco, proč bych na tento film mohl v budoucnu výrazněji vzpomínat, díky čemuž by pro mě nezůstala z Odpadu města smrti jenom netradiční malá česká hříčka na jedno zhlédnutí a co by mě donutilo sáhnout po vyšším hodnocení. Silné 3 hvězdičky ale pokládám za zasloužené. [65%] ()

andrii 

všechny recenze uživatele

Burza mizérie, ultimátum "zbytečného" úspěchu v nálepce kosmopolitní frustrace lidství. Společnost vyumělkovaná v kolbišti úzkoprsé idey velkoměsta. Dražba lidskosti. Inventura "uzavřených kapitol" bez mrknutí oka. Svrženi ze šachovnice plebejské morálky. Škádlivé i bizarní mayday rozčarovaných postaviček v metropolisu moderní sešlapanosti. Zotročeni potyčkami, hladem protokolu pikanterie. To se stává i v lepších rodinách, vladařům, pěšákům i náhodným kolemjdoucím. Metropole v neonových kulisách jako soustavný kabaret, časovaná bomba, ultimativní smetiště lidských existencí. Klienetela společenství visícího šejdrem. Ceremonie pánů i přisluhovačů, kteří tak jako tak, pijí špatnou vodu. Každý škemrá, plazí se a podbízí, aby si mohl uříznout svého dílu z civilizovaného koláče. Odtažitost, neadekvátnost, nedostatek, nespokojenost lidských choutek pospolitosti. Omluvy od společnosti, která bere na hůl kohokoliv, která klove do anonymní imunity, se nepřijímají. Odmlč se ze společnosti tak malé, tak ponižující, tak slepě hanebné. ()

BoredSeal 

všechny recenze uživatele

Překvapivě působivá adaptace zřejmě dobré divadelní hry nebo německé filmové předlohy, kterou chci někde vidět. Výborné obsazení všech rolí (až je mi líto, že jsem nikdy nebyl na téhle partě v Divadle Komedie v Pařízkově éře) a výkony (opravdu dobrá uvěřitelná líbačka!), díky divadelnosti jsou dialogy dobře napsané. S dnešní dobou tvoří Pechlátův týpek s obavami z islámu a migrace pobavující kontext. Filmu dodává dobrou noční atmosféru zkaženého města kamera a práce se světlem. Kdyby radši vznikalo víc takových filmů. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (5)

  • Celovečerní snímek je prvním českým filmem, který měl ve stejný den premiéru v kinech i na internetu. [Zdroj: Deník Metro] (hippyman)
  • Natáčení trvalo osmnáct měsíců. Jednotlivé snímky se totiž netočily paralelně, ale postupně. Později se dotáčely spojovací záběry. [Zdroj: Cinema] (Terva)
  • Film vznikl poměrně rychle - od nápadu k premiéře uplynulo půl roku. [Zdroj: deník Metro] (hippyman)

Reklama

Reklama