Režie:
Jonáš KarásekKamera:
Tomáš JuríčekHudba:
Matúš ŠirokýHrají:
Marek Majeský, Monika Hilmerová, Michal Kubovčík, Michal Dlouhý, Pavel Slabý, Ján Jackuliak, Roman Luknár, Pavel Nový, Alice Bendová, Lukáš Pelč (více)VOD (4)
Obsahy(1)
V dnešní době jsou nejcennějším zbožím informace. Film Kandidát ukazuje velkou moc médií, která manipulováním s událostmi mohou ovlivňovat celý svět. Příběh sleduje zákulisí politické kampaně kandidáta na prezidenta. Do volby hlavy státu zbývají 2 měsíce. Úspěšný a vlivný majitel reklamní agentury Adam Lambert přijímá lukrativní zakázku. Má realizovat prezidentskou kampaň pro zvláštního kandidáta - nevýrazného, maloměstského podnikatele. Cílem je pouze rozvířit politické vody a ubrat pár hlasů protistraně. Lambert je zvyklý bez skrupulí každým manipulovat a vždy dosáhnout svého. Jenže na večírku v klubu se nechá vyprovokovat a uzavře sázku se svým rivalem - Ivanem Mullerem, který pracuje pro jasného favorita celých voleb. Ve hře je přibližně sedm miliónů eur. Lambert vsadil všechen svůj majetek na jediného koně, neznámého kandidáta. Zapřísáhnul se, že z této nuly udělá nového prezidenta, a to rovnou v prvním kole prezidentských voleb... Kandidát zobrazuje, co se na politické scéně děje nebo velmi lehce udát může. Je cynickou analýzou společnosti, která se nechá manipulovat bohatými a mocnými. Ti, kteří tahají za nitky, vytvářejí svět, ve kterém mizí hranice mezi pravdou a iluzí či dobrem a zlem. (Bioscop)
(více)Videa (4)
Recenze (410)
Prekvapivo celkom vydarená satira. Formálne vypiplaná (až na ten zvuk) ale nie samoúčelne - jej strihové i filtrové vizuálne pojatie ide ruku v ruke s povrchnou efektnosťou sveta reklamy, do ktorého je zasadená. Humorom síce len občasne, ale zato trefne pretkaná. Prvý krát vo filme vyslovuje česko-slovenské fóry, ktoré si o to dlho žiadali (scéna v MacDonald’s kraľuje) a robí to vkusne, že sa zasmejú Slováci i Češi. Hlavná postava charizmatická a uveriteľná, Marek Majeský do nej dobre obsadený. Kandidát je veľmi slovenský film, ale nie v zlom zmysle slova. Reflektuje skrývanie absencie duchaplnosti za glamour "hodnoty", shoppingovosť a politickú diskutabilnosť krajiny. Štvrtú hviezdu nedávam, lebo si niesom istý, do akej miery to robí vedome. V tejto pochybnosti ma drží tiež rádoby prekvapivá záverečná pointa, našróbovaná na film umelo, aby mal divák potrebu s tvorcami debatovať o tom, ako to vlastne skončilo. ()
Príjemné prekvapenie. Zaujímavé sprostredkovanie o tom, ako krásne sa dá manipulovať s verejnou mienkou a ako ľahko ju možno využiť pre svoje ciele. Tak to v našej krajine chodí, žiaľ. Ale nemám ilúzie, že len u nás. Tiež netvrdím, že všetky nástroje a spôsoby ako boli tu prezentované tak fungujú, ale princíp určite zostáva rovnaký. Kto ovláda masy, môže všetko... Spokojný som aj so spracovaním - zaujímavá skladba deja, šikovná réžia so strihom a slušní herci. Mal som z toho dojem modernej filmarčiny. Lepší priemer. 65/100 ()
Já podstatu filmu vnímám jako velmi povednou satiru na lidskou vyprázděnost politických elit. V záplvě všech těch gaunerů, lhářů a zlodějů pak stačí když přijde Venca z JZD a řekne "Já jsem Slovák jako vy" a rázem se stává žhavým kandidátem na nejvyšší posty v zemi. Tenhle tón hrál film skvěle. Horší to bylo s druhým tónem v podobě role reklamní agentury, její šéfa, to bylo křečovitý a prakticky tam nebylo ukázano nic z práce agentur, role medií je samozřejmě taky podstatná, ale tady ač se v obsahu zmiňuje rozhodně nedostávala prostor, který media maj v reálných volbách. Tohle považuju za nejslabší článek příběhu. Docela nečekaně dobře se zde vedlo humoru. Česko - slovenský dialog, tedy spíše slovenský monolog v mekáči dostal můj výtlem fakt po právu. Kdyby se povedlo líp vyhrát s koncem, moh být můj dojem z Kandidáta mnohem jasnější a tudíž lepší. ()
Ne že by to bylo prosté čistých WTF momentů, podepřených mocně naprosto nekoncepčními českými post-synchrony (etudy biskupa Jozefa působí jak pasáže z vatikánského porna). Pokud ale čeká naivní bulvární žumpu typu Ulovit miliardáře / Kajínka, budete zákonitě zklamáni, neboť tento film dělali a) lidé, kteří zjevně mají s prostředím marketingu a reklamek zkušenosti, b) lidé, kteří sem tam dovedou napsat solidní dialog c) lidé, kteří jakž takž umí točit filmy (neříkám, že dobré). Formálně se samozřejmě bavíme o velmi snaživém derivátu na pomezí reklamy na kapučíno a nápodoby Tony Scotta. Scenáristicky jde o hodně pracně slátané dvě linie, z nichž jedna působí spíš jako dýchavičná továrna na humor a promo hlasu a obličeje Michala Dlouhého, druhá potom jako křečovité konstruování politického thrilleru v reáliích, které mu nepřejí. Je to amorfní slepenec motivů, které jsou jednotlivě zajímavé, někdy dokonce mají určitý kritický potenciál, dohromady ale působí jako trochu překotné žvanění o podstatě současného politického marketingu a tak vůbec. Když rozklíčujete jednotlivé vrstvy, odfiltrujete blbosti, zbude vám triviální historka s velmi triviálním poselstvím. Kandidát se sice zkouší tvářit, že je něco víc, ale nejlíp to vystihuje už "zavlasypřitaženost" následujícího SPOILERového spojení: slovenský Kennedy a potomek Štúra. Film se jednoduše chová podobně jako hlavní postava - všechno řeší efektem a kde efekt nepomůže, zabere ještě více efektu. U postav často vzniká dojem, že na svět kolem vlastně vůbec nereagují a sunou se dál jen proto, že to po nich scénář vyžaduje (jako kdyby se Coppolův Rozhovor úplně vykašlal na duševní strádání hlavní postavy a soustředil se jen na obsah odposlechů). Povrchnost tak v důsledku nemá žádný kritický / ironizující korektiv. Ani jednou jsem neměl pocit, že Kandidát uráží mou inteligenci, ale ani jednou jsem zároveň neměl pocit, že ji jakkoli stimuluje. Prostě nejpozitivnější, co o něm můžu říct je, že v daném žánru na území Československa nejspíš nic lepšího nevzniklo. A to je pořád sakra málo. ()
Mám schízu a tedy jsem měl připravený v hlavě komentář, který bude film hejtovat navzdory, pokud tomu střelim čtyřhvězdí a komenář radostný, kontrastní k tomu, že švihnu trojhvězdu. Jestli se mi v zásadě Kandidát líbil, tak případnýmu napadení budu čelit, že "ano, stačí mi nesmyslná vizuální opulence, rozostřené postavy v extrémně zpomalených záběrech opouštějící scénu, zbytečné náklony kamery i infantilní přeostřování z makra na celek bez jakéhokoli narativního ukotvení" (aka to se nám to točí, když jsme ukořistili REDku, že). Jenomže marná sláva, když tohle v post ČSR nikdo jiný neumí (čest výjimkám), co mám asi tak dělat? Karáskův debut je reklamou prosáklý nejen námětem, ale zejména stylizací, která je odporně pročištěná, čvachtá se v jednoduchých tvarech, designových interiérech, perfektně nakomponovaných záběrech a v síle gesta oproti síle slov. Takže vlastně zamrzí, že bylo třeba jebat se s takovou lokální, neobjevnou a překombinovanou zápletkou, zahlcenou postavama, který mi byly ukradený více než jakákoli budoucí volba prezidenta. Zejména na Slovensku. Nemluvě o zrůdném (slovenském) postsynchronu, který kdykoli se člověk díky formě odpoutá od té zhoubné provinčnosti, ho vrátí brutálně zpátky na zem. A ještě ho kopne do hlavy. ()
Galerie (79)
Photo © Continental Film
Zajímavosti (27)
- Text na tričku "危険", ktoré má Michal Kubovčík počas celého filmu na sebe, je v japončine a v preklade znamená nebezpečenstvo. (Marian555)
- V scéne, kedy Adama Lamberta (Marek Majeský) navštívi v jeho kancelárii biskup, je najprv fľaša vodky takmer prázdna a notebook na stole sklopený. V ďalšej scéne je už ale fľaša poloprázdna a aj notebook na stole je otvorený. (diffside)
- „Keď mi Maroš Hečko doniesol svoju knihu, podľa ktorej chystali film o zákulisí prezidentských volieb, s ponúknutou rolou som nadšene súhlasil, pretože niečo také v slovenskom prostredí ešte nik nenakrútil," povedal Marek Majeský a ďalej dodal: „Chceli sme s cynizmom poukázať na to, ako naivne niekedy veríme ľuďom, nad ktorými by sme sa mali najskôr zamyslieť a zvážiť, či im dáme svoj hlas." (kacer4)
Reklama