Reklama

Reklama

Upstream Color

  • USA Upstream Colour (více)
Trailer 2

VOD (1)

Obsahy(1)

Kris (Amy Seimetz) čelí osudnému okamihu svojho života, keď ju bezvýznamný zlodej chytí a nadroguje neznámou látkou. Popri tom sa však v pozadí začína diať niečo väčšie. Nevedomky sa Kris stáva súčasťou životného cyklu organizmu, ktorý prestupuje mikroskopický svet, prechádza fázami červa, rastliny, živočícha a potom sa začína odznova. Na tejto ceste nájde spriaznenú dušu menom Jeff (Shane Carruth), ktorého tiež ovláda sila, väčšia, než je on sám. Obaja spoločne pátrajú po bezpečnom prístrešku ich tela i duše a popritom sa snažia poskladať chaotické úlomky ich rozbitých životov. Stane sa z ich vlastnej identity nakoniec iba ilúzia? (Incantator)

(více)

Videa (4)

Trailer 2

Recenze (110)

dr.horrible 

všechny recenze uživatele

Já, truchlivý Bůh... Žel Krishno, mňa to nezobralo. Vizuálna stránka zaujímavá, nápad tiež dobrý, ale prečo takto? Mám mať vážne výčitky, že mi pri filmoch záleží hlavne na dialógoch? Chápem Matrix pre bigotných, ale (sorry za OT, tá scéna bola zrejme myslená inak) je to ako zbierať kamienky na dne bazéna. Chcem povedať, aká je šanca že nájdete orchideu? ()

-bad-mad-wolf- 

všechny recenze uživatele

Film Upstream Color se tváří jako hyper-indie verze Terrence Malicka, jehož dílo připomenou (nejen) prosvětlené záběry, pohyby kamery, strohé dialogy, detaily lidských těl a nezbytná pouta s přírodou. Stejně jako u něj však i tady budou diváci narážet na neuchopitelnost díla, které navíc tolik nespoléhá na meditativní krásu světa vůkol a nepředpokládá spirituální výklad. Shane Carruth je ohromný filmový univerzál. Stejně jako u předchozího Vynálezu obsadil téměř všechny zásadní tvůrčí posty - film nejen napsal a zrežíroval, ale zahrál si rovněž jednu z hlavních rolí, postaral se o hudbu a cizí mu nebyla ani kamera či střižna. Co je ovšem na dané věci nejdůležitější: ve všech zmíněných ohledech má nesporný talent a jeho budoucí tvorba se logicky stává obrovským magnetem pro příznivce indie scény. Upstream Color vlastní příběh, který bude zdrojem mnohých debat a dohadů, za což se zasluhuje jeho velkorysá nejasnost. V úvodu sledujeme únos mladé ženy jménem Kris (Amy Seimetz), jež se nedobrovolně stává konzumentem jakýchsi červů. Následuje přeměna v návykem nahlodanou oběť, s níž má únosce záhadné záměry. Žena ovšem za pomoci jiného muže opět získává mentální svobodu - pokud se to tak dá říci - a vrací se zpět do běžného života, v němž poznává Jeffa (Shane Carruth), další oběť červích experimentů. Pokud se vám úvodní dějový nástřel zdá poněkud mimo mísu, raději se poohlédněte po něčem jiném. Zbytek filmu bude pro masové obecenstvo notně hardcore zážitkem - ať už je příběh čímkoliv, je za všech okolností krok před divákem. Spletitý labyrint významů sice permanentně zanechává stopu, nikdy ale nedovoluje zahlédnout byť jen zadní běhy finálního výkladu. Stejně jako se nedaří Kris rozmotat význam svého červího zážitku, i divákovi jako by mezi příběhem a jeho pointou pořád přebývala (nebo chyběla) jedna stránka. V žádném případě nemůžeme amerického tvůrce podezírat, že by na diváky vypustil absolutní nesmysl; jeho dílo významy, náznaky a souvislostmi v jednom kuse přetéká, avšak neustále je proplétá, matoucím způsobem mění směr a NĚCO si nechává pro sebe, aby se diváci v následné verbální přestřelce utloukli argumenty a bažili po druhém zhlédnutí filmu. Je pravda, že druhá projekce tu význam má - a záleží především na pozorovacích a myšlenkových schopnostech jedince, co všechno si ve filmu najde. Upstream Color může být pozoruhodný i jako zdánlivě nesourodý sled bezvýznamných scének a obrazů. Kamera s hudbou tu odvádí nadpozemsky nádhernou práci, díky čemuž je slast film sledovat. Dílo, jehož jednotlivé složky obstojí samy o sobě, má vždy velikou výhodu. Pozoruhodný je vedle formy rovněž obsah - tam, kde se jiné filmy pokoušejí o sofistikované dílčí postupy a vytvářejí nekonečná schémata detailu, si Upstream Color vystačí se samozřejmě podávanými náznaky a zvláštnostmi. Shane Carruth je člověk, který moc dobře ví, že u lektvaru je nejdůležitější jeho účinek, nikoliv počet přísad a způsob jejich získání. Člověk, který ví, že čistě subjektivní pocit má také své místo. I proto tenhle film několikrát dává příslib srozumitelnějšího vyjádření, aby vzápětí se zdviženým prstem řekl: „ještě ne". Říká to až do úplného konce. A je to tak dobře. (přepis vlastní recenze pro Filmserver) /// Poznámka pro všechny, co se tu bez rozmyslu rozhodli urážet všechny kolem: Pořád lepší býti "podivínem" nebo "magorem", nežli omezencem, který v rámci vlastní malosti opovrhuje vším odlišným a na základě jednoho nevinnýho filmu selektuje, co normální je a co není. Čím jsou místní názory tak nebezpečný? Kam se ztratila ta kouzelná formulka "je to jen film"? Kam se ztratila sociální inteligence filmovýho diváka? Budeme v budoucnu soudit souseda podle barvy domu? () (méně) (více)

Reklama

evulienka3 

všechny recenze uživatele

Skutočne neobvyklé a zvláštne filmové dielo. Priznám sa, že po jeho dopozeraní som o ňom ešte musela dlho premýšľať a následne si ho pozrieť ešte raz. Po druhom pozretí mi to však všetko začalo docvakávať a dávať nejaký zmysel. Rozhodne však nemôžem tvrdiť, že som to úplne pochopila. Myslím, že takéto tvrdenie v prípade tohoto filmu ani neexistuje. Prirovnala by som ho ku kubizmu využitom vo filmovom umení (pretože tento film je rozhodne umením). Nezobrazuje danú tému z jedného uhla pohľadu, ale z viacerých uhlov súčastne. Vo výsledku to potom môže vyzerať ako chaotická prestrihaná zlátanina, ktorá nedáva veľa zmyslu. Samotná forma tu jednoducho nie je cieľom, ale prostriedkom. Prostriedkom vyjadrenia vnútorného stavu postáv, ktoré majú za sebou traumatický zážitok a ich životy sú zlomené na kúsky. Dezorientácia, chaos, beznádej, tápanie a vo vzduchu visiaci pocit neznámej spoločnej skúsenosti a hľadanie....a úlomky....a obraz...a hudba...a svetlo....a zvuk...a...A ja rozhodne netvrdím, že je to typ filmu aký by som chcela pozerať deň čo deň, lenže práve aj v tejto jedinečnosti a spočíva jeho kúzlo ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Hm, tak já se těšil na nějaký mindfuck ve stylu Davida Lynche a výsledek je takový, jako kdyby Malickovi hráblo a natočil film s žánrem, který je pro něj úplně netypický. Bohužel, mě Malick nikdy nesedl a tak mi nesedl ani tenhle pokus o něj. Možná byl i o chlup horší, než Malick, ten má ve svých filmech lepší kameru, tady mě nezaujala. Každopádně, co se příběhu týče, nějaký děj tam podle mě byl, já to tady zkusím vypsat - JAK JSEM FILM POCHOPIL JÁ - Takže na začátku tu máme dva lidi, co berou červy z nějakých kytek a louhováním z nich dělají "čaje". Potom děj ukáže ženu jménem Kris, kterou kdosi unese (podle obsahu to je Zloděj - jelikož není ve filmu zmíněno jeho jméno, budu mu tak říkat), dá jí toho červa do těla, a díky tomu je myšlenkami propojená s nějakým čuníkem. Později potká nějakého Jeffa, který trpí tím samým problémem, a většina filmu se vlastně věnuje romantickému vztahu mezi nimi (která je natočená ve stylu Malicka), a jak to tak vypadá, oba jsou taky dost propojení, takže je tady možnost, že oni získali schopnost, díky které se můžou napojit na kohokoli na světě, to tam ale není nikde řečené. později si nějak zjistí, kde má farmu ten Zloděj, který "nakazil" i toho Jeffa, dokonce najdou i nějaké záznamy o jiných nakažených, každému pošlou nějakou knihu jménem Walden, která asi tyhle nakažené spojuje dohroamdy, všichni pak jedou na tu farmu, tam najdou Zloděje, zastřelí ho a farmu převezmou do vlastních rukou, kde se láskyplně starají o ty čuníky. Mezitím tam ještě zajdou ti dva na začátku, seberou z orchideií (na kterých ti červy žijou), pár těch červů a asi budou nový nakažení nebo snad vyvolení? Každopádně ten Zloděj je kdosi nadpřirozený, , který si podle všeho chtěl vytvořit svoje další nástupce (ti dva ze začátku v tom nejspíš jsou taky), avšak chováním k čuníkům, se kterými byli propojení, si od svých nástupců vysloužil to, že ho zabili a převzali to po něm. KONEC MÉHO VYSVĚTLENÍ On ten děj možná bude i trochu jinak, ale jak tu ti, co dávají 5* a 4*, nejspíš na to bude potřeba ještě opětovné zhlédnutí, abych pochopil všechno a všechno mi do sebe zapadlo. Proti tomu nic nemám, Inland Empire se taky nedá pochopit úplně celé hned na první zhlédnutí a přitom je to jeden z mých nejoblíbenějších filmů vůbec. Každopádně Upstream Color mě svým (až malickovským) stylem prostě nezaujalo, dost jsem se u toho nudil a znovu se na to dívat nebudu, jelikož mě to ani nijak neoslovilo. Herecké výkony to naví má takové nijaké, protože se tu jenom odříkávají texty a do kamery se skoro ani nemluví. Btw, pan režisér, Shane Carruth, by asi mohl ubrat, jako aby byl režisér, scénárista, kameraman (!), jeden z hlavních herců a dokonce skladatelem hudby svého filmu, tak narcistický není ani Jodorowsky (i když... když ve svých filmech hraje nějaké mesiáše...). Prostě tohle už zastává moc funkcí. 2* ()

FlyBoy 

všechny recenze uživatele

[SFF 2013, Sydney] Máme tu biológiu a jej interakcie, život a jeho deformácie a napokon, "Upstream Color" a jeho interpretácie...s ktorými by som sa až tak horúčkovito nezaťažoval a radšej ich nechal (za pomoci opakovaných pozretí) vymodelovať samé. Máme tu tiež fragmentárny stream of (un)consciousness naratív perfektne popudzujúci mozgové závity - dovedený do návykového extrému, k tomu odpovedajúcu, inštinktívnu strihovú montáž pravidelne trhajúcu kauzálny reťazec prebiehajúcich udalostí - podporenú jasnou definíciou tvorcovských zámerov a ukážkové "druhoplánové" narábanie s hĺbkou ostrosti, sýtosťou farieb i detailom ako takým. Carruthova senzuálna skúška odvahy…rozpínajúca sa do koláže vnútorných pochodov v ktorých sa navzájom potľačujú príznaky nevedomého sebaodcudzenia, eskalujúcej paranoie a duševnej očisty. Veru, amen tma a hurá na "Primer". ()

Galerie (34)

Zajímavosti (3)

  • Rozpočet se včetně distribuce, o kterou se autor postaral sám, odhaduje na 50 000 amerických dolarů. (Hawaj)
  • Snímek s obřím tvorem na skládce, který Kris (Amy Seimetz) v práci stříhá, je ve skutečnosti testovací počítačovou animací pro Carruthovo dlouho připravované a nerealizované sci-fi drama A Topiary. (Brousitch)
  • Film byl natočen na foťák Lumix GH2 ve formátu micro 4/3. (Hawaj)

Související novinky

Nej filmy roku 2013 dle ČSFD.cz

Nej filmy roku 2013 dle ČSFD.cz

29.12.2013

Seznam nejlepších filmů roku 2013 dle ČSFD.cz si můžete nechat zobrazit ve specifičtějším výběru Žebříčků, a to i zvlášť pro jednotlivé žánry. V celkovém žebříčku divácké líbivosti vedou s úžasnými… (více)

Reklama

Reklama