Režie:
James MangoldKamera:
Phedon PapamichaelHrají:
Matt Damon, Christian Bale, Jon Bernthal, Caitríona Balfe, Tracy Letts, Josh Lucas, Noah Jupe, Remo Girone, Ray McKinnon, JJ Feild, Corrado Invernizzi (více)VOD (5)
Obsahy(2)
V roce 1959 je Carroll Shelby (Matt Damon) na absolutním vrcholu, vyhrál nejtěžší motoristický závod na světě 24 hodin Le Mans. Po největší triumfu tohoto neohroženého Texasana přijde drtivá rána – lékaři odhalená srdeční vada mu znemožní pokračovat v závodění. Shelby tak začíná novou kariéru jako velmi vynalézavý konstruktér. Spolupracuje s týmem, do nějž patří i vynikající zkušební jezdec a britský šampión Ken Miles (Christian Bale). Miles je nejen špičkovým závodníkem oddaným své rodině, ale je také nesnesitelně arogantní a naprosto neschopný jakéhokoliv kompromisu. A právě tento tým automobilových šílenců si najme Henry Ford II, aby pro jeho automobilku navrhli a postavili dokonalé závodní auto. Ford se totiž rozhodně, že se pomstí Enzo Ferrarimu, za to, že nakonec odmítl domlouvané spojení své automobilky s Ford Motor Company. Vozy stáje Ferrari vítězí na okruhu v Le Mans nepřetržitě od roku 1960 až do roku 1965. Shelby, Miles a jejich malý tým jsou odhodláni tomu učinit s pomocí vozu Ford GT40 rázný konec. Proti nim stojí neporazitelné Ferrari, fyzikální zákony i jejich vlastní osobní démoni. Navzdory překážkám a omezením, které jim do cesty hází i samotný Ford, musí vyvinout revoluční vozidlo, které převálcuje každého konkurenta. Jejich úsilí si ale vybírá nemalou daň – těmto odvážným mužům to ale za vítězství stojí. (Cinemart)
(více)Videa (21)
Recenze (1 060)
Na zadek nepadám, to zaprvé. Nemám rád klasické životopisy, většinou jsou srozumitelným kusem pro všechny, jenže stejně často i strojeným a nudným zklamáním, to zadruhé. Auta mám rád pouze tehdy, když mě někam spolehlivě dopraví, to zatřetí. Dva automobiloví snílci Carroll Shelby a Ken Miles spojí síly a pokusí se za tým (s bolavým egem) Ford sestavit závodní auto, které porazí na nejtěžším motoristickém závodě dosud vládnoucí Ferrari. Pochopitelně budou muset překonat nespočet překážek, včetně několika klacků, které jim pod nohy nahážou kravaťáci z vedení masově vyrábějící automobilky. Tak jako v případě vytrvalostního závodu, musejí zatnout zuby i v cestě za společným snem. Shelby (Matt Damon) už závod před lety vyhrál, zopakovat úspěch mu překazily zdravotní trable. Vsadí tak na horkokrevného potížistu Kena (Christian Bale), závodní eso, které ovšem nezapadá do marketingových plánů amerického giganta, který chce u veřejnosti zlepšit svou image. V tom tkví zásadní konflikt filmu. Jiných vzrušení (vyjma těch na trati) se nedočkáme. Tím chci připomenout, že třeba výbuch ustarané manželky při cestě z nákupu nefunguje. Stejně jako fatální závěrečný výbuch. Tehdy mi chybělo to hlavní: emoce. Mezi postavami, na trati, v dílně. Já je necítil. Scénář není nijak zajímavý, už vůbec ne objevný, plynule střídá drama s komediálními chvílemi (funkční rvačka na trávníku), údernější momenty chybí, stejně jako silnější charaktery. Bohužel. Je mi jasné, že mi to někdo omlátí o hlavu; komornější pojetí vtáhne do atmosféry dobového závodění, kamera a zvukové efekty jsou skvostné, ale v kolonce chlapská story mám jiné favority. Pěsti jsem prostě nezatínal, kapesník zůstal tam, kam patří. Naopak herci pod taktovkou Jamese Mangolda umí, a to opakovaně, i když jeho tvorbu zrovna nehltám. Drzá neřízená střela Bale se po obtloustlém Dicku Cheneym během pár měsíců proměnil ve vyhublého pilota, to klobouk dolů. Hraje skvěle a soustředěně (oscarová nominace z toho asi bude), charakterově vstřícnější Damon to měl směrem k divákovi přeci jenom těžší (oscarová nominace z toho nebude). Výsledek je za mě velmi solidním nadprůměrem, ale těch 93%? Vůbec. ()
Rozmáchlejší, vrstevnatější a hravější jízda než o něco starší Rush, který byl mimochodem mnohem soustředěnější a koherentnější, než tahle závoďácká polo komedie - polo drama story. Herecky je to podobně silné jako starší sourozenec, dokonce bych řekl, že Damon má jednu ze svých životních rolí, ale přece jen je to místy ne tak úderné a vyprecizované jako masterpiece Rona Howarda. Mangold prohrává v cílovce ačkoliv závodí tak trochu v jiné kategorii. Pojítko zůstává primárně vůně benzínu. ()
Nádhernej chlapskej příběh Kena Milese a Carrolla Shelbyho plný scén, na které asi nikdy nezapomenu. Navíc příběh z automobilového světa, který je tak krásný, ale zároveň tragický, až se divím, že nebyl zfilmovaný dřív. Po dlouhé době jsem měl opět pocit, že koukám na něco vysloveně jedinečného. Matt Damon a Christian Bale tu zahráli opravdu skvostně. Chris možná ještě o stupeň líp, protože jeho excentrik Ken vysloveně bavil svojí složitou osobností od začátku do konce. A když šlo tvrdý na tvrdý, tak jsem vůbec netušil, jak se zachová. A to je vlastně kouzlo celého toho příběhu. Pokud jste neznalí detailů, budete si jej užívat. Pokud jste znalí detailů, tak si tento film doslova musíte užívat. Záběry na krásná auta s nadčasovým designem, do puntíku přesné scény s Henry Fordem II. nebo Enzem Ferarrim, které jsou pro tento film stejně osudové, jako byly osudové v době, kdy se opravdu staly a celá řada odkazů na tehdejší automobilový průmysl (pásovou výrobou Forda počínaje a záběry z firmy Ferrari v Modeně konče) jsou hlavními, ale ne předními důvody k tomu, abyste se tu nadchli pro pěti hvězdičkovou dardu. Tohle je prostě film, který jednou bude zapsán do pamětí kinematografie právě proto, jaký je. A navíc představuje krásně zfilmované opravdové chlapské přátelství, které nemá hranic a bude v tomto případě žít věčně. ()
Mangold, jako vždy, jede cestou nejmenšího odporu. Benzínem nasáklá bromance tak upřednostňuje klíšé a jednoduché zkratky před nějakou komplexností. Občas je Mangoldovo rutinérství až úsměvné (způsob, jakým si pomáhá tvorbou odporného fordího záporáka, béčková karikatura jezdce Ferrari), občas lehce iritující (fakt budou režiséři do nekonečna dávat Bernthalovi jen role, které uhraje v komatu?), povětšinou ale prostě přímočaře zábavné. Závodní sekvence jsou nasnímané s jistotou a plynem na podlaze, Bale a Damon si vyměňují elektrické pecky a první jmenovaný dokáže výrazem za volantem vykouzlit víc intenzity než efektní salta závodních aut u krajnice venkovské silnice v Le Mans. Tenhle film je chválou poctivých chlapů z garáže, kteří srdcem a citlivou prdelí čelí demenci kravaťáků. Nelze to nemít rád, podobně jako Rivaly. Zároveň se ale nelze zbavit pocitu, že nejlepší story v dějinách motorsportu má pod kapotou víc koní, než kolik dokázal Mangold využít. On je prostě taková spolehlivá fordí dodávka se stabilním bublajícím dieselem. Žádnej vášnivej dvanáctiválec. ()
Koho by napadlo, že film z prostředí automobilových závodů mě bude bavit? Skutečně ale tomu tak bylo. Skvěle a svižně natočené, tak, že těch 152 minut uteče jako voda a vy si skoro říkáte - to už je konec? Automobilové závody byly natočeny tak věrohodně, že jsem měla pocit, že se dívám na skutečný závod. Skvěle obsazené hlavní postavy, na duo Matt Damon a Christian Bale byla radost pohledět. ()
Galerie (59)
Zajímavosti (51)
- Postava managera Lea Beebeho (Josh Lucas) byla scenáristy vykreslena dosti nelichotivě. Beebe nikdy neměl osobní spory s Milesem (Christian Bale). Trval sice na tom, že bude pořízena fotografie všech tří aut na cílové rovince v závodě Le Mans roku 1966, nikdy ale Milesovi nebránil v tom, aby usedl do kokpitu GT40. Ken Miles na Le Mans v tomto voze startoval již v roce 1965, ale kvůli selhání techniky závod nedokončil. Beebe tehdy podpořil tým slovy: „Tohle je meeting vítězů. Příští rok se sem vrátíme a vyhrajeme a měli bychom na tom začít dělat teď hned.“ Jeho manažerské schopnosti byly klíčové pro hladký průběh vývoje vozů GT40 Mk.II a III., které v následující sezóně triumfovaly. (l3ricktop)
- Natáčení neméně slavného vytrvalostního závodu 24 hodin v Daytoně probíhalo na kalifornské Auto Club Speedway, která v roce 1966 ještě neexistovala. Také je ve filmu vidět, že na rok 1966 používá „filmová Daytona“ moderní ochrannou SAFER bariéru v modré barvě a moderní boxovou uličku. (Mannoroth81)
- Matt Damon (Carroll Shelby) a Christian Bale (Ken Miles) se v rozhovoru shodli, že nejzábavnější scénou, kterou točili, byla jejich „holčičí“ rvačka v parku. Protože oba mají zkušenosti s choreografickými bojovými scénami, zde si mohli na plno užít improvizaci, aniž by se při tom museli tvářit vražedně. (Kinofil)
Reklama