Reklama

Reklama

Le Mans '66

  • USA Ford v Ferrari (více)
Trailer 4
Drama / Životopisný / Sportovní / Akční
USA / Francie, 2019, 152 min

V roce 1959 je Carroll Shelby (Matt Damon) na absolutním vrcholu, vyhrál nejtěžší motoristický závod na světě 24 hodin Le Mans. Po největší triumfu tohoto neohroženého Texasana přijde drtivá rána – lékaři odhalená srdeční vada mu znemožní pokračovat v závodění. Shelby tak začíná novou kariéru jako velmi vynalézavý konstruktér. Spolupracuje s týmem, do nějž patří i vynikající zkušební jezdec a britský šampión Ken Miles (Christian Bale). Miles je nejen špičkovým závodníkem oddaným své rodině, ale je také nesnesitelně arogantní a naprosto neschopný jakéhokoliv kompromisu. A právě tento tým automobilových šílenců si najme Henry Ford II, aby pro jeho automobilku navrhli a postavili dokonalé závodní auto. Ford se totiž rozhodně, že se pomstí Enzo Ferrarimu, za to, že nakonec odmítl domlouvané spojení své automobilky s Ford Motor Company. Vozy stáje Ferrari vítězí na okruhu v Le Mans nepřetržitě od roku 1960 až do roku 1965. Shelby, Miles a jejich malý tým jsou odhodláni tomu učinit s pomocí vozu Ford GT40 rázný konec. Proti nim stojí neporazitelné Ferrari, fyzikální zákony i jejich vlastní osobní démoni. Navzdory překážkám a omezením, které jim do cesty hází i samotný Ford, musí vyvinout revoluční vozidlo, které převálcuje každého konkurenta. Jejich úsilí si ale vybírá nemalou daň – těmto odvážným mužům to ale za vítězství stojí. (Cinemart)

(více)

Videa (21)

Trailer 4

Recenze (1 060)

Rimsy 

všechny recenze uživatele

James Mangold zase dokázal své řemeslné kvality, ale přesto se vtírá pocit, jestli jeho příspěvek není trochu zaměnitelný. Podle očekávání tahle dvě a půl hodiny dlouhá jízda nohu z plynu moc nesundává a hlavně pasáže závodů jsou zpracované velmi kvalitně - jenže inovátorsky jen minimálně. Příběh namísto psychologie hlavních figur a jejich vzájemných soubojů (jak jsme se dočkali v Rivalech) stojí na konfliktu talentovaných jedinců s tupým korporátem a asi si dokážete představit, jak to vypadá - a přesne to se také děje. V tomhle soukolí hraje prim Christian Bale, jehož ostrovní přízvuk a lícní kosti si kradou film pro sebe. Oceňuji, že se Mangold podobně jako v Loganovi pokouší uchopit mainstreamové téma komornějším způsobem, leč ani tentokrát si mě úplně nezískal. Benzínem provoněný výlet do šedesátek tak pro mě představuje jen špičku hollywoodského řemesla, ale v hlavě se nijak hluboko neusadí. ()

verbal 

všechny recenze uživatele

Můj postoj k motorizovaným prostředkům individuální přepravy je veskrze praktický. Je to skvělá věc, aby se člověk vyhnul přepravě masové, tedy nemusel k pásu, na nákupy a výlety jezdit frustrující sockou, narvanou smradlavými a chrchlajícími bližními, ventilujícími si tam nahlas své mindráky, permanentní nasranost z životních mizérií, větry či akutní alkoholismus, potichu pak masturbační parafilie nebo kleptomanii. A přesně tady to končí. Jediné požadavky, které na vehikl mám, jsou, aby mě rychlostí nepřekračující 29,9 kilometrů v hodině nad povolený limit (mám svůj řidičák vcelku rád a do socky už zpět fuckt nikdy nechci) přepravilo z bodu A do bodu B, nechcíplo při tom, nefučelo na mě, nebolela mě po jízdě ani prdel, ani v zádech a aby tomu moc neškvrčely repráky při Born to raise hell od Motorů, ohuleném na maximum. Zásadně tedy pohrdám moderním pojetím automobilu jakožto prostředku pro prodlužování čuráků, vždyť stejného efektu, a daleko laciněji, lze bez problému dosáhnou koupí zaručeného emailového receptu „8 inches in 5 days“, za pouhých 50 dolarů odborně doporučujícím denně se za něj dvě hodiny tahat, pro demonstraci snobské pičidity podle vzoru - čím víc cigošovi projde elpíček, tím má na krku tlustší zlatý řetěz, nebo jako eliminátoru vrozených malformací, laloků a ovarových krků – je vědecky dokázáno, že některé mechanické hračky výrazně přispívají k sexuální vzrušivosti některých žen a jejich ochotě k následnému styku bez ohledu na vizáž milovníka, přičemž statisticky nejoslnivějších úspěchů údajně nedosahuje čtyřrychlostní big black dominátor (necelé 2000 Kč), nýbrž sedmirychlostní Bugatti Veyron 8.0, W16 (necelé půl miliardy). A pokud jen rádi jezdíte fuckt rychle, úplně stačí, a opět zcela zdarma, nasednout na současnou hlavní figurantku a v intimní chvíli jí pošeptat do ucha, že má skoro stejně dobré kozy jako vaše sekretářka. 3G akcelerační odstředivost zaručena, z nuly na stovce jste za sekundu, a navíc vám žádný urputně pomáhající a chránící orgán neprocvikne i očkovací průkaz. Vším tím grafomanským blábolením jsem chtěl v podstatě říct to, že tento film odsejpá, i když nejste zrovna frotér italských pastelových plecháren nebo úchylný kompulzivní leštil umaštěných nástrčkových klíčů. Pokud se totiž sem tam podaří dát dohromady kulantního režiséra, gramotného scénáristu, solidního dramaturga, opravdu skvěle předstírající kašpary (kupodivu tentokrát ani jindy ochrnutého Démona nevyjímaje) a trochu peněž od Toyoty, může z toho být kýčovitě chytlavá hn, hnn, hnnnnn telenovelka, zobrazující rádoby významný pseudookamžik historie výrobce hnusných aut a vynálezce nejodpornějších forem ždímání lidských zdrojů a nejkrystaličtějšícho zmrdství korporátního kapitalismu v dějinách. Telenovelka, kterou si asi Ford za rámeček zrovna nedá, protože paradoxně pravdivě ukazuje Jindřicha Druhého jako slizkého pokryteckého kokota a jeho top nenažera v naprosto reálných barvách etalonu bezskrupulózní podlé kundy. Prostě jedny z těch mála pohyblivých obrázků, jejichž dvou a půl hodinová stopáž uteče snad rychleji než olej z prasklého gufera u Mondea a u kterých s přiblblým úsměvem rádi přehlédnete všechny ty lacině prvoplánové panenky s porcelánovými hlavami, troubící jeleny i zubokazné a rektobolné načančávání fucktů. A po skončení máte neodolatelnou chuť nasoukat se s nejlepším kámošem do montérek od kolomazi, prohodit motor ze sekačky ve vaší spojlery vytuněné Fábii za nějaký ten vidlicový dvanáctiválec, co žere víc než kolesové rypadlo, a oroštovat to krutě přes 7000 otáček po Déjedniččce, načež se s velkou pompou zabít nárazem do stojícího kamionu v dnes snad již permanentním patentovaném špuntu ŘSD u Velkého Meziříčí. () (méně) (více)

Reklama

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Nádhernej chlapskej příběh Kena Milese a Carrolla Shelbyho plný scén, na které asi nikdy nezapomenu. Navíc příběh z automobilového světa, který je tak krásný, ale zároveň tragický, až se divím, že nebyl zfilmovaný dřív. Po dlouhé době jsem měl opět pocit, že koukám na něco vysloveně jedinečného. Matt Damon a Christian Bale tu zahráli opravdu skvostně. Chris možná ještě o stupeň líp, protože jeho excentrik Ken vysloveně bavil svojí složitou osobností od začátku do konce. A když šlo tvrdý na tvrdý, tak jsem vůbec netušil, jak se zachová. A to je vlastně kouzlo celého toho příběhu. Pokud jste neznalí detailů, budete si jej užívat. Pokud jste znalí detailů, tak si tento film doslova musíte užívat. Záběry na krásná auta s nadčasovým designem, do puntíku přesné scény s Henry Fordem II. nebo Enzem Ferarrim, které jsou pro tento film stejně osudové, jako byly osudové v době, kdy se opravdu staly a celá řada odkazů na tehdejší automobilový průmysl (pásovou výrobou Forda počínaje a záběry z firmy Ferrari v Modeně konče) jsou hlavními, ale ne předními důvody k tomu, abyste se tu nadchli pro pěti hvězdičkovou dardu. Tohle je prostě film, který jednou bude zapsán do pamětí kinematografie právě proto, jaký je. A navíc představuje krásně zfilmované opravdové chlapské přátelství, které nemá hranic a bude v tomto případě žít věčně. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Podívaná opojná jako rychlost závodního auta, perfektně natočená, s úžasným zvukem... Přesně kvůli takovým filmům, které mě na pár hodin přenesou "přímo tam", mám kino nejraději. O příběhu tohoto slavného závodu jsem vlastně skoro nic nevěděl a díky tomu mě nepřestával překvapovat od začátku až do samého konce, bavil mě rychlostí, nadhledem i pohodovou atmosférou a neustále jako by mi říkal: "To ještě nic není, počkej si na finále." Počkal jsem si a musím říct, že je to pro Le Mans '66 totéž, co je třeba pro Bohemian Rhapsody koncert Live Aid - obrovská podívaná, nadšená a strhující. Christian Bale je absolutní borec (uvědomil jsem si, že jsem ho naposledy viděl v roce 2012 v Temný rytíř povstal a že to je dost škoda) a s Mattem Damonem mu to jde jako onehdy třeba Robertu Redfordovi s Paulem Newmanem, režie Jamese Mangolda je precizní a myšlenka filmu krásná. Doufám teď, že o Kenu Milesovi existuje nějaká kniha. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Na zadek nepadám, to zaprvé. Nemám rád klasické životopisy, většinou jsou srozumitelným kusem pro všechny, jenže stejně často i strojeným a nudným zklamáním, to zadruhé. Auta mám rád pouze tehdy, když mě někam spolehlivě dopraví, to zatřetí. Dva automobiloví snílci Carroll Shelby a Ken Miles spojí síly a pokusí se za tým (s bolavým egem) Ford sestavit závodní auto, které porazí na nejtěžším motoristickém závodě dosud vládnoucí Ferrari. Pochopitelně budou muset překonat nespočet překážek, včetně několika klacků, které jim pod nohy nahážou kravaťáci z vedení masově vyrábějící automobilky. Tak jako v případě vytrvalostního závodu, musejí zatnout zuby i v cestě za společným snem. Shelby (Matt Damon) už závod před lety vyhrál, zopakovat úspěch mu překazily zdravotní trable. Vsadí tak na horkokrevného potížistu Kena (Christian Bale), závodní eso, které ovšem nezapadá do marketingových plánů amerického giganta, který chce u veřejnosti zlepšit svou image. V tom tkví zásadní konflikt filmu. Jiných vzrušení (vyjma těch na trati) se nedočkáme. Tím chci připomenout, že třeba výbuch ustarané manželky při cestě z nákupu nefunguje. Stejně jako fatální závěrečný výbuch. Tehdy mi chybělo to hlavní: emoce. Mezi postavami, na trati, v dílně. Já je necítil. Scénář není nijak zajímavý, už vůbec ne objevný, plynule střídá drama s komediálními chvílemi (funkční rvačka na trávníku), údernější momenty chybí, stejně jako silnější charaktery. Bohužel. Je mi jasné, že mi to někdo omlátí o hlavu; komornější pojetí vtáhne do atmosféry dobového závodění, kamera a zvukové efekty jsou skvostné, ale v kolonce chlapská story mám jiné favority. Pěsti jsem prostě nezatínal, kapesník zůstal tam, kam patří. Naopak herci pod taktovkou Jamese Mangolda umí, a to opakovaně, i když jeho tvorbu zrovna nehltám. Drzá neřízená střela Bale se po obtloustlém Dicku Cheneym během pár měsíců proměnil ve vyhublého pilota, to klobouk dolů. Hraje skvěle a soustředěně (oscarová nominace z toho asi bude), charakterově vstřícnější Damon to měl směrem k divákovi přeci jenom těžší (oscarová nominace z toho nebude). Výsledek je za mě velmi solidním nadprůměrem, ale těch 93%? Vůbec. ()

Galerie (59)

Zajímavosti (51)

  • Rodinné auto Milesových je Ford Country Squire z roku 1960. (J.F.B.)
  • Menšie cameo si vo filme zahral aj Josh Brolin, no jeho účinkovanie bolo nakoniec z filmu vystrihnuté. (MikaelSVK)

Související novinky

Mangold píše Star Wars i Swamp Thing

Mangold píše Star Wars i Swamp Thing

08.04.2023

Včera bylo během úvodního ceremoniálu Star Wars Celebration oznámeno, že režisér Logana či Ford vs. Ferrari James Mangold natočí vlastní Star Wars. Snímek s názvem Dawn of the Jedi bude vyprávět o… (více)

Závodní drama s Bradem Pittem kupuje Apple

Závodní drama s Bradem Pittem kupuje Apple

04.01.2022

O chystaný závodní film s Bradem Pittem (Tenkrát v Hollywoodu) v hlavní roli a Josephem Kosinskim (Top Gun: Maverick) za kamerou se v Hollywoodu svedla obří bitva, takřka všechna velká studia a… (více)

O závodní film s Bradem Pittem je velký zájem

O závodní film s Bradem Pittem je velký zájem

05.12.2021

Blíží se nám další velký závodní film a tentokrát si v něm hlavní roli zahraje Brad Pitt (Tenkrát v Hollywoodu). Jakmile se navíc slovo o projektu dostalo ven, strhla se o něj velká aukční bitva mezi… (více)

Hugh Jackman v biografii Ferrariho?

Hugh Jackman v biografii Ferrariho?

21.06.2020

Režisér Michael Mann (Nelítostný souboj) chystá biografii slavného zakladatele automobilky Ferrari Enza Ferrariho už dobré dvě dekády. Nyní se ale zdá, že by se konečně mohlo brzy začít točit. O… (více)

Reklama

Reklama