Režie:
J.J. AbramsKamera:
Dan MindelHudba:
John WilliamsHrají:
Daisy Ridley, Adam Driver, Oscar Isaac, John Boyega, Naomi Ackie, Carrie Fisher (a.z.), Lupita Nyong'o, Domhnall Gleeson, Richard E. Grant, Mark Hamill (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Lucasfilm a režisér J.J. Abrams znovu spojují síly, aby diváky vzali na epickou výpravu do předaleké galaxie ve filmu Star Wars: Vzestup Skywalkera. Ve strhujícím závěru stěžejní Ságy Skywalkerů se zrodí nové legendy a odehraje se konečný boj za svobodu galaxie. (Falcon)
Videa (22)
Recenze (1 430)
(Budou spoilery.) Sestra mi před mým odchodem do kina říkala, že mám zakázáno si na Štědrý den stěžovat na Star Wars, že mi potom stanovíme nějaký počet minut, kdy budu moct, a potom dost, abych nekazila vánoční atmosféru, a tak nás všechny šokovalo, když jsem po návratu z promítání blaženě oznámila, že se mi to docela líbilo a že žádná stěžovačka nebude. Samozřejmě je tam spousta prkotin, které pramení zejména z toho, že 1. Disney jsou dementi, co si nejsou schopni pohlídat koncepci a dramaturgii a takové ty věci, co mají filmaři dělat, a že 2. už na začátku udělali chybné rozhodnutí, že hlavními postavami nebude jenom Rey (a Kylo), ale že Finn a Poe jim mají být v úrovni důležitosti rovni, což vede ke spoustě rozmělňování vedlejšími linkami, které jsou vesměs uspěchané a o ničem, a hlavně kvůli tomu celý nosný příběh této trilogie, tzn. světlo vs. tma, Rey vs. Kylo, Jedi vs. Sith (a vzájemné splývání, muhahaha), působí taky plytce a uspěchaně a nedostatečně propracovaně, protože na něj prostě mezi všemi těmi blbostmi není pořádně čas. To, na co mi přijde, že si lidé nejvíc stěžují, a totiž problém "hlavního záporáka", mi nevadí, ale teď zpětně je mi opravdu líto, že se tam ti Knights of Ren jen tak mihli, aniž by kromě cool vizuálu měli šanci působit jako opravdová hrozba, a že s nimi třeba ani Rey nezměřila síly, vždyť už i jen ti Snokovi bezejmenní červení ninja bodyguardi dostali víc prostoru. Je to první film v celé trilogii, kde mi nevadila Daisy Ridley a kde jsem schopná akceptovat Rey jako postavu, jejíž osud mě zajímá a líbí se mi sledovat, co a jak se vyvrbí. (Adam Driver je přirozeně bůh, ovšem tato informace je axiomatická.) Další věc, na kterou všichni plivou, je to slavné "force healing", což je třeba jedna z těch věcí, které mi přijdou super. Když jej Rey použije poprvé, tak využívá svoje schopnosti k osobitému řešení vzniklého problému a bez jediného slůvka neobratného dialogového vysvětlování ukazuje, že se je schopná oprostit od chyb svých učitelů a předchozích generací a že není marné do ní vkládat tu všude omílanou naději. Když jej použije podruhé, tak opět názorně, ne dialogem, ukazuje svému protivníkovi Kylovi/Benovi, že mohou existovat cesty, kterých si ve svém černobílém vidění světa nemusel všimnout, a že můžou v klidu "let the past die" a dělat si doslova, co chtějí, protože už je nikdo neovládá a oni jsou sami svými pány. A když ho potřetí použije už Ben, tak tím ukazuje, že se něčemu naučil, že něco pochopil, že přijal zodpovědnost za své minulé činy a že je ochoten obětovat cokoliv, aby je pomohl alespoň symbolicky odčinit. Osobně musím říct, že takový level vypravěčské komunikace bych v popkornovém stroji na miliardy vůbec nečekala, a že právě přesně tyhle tři momenty (a pár dalších, ale asi je celkem zbytečné je tady popisovat) zaručují, že filmu takzvaně odpustím vše ostatní, a odcházím prostě s tím blaženým úsměvem. ()
Pravděpodobně nejhorší zakončení jakékoliv velké filmové trilogie v historii. Zbytečnost si podává ruku se zoufalostí a bude lepší na tento skrz na skrz vykalkulovaný průšvih bez duše zapomenout a nikdy více se k němu nevracel. Ukázkou toho jak vypadá to když od začátku nemáte jasný plán ani koncept je Císařův návrat. 30% s klidným svědomím. PS: Sledovat další souboj, ve kterém se Kylo zbytečně šermuje s Rey už bych nedal. Ukazuje to jen to jak byla tahle trilogie od začátku zbytečná a nevěrohodná. ()
V IMAXu to byla pecka. Vesmírní spektákl roku, s našlapaným tempem, užasnými (digi)lokacemi, delikátně rozlítanou kamerou a nostalgií, podpořenou nečekanými výstupy starých postav. U závěrečné konfrontace jsem cítili sílu takřka jako u finálního vzepření se Sauronovi. A konečně se mi zalíbila Daisy Ridley. Odhalování nových identit staronových postav mi moc smysl nedávalo, ale jelikož se nepamatuji co se přesně událo v předešlé epizodě, bylo mi to jedno (tuto trilogii nepovažuji za součást milovaných STAR WARS, je to pouze komerční parazitace). Druhá projekce na výrazně menším plátně, kde už nešlo nevnímat (ne)poctivost práce s divákem ve vyprávění smysluplného příběhu, mi ale dojem z filmu devalvovala. Je to jenom efektní horská jízda na jedno použití, lákadlo do nové SW sekce Disneylandu. ()
Už zase budu v menšině, ale hlásím ohromnou spokojenost. První půlka Vzestupu Skywalkera je nabušená blockbusterová jízda, u níž mě trápilo hlavně to, že moc nezvládá ždímat emoce. Abrams jako by potřeboval hlavně atrakce do trailerů a chtěl předvést, že pořád umí dynamickou akci jako málokdo jiný. V klíčové chvíli se však ukáže, že všechno to létání, utíkání a střílení byla jen předehra k osudovému dramatu, které naplno využívá Daisy Ridley i (znovu luxusního) Adama Drivera. Druhou půlku filmu jsem tak jen vykuleně civěl na plátno a střídavě se radoval z fandovských pomrknutí a obdivoval Abramsův tah na branku, jenž samozřejmě ohýbá celou trilogii zpátky k sedmičce. Ano, v jádru to je opačný extrém než Poslední z Jediů a těžkotonážní hra na jistotu, která místo důkladných vysvětlovaček raději šlape na plyn. Právě díky tomu ale jde o tak famózní zážitek, který jsem v módu dvanáctiletého kluka hltal plnými doušky. Tahle má vypadat úderná pohádka z 21. století! (9/10) ()
Není to vlastně o moc horší, než dva předchozí filmy. Jen se tu o to více projevuje efekt příběhů, kde se používají kouzla. Tato kouzla mají totiž tu vlastnost, že v průběhu jednotlivých dílů neustále gradují a na konci jsou už tak mocná, že to nabourává celou logiku příběhu a nic pak už nedává smysl. Stát se totiž může úplně cokoliv a kdykoliv a jde jen o to, jakou blbost si autoři zrovna vymyslí, co se jim zrovna hodí nebo nehodí. A já jsem pak otupělý a je mi všechno jedno. Jinak je to koukatelná podívaná, která není vyloženě supertrapná. Jen je to takové školácké, prvoplánové a někdy hloupé (příklad: fanouškům se nelíbila Číňanka, tak ji dáme nějakou strašně trapnou větu, aby jsme si mohli oddychnout, že s partou nejede). Carrie Fischer se moc nepovedla. Nevím, jestli nějak vložili už natočený materiál do jiného obrazu nebo použili digitální tváře, ale výsledkem jsou akorát neskutečně prkenné scény, ve kterých stojí, jen kouká a pak řekne nějakou větu, kterou by mohla říct úplně na cokoliv. Závěr je hrozně happy, ale možná dobře, že se na poslední chvíli neoživil třeba Darth Vader, ani bych se tomu už nedivil. Jinak je nová trilogie taková, jakou jsem celkem čekal; zbytečná a zábavná. Ale ani u jednoho to není úplně stoprocentní :-) ()
Galerie (125)
Photo © Walt Disney Studios Motion Pictures
Zajímavosti (60)
- Postavu Nambi Ghima si zahrál Kiran Shah, ale namluvila ji Debra Wilson, která se již objevila jako Cere Junda ve videohře „Star Wars Jedi: Fallen Order“. (Mikahu)
- Většina Reiných (Daisy Ridley) nových schopností pochází z vědění zaznamenaných ve starých textech Jediů, které zachránila na planetě Ahch-To. (LostRyba)
- Trosky druhé Hvězdy smrti se objevily už ve výtvarných návrzích k filmu Star Wars: Epizoda VII – Síla se probouzí (2015), vytvořených na základě nápadů George Lucase. V těchto návrzích však byly trosky kompletně potopené hluboko pod vodou. (TwoFace)
Reklama