Obsahy(1)
Pasoliniho Zuřivost, jak napovídá jeho podtitul, je hypotézou rekonstrukce a zároveň nečekaným zjevením, návratem ztraceného básnického hlasu. Film je výsledkem dlouhé badatelské práce a filologického výzkumu Giuseppe Bertolucciho (mladšího bratra Bernarda) pod záštitou Cineteca di Bologna a Istituto Luce. Hypotéza rekonstrukce navrací Pasoliniho dílu jeho původní úplnost, s neznámým šestnáctiminutovým materiálem, který je cenným doplněním a vhledem do ducha doby. Příběh začíná v roce 1963, kdy producent Gastone Ferranti nabídl Pasolinimi, aby natočil film Zuřivost. Byla to filmová laboratoř, filmová esej, montáž obrazů, které vytvářely poetickou a politickou výpověď o současném světě. Pasolini pracoval s filmovými časopisy z populární série „Mondo libero“, kterou produkoval Ferranti, a rozhodl se využít těchto vizuálních stop zpráv a minulých událostí, dát je do kontrastu s uměleckými obrazy a podřídit je lyrickému textu chvějícímu se občanským rozhořčením (recitující hlasy patří Giorgiu Bassanimu a Renatu Guttusovi) – a vytvořit tak nový filmový žánr. Šlo o silný intelektuální experiment, jenž byl náhle zmařen: producent se rozhodl film předělat a rozdělit ho na dvě části. Tu druhou část svěřil Giovannimu Guareschimu podle schématu viděno z levé perspektivy – viděno z pravé perspektivy. Pasolini reagoval podrážděně a vzdal se části svého původního filmu, aby uvolnil místo Guareschiho epizodě. Vzniká tak rozkol mezi básnickým textem, který je delší a jinak strukturovaný, a filmem, který byl dosud promítán, i když jen velmi zřídka, a vlastně byl ihned po svém uvedení stažen. Původní část filmu, které se Pasolini musel vzdát, byla věrně zrekonstruována podle textu scénáře a nalezených příslušných obrazů ve sbírce „Mondo libero“. Rekonstrukce přináší šestnáct minut nových záběrů projevujících nezvratné společenské a kulturní proměny, jíž byl Pasolini nejmučivějším svědkem. (NFA)
(více)Hrají
![Pier Paolo Pasolini](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w88h116crop/files/images/creator/photos/000/269/269698_de842e.jpg)
Pier Paolo Pasolini
Itálie
Nejlepší filmy:
Oidipus král (1967)
Dekameron (1971)
Vymahač (1968)
![Fidel Castro](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w88h116crop/files/images/creator/photos/158/156/158156504_fcde2f.jpg)
Fidel Castro
Kuba
Nejlepší filmy:
Papá Hemingway: Pravdivý příběh (2015) - a.z.
Eichmann show (2015) (TV film) - a.z.
Giovanni Guareschi
Itálie
![Sophia Loren](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w88h116crop/files/images/creator/photos/164/384/164384742_acfaf9.png)
Sophia Loren
Itálie
Nejlepší filmy:
Zvláštní den (1977)
Horalka (1960)
Včera, dnes a zítra (1963)
![Marilyn Monroe](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w88h116crop/files/images/creator/photos/164/220/164220344_f1ff53.jpg)
Marilyn Monroe
USA
Nejlepší filmy:
Někdo to rád horké (1959)
Vše o Evě (1950)
Asfaltová džungle (1950)
![královna Alžběta II.](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w88h116crop/files/images/creator/photos/157/901/157901400_5037f9.jpg)
královna Alžběta II.
Velká Británie
Nejlepší filmy:
Braindead - Živí mrtví (1992) - a.z.
Velký šéf (1969)
Soukromá slavnost (1984)
![Jurij Alexejevič Gagarin](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w88h116crop/files/images/creator/photos/157/901/157901486_1cf647.jpg)
Jurij Alexejevič Gagarin
Sovětský svaz
Nejlepší filmy:
Správná posádka (1983)
Gagarin: První ve vesmíru (2013) - a.z.