Reklama

Reklama

Případy 1. oddělení - Série 3

(série)
Česko, 2022, 13 h 14 min (Minutáž: 53–70 min)

Hrají:

Ondřej Vetchý, Juraj Loj, Filip Blažek, Petr Stach, Barbora Bočková, Miroslav Vladyka, Miroslav Hanuš, Ondřej Malý, Sabina Remundová, Lucie Štěpánková (více)
(další profese)

Epizody(13)

Obsahy(1)

Základní tým 1. oddělení se znovu pouští do práce. Všichni jsou o šest let starší. A v jejich oboru se mnohé proměnilo. Pachatelé jsou sebevědomější, odolnější. Moderní technologie proměňují chování společnosti. Facebook, WhatsApp, Instagram, YouTube, nástup internetové kriminality… Policie je teď spíše jako firma. Manažerský titul MBA je víc než kriminalistická praxe. Porady po Skypu, elektronické knihy jízd, excelové tabulky na vše. Staré se potkává s novým. I ke známým vyšetřovatelům se připojují nové postavy, jejich charaktery se vyvíjejí, vznikají nové vztahy a animozity. (Česká televize)

(více)

Recenze (55)

agentmiky 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Tak trilogie je již definitivně uzavřena. Taková škoda...Podle mě se žádný jiný projekt od České televize nemůže chlubit lepšími čísly sledovanosti a hlavně oblíbenosti. Za těch 8 let totiž všichni zúčastnění přirostli nám mnohým divákům k srdci.  Ohledně třetí série jsem slyšel mírnější kritiku na nové členy týmu (Juraj Loj a Barbora Bočková). Ale víte vy co? Tu novou krev potřeboval seriál jako sůl (s přihlédnutím k tomu, že se během jednotlivých vyšetřování začal klást daleko větší důraz na používání modernějších technologií). Jinak všechny epizody zase nadprůměrné, některé přímo lahůdkové (Taxivrah a Tramvaj asi vede, ale i závěrečné epizody nabraly slušné grády). Seriál vyzdvihl do těch nejvyšší pater i příchod postavy Drábové do ředitelského čela Prvního oddělení. Ta tam dokázala v druhé polovině slušně rozčeřit vody na všech frontách! Potěšila i menší účast Polívky na pár případech a skvělé cameo v jednom díle (takový menší crossover :D). Plus mě potěšil fakt, že se třetí série daleko více zaměřuje na ústřední postavy a dramatické linky mezi nimi. Tak propracovaný a realisticky podaný krimi seriál tady asi dlouho nebude. Tak uvidíme, co přinesou další projekty Mareše. On je totiž garancí té nejvyšší kvality. Za mě dávám 9/10 P.S. Korejs a jeho cesta k vykoupení překvapily. Zejména tím šokujícím koncem ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Bývalý kriminalista a ředitel oddělení vražd Josef Mareš své četné zkušenosti využil i jako konzultant i scenárista. Právě Mareš tak stojí za seriálem Případy 1. oddělení i spin-offu s názvem Devadesátky. V těchto seriálech Mareš čerpal ze svých dlouholetých zkušeností a i když se na českých televizních kanálech za poslední roky roztrhl se seriálovými kriminálkami pytel, i díky autentickému přístupu, schopnému tvůrčímu uchopení i silným hereckým výkonům zvládali Případy 1. oddělení na trhu českých kriminálek vyčnívat. Každá cesta má ovšem jednou konec. 3. série Případů 1. oddělení tak funguje jako vyvrcholení příběhů Tomáše Kozáka, Martina Pražáka, Petra Anděla či Josefa Korejse, kdy i tentokrát není důležitou součástí příběhu pouze vyšetřování různých případů, ale též to, co se děje za oponou vyšetřování a jak to celé zvládá ovlivňovat vztahy na pracovišti.  Od 2. série již uběhlo pár let, kdy se mění i stav na policejním oddělení. Nutné je rázem brát důraz i na vztah s veřejností, politická korektnost drží jisté policisty krapet na uzdě, přichází mladé posily, kterým jistí ostřílení veteráni nemohou přijít na jméno a dochází i k modernizaci, která je pro staré vlky krapet nepřekousnutelná. V rámci 13. epizod 3. série se tak nejen vyšetřuje několik různých případů, ale především v zákulisí graduje příběh, po jehož závěru nemusí zůstat kámen na kameni.  Za režií 3. série stojí Peter Bebjak a Michal Blaško, kdy má Bebjak již zkušenosti nejen s Případy 1. oddělení, ale i s kompletními Devadesátkami, Michal Blaško poté střídá Dana Wlodarczyka, který s Bebjakem střídal v práci na předchozích dvou sériích. Bebjak i Blaško poté odvádí nadstandartní řemeslnou práci, kdy síla 3. série Případů 1. oddělení i tentokrát lpí ve snaze o maximální autentické pojetí, které v jistých momentech působí až dokumentárně.  Síla scénáře, kterému i tentokrát s Marešem pomáhal Jan Malinda, tkví nejen v autentických zkušenostech, ale také vtahujících dialozích, kterým někdy nechybí černý humor, někdy zase trefné hlášky, které vyvolají úsměch od ucha k uchu a někdy k vyhroceným konfrontacím, především v těch momentech, kdy se napětí v druhé polovině seriálu ohledně změn v policejním systému stupňuje a stupňuje. Dle očekávání poté platí, že jistý kriminální případ je zajímavější, jistý zase o krapet méně, v průběhu 3. série si ovšem Případy pořád zvládají udržet vysoce nastavenou laťku, kombinovat mrazivou atmosféru s humornými odskoky a především skutečně představit poctivou policejní práci. Mareš přitom nutně nemaže med na pusu předobrazům sebe ani svých kolegů, u 3. série ostatně není možné oprostit se od kritiky vůči vývoji fungování policie, především vůči osobě jménem Radka Drexlerová.  S odstupem nejvíce vtahující záležitostí je dvojdíl Taxivrah a Tramvaj, nejsilnější emoce poté probíhají ve dvou závěrečných epizodách. Ondřej Vetchý či Filip Blažek dávají do rolí Tomáše Kozáka a Martina Pražáka všechno, nejvíce je ovšem radost sledovat Miroslava Hanuše, který si svého Korejse vychutnává. Sám Hanuš prohlásil, že scenáristé udělali z Korejse zápornou postavu omylem, v této epizodě se poté Korejs nachází v krapet jiném postavení, kdy jeho postava do velké míry časem vyvolává otázky, Hanuš má zároveň šanci předvést své komediální nadání a jeho postava ve finále má víceméně hořkosladký konec.  Nové posily v podobě Juraje Loje a Barbory Bočkové vlastně kdovíjak velký dojem zanechat nedokážou, zamrzí, že ne všichni členové stary párty mají šanci úplně zazářit, kdy je především odstaven Víťa Sršen v podání Miroslava Vladyky. Radost naopak udělá návrat Václava Plíška v podání Boleslava Polívky, kdy návrat jeho postavy zvládne zajímavě načrtnout motiv o tom, jak se vysloužilý kriminalista vyrovnává s odchodem do důchodu. Srdce poté definitivně zaplesá při jednom napojení na zmíněné Devadesátky, kdy jeden moment naprosto funguje i přes fakt, že v jedné stěžejní scéně nepadne ani slovo. Napojení na Devadesátky v tomto případě vůbec není na silu, naopak působí jako schopné napojení do kontextu vyprávění a nastavuje jednu uspokojivou odpověď, ze které hřeje srdce ještě hodně dlouho po semifinále celé 3. série.  Je radost vidět, že i přes velký úspěch původních 2. sérií nepůsobí 3. série jako sázka na diváckou sledovanost a je z ní pořád cítit ten správný cit. 3. série přitom prapůvodně vůbec nemusela vzniknout, za jejím zrodem stojí hodně přesvědčování, kdy podmínkou bylo, že je 3. sérii skutečně poslední jízdou. A nutno říci, že v součtu přeci jen uspokojivou. Pořádně vtahující sice začne 3. řada být až zhruba od poloviny a chvílemi možná stojí za úvahu, zda se seriál příliš věnuje rozpadu policejního systému na úkor samotného vyšetřování klíčových případů, při přihlédnutí ke kvalitám kriminální seriálové lokální konkurence je ovšem nutné si i třetí série Případů 1. oddělení řádně považovat.  33 případů 1. oddělení se bude ještě hodně dlouho řadit na vrchol kriminální seriálové tvorby v Česku, kdy v tom pořád hrát primární úlohu i zapojení samotného Mareše, nebylo by ovšem moudré nedocenit i ostatní tvůrce, kteří především v závěrečné epizodě servírují pořádnou emocionální tečku, která slouží jako bravurní zazvonění zvonce. Člověk by si vlastně mohl snadno zoufat, že podobných kriminálek u nás nevzniká více, o to snadnější je ovšem poté vážit si kvalitativně neobvyklých záležitostí v rámci nabídek českých televizí. 3. série Případů 1. oddělení opět zvládne vyvolat pocit, že v něčem mají ty koncesionářské poplatky přeci jen pořád smysl. Snad podobný pocit zvládne vyvolat i minisérie Docent, kdy Jiřímu Strachovi scénář opět vytvořilo duo Mareš a Malinda a člověk si opět nebude muset nutně zoufat, že dříve bylo lépe...... () (méně) (více)

Reklama

M.i.k.e 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

jeden z nejlepších českých seriálů posledních let se vrátil se třetí řadou a i když mi to nepřišlo tak dobré jako první dvě řady a celkem dlouho mi trvalo zvyknout si na nové pořádky, postavy a fakt, že z některých postav udělali tvůrci solidní idioty, tak tomu nakonec těch pět dám, protože mám pro tuhle sérii slabost. Závěr se veze na vlně nostalgie a pokud se tím uzavřela tahle seriálová kapitola, není tomu zas až tak moc co vytknout. Klidně bych si ještě pár dílů se zajímavými případy a nenávistí k paní e-ředitelce dal...85% ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

"Si nepamatuju, že by nám k něčemu v poslední době chyběla hlava." Třetí série je vynikající. Všechny případy sice nejsou špičkový, ale ty vztahy na pracovišti naprosto přesně ukazujou, kam policii dovedl nástup kindermanagementu - k totálnímu rozložení. Zkušení odcházejí a e-blbečci s titulama se tváří, že ještě mají komu velet. V tomto směru musím skutečně ocenit skvělou vedoucí plk. JUDr. Radku Drápovou, MBA, která nemá vůbec nic společnýho s bývalou Marešovou nadřízenou plk. JUDr. Radkou Drexlerovou, MBA. Ta podoba je skutečně náhodná a jedna z nich by se měla rychle vrátit jako sestřička do nemocnice, aby se totální destabilizaci policie podařilo zabránit. ()

topi 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

3. série je nejlepší z celé řady Případů 1. oddělení. Dlouho tady takový seriál nebyl. A to fakt hodně dlouho. Jednotlivé díly jsou z kriminalistického hlediska dokonale zpracovány, velkou zásluhu na tom určitě má Josef Mareš, který měl k případům velmi blízko, neboť jich většinu sám vyšetřoval. Perfektně se do příběhů prolínají i osobní vztahy mezi kolegy na pracovišti, což z toho dělá vytříbenou charakterovou mozaiku a každým dílem jejich peripetie gradují. Fakt mě to bavilo sledovat a musím říci, že tak dobře zahraný a uvěřitelně přirozený postavy jsem dlouho na televizní obrazovce neviděl. Zbytečný někoho jmenovat, všichni svoje role stvořili k dokonalosti. Mezi záplavou kriminálních seriálů na různých televizních stanicích nemají Případy 1. oddělení sebemenší konkurenci. ()

Galerie (282)

Zajímavosti (71)

  • Dělníci, kteří našli ostatky obou těl, používali pilku, pomocí níž byla těla rozřezána, i ve skutečnosti. Její seriálové použití ke krájení chleba a salámu je však smyšlené. Podobná scéna s krájením jídla pomocí vražedné zbraně se měla objevit už v epizodě Rozčtvrcená (2014). Tehdy však byla vystřižena. (me116)
  • Miroslav Hanuš se na natáčení cítil tak dobře, že si dobrovolně dával „přesčasy“ a při natáčení scén, v nichž postava Korejse vystupovat neměla, v pozadí vyvěšoval papíry na nástěnku. Když to dělal podruhé a scéna už byla natočená, scriptka se vyděsila, že podle scénáře ten den Korejs vůbec nemá být v budově. Jeho postavu tak museli v záběrech rozmazat během postprodukce. (melica)
  • Státní zástupkyně Anna Švihlíková (Sabina Remundová) se směje vyšetřovateli Netíkovi (Juraj Loj), že chodí jako Peyrac. Jedná se o narážku na knižní a filmovou postavu toulouského hraběte Joffreyeho de Peyraca, vystupujícího v sérii o „Angelice“ autorky Anne Golon. (PenelopaW)

Související novinky

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

29.12.2022

Opět se nám blíží konec roku, ale ještě před tím, než se všichni ČSFĎáci rozutečou do víru silvestrovských oslav, máme tu tradiční ohlédnutí za nejlepšími filmy a seriály roku podle nejoblíbenějších… (více)

Reklama

Reklama