Režie:
James WanHudba:
Brian TylerHrají:
Vin Diesel, Paul Walker, Jason Statham, Michelle Rodriguez, Jordana Brewster, Tyrese Gibson, Ludacris, Dwayne Johnson, Kurt Russell, Tony Jaa, Djimon Hounsou (více)Obsahy(2)
I auta můžou létat. Alespoň pro nesmrtelnou sérii Rychle a zběsile to platí. Její hrdinové už stihli prožít a přežít neuvěřitelné věci, teď však narazí na nepřítele, vedle něhož všichni jejich dosavadní soupeři připomínají bandu dětí z mateřské školky. Statham hraje Deckarda Shawa, živý stroj na zabíjení, který vycvičila elitní vojenská jednotka. Pokud vám příjmení téhle postavy něco připomíná, pak se nepletete. Shawův mladší bratr Owen obtěžoval naše hrdiny v šestém díle tak intenzivně, až ho připravili o život. A rozrušený Shaw starší se rozhodne, že na oplátku připraví o život je a všechny jejich blízké. Bez ohledu na to, jak rychlí či zběsilí budou. (Cinemart)
(více)Videa (24)
Recenze (1 372)
Nebýt těch naprosto zbytečných digitálních vylomenin s dronem a helikoptérou na konci, bylo by to ještě lepší, protože jinak je v sedmém Rychle a zběsile snad všechno lepší než minule. Postavy mají co říct, akce je sice většinou velmi přes čáru, ale aspoň je zábavná a kromě výsadku aut zaujmou i souboje muže proti muži (a ženy proti ženě). Zejména Vin Diesel proti Jasonu Stathamovi... Tomu prosím pěkně říkám pořádné finále! Jinak i já musím smeknout před trikaři, protože jsem měl za to, že Paul Walker je digitální až úplně na konci, před tím setsakra dojemným sestřihem, nicméně jak jsem viděl v "making of", on byl digitální mnohem dříve. A mě to ani jednou nenapadlo. ()
Prial som si, aby práve siedmy diel bol zo všetkých najlepší, no to sa nanešťastie nestalo a od doterajšieho vrcholu série, teda piateho dielu je to opäť pokles. Určite tomu nemôžem uprieť svižné tempo, za čo môže aj pestrá a veľkolepá výprava, páčila sa mi previazanosť s tretím dielom a minimálne prvú polovicu aj slušnú zábavnosť, potom som sa už toho predsa len aj celkom prejedol, lenže hlavná zápletka o pomste, ktorá pritom fungovala ide už čoskoro zbytočne do úzadia, aby ju nahradila podzápletka so sledovacím zariadením, ktorá je ale prevedená tak hlúpo, že viac to už snáď ani nejde. Pri nejakom osemdesiatminútovom akčnom béčku by sa cez to ešte možno dalo preniesť, ale pri takomto dvojhodinovom epose tá hlúposť ešte viac vynikne. A k tomu sa tu nájde ešte plno prvkov, ktoré mi vôbec nevyhovovali, napríklad celý film počúvať reči o tom, ako je rodina dôležitá a následne kľudne presunúť bojisko do mesta, čím sa len zbytočne postarať o mnohé civilné obete, čo teda môj pohľad na kladné hlavné postavy dôsť narušilo. Akcia je tentoraz už len štandardom, takže v rámci svojej kategórie sa jej nedá moc čo vytknúť, ale jednoducho už ma to ani moc nebavilo, tu sa nenájde ani jeden akčný moment, ktorý by ma skutočne nadchol. A to sa nanešťastie týka aj súbojov, ktorých sa síce zúčastnia samé zvučné mená, okrem Diesela, The Rocka a samozrejme hlavného záporáka Stathama tentoraz pribudne aj Tony Jaa a Ronda Rousey v malých úlohách, ale až na zaujímavé otáčajúce sa pohľady kamery ma v nich nič nezaujalo, choreografia mi príde až príliš priemerná. A tak na celom filme ma skutočne bavil len Jason Statham, ktorý si všetky svoje scény berie pre seba a minimálne úvod v nemocnici aj napriek absencii akcie pôsobí neporovnateľne údernejšie, než ktorákoľvek plnohodnotná akčná scéna z filmu. Určite som bol zvedavý aj na zmenu režiséra, ale dopadlo to presne tak, ako som aj čakal, jednoducho klasický blockbuster, ktorý sa až na pár detailov v ničom neodlišuje od ostatných dielov, takže ani výrazný súčasný režisér James Wan sa tu nemohol nijak zvlášť prejaviť. Takže celkovo o nejakom skutočnom sklamaní hovoriť nemôžem, skalní fanúšikovia série by mali byť spokojní, ale vyzerá to, že ja ostanem asi len fanúšikom piateho dielu, ktorý mi ako jediný kompletne sadol, úroveň nasledujúcich dielov opäť klesá. 59% ()
Lakmusový papírek současného konzumerismu, na kterém si v kině čas od času připomenu, jak rychle se mění potřeby, vnímání a estetické nároky současných teenagerů a kam až může dojít testosteronová macho zábava bez jakýchkoliv pravidel a limitů. Jeden z mála blockbusterů, u kterých mi hledání jinotajů nedělá radost. Deklamujícího Kurta Russella mi bylo fyzicky líto. ()
Bohatí, nesoudní rodiče nakoupili svému vzornému dítěti všechny hračky, o které si řeklo. A když je mělo v ruce, bez jakékoliv soudnosti a smyslu s nimi začalo mlátit kolem sebe, autíčka lítala, hodní kluci v nich taky, těch zlých na ně bylo moc, a všichni žvatlali přesně tak, jak si malé dítě usmyslí. Ze začátku vám to přišlo roztomilé, pak prudící a nebýt těch několika opravdu zásadních momentů (třeba, když si Alfa s hlavím zlounem dali do huby, nebo když se zjeví deus ex machina s opravdu pořádným rotačákem v ruce), asi byste to vzdali. Takže po tom všem hlučném a nesmyslném řádění zůstane v obýváku na zemi akorát pořádný bordel, k jehož úklidu se evidentně nikdo moc nemá. ()
"Ohana means family. Family means nobody gets left behind." Těžko říct, jestli scenáristi akční soapoperové franšízy mají v oblibě "Lilo a Stitch", ale rozhodně tamní motto přetvořili na definiční princip série. V sedmém díle o rodině nejen že melou naprosto všechny postavy franšízového týmu, ale i hlavní záporák, což otevírá do budoucna nekonečné možnosti pro další a další pokračování. Navíc můžeme citát aplikovat i na to, jak se série rozloučila se zesnulým Paulem Walkerem, což jde proti očekáváním domněle protřelých diváků. Jinak výměna režiséra přinesla pramálo změn (což vede k otázce, kdo dělá u velkých filmových sérií showrunnera), spíše došlo k vygradování předchozích tendencí. Ačkoli se oficiálně film spojil s videoherní značkou Forza Motorsport, jeho kořeny se nadále upínají ke GTA. Vedle celkové nadreálně komiksové stylizace to stvrzuje především vyprávění, které je tentokrát vystavěné podle adventurového schématu "kohoutek a slepička" (k dosažení jednoho cíle, je potřeba získat prostředky, které jsou vázané na splnění řady vedlejších úkolů). Střídání akčních scén a melodramatu pokračuje i tentokrát a opět působí neakční scény jako radikální retardér, a to ve všech nabízejících se významech a asociacích. Kolovrátek s plky o rodině nicméně už nabývá vyloženě absurdní podoby, obzvláště v kombinaci se směšně zaťatým Dieselem a pimprlově řešenými scénami. Schematičnost se zde převrací za hranici jalové soapopery do hysterického campu, což filmu ale přidává na zábavnosti. Ostatně k tom, jak se má brát vážně, se váže brilantní úvodní záběr, který publikum spolehlivě rozdělí na ty, kteří budou řešit realističnost, logiku, kauzalitu a jiné zde nemístné věci, a ty, kteří se naladí na zdejší mix karikaturně přepáleného patosu, kýče a blouznivé opulence. Již předchozí díl série přešel co do stylizace a koncipování akčních pasáží z bondovské spektakularity k nadreálné bombastičnosti, a nejinak je tomu také zde. Bohužel i včetně marného, počítačovými obrazy oplývajícího finále. Naštěstí jej můžeme chápat jako únavu materiálu po mnohem nápaditěji pojatých předchozích scénách, a to co do akce samotné i jejího snímání. Fetišistické detaily řazení a dupání na pedály se proměnily v efektní sled impresí s kadencí pár okének. Kamera tentokrát v detailech zůstává stabilní a naopak o to více se odváže ve větších záběrech, což prospívá dynamice sekvencí. Ale na druhou stranu, jak už bylo řečeno, změna režiséra sérii nikam neposunula. Nekoná se žádné převratné přemodelování jako v pátém díle, jen se variuje jím nastavená formule a přidává pár řemeslných fines. Zatímco komiksárny se snaží o nějaké rádoby přesahy a emocionální výkyvy, "Rychle a zběsile" je ryzí eskapistický popcorn, který zabaví jako bláznivý akčňák a campové melodrama a okamžitě odvane z paměti. ()
Galerie (146)
Photo © Universal Pictures
Zajímavosti (88)
- Keď sa Brian (Paul Walker) zachráni z autobusu, príde pre neho Letty (Michelle Rodriguez). Keď vystúpi z auta a zavrie dvere, zatvorí sa okno. V nasledujúcej scéne, keď s Brianom nastupujú do auta, je však okno opäť otvorené. (FCrane)
- Ochranné zábradlie, pri ktorom hrdinovia stoja s výhľadom na Los Angeles, je tá istá cesta/parkovisko, na ktorom Brian (Paul Walker) spočiatku testoval svoje Eclipse z prvého filmu. (Zeker)
- Do britských kín bola snímka distribuovaná pod krycím názvom Peach Tree. (MikaelSVK)
Reklama