Reklama

Reklama

Bohové musí být šílení

  • Česko Bohové musejí být šílení (více)

Obsahy(1)

V nejvyprahlejší poušti světa Kalahari žijí Křováci. Nic nemají, po ničem netouží, vystačí si s tím, co jim nadělí příroda. Jednoho dne ale pilot letadla, které považují za boha, vyhodí z okénka láhev Coca-Coly, která spadne nedaleko jejich obydlí. Kulatá láhev se hodí na plno věcí, a tak se o ni brzy všichni začnou hádat. Vnese do jejich řad nesnesitelné napětí. Chtějí ji vrátit nebesům, ale nedaří se jim to. A tak se Xi rozhodne, že ji odnese na konec světa… V téže době se ve velkém, 600 mil vzdáleném městě, rozhoduje novinářka Kate Thompsonová, s jejímiž články není nadřízený stále spokojen, že odjede do Afriky vypomáhat jako učitelka. A právě do Botswany. Místní farář jí pošle naproti mladého mikrobiologa Andrewa Steyna, který je velice stydlivý a ženy ho zcela vyvádějí z míry, takže před nimi nakonec vždy vypadá jako pitomec. Jejich cesta starým, nebrzdícím džípem je velmi dobrodružná, a tak je Kate ráda, když se objeví místní švihák Jack Hind, který doprovází turisty, a nabídne jí svezení ve svém autobusu. Mezitím ve vedlejší zemi zaútočí komunistická banda vedená Samem Bogou a zdecimuje část vlády. Boga prchá před policií a potřebuje přejít přes území Botswany. Všude, kam Bogova banda přijede, za sebou zanechá hotovou spoušť… Kate začíná učit a nesmělý mikrobiolog jí jednoho dne přiveze boty, které při jejich dobrodružné cestě buší málem utopila v řece. Oblékne se na to do nedělního a je odhodlán tentokrát nic nezkazit. Stačí ale jediný pohled na půvabnou blondýnku a už k pobavení malých žáčků začne zakopávat, shazovat věci ze stolu, koktat a všelijak jinak se „předvádět“... (TV Prima)

(více)

Recenze (341)

MM11 

všechny recenze uživatele

Překvapivě vynikající film, od Botswany bych takovou vtipnou komedii opravdu nečekal. Křovák N!xau hraje úžasně neokázale, což je velká výhra celého filmu. Když k tomu připočtete vtipný a originální scénář (slovo originální se hodí k filmu jako celek) tak Vám vychází až neobvykle kvalitní komedie. Ba co víc - ve svém žánru se řadí k jedné z nejlepších. ()

salahadin 

všechny recenze uživatele

A pak že je globalizace problém! Jeden křovák s bederní rouškou a flaškou coca-coly vám dokáže, že na tom nejsme ještě tak zle:-) Škoda, že v ní trochu nezbylo, zjistil by, že "to tekutý uvnitř" má stejnou barvu jako on. Po požití obsahu by si určitě povzdechl: "že bohové jsou fakt šílení..." A filmaři taky :-D ()

Reklama

Paldiny 

všechny recenze uživatele

Po viacerých stránkach dokonalá vec. Zrýchlené zábery odkazujú na nemú éru, myšlienka sa pohráva s konfrontáciou dvoch tak rozdielnych svetov, dokumentárna časť filmu nenásilnou formou naučí niečo o Botswane, a potom tu máme ešte niekoľko príbehových línií plných smiechu, romantiky, rinčania zbraní a v neposlednom rade dobrodružstva. Príbehy do všetkého krásne zapadajú, spočiatku si kráčajú vlastnou cestou, v istom bode sa začínajú prelínať, aby sa nakoniec spojili v jedno. Skrátka dokonalá vec. ()

asLoeReed 

všechny recenze uživatele

Na západní publikum zacílenou, již názvem přímočaře "zblázněnou" komedii - jež při diváckém hlasování na montrealském festivalu zvítězila spolu s Carmen Carlose Saury - si pamatuje i dnešní dvacátnická generace z dřívějšího televizního uvádění, a pro mnoho z diváků je dost možná i jediným "africkým" filmem, s nímž se jim podařilo setkat. Úspěšná žánrová směs, s prvky akčního a dobrodružného filmu i (chaplinovské) situační grotesky, nabízí lehkou rodinnou zábavu skrze náhled do vysušené divé přírody pouště Kalahari v Botswaně, kde se postupně pojí trojice narativních linek, v níž vystupují bílí (angličtí) zdomácnělí protagonisté (mikrobiolog, novinářka přecházející k misijní učitelské práci), černí povstalečtí násilníci i původní "křováčtí" obyvatelé savany, přežívající v "primitivním" vývojovém stádiu. Tak totiž optika filmu jednotlivé skupiny odděluje a představuje, v zájmu humoristické nadsázky, která je ale mírně nekorektní až (nezáměrně) exploatační, vykořisťovatelská. Příznačným námětem pro kritiku skrze post-kolonialistický přístup je (nejen) úvodní turisticky naučná "dokumentaristická" pasáž a momenty přímočarého srovnávání s civilizovaným, ale chaotickým a nebezpečným světem, ale i samotná narativní metoda, která si v pasážích "křovácké" linie vypomáhá autoritativním vypravěčem, jenž má v moci interpretovat domorodé myšlení a konání a přináší "nám" barvitý překlad dění. Zneužití bezmocných účastníků nebo naopak neškodný, navíc láskyplně pojatý vhled do "nepoznamenané" (ani Coca-Colou) kultury? ()

claudel 

všechny recenze uživatele

Na základní škole byl tohle jeden z velkých hitů, který mě vždy úspěšně míjel. Takže po dvaceti letech jsem se podíval, co ti mí spolužáci tak hrozně obdivovali. Jsem přesvědčený, že v deseti letech by se tahle ztřeštěná africká komedie určitě líbila, ale dnes je to na slabé tři hvězdičky. Nevím, jestli sáhnu po dvojce, možná za dalších dvacet let. ()

Galerie (24)

Zajímavosti (23)

  • Keď sa Sam Boga (Louw Verwey) háda s Kate (Sandra Prinsloo) o tom, že deti musia vydržať 20 míľ k ďalšiemu jedlu, nesie samopal v ruke. V nasledujúcom zábere, keď sa Sam rozhodne ustúpiť, má však samopal prevesený cez plece a zvesí si ho. (ČSFD)
  • Film nepravdivo zobrazuje hyeny ako zbabelé zvieratá, ktoré si na dospelého človeka (alebo dokonca ani na väčšie dieťa) netrúfnu. Hyeny sú v skutočnosti pomerne veľké a agresívne predátory. Aj keď dávajú prednosť menšej koristi a nepohrdnú zdochlinami, jedná sa o aktívne predátory, ktoré dokážu uloviť aj veľkú korisť, vrátane človeka. (ČSFD)
  • Režisér Jamie Uys pátral tři měsíce v poušti Kalahari, aby našel dokonalého neherce, který ve skutečném životě neměl žádný kontakt s civilizací. (Kulmon)

Reklama

Reklama