Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V nedaleké budoucnosti se odehrává příběh, jehož hrdinkou je nenápadná a tajemná dívka Ash. Svůj čas tráví stejně jako většina jejích současníků: nikam nechodí, s nikým se nestýká, hlavní a jedinou aktivitu nachází v hraní počítačových her. Ty však už dávno ztratily svou nevinnost, jsou návykové a zabíjení je v nich opravdové. Ash patří k nejlepším hráčům nebezpečné bojové hry, zvané Avalon. Když se dostane do hráčské úrovně "Speciál A", smrtelný hazard se pro ni stává děsivou posedlostí.

Pochmurně laděnou animovanou sci-fi natočil zkušený japonský režisér Mamoru Oshii (jenž zaujal jako tvůrce animovaného thrilleru Ghost in the Shell). Koprodukční snímek byl natočen s polským komparsem v Polsku. Spojuje hrané scény převáděné do animované podoby pomocí speciální technologie a počítačem vytvořeného světa. Za kamerou stál Grzegorz Kedzierski, který větší část příběhu umístěného do podzemních chodeb a sklepů, úzkých a temných uliček nasnímal do sépiové barvy. Hudbu japonského skladatele Kenjiho Kawaie nahrála Varšavská filharmonie. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (56)

honajz2 

všechny recenze uživatele

Překvapivě celkem inteligentní film, který zůstal nepochopen a nedoceněn, ale to je vinou hned tří faktorů - režiséra, propagace a diváckých očekvání. Víc to rozeberu - 1. Ošii si Avalon částečně kazí sám podlehnutím představě, že takový vizuál je automaticky strašně atmosférický a tak jeho atmosféře podřizuje úplně všechno, jenže výsledek je takový, že sice má něco do sebe, ale nedokáže být tak podmanivý jakým se snaží být a tak je to celé strašně zdlouhavé a to naprosto zbytečně. 2. Část viny je i na propagaci, která to označovala jako animované a tak to navnadilo hlavně diváky hltající každé anime, kteří pak ale čuměli, protože žádné anime nepřišlo. Ošii totiž nikdy předtím nic hraného nejspíš nenatočil a tak nikdo hraný film skutečně nečekal, a k tomu všemu ještě v polštině a s polskými herci. 3. Část viny je i na divácích, kteří, a teď budu asi hnusný, se nedokázali přenést přes (na hraný film) podivný vizuál, ignorovali obsah a nedokázali se smířit, že to není tak bombasticky natočené jako Ghost in the Shell. Ten typ skalních fanoušků anime, který z Japonska viděl něco hraného jen výjimečně (a jestli vůbec) byl pak naštvaný o to víc, protože po Ghost in the Shell si režisér dovolil přijít s něčím takovým, nedokázali to přenést přes hlavu a obsah ignorovali. Ze všech tří faktorů je jasné, že Avalon se nepovedl z každého úhlu pohledu, ale zase ne tak, aby si zasloužil takové nepřijetí, jakého se mu dostalo. Aspoň já takový pocit mám. Klidně bych se i vsadil, že kdyby to Ošii natočil jako anime, bude to mít minimálně 75% a hromada lidí z toho bude nadšená podobně jako z Ghost in the Shell. Škoda jen, že scénám čistě o formě se tu dává taková přednost, jinak si myslím, že by se mi Avalon hodně líbil. Popravdě mi možná je i sympatičtější, než první Ghost in the Shell a dá se tu najít i dost povedených scén, včetně samotného závěru. Jen mě překvapuje, že se režisér, který celý život natáčel a stále natáčí v Japonsku, se zničehonic rozhodne natočit film v Polsku. To tak nějací svérázní režiséři asi mají, protože Lynchovo Inland Empire se taky z větší části odehrává v Polsku, jen by mě zajímalo, čím je oba tak zaujalo právě Polsko... Silné 3* ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Vítězství formy nad obsahem. Nádherně nasnímané, špatně zahrané, zdlouhavé nic podbarvené krásnou hudbou Kenja Kawaia a překvapivě docela dobrou atmosférou. Snímek měl evidentně malý rozpočet a je to na něm vidět, ale i tak nebo právě proto má vizuální stránka své kouzlo. Kdyby to raději Oshi natočil jako anime udělal by lépe, takhle je to za slabší 3/5. ()

Reklama

Skejpr 

všechny recenze uživatele

Ve všech směrech silně nevyrovnaný film. Fádní, jen rádoby efektní forma a vyblité bavy jsou většinu času poměrně ubíjející, a nezajímavé, sem tam však poslouží jako odrazový můstek pro obrazovou vychytávku, která vám v hlavě zůstane velmi dlouho (barevná večeře, zastávka tramvaje). Na druhou stranu ve vyblitých pasážích vyniknou Polské exteriéry, i interiéry, které naopak zcela nefungují v barevné pasáži. Příběh je místy značně zmatečný, jindy je velmi zábavné sledovat herní principy, aplikované na děj (hrdinka popadně "odněkud" raketomet, a neustále, z "mimozáběru" vytahuje nové a nové střely), stejně jako RPG prvky. Zvláštní je také jayková nevyhraněnost. Polští herci (jejichž herecký projev je navíc velmi stilizovaný, a jeden je vážně mizernej) jsou nadabováni japonsky (někdy lépe, někdy hůře, a 2 jsou vážně mizerně), v knihovnách mají knihy s Japonsky psanými názvy na hřbetech, ale na stěnách jim visí plakát s nápisem "Filharmonia Narodnowa". Hodně ale zvedá úroveň hudba Kenjiho Kawaie. A taky je zvláštní pozorovat, jak Mamoru Oshii všude cpe basety (nabízí se srovnání s jeho pozdějším Innocence, a v některých scénch je vidět zjevná inspirace bratry Wachovskými, kteří se s Matrixem zase inspirovali právě od Oshiiho) ()

VanTom 

všechny recenze uživatele

Patrně naprostý unikát - japonská produkce natočená kompletně v Polsku, v polštině, s polskými herci. Sci-fi o virtuální hře Avalon ale trpí mdlým a nejasným scénářem (marně se snažícím o filosofický podtext jako měl předchozí režisérův snímek, animovaný Ghost in the Shell) a mizernými hereckými výkony. Působivé vizuální stránce se vcelku daří maskovat mizivý rozpočet a společně se skvělou hudbou vytváří zajímavou atmosféru, proto nakonec ty trochu nadhodnocené 3. ()

lennyd 

všechny recenze uživatele

Všední realitu obyčejné dne už dávno nahradilo něco jiného - a to HRA. Hra přináší peníze i společenskou úroveň - zvlášť pokud jste v ní stejně dobří jako je Ash (Malgorzata Foremniak). Jenže ona sama netouží po penězích či úctě, chce jen být nejlepší - a to znamená, dostat se do úrovně Special A - a přežít. Jen málokdo ale tuší, co se v této úrovni může hráči stát ... Avalon je zvláštní výtvorem polsko-japonské spolupráce (japonský režisér, japonský námět ale polští herci v polských exteriérech) - a bohužel z něj nejsem tak nadšený, jak jsem si myslel, že budu. Sice po první půl hodince to vypadá velmi nadějně - příběh mne docela pohltil, ale to se v pozdější fázi filmu docela změnilo (spousta věci mi přestala dávat smysl), a vše bylo doraženo asi dvacetiminutou scénou v polské filharmonii, kdy jsem se málem unudil k smrti. Na druhé straně sympatická Malgorzata Foremniak a zajímavé prostředí (ať už exteriéry či prostředí samotné hry) - jenže to samo nestačí... ()

Galerie (41)

Zajímavosti (1)

  • „Třída Real“ byla ve Varšavě. (griph)

Reklama

Reklama