Režie:
Mamoru OšiiScénář:
Kazunori ItóKamera:
Grzegorz KędzierskiHudba:
Kendži KawaiHrají:
Małgorzata Foremniak, Jerzy Gudejko, Dariusz Biskupski, Bartłomiej Świderski, Władysław Kowalski, Katarzyna Bargiełowska, Adam Szyszkowski (více)Obsahy(1)
V nedaleké budoucnosti se odehrává příběh, jehož hrdinkou je nenápadná a tajemná dívka Ash. Svůj čas tráví stejně jako většina jejích současníků: nikam nechodí, s nikým se nestýká, hlavní a jedinou aktivitu nachází v hraní počítačových her. Ty však už dávno ztratily svou nevinnost, jsou návykové a zabíjení je v nich opravdové. Ash patří k nejlepším hráčům nebezpečné bojové hry, zvané Avalon. Když se dostane do hráčské úrovně "Speciál A", smrtelný hazard se pro ni stává děsivou posedlostí.
Pochmurně laděnou animovanou sci-fi natočil zkušený japonský režisér Mamoru Oshii (jenž zaujal jako tvůrce animovaného thrilleru Ghost in the Shell). Koprodukční snímek byl natočen s polským komparsem v Polsku. Spojuje hrané scény převáděné do animované podoby pomocí speciální technologie a počítačem vytvořeného světa. Za kamerou stál Grzegorz Kedzierski, který větší část příběhu umístěného do podzemních chodeb a sklepů, úzkých a temných uliček nasnímal do sépiové barvy. Hudbu japonského skladatele Kenjiho Kawaie nahrála Varšavská filharmonie. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (56)
Překvapivě celkem inteligentní film, který zůstal nepochopen a nedoceněn, ale to je vinou hned tří faktorů - režiséra, propagace a diváckých očekvání. Víc to rozeberu - 1. Ošii si Avalon částečně kazí sám podlehnutím představě, že takový vizuál je automaticky strašně atmosférický a tak jeho atmosféře podřizuje úplně všechno, jenže výsledek je takový, že sice má něco do sebe, ale nedokáže být tak podmanivý jakým se snaží být a tak je to celé strašně zdlouhavé a to naprosto zbytečně. 2. Část viny je i na propagaci, která to označovala jako animované a tak to navnadilo hlavně diváky hltající každé anime, kteří pak ale čuměli, protože žádné anime nepřišlo. Ošii totiž nikdy předtím nic hraného nejspíš nenatočil a tak nikdo hraný film skutečně nečekal, a k tomu všemu ještě v polštině a s polskými herci. 3. Část viny je i na divácích, kteří, a teď budu asi hnusný, se nedokázali přenést přes (na hraný film) podivný vizuál, ignorovali obsah a nedokázali se smířit, že to není tak bombasticky natočené jako Ghost in the Shell. Ten typ skalních fanoušků anime, který z Japonska viděl něco hraného jen výjimečně (a jestli vůbec) byl pak naštvaný o to víc, protože po Ghost in the Shell si režisér dovolil přijít s něčím takovým, nedokázali to přenést přes hlavu a obsah ignorovali. Ze všech tří faktorů je jasné, že Avalon se nepovedl z každého úhlu pohledu, ale zase ne tak, aby si zasloužil takové nepřijetí, jakého se mu dostalo. Aspoň já takový pocit mám. Klidně bych se i vsadil, že kdyby to Ošii natočil jako anime, bude to mít minimálně 75% a hromada lidí z toho bude nadšená podobně jako z Ghost in the Shell. Škoda jen, že scénám čistě o formě se tu dává taková přednost, jinak si myslím, že by se mi Avalon hodně líbil. Popravdě mi možná je i sympatičtější, než první Ghost in the Shell a dá se tu najít i dost povedených scén, včetně samotného závěru. Jen mě překvapuje, že se režisér, který celý život natáčel a stále natáčí v Japonsku, se zničehonic rozhodne natočit film v Polsku. To tak nějací svérázní režiséři asi mají, protože Lynchovo Inland Empire se taky z větší části odehrává v Polsku, jen by mě zajímalo, čím je oba tak zaujalo právě Polsko... Silné 3* ()
Vítězství formy nad obsahem. Nádherně nasnímané, špatně zahrané, zdlouhavé nic podbarvené krásnou hudbou Kenja Kawaia a překvapivě docela dobrou atmosférou. Snímek měl evidentně malý rozpočet a je to na něm vidět, ale i tak nebo právě proto má vizuální stránka své kouzlo. Kdyby to raději Oshi natočil jako anime udělal by lépe, takhle je to za slabší 3/5. ()
Ve všech směrech silně nevyrovnaný film. Fádní, jen rádoby efektní forma a vyblité bavy jsou většinu času poměrně ubíjející, a nezajímavé, sem tam však poslouží jako odrazový můstek pro obrazovou vychytávku, která vám v hlavě zůstane velmi dlouho (barevná večeře, zastávka tramvaje). Na druhou stranu ve vyblitých pasážích vyniknou Polské exteriéry, i interiéry, které naopak zcela nefungují v barevné pasáži. Příběh je místy značně zmatečný, jindy je velmi zábavné sledovat herní principy, aplikované na děj (hrdinka popadně "odněkud" raketomet, a neustále, z "mimozáběru" vytahuje nové a nové střely), stejně jako RPG prvky. Zvláštní je také jayková nevyhraněnost. Polští herci (jejichž herecký projev je navíc velmi stilizovaný, a jeden je vážně mizernej) jsou nadabováni japonsky (někdy lépe, někdy hůře, a 2 jsou vážně mizerně), v knihovnách mají knihy s Japonsky psanými názvy na hřbetech, ale na stěnách jim visí plakát s nápisem "Filharmonia Narodnowa". Hodně ale zvedá úroveň hudba Kenjiho Kawaie. A taky je zvláštní pozorovat, jak Mamoru Oshii všude cpe basety (nabízí se srovnání s jeho pozdějším Innocence, a v některých scénch je vidět zjevná inspirace bratry Wachovskými, kteří se s Matrixem zase inspirovali právě od Oshiiho) ()
Patrně naprostý unikát - japonská produkce natočená kompletně v Polsku, v polštině, s polskými herci. Sci-fi o virtuální hře Avalon ale trpí mdlým a nejasným scénářem (marně se snažícím o filosofický podtext jako měl předchozí režisérův snímek, animovaný Ghost in the Shell) a mizernými hereckými výkony. Působivé vizuální stránce se vcelku daří maskovat mizivý rozpočet a společně se skvělou hudbou vytváří zajímavou atmosféru, proto nakonec ty trochu nadhodnocené 3. ()
Všední realitu obyčejné dne už dávno nahradilo něco jiného - a to HRA. Hra přináší peníze i společenskou úroveň - zvlášť pokud jste v ní stejně dobří jako je Ash (Malgorzata Foremniak). Jenže ona sama netouží po penězích či úctě, chce jen být nejlepší - a to znamená, dostat se do úrovně Special A - a přežít. Jen málokdo ale tuší, co se v této úrovni může hráči stát ... Avalon je zvláštní výtvorem polsko-japonské spolupráce (japonský režisér, japonský námět ale polští herci v polských exteriérech) - a bohužel z něj nejsem tak nadšený, jak jsem si myslel, že budu. Sice po první půl hodince to vypadá velmi nadějně - příběh mne docela pohltil, ale to se v pozdější fázi filmu docela změnilo (spousta věci mi přestala dávat smysl), a vše bylo doraženo asi dvacetiminutou scénou v polské filharmonii, kdy jsem se málem unudil k smrti. Na druhé straně sympatická Malgorzata Foremniak a zajímavé prostředí (ať už exteriéry či prostředí samotné hry) - jenže to samo nestačí... ()
Galerie (41)
Photo © Miramax Films
Zajímavosti (1)
- „Třída Real“ byla ve Varšavě. (griph)
Reklama