Reklama

Reklama

Everest v režii Baltasara Kormákura rekapituluje jednu z nejtragičtějších expedic, při které majestátní masív poslal svým vyzyvatelům mrazivé varování. Píše se polovina devadesátých let a Himaláje se stávají oblíbenou turistickou destinací. Na osmitisícovky už nešplhají jen zkušení horolezci, ale táhnou se tam celá procesí dobrodruhů z celého světa. Horští vůdci Rob Hall (Jason Clarke) a Scott Fischer (Jake Gyllenhaal) přesto nic nepodceňují a do své expedice na nejvyšší bod naší Země berou jen lidi, kteří mají něco za sebou. Všichni jsou skvěle připravení a vybavení, splnění snů jejich klientů by nic nemělo stát v cestě. Stačí však drobná odchylka od plánu, náhlá změna počasí a klíčovou otázku „Podaří se nám horu zdolat?" vystřídá otázka mnohem zásadnější. „Dokážeme přežít?" (Cinemart)

(více)

Videa (25)

Trailer 1

Recenze (995)

MrHlad 

všechny recenze uživatele

Kormákur umí točit chlapské filmy a v Hollywoodu se mu evidentně líbí. Po zlodějském thrilleru Kontraband a akční komedii 2 zbraně tu je s Everestem, svým zatím nejambicióznějším projektem. A ten se mu povedl. Režisér víceméně kašle na patetické scény a pokouší se k příběhu přistupovat realisticky. Pří výstupu na nejvyšší horu světa i při boji o život při sestupu dolů se nedočkáme scén, kdy do půl těla vysvlečený hrdina drží jednou rukou kámoše nad propastí a druhou mlátí kamzíka přes držku. Když se tu umírá, je to bez keců. Když se tu bojuje o život, je to nadoraz. A díky tomu, že u toho jsou fakt dobří herci, se na to skvěle kouká. ()

choze 

všechny recenze uživatele

Čekal jsem emocemi nadoraz našláplé drama a dostal jen pár pěkných záběrů Everestu a po něm se prdelící, kvalitní, leč nevyužité herce. Prvni dvě třetiny se nic neděje a když se v poslední třetině konečně začne umírat a zachraňovat, film to už nevytrhne. Navíc mi bylo za těžko sympatizovat s lidmi, kteří se do toho průseru dostali jen díky své ochotě nesmyslně riskovat vlastní život. ()

Reklama

sniper18 

všechny recenze uživatele

Everest bol jedným z mojich najočakávanejších filmov roku, keďže túto tématiku mám veľmi rád a pritom je využívaná len veľmi málo. Prial som si, aby sa práve Everest stal vo svojej kategórii špičkou, potenciál tu na to bol, či už vďaka filmovo atraktívnej udalosti, prítomnosti ikonického Everestu, obsadeniu a v neposlednom rade aj slušnému rozpočtu. To sa síce nestalo a viacero filmov z tejto oblasti sa mi páči viac, ale aj tak som s výsledkom dosť spokojný. Výhodou takéhoto filmu je, že tu vôbec nemusím čakať, kým sa začne diať to relatívne dôležitejšie, teda v tomto prípade katastrofa, ktorá rozbehne ten hlavný boj o život, pretože nadmieru atraktívny je už samotný výstup. A tak prvej polovici prakticky nemám čo vytknúť, zoznámenie s postavami je úplne ideálne, nájde sa tu viacero výrazných postáv a tak som si tu našiel svojich obľúbencov, pričom ma potešila absencia akéhokoľvek ľudského záporáka, čo je v amerických filmov bežné, jednoducho sa len skupina dobrých a odvážnych mužov snaží dosiahnuť svoj cieľ, čo mi presne vyhovuje. Dejovo je to úplne bez problémov a veľkým plusom je aj zobrazenie celej cesty na Everest, ktoré je úplne prehľadné a tak som si bol ako divák neustále vedomý, v akej časti sa práve postavy nachádzajú. Ale tá druhá polovica ma už predsa len trochu sklamala. Sama o sebe nie je zlá a presne spĺňa potreby žánru, ale prišlo mi, že sa tvorcovia obmedzili len na to najzákladnejšie a pritom tých tém, ktoré mohli aspoň naznačiť je podstatne viac. Toto je už prakticky len viac alebo menej beznádejný boj postáv o život a snaha niektorých ďalších ich zachrániť a ja by som bol omnoho radšej, keby sa viac do toho vložila aj tá kritika komerčných expedícií a chaos, ktorý na Evereste vtedy vznikol. Toto mi prišlo až moc povrchné. A rovnako sa mi nepáčilo zobrazenie správania v základnom tábore, akoby ich zaujímala len jedna skupina, keďže ostatných vôbec neriešia. Ale zase musím uznať, že to, čomu sa tvorcovia venujú zvládajú dobre a tak sa mi viac než dobre pozeralo aj na túto fázu. Určite musím pochváliť herecké obsadenie, tu je každá postava obsadená úplne ideálne, za zmienku stojí hlavne Jason Clarke konečne zase v úlohe, ktorá sa mu hodí, Josh Brolin si spĺňa svoj štandard, Jake Gyllenhaal je výborný, ale nemá moc priestoru a Sam Worthington, ktorý mi tu prišiel najsympatickejší za celú svoju kariéru. Ale všetky postavy mi prišli dosť sympatické a zaujalo ma, že ženský element je aj napriek slávnym tváram s výnimkou Emily Watson obmedzený na minimum. Baltasar Kormákur tiež nesklame, ak si odmyslím, že je to jednoducho americký blockbuster, kde o nejakej prirodzenosti nemôže byť ani reči, keďže je to digitálne viac, než dosť, tak mi to vizuálne prišlo veľmi dobre zvládnuté a podarilo sa tu zachytiť tú majestátnosť Everestu, ktorú som potreboval a tie zábery na neho som si jednoducho vychutnával. A podporuje to aj hudba. Takže určitému sklamaniu sa predsa len nevyhnem a Nordwand zostáva stále žánrovou špičkou, ale aj tak návštevu kina určite neľutujem, dosť ma to bavilo od začiatku až do konca a s radosťou si to ešte viackrát pozriem. 75% () (méně) (více)

castor 

všechny recenze uživatele

Chtěl jsem si to vychutnat víc. Na druhou stranu film boří mýty, že legendární hora pojmenována po britském geodetovi George Everestovi je ideálním povyražením pro nejrůznější zazobané dobrodruhy, kteří touží po exkluzivním selfíčku. Dominanta Himalájí i zabíjí. A nevybírá si. Tragédie z roku 1996, o které si něco poslechneme, zasáhla dvě společnosti, které se zabývaly komerčními expedicemi na Mount Everest. Existuje víc svědectví a rekonstrukcí, co se tehdy nahoře vlastně stalo, samozřejmě s tím, že si často protiřečí. Nejprve poklábosíme u čaje, pak si užijeme pár cool záběrů, pak už lezeme po kolenou, pak se s omrzlinami po celém těle na dálku loučíme se svou milou. Žádný popcorn to ale není. Tady se leze podle fyzikálních zákonů, tady se umírá nikoliv podle výše konta, tady se efektně neskáče jako ve zředěné zimní pohádce Vertical Limit. Everest režiséra Baltasara Kormákura je komorní vyprávění, kterak by tihle chlapáci výšlap i sestup zvládli, nebýt jejich komerčních závazků v podobě nestandardního chování všech těch snílků, mnohdy slabých fyzicky i morálně. Tvůrci předložili směs několika lidských příběhů, tam prostších, tam silnějších, emoční díry ale mnohdy nezakryli. Což je asi největší škoda. Zkušení herci nedostávají tolik prostoru, sic si Kormákur drží odstup, šlechetné sebeobětování hrdinů se přesto dostaví. Převládá spokojenost, ale za to, že si jednou/brzy zase pustím starého dobrého Cliffhangera, se fakt nestydím. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Nerozhodnost tvůrců, kdo z cca šesti výraznějších postav bude hlavním hrdinou, zřejmě částečně vyplývá z toho, že ve snaze o komplexní pohled na tragédii vycházeli ze vzpomínek všech přeživších a jejich blízkých, namísto toho, aby spoléhali na jeden zdroj (nabízela by se Krakauerova kniha, která ovšem již byla zfilmována jako televizní film Into Thin Air: Death on Everest). Na důkladnější prokreslení postav nezbývá čas a prostor. Jde jen o několik typů, zpravidla tím zajímavějších, čím charismatičtější herec je hraje (suverénní Texasan, lehkovážný americký horský vůdce, zodpovědný novozélandský horský vůdce, skromný pošťák, který si chce splnit svůj sen, milující a pečující ženy…). Přes skicovité načrtnutí postav je důležitá první hodina filmu, kdy jsou nám představovány kromě hrozících nebezpečí vztahy mezi hrdiny, jejich ambice a motivace. Lépe si tak zapamatujeme jejich jména a později i navzdory vrstvě zmrzlého sněhu a tmavým brýlím na tváři rozpoznáme, kdo zrovna křičí na koho. Zároveň jsou srozumitelnější fatální rozhodnutí, která některé z postav učiní (pouto mezi Robem a Dougem) a lépe se orientujeme také v jednotlivých úsecích cesty na vrchol, jež jsou nám s předstihem představeny. Zatímco rozprostřením pozornosti mezi množství postav Everest naplňuje schéma katastrofického filmu, samotné neštěstí zde neslouží k potrestání hříchů, jichž by se nemravné postavy dopustily. Atypicky, zřejmě v úctě k obětem, jde o drama o partě dobrých lidí, kteří se snaží pomoct jiným dobrým lidem (podobný příběh zřejmě brzy nabídne Marťan). Nepřítel, který by mohl být poražen, zde není, stejně tak postava, která by měla na základě prožitého prozřít a prodělat proměnu (kdyby byl vůči své ženě o něco lhostejnější, mohl by tento vývojový vzorec naplnit Beck). Rozhodující je vůle přežít. Na myšlence „musíme si pomáhat“ je něco podobně sympaticky starosvětského jako na striktně lineárním vyprávění bez flashbacku a s jedinou (nepatřičnou) snovou sekvencí. Všechny zprostředkované informace, navenek zbytečné, Kormákur zužitkovává ve druhé, nesmírně intenzivní polovině filmu s úžasným spádem (místy doslova) a jen několika málo sentimentálními momenty (podle nichž je ale strukturováno vyprávění – viz linie s nenarozeným dítětem –, takže nejsou nadbytečné). Neslouží mu přitom k tomu, aby protagonisty konfrontoval s otázkou, která v průběhu filmu zřejmě napadne každého diváka, jenž se horolezectví nevěnuje – proč to dělají? Pravidla hry ostatně od druhé poloviny nestanovují lidé, ale příroda. Cílem je v duchu kinematografie atrakcí (nikoli intelektuálních) okamžitý viscerální prožitek. S odstupem času si uvědomuji, že to není mnoho. Bezprostředně po projekci (IMAX 3D), s doznívajícím pocitem, že jsem právě sestoupil z vrcholku nejvyšší hory světa, mi ovšem přišlo, že nemohu chtít víc. 75% ()

Galerie (74)

Zajímavosti (50)

  • Dexametazon, látka, kterou si píchá Scott Fischer (Jake Gyllenhaal), je steroidní hormonální látka, která má dlouhodobý účinek a je pětadvacetkrát účinnější než přirozený lidský hormon kortisol, produkovaný kůrou nadledvinek. Dexametazon nezlepšuje ani neurychluje aklimatizaci, jen zmírňuje - až potlačuje - příznaky AHN (akutní horské nemoci)  a VOM (výškového otoku mozku). Mechanismus jeho účinku nebyl dosud úplně objasněn. (Charpy)
  • V rámci prípravy pre film vyšli herci Jason Clarke (Rob Hall) a Martin Henderson (Andy "Harold" Harris) na škótsky Ben Nevis a novozélandský Tasman Glacier. (Astonko)

Související novinky

Startuje zimní přehlídka Best Film Fest

Startuje zimní přehlídka Best Film Fest

10.12.2015

Pražská kina Atlas, Evald, Lucerna a MAT pořádájí od 10. do 16. prosince tohoto roku BEST FILM FEST, týden nejúspěšnějších a divácky nejnavštěvovanějších filmů druhé poloviny roku 2015 za jednotné… (více)

Tom Hardy versus Luke Evans: Souboj o Everest

Tom Hardy versus Luke Evans: Souboj o Everest

29.12.2013

Dalo by se říct, že Bard Lučištník z aktuálně kralující Šmakovy dračí pouště bude soupeřem Banea či nového Šíleného Maxe. Stane se tak v historickém dramatu The Summit, který podle románu Jeffreyho… (více)

Reklama

Reklama