Režie:
Mike CahillScénář:
Mike CahillKamera:
Markus FördererHrají:
Michael Pitt, Àstrid Bergès-Frisbey, Brit Marling, Steven Yeun, Archie Panjabi, Cara Seymour, William Mapother, Charles W. Gray, Rhonda Ayers (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Oční duhovka je jedinečným znakem každého člověka, je nezaměnitelná a nepřenositelná, stejně jako otisk prstu. Existují systémy, které umí pomocí dvanáctimístných kódů rozpoznávat tuto jedinečnost a využívají se při identifikaci jednotlivých osob. Na letištích, v porodnicích ... Ale co když je to jinak? Film Výchozí bod vypráví příběh Dr. Iana Graye (Michael Pitt), molekulárního biologa, jehož životním tématem je studium evoluce oka. Jeho práce jej zcela pohlcuje až do okamžiku, kdy se na večírku setká s krásnou tajemnou dívkou Sofi (Astrid Berges-Frisbey) a požádá ji, aby si mohl vyfotografovat její nádherné oči. Oproti vědecky racionálnímu a profesionálně skeptickému Ianovi je Sofi tvorem divokým a nespoutaným. Jejich protiklady je k sobě přitahují, jejich vztah je intenzivní a pro Iana i nečekaně vášnivý. Bohužel však končí tragicky. Po drsné životní ráně se Ian ještě více ponoří do své práce. Ta jej plně zaměstnává až do okamžiku, kdy se svou kolegyní Karen (Brit Marling) učiní nečekaný objev, který zpochybní jeho dosud neotřesitelnou víru ve vědu a změní jeho skeptický postoj vůči mystickým a spirituálním silám. Potvrdit či vyvrátit novou teorii, která by postavila na hlavu vše, v co lidstvo doposud věřilo, může jen cesta na druhý konec světa. Ian se rozhodne riskovat vědeckou reputaci a vlastní racionalitu a vydá se na šílenou misi, jež má jen mizivou naději na úspěch. (Cinemart)
(více)Videa (7)
Recenze (720)
Podle názvu jsem čekal spíš nějakou eroťárnu, no ale neva, na géčko já se mrknu jindy. Místo toho jsem čučel na tolik očí pokupě, až jsem na konci ani nevěděl, které že jsou vlastně ty moje. Zřejmě nám tu vznikl nový žánr, já osobně ovšem proti tomuhle melodramatickému sci-fi z bezcelní zóny artu a mainstreamu nic nemám. I proto, že moje léty vycvičené tyčinky s čípky úzce propojené s pánskou verzí dámského záhadného bodu si tu díky povedenému castingu ženské části družstva přišly na své. ()
Ďalšia vydarená spolupráca Mike Cahilla a Brit Marling (Another Earth ) od ktorých som nič iné ako pohodové, civilné, hĺbavé a decentné sci-fi s parádne emočným zakončením ani nečakal. Naviac potitulková scéna dojem z filmu tak zaklincuje, že tie Marvelácke sú oproti nej len takým bezvýznamným bonusom na ktoré sa v podstate ani neoplatí čakať (čo aj sú). ()
Kamera je velmi slušná a umí navodit i atmosféru. Žel, scénář je mizerný, nápad pitomý, protože si sám sobě vnitřně odporuje, a konec je pedofilní. Je zde trochu mystična, nečekaný šok v půlce filmu (ten mi přišel taky takový vychcaný od autorů), a celkové sdělení stojí na tak křehkých nohách, že je těžko brát vážně, jak povrchně zde všechny ty repliky a důkazy znějí. Vůbec to nejde do hloubky - a to ani jak v samotném nastoleném tématu, tak ani v charakterech postav, které jsou vlastně jen opět povrchně načrtnuty. Nelíbilo se mi to, nemělo mi to co říct. ()
Cahill nepíše klasický sci-fi, spíš se jedná o mysteriozní dramata lehce líznutý nějakou vědecko-fantastickou událostí, jako tomu bylo hlavně u jeho indie prvotiny Jiná země, která pro mě byla dost originálním osvěžením. Tady více méně používá stejnej vzorec a bude tomu tak zřejmě i v jeho příštím filmu Bliss, tak snad mi díky tomu nezevšední, zatím mě jeho psychologický dojáky, s hezky poskládanejma obrázkama hlavně ve vypjatějších momentech, celkem berou. ()
Jak vztah Sofi a Iana, tak pozdější pátrání mě moc bavily, a hledání bylo navíc i docela napínavé. Jinak jde o další sci-fi, u kterého znovu velmi záleží, zda přistoupíte na pravidla „hry“, nebo to celé odmávnete už při první zmínce o „databázi“. Navíc tvůrci jdou divákovi vstříc, nabízí mu totiž nevtíravě otevřený konec, a každý si tak může zvolit variantu, které věří/chce věřit. Já si zvolil a zároveň přiklepl Výchozímu bodu solidní 4*. ()
Galerie (29)
Zajímavosti (13)
- Fotka skutečné indické dívky, jejíž příběh volně inspiroval tento film, je vidět v scéně kdy Iana Graye (Michael Pitt) čeká v kavárně, kde hledá Sofi (Astrid Bergès-Frisbey). (Brodyman)
- Po závěrečných titulcích je možné zhlédnout ještě jednu scénu. (romajz15)
- Režisér a autor scénáře filmu Mike Cahill uvedl, že hlavní inspirací pro film pro něj byla slavná fotografie afghánské dívky jménem Sharbat Gula, kterou v roce 1985 pořídil fotožurnalista Steve McCurry. Tato ikonická fotografie obletěla celý světa a dodnes zůstává fenoménem. S filmem je také úzce spojen příběh o následném hledání této dívky, které trvalo celých 17 let. Její totožnost byla nakonec potvrzena právě díky metodě biometrické identifikace podle oční duhovky. (Midori_Mike)
Reklama