Reklama

Reklama

Major

(festivalový název)
  • Rusko Major (více)
Trailer

Obsahy(1)

Expresivně natočené strhující drama o tragických důsledcích mravně pochybeného a zbabělého jednání. Policista, který přejede dítě, se obrátí na své kolegy, aby zakamuflovali jeho vinu. Tento krok uvede do pohybu mašinerii temného bezpráví, jež si vyžádá nevinné oběti. (MFF Karlovy Vary)

Videa (1)

Trailer

Recenze (65)

Radko 

všechny recenze uživatele

Policajné prekrúcanie verzií dopravnej nehody spôsobenej kolegom policajtom roztočí špirálu absurdného násilia dopadajúceho na nevinných aktérov udalosti. V hre sú funkcie i dobré meno policajného zboru. Suverénne zrežírovaná dráma necháva zároveň široký priestor pre rôzne otázky a úvahy. Napríklad - pokiaľ má ísť loajalita k šéfovi a jeho požiadavkám v mene uchovania si zamestnania? A aká má byť miera profesijného držania si chrbáta (tak častá okrem fízlov napríklad u lekárov).Alebo - na odvrátenie ohrozenia vlastnej rodiny sme schopný spáchať akýkoľvek zločin? Poznámka - k uveriteľnosti filmu len toľko - vo viacerých komentároch sa tu uvádza, že je to nereálne, pritiahnuté za vlasy a podobne. Prípadne, že to je ruská realita. Odcitujem úryvok z článku o slovenských policajtoch, ktorí už boli natoľko nenažraní, až sa dopustili vraždy podnikateľa - mimochodom, išlo o elitných kukláčov a vyšetrovateľa: "Špičkový strelec a elitný kukláč Juraj Roszík bol od roku 1999 súčasťou policajného gangu. Ten prepadával podnikateľov, unášal deti, vydieral ženy, mučil bezbranných. Motívom boli vždy peniaze." (citát je z časopisu Plus sedem dní, marec 2013). To sa dialo a podľa viacerých indícií v iných formách aj stále v štruktúrach našej polície deje. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Od začátku film stanoví jasný pravidla, ty si divák a já si budu brát tvoje emoce a jako správný diktátor je bral všechny. Vše se však zadrhne v okamžiku kdy se dění přenese na policejní stanici a realičnost ustupuje na úkor akce, která na mně tedy příliš věrohodně nepůsobila. Pak se film uklidní a začne trocha psychologie což baví, na druhou stranu chování majora v poslední části popírá jeho předchozí myšlenkový pochody. Pravdou však taky zůstává, že každej člověk nějak reaguje na vývoj situace. ()

Reklama

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Má-li režisér nějakou ideu, nebo lépe řečeno, má-li idea nějakého režiséra, pak se jí bude snažit zviditelnit v prostředí, které se k ní váže co nejúžeji. V tomto případě je to Rusko. Ale není to pouze Rusko... A na nás nejspíš chce vynutit doznání: ne, tohle se nám nemůže stát, tady se tohle nemůže stát! Ale pokud se vážně zaymyslíme, zjistíme, že to takhle odbýt nemůžeme. Možná stačí jen nešťastná shoda nešťastných náhod, špatně rozdané karty a mezi nimi pár falešných a pak celá kůže někoho jiného je méně než kousek vlastní. Major Sobolev (Denis Švedov) to ví od samého začátku (nehody) a kůže někoho jiného se postupně stává kůží vlastní - ne však docela, v závěru se jeho vědomí vrací opět na začátek. Film je postaven na bázi trojuhelníku, ne však milostného. Základnu tvoří interakce mezi Sobolevem a Pašou (nechme ho tu beze jména - Jurij Bykov, autor a jeho představitel, vrcholem je Irina Gutorova (Ирина Низина, matka zabitého Kolji); v závěru oba dva rekapitulují svůj vztah k ní: Sobolev ji zabíjí, Paša lituje, že se to nestalo hned na začátku (po nehodě). Vyvraždění rodiny Gutorovy je akční záležitost bojácných lidí; Sacco a Vanzetti, Milada Horáková, Nikolaj Bucharin (hrozili mu, že zabijí jeho ženu a právě narozeného syna, toto schéma je použito i v tomto filmu) a pod. jsou justičními vraždami stejně bojácných svědků a soudců. Co je méně odporné? - dal bych přednost akci před justicí, možná je při ní větší šance uniknout. Pozn.: Teprve teď jsem se podíval na plakát, a ten trojúhelník tam je, i když je složen z více trojúhelníků, poskládaných do hvězdy. ()

Ephemeris 

všechny recenze uživatele

Skvelý začiatok, ktorý sa dal rozvinúť podľa mňa úplne iným smerom. Šedé sídlisko, špinavý sneh, ošarpané interiéry... Bezútešná realita súčasného ruského človeka. Neskôr sa to ale zvrhne a je to dovedené ad absurdum. Správanie filmových hrdinov naznačuje, že v krajine ešte stále pretrváva sovietske uvažovanie "nas mnogo". Nejaké tie straty sú proste povolené a nikto si slzičku v oku zatláčať nebude. Mnohí porovnávajú Bykova a Zvjaginceva, lenže v tomto súboji režisérov má Zvjagincev stopercentne navrch... ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Ještě než Andrej Zvjagincev natočil svého legendárního Leviatana, mrazivé podobenství o poměrech v současném Rusku, Jurij Bykov podává divákovi tuto zprávu o stavu Ruské federace. Vynikající herecké výkony (sám režisér v jedné z hlavních rolí), skvělá hudba, dokonalá pseudodokumentární kamera, všechny ty úžasné kamerové záběry snímané z ruky a mizanscéna ruská tak, že už to víc snad ani nejde...tomuhle říkám temná drsná syrová kriminálka... ()

Galerie (27)

Reklama

Reklama