Režie:
Mike LeighScénář:
Mike LeighKamera:
Dick PopeHudba:
Gary YershonHrají:
Timothy Spall, Paul Jesson, Marion Bailey, Lesley Manville, Jamie Thomas King, Roger Ashton-Griffiths, Leo Bill, Richard Dixon, Ruth Sheen (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Příběh J. M. W. Turnera, anglického romantického malíře, mistra akvarelu a grafika. Přestože byl ve své době kontroverzní postavou, dnes je považován za umělce, který povýšil krajinomalbu na umění dosahující úrovně řady historických děl. Snímek Mr. Turner se soustředí na poslední čtvrtstoletí v životě skvělého, i když poněkud výstředního britského malíře J. M. W. Turnera (1775 - 1851). Umělec, jehož hluboce zasáhla smrt zbožňovaného otce, bydlí v domě se svou hospodyní Hannah Danbyovou, která je do něj zamilovaná. On s ní ale udržuje jen sporadický sexuální poměr. Záhy naváže blízký milostný vztah s bytnou z jednoho přímořského městečka, se kterou se rozhodne žít inkognito v Chelsea, kde nakonec také umírá. Během toho všeho Turner cestuje, maluje, stýká se s místními aristokraty, navštěvuje nevěstince, je oblíbeným, i když neukázněným členem Královské akademie umění, nechá se přivázat na lodní stěžeň, aby mohl co nejlépe namalovat bouři na moři, a je veřejností i smetánkou oslavován a zatracován současně. (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (57)
"Film Mika Leigha je horkým kandidátem na nejvyšší filmová ocenění" - souhlasím. Snad u žádného filmu dosud se mi totiž nestalo, že jsem se při dělání něčeho jiného přistihl, že jsem úplně zapomněl, že vlastně koukám na film. Moje pozornost ho v nějakou tu chvíli naprosto a zcela opustila a já začal mimoděk něco prostě dělat, uklízet, číst si. Zapomenout, že koukáte na film... to se stává fakt málokdy, to je skutečně na to nejvyšší ocenění filmu. ()
Neznala jsem ho ... J. M. W. Turnera - malíře, který proměnlivé tváři světa propůjčoval své umělecké vize a spolu s tím i dotek nesmrtelnosti ... neboť obyčejně právě jen on a jemu podobní dohlédnou až někam daleko za obzor, ohraničený prostým vnímáním reality, v níž žijeme my ostatní. Jakoby vyprávění vedla jeho ruka ... a dávala zdánlivému chaosu velice osobitou kompozici a malebným scenériím další, netušený rozměr. Snad byl podobný svým obrazům ... introvert, který všechny bouře svého života promítl na plátno ... podivín, který se striktně odstřihl od nevyhovujícího manželství ... a přitom celým svým srdcem toužil po spřízněné duši - aby se vymanil ze samoty, kam ho uvrhla jeho uzavřená povaha a určitá těžkopádnost v komunikaci. Vyprávění ho zastihlo až na sklonku života - což je možná trochu škoda, nicméně možná i díky tomu je jeho atmosféra nezaměnitelná ... zádumčivá až trochu zatrpklá, poznamenaná neurčitým smutkem, ne nepodobným pošmournému, mraky obtěžkanému dni, kdy se vám budoucnost nejeví zrovna v těch nejrůžovějších barvách. ()
Přiznám se, že jsem Turnera ani na druhý pokus nedokázal dorazit do konce, proto se zdržím hodnocení. V první řadě mě neskutečně iritoval Spallův herecký přednes (možná kdyby se Timothy soustředil spíš na vnitřní projev než na doslovné pitvoření se a chroptění, tak by Turnerovi prokázal větší službu), v druhé řadě celé to komorní, neduživé lehce senilní pojetí mi nedělalo vůbec dobře, zvlášť při představě, že film by měl být občas i zábava a hlavně, že jde o životopisné drama pravděpodobně nejznámnějšího britského malíře, který byl počat v romantické době pohádkových frigat a bílých napnutých plachet, zatímco svět opouštěl v časech parních strojů. Fascinace novými objevy a vynálezy, stejně tak jako konfrontace přírodních živlů a pokroku byly aspekty celkem zásadní v celém jeho životě i tvorbě. To, že se jich film prakticky vůbec nedotýká si lze asi nejjednodušeji vysvětlit nedostatkem finančních prostředků. Tím nechci říct, že bych nutně vyžadoval výpravné monstrum typu Amadea (ačkoli by to bylo příjemné). Jen něco odvážnějšího, myšlenkou i provedením více Turnerovského pro publikum co nebaví sledovat 2 a půl hodinovou vypalichanou artovou konverzačku. ()
Mike Leigh si pro svůj portrét Williama Turnera nastavil velmi úzké mantinely, ale mezi nimi se pohybuje naprosto jistě a suverenně. Turnerův všední - mohdy až banální - život zobrazuje s pochopením, citem i nadhledem. Každý záběr je promyšlený, propracovaný a pečlivě začleněný do výsledné kompozice, která se jmenuje "Turner". Navíc "objevil" a natočil skutečné turnerovské krajiny, které mají barevnou i kompoziční kvalitu jeho obrazů. ()
Stařecky nabručený biják s roztomile sentimentálním podtextem umělce, který pomalu opouští milovaný a nepochopený svět. Postavit dvě a půl hodiny biografie na postavě malíře, který bořil formy, ale jinak většinu času jenom naštvaně mručel a občas pohejtoval snaživé kolegy, je brilantní a Leigh se ho drží až do konce důsledně. Navíc je Mr. Turner film nesmírně vtipný a nakažlivě žlučovitý k figurám, které Turner nenávidí. To ale neznamená, že všechny scény jsou tak jiskřivé jako třeba kroužení kamery a Turnera po galerii. Film občas trochu příliš upadá do své uzavřené letory. Jenže Timothy se postará o to, aby člověk nikdy nezaSpall. Jeho podivín, který k bouření emocí používá výhradně plátno, na něž fluše jako kůň a nanáší zbytky od oběda, je jednoduše dojemný. Nemohu si pomoct, ale vidím v tom i kus autobiografie Leigha. Vizuál je svým důrazem na protisvětlo a červánky krásný, ale ne manýristický. Slunce je bůh a světlo mystérium. Humph. ()
Galerie (26)
Zajímavosti (8)
- Na žiadosť Mika Leigha sa Timothy Spall takmer dva roky učil maľovať, aby sa pripravil na svoju rolu. (Pat.Ko)
- Hannah Danby, Turnerova slúžka a príležitostná sexuálna partnerka, trpela psoriázou. Zomrela dva roky po Turnerovi. (Pat.Ko)
- Natáčelo se ve Velké Británii v lokalitách Kingsand, Watford, Londýn a Suffolk. (Terva)
Reklama