Režie:
Andrej ZvjagincevKamera:
Michail KričmanHudba:
Philip GlassHrají:
Jelena Ljadova, Vladimir Vdovičenkov, Alexej Serebrjakov, Roman Maďanov, Anna Ukolova, Sergej Pochodajev, Kristina Pakarina, Igor Sergejev, Valerij Griško (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Kolia žije v malém městě blízko Barentsova moře na severu Ruska. Hned vedle domu, kde žije se svou mladou ženou Lilya a synem z prvního manželství, má vlastní autoopravnu. Avšak starosta blízkého města, Vadim Shelevyat, ho chce o dům, pozemek i práci připravit. Kolia se nenechá koupit, je neústupný a odmítá se vzdát. Nejen majetku a vlastní půdy, ale i veškeré té krásy, která ho již od dětství obklopuje. Vadim se stává stále více agresivním. (Film Europe)
(více)Videa (12)
Recenze (325)
Tohle je můj první ruský film, nepočítám-li Mrazíka a musím říct, že jsem opravdu hodně mile překvapen. Nenadchlo mě to, ale rozhodně příjemně překvapilo. Po vizuální stránce je snímek opravdu úžasný, kamera je na výborné úrovni. A lokace jako polorozpadlý kostel, pláž s vyplavenou kostrou velryby a samotný dům Koliy s těmi obrovskými okny do zátoky byl také na pohled úžasný. Scéna s bouráním baráku, kde je ještě jídlo na stole a tak pak byla neuvěřitelně silná. Ale pryč od vizuálu. Jinak je to velmi kvalitně vystavěné drama s chválihodnými výkony. Jen mě nezaujalo tak, abych šel k plnému počtu hvězdiček a měl jsem opět problém s délkou. 2 a půl hodiny je na mě vážně dost, nemyslím si, že film měl tolik, co říct, aby musel být tak dlouhý, ale nevadil mi. ()
Kdyby si pan rejža tolik naštvaně nevyřizoval účty s ruskou vládnoucí garniturou, justicí a církví a soustředil se více na výjevy z každodenního života obyčejných lidí na dalekém severu země, tak kudy budu chodit, tudy budu tohle fantastické severské drama nadšeně opěvovat. Takhle sice taky dávám pět, protože jinak nelze, ale pět slabých a nepříliš jásavých. Nejsem naivní ani si nic nenalhávám, takže je mi jasné, že tahle neradostná výpověď o poměrech v širé ruské zemi nejspíš nebude daleko od pravdy, ale on ten film bohužel v dnešní době přesně hraje do karet všem těm šiřitelům protiputinovské, potažmo protiruské hysterie, kterými maximálně opovrhuji. Nemyslím, že Zvjagincev schválně naplil na matku Rus jen proto, aby se zalíbil nějakým západním festivalovým porotám nebo vnitřní opozici. Ale chápu, že to tak někdo v Rusku může vnímat a jeho film se samozřejmě Rusům nelíbí. Suka bljaď, dost už politizování a k filmu: Úžasné exteriéry od břehů Barentsova moře, naprosto fantastické herecké výkony (člověk by věřil, že oni z těch stakanů vážně chlemtali vodku!), tak i onak dobrý a silný příběh (nejvíc mě ale stejně bavily vedlejší scény - piknik s vodkou, šašlikem a kalašnikovem, klukovské popíjení v ruině kostela, a vlastně všechny scény s naturalisticky zobrazeným pověstným ruským chlastáním). Nádherná je taky závěrečná Glassova titulková skladba, i když ne moc originální, nápadně mi připomněla jiného filmového Glasse. Závěr mého chaotického komentáře je ten, že Leviafan sice není tak bezvýhradně výborný jako Návrat nebo Vyhoštění, ale je skoro tak výborný. ()
Kdo má prachy stojí nad právem. Jestliže v civilizovaném světě to platí jen občas, tak v Rusku je to téměř pravidlem a Leviathan to bez příkras ukazuje, čímž patří do škatule hodně nasíracích filmů. Nejhorší na tom všem je, že člověk už od začátku ví, že ta rodina nemá naději a i když to v jedné chvíli vypadá, že by to mohlo dobře dopadnout, je to jen předehra k ještě hlubšímu pádu. Celkový zmar lidského života ještě dokreslují mrazivá atmosféra severní přímořské oblasti a temná hudba. Výborná práce. 85% ()
Nový Zvjagincevov film nenaplnil moje očakávania. Dychberúce zábery na chladné more a vyprahnutú krajinu niekedy nestačia. Chýbal mi prienik do hĺbky jednotlivých vzťahov ako v Ceylanovom Zimnom spánku. K tak bezútešnej, ale niečím krásnej krajine a k ešte bezútešnejšej budúcnosti jej obyvateľov sa mi žiadalo menej postáv, no venovať im viac času a to nielen formálne. Tento vysoký potenciál sa povrchným vyobrazením rodinných vzťahov, či vzťahu cirkvi a predstaviteľov mesta, na jeho veľkú škodu nevyužil ani z polovice. Poslednú scénu filmu si skôr predstavujem sediaceho a opusteného Romku pri skelete veľryby. Na tomto magickom mieste mala kamera tráviť viac času. ()
Leviatan je velmi kvalitní drama, ale přesto jsem si od něj sliboval ještě o něco drtivější podívanou, zřejmě kvůli vzpomínce na režisérův Návrat a také velmi kladným ohlasům. A asi to bylo také o tom mém očekávání, že se bude příběh vyvíjet trochu jinak, a to ve smyslu stupňujícího se starostova teroru. Na což také svým způsobem došlo, ale všechny grázlovy podrazy byly tak nějak rozmělněny do 140ti minutového dramatu jedné nefungující rodiny. Prostříhat některé scény a jít přímočařeji k jádru věci, to mi asi chybělo na této jinak pocitově silné záležitosti (i když i ty emoce mohly být u diváka navozovány lépe, což bylo částečně znemožňováno faktem, že hlavním postavám nebylo tak jednoduché hned fandit, člověk si k nim musel nejprve najít cestu). Mnohými zmiňovaný humor tu byl, ale dost černý, šibeniční, až z něho člověku moc do smíchu nebylo. Tak či tak, Leviatan nabízí silný příběh o nerovném boji jedince proti mocným, který rozhodně stojí za zhlédnutí, i když vám z něj bude na konci dost hořko (a u soudních scén či bagru v akci se zase bude cítit maximálně bezmocně). Za mě to budou solidní 4*. ()
Galerie (89)
Photo © 49. MFF Karlovy Vary 2014
![Leviatan - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/158/577/158577117_7fd759.jpg)
Zajímavosti (8)
- Název filmu odkazuje ke knize Leviathan, neboli o podstatě, zřízení a moci státu církevního a občanského od anglického filozofa Thomase Hobbse, její název je poté odvozen od biblické mořské nestvůry Leviathana. Z uvedeného Hobbsova pojednání pochází známý výrok "Člověk člověku vlkem." (Charlizee)
- Ruská premiéra byla posunuta o tři měsíce kvůli tomu, že z filmu musely být odstraněny vulgarity. Ruští diváci, kteří si film nelegálně stáhnou, tak uvidí plnohodnotnější dílo než návštěvníci kin. (mr.filo)
- Po úniku filmu na pirátské servery prohlásil producent Alexandr Rodnanskij, že tvůrci nehodlají stíhat jednotlivce, kteří si film stáhnou. Požádal je ale, ať vyjádří svou podporu zasláním drobné částky na charitu. (mr.filo)
Reklama