Kamera:
Louis PepeHudba:
Miriam CutlerHrají:
Tony Grisoni, Terry Gilliam, Jean Rochefort, Johnny Depp, Vanessa Paradis, Christopher Eccleston, Bill Paterson, Miranda Richardson, Nicola Pecorini (více)Obsahy(1)
Zkuste si představit ty nejhorší noční můry, kvůli kterým se každý filmový režisér budí v posteli se smrtelným potem na čele. A zaručujeme, že to pořád bude jen desetina toho, co každý den prožíval u nás velmi oblíbený tvůrce - jediný zaoceánský montypythonovec, ale také autor filmů jako BRAZIL, KRÁL RYBÁŘ nebo 12 OPIC - Terry Gilliam. Dvěma kanadským dokumentaristům se podařilo natočit fascinující dokument o možných i nemožných katastrofách, které provázely pouhých 6 dní natáčení Gilliamova vysněného projektu MUŽ, KTERÝ ZABIL DON QUIJOTA, v němž měli hlavní role ztvárnit Johnny Depp a Jean Rochefort. Přes počáteční hrůzu jakou vyvolává neuvěřitelná souhra náhod a nehod provázejících od počátku celý projekt, se Gilliamovy útrapy stávají postupem času směšně komické. Takovému množství neštěstí se už nedá nic víc než smát. Snímek ZTRACEN V LA MANCHA podává tragikomický pohled na odvrácenou stránku filmového průmyslu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (161)
Terry Gilliam je smoliar. Ale to nemení nič na tom, že jeho filmy mám veľmi rád. Pri sledovaní som cítil neuveriteľnú ľútosť. Každá jedna rana osudu sa podpísala aj na mne, ako na fanúšikovi. Som rád, že po tak dlhom čase Terry svoju víziu uskutočnil, hoci možno nie tak, ako si zo začiatku želal. Dokument, ktorý veľmi krásne ukazuje tvorivú slobodu a detskú hravosť filmára v kontraste s nepríjemnou realitou náhody a nešťastia. Ak dakedy existoval dokument, ktorý ukazoval strasti filmárčiny z prvej ruky, tak je to tento. ()
Tak jsem se konečně dozvěděla detaily té největší filmařské smůly v historii. Trochu mě zarazil fakt, že Gilliam nijak zvlášť neřešil ani zásadní problémy v preprodukci (nepodepsané smlouvy s herci atd.). Přesto se nyní přidávám k těm, kteří mu přejí šťastný konec jeho vysněného projektu. Snad se promítání nové verze na KVIFF podaří :). ()
Forma je obyčejná a nenápaditá až běda, ale téma je natolik zajímavé a natolik je v něm vidět Gilliamova vášeň natočit vysněný projekt i přes veškeré překážky, že mi to ke spokojenosti vystačí. Je v tom krásně vidět všechno, celý průběh natáčení, veškeré problémy při něm (které jsem si teda představoval drsnější, ale to jen na základě toho, že jsem si myslel, že to natáčení vypadalo jako natáčení Aquirreho nebo Fitzcarralda, které se ale nějak výrazně podělalo), vyobrazení problému Hollywoodu, který nedává peníze na nic, co by podle nich nemělo finanční úspěch a taky nezaujatý pohled na situaci, jelikož je to natočené způsobem, jako by někdo prostě nechal zapnutou kameru u natáčení a domlouvání natáčení a pak to jen dal dohromady. Je to v podstatě jen film o filmu, ale ten nejlepší, jaký snad může být. Slabé 4* ()
Viděl jsem to poprvé na filmovém festivalu v Karlových Varech 2002 a byl unešen, jak dokonale se povedlo ztvárnit složitý průběh procesu natáčení filmu, všechny ty zvraty, snahy, pokusy... Celé je to navíc podáno velmi napínavým, skoro detektivním stylem, až je pak člověku líto, že tentokrát se happy end nekonal. Inu, jedna tvář reality. ()
Když posloucháte něčí sebevědomé plány ve chvíli, kdy už znáte neslavný výsledek, svádí vás to ke škodolibosti. Ale máte-li srdce, brzy vás to přejde. Kdyby se o Donu Quijotovi jen mluvilo, bylo by mi možná lhostejné, že nebyl natočen. Jenže když jsem viděl čtenou zkoušku, kde se Jean Rochefort tak rozvášnil, že to všichni včetně režiséra sledovali s pokleslou bradou, když se ten pošetilý stařík při kamerových zkouškách otočil do kamery a jediným pohledem mě přesvědčil, že je Don Quijote a ten boj s větrnými mlýny myslí smrtelně vážně, když jsem viděl zkušební záběry obrů nebo zápas Johnnyho Deppa s rybou, začal jsem absurdně věřit, že to snad nakonec přece jen dobře dopadne a Quijot bude dokončen. A je mi upřímně líto, že k tomu nikdy nedojde. Edit 2010: Že by přece...? 80% ()
Galerie (12)
Photo © 2002 IFC Films
Zajímavosti (6)
- Celosvětová premiéra proběhla 11. února 2002 na Berlínském FF. (Varan)
- Před oficiální českou premiérou proběhla premiéra na Karlovarském IFF 5. července 2002. (Varan)
- Cenné záběry z natáčení nikdy nevzniklého filmu jsou původem pořízeny kvůli připravovanému filmu o filmu. Když nakonec film nevznikl, tak tyto záběry byly použity jako základ tohoto dokumentu. (Dromedár)
Reklama